Reklam

 
Sidan 4 av 37 FörstaFörsta 12345678914 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 739

Ämne: Ett projekt som fått vänta länge på sin tur

  1. #61

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67
    ja det blir ett stiligt plan !
    jag som hatar å bygga ! men kul att se dom som kan och orkar !
    väntar med spänning på det färdiga resultatet å icka att förglömma bilder å film på premiären !

    Jag hoppas att det blir ett stiligt plan!

    Bilder och eventuell film kommer att presenteras när kärran är klar.


    Göran

  2. #62

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa

    Kört fast och tappat motivationen jag har med min P-47. Jag jagar och jagar och har nu satt en Akilles häl att runda under min julledighet så att jag kan gå vidare och få upp den i sommar.

    Vad har du kört fast på? Ibland när det har fastnat för mig så brukar jag få inspiration från andra.....klubbkompisar, familjen eller vänner. Det brukar lossna då. Ibland, som nu vad det gäller B-25an, så drar jag igång ett bygge parallellt och vips så är motivationen tillbaka.


    Göran

  3. #63

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Så har jag kommit igång med byggandet på nytt.



    Limmade dit en hel del balsaklossar för gångjärnen. Det skall dit en del material till innan detta är klart.



    Formade även till ändarna på bommarna.



    Detta är verktyg som jag verkligen kan rekommendera! Jag var inne i en ramaffär som även säljer konstnärsmaterial. Och då hittade jag dessa som fungerar suveränt som spackelspadar!


    Göran

  4. #64
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Göran du är verkligen en mäster byggare.
    Jag hoppas att jag ska kunna försöka komma i närheten av din bygg kvalite med min spitfire.

    ps kom på en ganska rolig sak, istället för att lägga upp en massa bilder
    kan man ju göra en film om hur mycket man har byggt sedan sist.
    (detta har i alla fall jag gjort )

  5. #65

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel L
    Göran du är verkligen en mäster byggare.
    Jag hoppas att jag ska kunna försöka komma i närheten av din bygg kvalite med min spitfire.

    ps kom på en ganska rolig sak, istället för att lägga upp en massa bilder
    kan man ju göra en film om hur mycket man har byggt sedan sist.
    (detta har i alla fall jag gjort )
    Jag tackar så mycket för berömmet Daniel!

    Du är på god väg att bli en väldigt duktig modellbyggare själv. Bara det där med att bygga om stabben 2-3 gånger för att få den bra är ett tecken på envishet som kan vara nödvändig ibland!

    Har du lagt ut den där filmen? Det verkar spännande!



    Göran

  6. #66
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper
    Citat Ursprungligen postat av Ompa

    Kört fast och tappat motivationen jag har med min P-47. Jag jagar och jagar och har nu satt en Akilles häl att runda under min julledighet så att jag kan gå vidare och få upp den i sommar.

    Vad har du kört fast på? Ibland när det har fastnat för mig så brukar jag få inspiration från andra.....klubbkompisar, familjen eller vänner. Det brukar lossna då. Ibland, som nu vad det gäller B-25an, så drar jag igång ett bygge parallellt och vips så är motivationen tillbaka.
    Då kanske det blir mer fart på P-47an oxå.


    Göran
    Var tvungen? att göra om sporrhjulet vilket krävde ett smärre ingrepp i själva kroppen. Allt är klart och ska BARA lackas om. Det är där det sprack. Viljan finns och har kännt den senaste tiden att jag verkligen vill få det klart så modellen kan färdigställas, men nu har tiden satt en käpp i hjulet. Julen kom aldeles för fort i år. Harmonerade inte med mina planer kontra jobb och familj :?
    Där kom min Akiles häl in i bilden. Ska ta mig förbi den och lacka planet under julledigheten. (Hoppas jag ska jag väll tillägga)
    Har också planer på att dra igång ett lite mindre projekt vid sidan av, en J21 från MJD ligger på hyllan i en liten kartong. Bara väntar på att bli byggd
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  7. #67
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    nu är filmen upplagd efter en massa pillande och funderande.
    viddler var inte den lättaste hemsidan all lägga upp filmer
    men det blev i alla fall bra kvalite

  8. #68

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa

    Var tvungen? att göra om sporrhjulet vilket krävde ett smärre ingrepp i själva kroppen. Allt är klart och ska BARA lackas om. Det är där det sprack. Viljan finns och har kännt den senaste tiden att jag verkligen vill få det klart så modellen kan färdigställas, men nu har tiden satt en käpp i hjulet. Julen kom aldeles för fort i år. Harmonerade inte med mina planer kontra jobb och familj :?
    Där kom min Akiles häl in i bilden. Ska ta mig förbi den och lacka planet under julledigheten. (Hoppas jag ska jag väll tillägga)
    Har också planer på att dra igång ett lite mindre projekt vid sidan av, en J21 från MJD ligger på hyllan i en liten kartong. Bara väntar på att bli byggd
    Jag verkligen älskar det där med Bara..... ] Känner igen det så väl och vet att det kan kännas som en hel mur man måste ta sig över även om den bara består av ett tegellager.
    Jag kommer själv att sätta igång och måla min Henschel 126 nu i veckan och det har varit något som jag "bara" hade kvar att göra. ops: Om du inte har snickrat ihop någon av MJDs byggsatser tidigare så kommer du att gilla dem. Jag har byggt B-17 och hade några helt underbara dagar medan jag byggde den. Och den flyger helt suveränt!


    Göran

  9. #69

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel L
    nu är filmen upplagd efter en massa pillande och funderande.
    viddler var inte den lättaste hemsidan all lägga upp filmer
    men det blev i alla fall bra kvalite

    Jag har precis tittat på den och den blev helt klart godkänd! Ett bra sätt att köra en snabb resumé på!!!



    Göran

  10. #70

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jag får önska er alla en riktigt God Jul! PDT_Armataz_02_12


    Nu skall jag iväg en kort runda till lokalen och önska planen en God Jul!! PDT_Armataz_02_03



    Göran

  11. #71

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Det blev lite byggande när jag ändå var i lokalen innan Kalle Anka..





    Tillverkade och limmade dit "webbar" i klaffarnas och luftbromsarnas utrymmen.







    Jag tillverkade även utfyllnaderna till klaffarna och luftbromsarna.



    Göran

  12. #72

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Så har jag till sist lyckats få dit gångjärnen. Det är inte riktigt klart för jag skall ha dit lite fler saker. Men det kommer det bild på senare.


    Göran

  13. #73

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Fortsatte med gångjärnsinstallationerna idag. Jag monterar först ett mässingsrör med 5 mm innerdiameter. Detta gör jag för att dels förstärka gångjärnspinnen då den kommer att sticka ut en bit ifrån vingen och dels för att om gångjärnet går av så är det bara till att borra ur resterna och montera dit ett nytt.



    Så här kommer det att sitta i vingen. Det kommer att se ut på ungefär samma sätt i rodret.



    Jag tröttnade på att spetsen på bakkanten av fenan gick av hela tiden. Så jag blandade ihop en mix av microballonger och epoxy, smetade dit blandningen och när det var torrt så slipade jag till rätt form.



    Göran

  14. #74

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Monterade dit de sista mässingsrören i fenorna.



    Och sedan var det dags för slipning. Slipa, spackla, slipa, spackla osv......
    Och när jag till slut var nöjd så bestämde jag mig för att klä undersidan på planet innan jag vänder på den och ger mig i kast med ovansidan.


    Göran

  15. #75
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    en liten snabb fråga bara.
    jag har likadana pingångjärn till mitt höjdoch sidoroder på min spitfire men varför har du mäsingsrör runt om dem??
    är det något jag också borde tänka på att göra??

  16. #76

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jag gör på det här sättet för att dels förstärka gångjärnspinnen då den kommer att sticka ut en bit ifrån vingen och dels för att om gångjärnet går av så är det bara till att borra ur resterna och montera dit ett nytt utan att behöva bygga upp hålet på nytt.


    Göran

  17. #77
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper
    Jag gör på det här sättet för att dels förstärka gångjärnspinnen då den kommer att sticka ut en bit ifrån vingen och dels för att om gångjärnet går av så är det bara till att borra ur resterna och montera dit ett nytt utan att behöva bygga upp hålet på nytt.


    Göran
    Smart, ska jag komma i håg till nästa gång.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  18. #78

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jag vill bara poängtera att mässingsrör är det bästa att använda för detta. Aluminium, plast eller kolfiberrör fungerar inte. De trasas sönder ganska snabbt om man behöver borra ur dem.



    Göran

  19. #79

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    78
    Jobb
    Civilingenjör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb

    Standard

    Jösses Göran, vilket bygge! Skall bli kul att se. Hoppas att du kommer med några av dina byggen på MFD i Påldalen i vår?

    Och tack för dina tips om mässingsrören, det kan komma till pass snarare än man anar! Min Byron-Musse har samma variant men med aluminiumrör. Tror att det mest är för att få lite längre längd på infästningen, vingarna är i friggo på orginalvingen. Jag får se hur jag gör när det blir dags. Sprygelvinge eller friggo? Troligen friggo, men med balsaplankning istället för bara glasning direkt på friggon. Vad skulle du använda för lim för att planka en friggovinge?

    Har du kollat in Dave Platt-DVDerna ännu?

    /Janne
    Live to fly, fly to live!

  20. #80

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jag kommer att dyka upp med åtminstone en av mina kärror som jag tänkte flyga med. Och jag kan ta med mig och visa någon mer om jag får in den/dem i bilen. Jag får nog låna den Stora skåpbilen på jobbet.

    Jag har inte så stor erfarenhet vad det gäller plankning av friggovingar. Men jag har för mig att man kan använda vanligt vitlim till det. Det som jag vet är att man skall inte glasa direkt på frigoliten då det lär gå åt en hel del epoxy för att fylla ut alla håligheter osv.

    Jag har tittat på den första skivan och sedan har jag inte hunnit med mycket mer. Men jag kan ju säga att den mannen, han vet vad modellbygge är för något!


    Göran

Liknande ämnen

  1. Svar: 79
    Senaste inlägg: 2013-10-20, 18:26
  2. Graupner MX-32, värd att vänta på?
    Av Michael i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-01-23, 20:10
  3. Flyga långt och Länge
    Av evilaid i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-01-02, 11:22
  4. Hur länge skulle man klara det här...?
    Av bem i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-11, 11:42
  5. Är det fler som inte fått Modellflygnytt på länge?
    Av colsson i forum Allmänt och Tips
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2006-09-21, 15:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •