Reklam

 
Sidan 5 av 37 FörstaFörsta 1234567891015 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 739

Ämne: Ett projekt som fått vänta länge på sin tur

  1. #81

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Ska bli trevlig att få träffa er både dej och Janne ute vid Pålis på MFD. Kul.
    När det gäller plankning på frigolitvingar har jag plankat ganska mycket med polyerutanlim (Hoppas stavningen är rätt). Funkar jättebra. Du stryker på lim och sedan vattenduschar du lite med en blomflaska. Då jäser limmet. Blir starkt som attan. Var med första halvtimmen för att ta bort överflödigt lim.
    /Lelle

  2. #82

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    78
    Jobb
    Civilingenjör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb

    Standard

    Tack för tipset Lennart! Det är dock det ohämmade jäsandet jag hatar med PU-lim. Jag får fundera lite mera. Vingarna är inte skurna ännu. Måste byta stegmotorer i skärmaskinen först. Jag har haft lite problem med att de gamla var lite marginella och tappar steg ibland.

    Pålis = givet.

    /Janne
    Live to fly, fly to live!

  3. #83

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Nästa plan som skall byggas kräver en del plankning av vingarna och därför så tar jag också emot alla tips om hur man kan göra. Jag har använt polyurethanlim när jag gjorde vingarna till Vampiren och jag håller med Janne om att det jäser en del. Men om man lägger på det riktigt tunnt så borde det inte vara några problem.

    Jag dök upp i våras på MFD i Påldalen och tyckte att det en riktigt trevlig träff. Så jag ser fram emot att åka dit igen och träffa er!



    Göran

  4. #84

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lowflyer
    Måste byta stegmotorer i skärmaskinen först. Jag har haft lite problem med att de gamla var lite marginella och tappar steg ibland.

    Pålis = givet.

    /Janne
    Hej Janne.
    Vad är det för märklig maskin du har ? Stegmotorer. Förklara för en som inte är så bra på elektronik.

    Ha dé
    /Lelle

  5. #85

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    78
    Jobb
    Civilingenjör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle

    Hej Janne.
    Vad är det för märklig maskin du har ? Stegmotorer. Förklara för en som inte är så bra på elektronik.

    Ha dé
    Jag byggde en gång en CNC-skärmaskin för att skära vingar i friggo. Mekaniken drivs av sk. stegmotorer. I princip kan man säga att dessa motorer rör sig ett steg för varje puls de får från styrelektroniken. Lätt att få dem att röra sig en given vinkel med andra ord. Till skillnad från ett servo har man dock ingen återkoppling på hur långt man har nått så om man tappar ett steg vet styrningen inte om det. Och då blir det fel på vingen man skär.... Därför skall jag byta till lite biffigare motorer.

    /Janne
    Live to fly, fly to live!

  6. #86

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Så har bygget tagit ett halvt stort steg framåt idag.

    Jag tänkte visa hur jag gör när jag lägger på glasfiber. Och jag vill verkligen poängtera att så som jag beskriver det är det sättet som jag har kommit fram till att det passar mig. Det kanske inte passar alla utan var och en får finna sin egen metod....som så mycket annat!

    Det är dags att lägga på glasfiber. Jag använder 50g/m2 väv. Och som lamineringsepoxy använder jag Pacers Finishing Resin. Jag har provat lite olika sorter och kommit fram till att detta passar mig som handen i handsken. Det blandas 50-50, har en öppentid på cirka 15 minuter, härdar på cirka 3-4 timmar och är hanterbart då (fullt genomhärdat på 24 timmar som alla andra epoxysorter) och är framförallt väldigt lättslipat.



    Verktygen som jag använder när jag kapar till duken.

    En sopborste med naturfiber
    En tuschpenna
    En stållinjal
    En kniv med ett SKARPT blad
    Och en sax med ett tight klipp
    och framförallt en bordsyta som jag inte är rädd om



    Det är bara till att mäta upp hur stora bitar jag behöver, märka ut dem på duken med tuschpennan och skära med kniven mot linjalen.



    Sedan flyttar jag bara över dukbiten till planet, rättar till den och drar försiktigt med borsten över den för att dels släta till den och dels ladda den statiskt. Då dras den till balsan och ligger väldigt stabilt och detta underlättar sedan när jag stryker ut epoxyn.



    Därefter är det dags att lägga på epoxyn. Ut med det i en tunn sträng i mitten av dukbiten. När det gäller epoxyn så är det bättre att blanda många små blandningar än en enda stor. Jag brukar blanda i små 3 cl muggar och en halv sådan brukar bli lagom att jobba med. Och det är som sagt lättare att blanda till en ny liten mugg än att behöva kasta en stor som har börjat härda.



    Och sedan är det bara till att börja stryka ut blandningen från mitten ut mot kanterna med jämna lugna rörelser. Det är inte meningen att duken skall fyllas i detta skedet. Den skall bara precis fästas mot balsan. När jag har fått ut epoxy över hela ytan tar jag bort så mycket som möjligt av epoxyn så att ytan ser väldigt matt ut.



    För att komma in ordenligt i hörnen så använder jag en styv pensel. Engångspenslar går att återanvända genom att tvätta dem i aceton eller t-sprit.



    Om det blir för mycket epoxy någonstans där jag inte kommer åt att skrapa bort det så använder jag vanligt torkpapper och suger upp det med. Det skall som sagt vara mycket lite epoxy på ytan, det skall bara bara en väldigt matt yta i detta skedet.



    Och så här långt kom jag. Nu skall det få härda till imorgon då jag skall lägga på det andra lagret med epoxy. Så fortsättning följer imorgon!



    Göran

  7. #87

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Bra förklarat och snyggt jobbat. Alltid lär jag mej något. Så här jobbar en mästare.
    /Lelle

  8. #88
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Kan bara instämma med Lelle.
    Ska förövrigt glasa min nästa modell som ligger halvbyggd i hobbyrummet. Så fort jag blir klar med min nuvarande P-47a dyker jag på min TopFlite P-47 skala 1:8. Kroppen är nästan helt färdig så jag tänker nog glasa den innan jag börjar med vingen.
    Alltid bra med experttips från Sweeper och även Christer L
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  9. #89

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    En liten rättelse med anledning av ert beröm!

    Mästare = glad amatör i mitt fall!

    Men jag tackar i alla fall!


    Göran

  10. #90

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Så kommer fortsättningen på hur jag gör när jag lägger glasfiber på en träkärra.

    Jag vill bara göra ett tillägg som jag egentligen skulle ha nämnt redan igår. Det är väldigt, väldigt viktigt att man har slipat till en jämn och fin yta INNAN man lägger glasfiber. Har du en ojämnhet så kommer den att synas när glasfibern är på plats. Så det blir en hel del slipande som måste utföras innan man sätter igång med glasandet. Och se till att få ytan så dammfri som möjligt. Det underlättar det kommande slipningsarbetet avsevärt.



    Först skall all överflödig glasfiberduk bort. Man kan använda en skarp kniv när man gör detta jobbet, men jag föredrar i det längsta att göra så här.....



    ....en slipkloss laddad med 150 slippapper. Och jag drar den snett över kanten och vips.....



    ....så lossnar duken och jag får en snygg kant. Men nu hör det till saken att ibland så kommer man inte åt alls med slipklossen och då använder jag en skarp kniv och skär väldigt försiktigt bort överflödet.



    När den överflödiga duken är borta så börjar det roliga. Nu skall alla småskavanker slipas bort. Jag använder min trogna slipmus så mycket som möjligt och jag har ett 120 papper på den. Det enda som skall slipas bort är de små förhöjningar som ibland dyker upp när man lägger glasfiber på trä. Så det gäller att vara försiktig med slipandet så att man inte slipar igenom duken. Man skall faktiskt inte slipa ner i duken överhuvudtaget. Men ibland händer det och det är inte hela världen. Blir det bara ett litet hål så fylls det igen vid andra strykningen med epoxy. Blir det ett större hål så är det bara till att klippa till en bit duk och stryka dit.



    När slipandet är klart så blandar man till en ny blandning med lamineringsepoxy. Det kommer att gå åt avsevärt mycket mindre nu när duken bara skall fyllas. Jag använder samma verktyg som innan; ett plastkort och en pensel. Jag har fått rådet och provat med att blanda i vanligt talk i epoxyn för att få den mer lättslipad. Men jag kom fram till att det kändes bara onödigt då den epoxyn som jag använder är lättslipad redan från början. Så jag blandar på samma sätt som innan.



    Nu skall det här bara härda tills imorgon. Då skall det slipas på nytt.

    Det kan verka som om detta är ett omständigt arbete och det är det första gången man gör det. Men sedan inser man att det är värt allt arbete då finishen blir makalöst bra. Och med tiden så blir man ganska snabb på att göra detta.


    Så, nu får det vara nog med arbete på den här kärran för i år.


    Och jag vill även passa på att önska ALLA modellflygare...... och även fullskala flygare.......hmmm varför inte rätt och slätt alla människor och andra levande varelser

    ett riktigt GOTT NYTT ÅR!!!!!!!!!!!!!!



    Göran

  11. #91
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Göran, den Robart jiggen du har, vart har du köpt den? Har själv den mindre, men den är ibland förliten.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  12. #92

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jag köpte den på Söders RC.



    Göran

  13. #93
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tack, kollar med dom efter helgerna.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  14. #94

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Det var så lite så!


    Göran

  15. #95

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Göran.
    Hur gör du med dubbelkrökta ytor?
    /Lelle

  16. #96

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Det är inga problem, det kräver bara lite tålamod så går det med.

    Det gäller att vara försiktig när man sprider ut epoxyn och se till så att duken ligger emot överallt hela tiden. Och behövs det så kan man alltid klippa upp hack i den för att underlätta krökningarna alternativt så använder man flera småbitar av duk.


    Göran

  17. #97
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Underbart att se någon som kan lira på detta sätt...önskar verkligen att jag fick se den i verkligheten... Modellen är ju vackrare än miss world

    Get high with hovering
    not drugs

  18. #98

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Det är bara att känna sig lugn Wesse, den blir färdig en dag i slutet av April. Och då finns det nog möjlighet att få se den.


    Göran

  19. #99


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Gott Nytt År
    på dej själv Sweeeper o tack för en riktigt
    informativ lektion hur man lägger
    glasfiber o epoxi.
    Mvh Kent

  20. #100

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jag tackar! Det är bara skoj att kunna förmedla något matnyttigt.

    Nu är det inte sagt att jag är en mästerkock. Jag är bara glad om jag lyckas värma thé vatten utan att bränna vid det!



    Göran

Liknande ämnen

  1. Svar: 79
    Senaste inlägg: 2013-10-20, 17:26
  2. Graupner MX-32, värd att vänta på?
    Av Michael i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-01-23, 19:10
  3. Flyga långt och Länge
    Av evilaid i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-01-02, 10:22
  4. Hur länge skulle man klara det här...?
    Av bem i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-11, 10:42
  5. Är det fler som inte fått Modellflygnytt på länge?
    Av colsson i forum Allmänt och Tips
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2006-09-21, 14:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •