Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: Lipo utan balansering...

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tom
    Vit är alltså en cell, blå är två är 2 i serie, gul är tre i serie och röd 4. Om jag mäter över två parallellkopplade kan jag inte enkelt kontrollera.

    Ja ni fattar - jag vet inte hur jag ska komma åt respektive cell utan att skära upp packen och klura ut hur den är kopplad.
    Du har ju redan knäckt det. Parallellkopplade celler kan inte få olika spänning, så de är inte något problem. Problemet uppkommer när man har två eller fler celler i serie.

    Exempel: Om din acc är 4S2P så mäter du t ex över två parallella celler om du mäter mellan svart och vit, två andra parallella celler mellan vit och blå etc.

    Mvh,

    Fredrik

  2. #22

    Standard Explosion...

    Känner mig lite tveksam, jag vill inte ha en explosion i mitt rum

    :? Läste i en gammal (2003) artikel att små lipoackar "balanserar" sig själva till viss del. Ioförsig skrev de också att lipoceller bara klarade ge 2C och att de var mycket tåligare än LIon-batterier, men ändå
    (kapaciteten låg bara på ett par 100 mAh)

    Har dessa fakta ändrats pga högre C-värden?! de nämnde inte att dessa Lipos kunde explodera.


    Kan lipon explodera utan förvarning?
    kan man hindra explosionen genom att stoppa laddningen omedelbart när den börjar svälla?

    Var får jag tag i sk. Liposäckar, eller liknande?

  3. #23
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    lipo säckar säljer airmedia nu om jag inte missminner mig å till ett skapligt pris dessutom ...
    att en lipo skulle explodera utan förvarning vet jag inte ...... det är ju mest under laddning som risken finns !?? samt om man skulle kortsluta alternativt att accen blir skadad av en "hård" landning
    det lustiga ..... om man skulle få en brand i lipo cell så "går" det inte attt släcka med vatten eller dylikt du kan slänga i en hink med vatten men brinner ändå ... cellen skapar sitt eget syre för att undrhålla branden ..... så tänk på det .!
    en svullen cell behöver inte vara kass ... men personligen skulle jag inte riskera att använda den ... priserna har gått ner såpass mycket nu att det inte finns nån anlednming att chansa !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  4. #24

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av fredrikr
    Citat Ursprungligen postat av Tom
    Vit är alltså en cell, blå är två är 2 i serie, gul är tre i serie och röd 4. Om jag mäter över två parallellkopplade kan jag inte enkelt kontrollera.

    Ja ni fattar - jag vet inte hur jag ska komma åt respektive cell utan att skära upp packen och klura ut hur den är kopplad.
    Du har ju redan knäckt det. Parallellkopplade celler kan inte få olika spänning, så de är inte något problem. Problemet uppkommer när man har två eller fler celler i serie.

    Exempel: Om din acc är 4S2P så mäter du t ex över två parallella celler om du mäter mellan svart och vit, två andra parallella celler mellan vit och blå etc.

    Mvh,

    Fredrik
    Haha ok nu blir det snurrigt

    Menar du att jag kommer åt (alltså kan ladda) 1S mellan varje kabelpar?! Jag tolkar min mätning som att jag mäter spänningsdiffen mellan 0/1S, 1S/2S, 2S/3S och slutligen 3S/4S - men det kanske är fel?

    Om jag kommer åt varje cellpar (jag fattar parallellcellsautobalanseringen..) kan jag ju ladda direkt mellan varje sladdpar enligt ovan. Även om det är så att jag mäter delta-V mellan cellpar 1, 2 3 & 4 som jag tolkade det borde det ju funka om jag börjar med första (1S) fulladdar den, sen tar 2S osv. Problem borde ju bara uppstå om 1S tex är 90% full, då kommer jag ju att överladda andra paret om ni fattar vad jag menar.

    Ja djävlar... Enkla frågan blir ju alltså - uppnår jag det jag vill genom att ladda varje cellpar genom att succesivt ladda 1S över svart/vit, sen vit/gul osv upp till blå/röd?

  5. #25

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67
    en svullen cell behöver inte vara kass ...
    Varför svullnar celler?

    /Fredrik

  6. #26

    Standard Litium polymerer?

    Hej

    När vi ändå diskuterar lipos, vad står polymer för?

    Har hört att det kan vara elektrolytvätskan som består av polymerer. Den ena polen består Litium (eller ), vad består den andra av?

    (har läst någonstans att V6O13 , dvs Vanadinoxid kan vara svaret)


    Någon som vet?

  7. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tom
    Ja djävlar... Enkla frågan blir ju alltså - uppnår jag det jag vill genom att ladda varje cellpar genom att succesivt ladda 1S över svart/vit, sen vit/gul osv upp till blå/röd?
    Ja, det är min bestämda uppfattning, fast jag tror du har ändrat ordningen på färgerna mot din tidigare beskrivning.

    Får du ca 3.7V (typ 3.0-4.2) i spänning mellan två stift så ligger det en cell i serie (och en eller flera parallellt) mellan de stiften, och du bör då kunna ansluta laddaren till detta stiftpar och betrakta det som en 1S-acc.

  8. #28

    Standard

    Tack Fredrik, hittade detta i en annan tråd, nu när jag ser schemat är det självklart att det är så det är kopplat. Svar - ja precis som du sa kommer jag åt varje cellpar via två närliggande stift. Kanon! Tack för hjälpen allihop.

    Citat Ursprungligen postat av hakank
    Hej.



    Det som förhoppningsvis ser ut som rektanglar skall vara cellerna i batteriet/batterierna.

    På vänster sida av batterierna har du plus, på höger minus. Nu är cellerna kopplade i serie, på bilden, minus från cell ett till plus på cell två. Minus från cell två till plus på cell tre osv. Snörena som går ner från plus/minus punkten är de som går till balanseringskontakten.

    ...

    Hälsningar,

    /Håkan

  9. #29

    Standard

    Alla typer av batterier är en kemisk produkt, alla typer kan börja brinna/ explodera, jag har varigt med om några svullna Lipo ackar samt lite rök, Nimh bränder och bilbatteri explosion, jag tycker att alla typer av batterier oavsett om de sitter i en bil, kamera, dator bör betraktas som bränsle och vidta åtgärder utefter det.

    Största risken att något skall hända med Lixx batterier är under laddning, har man skadat cellen i tex en krash eller för låg brytspänning, obalans osv märks detta oftast senare under ladddning, det kan tom gå några laddningar innan de tex sväller.



    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...entMainTopic=2

  10. #30

    Standard Fler försäljare?

    någon mer som säljer lipo-säckar i sverige?

    Airmedia hade sålt slut sina... :cry:

    :roll:

    När man har liposäck, hur långt från väggar och tak ska man vara?

    Finns det minisläckare att köpa?
    (vet att Clas Olson har haft...)

    storlek på kruka? ska den vara stor eller liten?

    Underlag, plast-skärbräda? :?
    smälter kanske?

  11. #31

    Standard

    Jag har sätt Lipo säckar på Östersunds modellhobby också.

  12. #32

    Standard

    Liposäck? Själv kör jag alltid med en uppochnervänd kruka. Funkar nog lika bra och kostar ingenting.

    Liposack på YouTube

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=2rrSvLGemf4"]YouTube - Lipo sack[/ame]



  13. #33

    Standard

    ska kolla upp detta


    än har jag inte börjat flyga så jag har inte laddat ackarna direkt...

  14. #34

    Standard

    Vad händer med krukan under hög värme? smyger värmen sig på långsamt så håller leran sig upp till 1000 grader... men i detta fallet kommer värmen DIREKT, den spricker! (beror även på glasyret)

    Samma gäller glas som jag är skeptisk till i detta fallet.

Liknande ämnen

  1. Balansering!
    Av Thomas i forum Allmänt om flyg
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-06-15, 21:55
  2. Balansering
    Av Trigger i forum Allmänt och Tips
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 16:43
  3. Balansering av flyg?
    Av Ålänning i forum Allmänt och Tips
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-06-25, 18:22
  4. Balansering 2cells Lipo???
    Av Ompa i forum Batterier och Laddare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-05, 07:50
  5. Balansering....
    Av hunkyduude i forum Metanolmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-11, 23:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •