Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Lipo utan balansering...

  1. #1

    Standard Lipo utan balansering...

    Hej!

    Jag har en Lipo ack (RCS 3S 11,1V - 460mAh)

    Jag köpte denna innan jag insåg att balanseringskontakt är otroligt bra att ha

    Det jag undrar är, hur använder jag den säkrast?

    Jag har en Swallow EQ, kan jag ställa in kapaciteten på 200mAh så att den laddar med lägre ström? (lägre ström borde ge bättre balansering i acken?)

    Jag ska väl försöka att belasta acken onödigt mycket eller hur?
    10C eller lägre???

    Någon som känner till riskerna med obalancerade lipoackar?

  2. #2
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Jag har en 2 cells acc utan balans på 1350mAh. Jag laddar den alltid med 1300mAh utan problem. (Har ca 30-40 laddningar på den och den är fortfarande som ny)
    Mvh / Fredrik Glawe.

  3. #3

    Standard

    Det viktigaste är att undvika djupurladdning.

    MVH Peter Z

  4. #4

    Standard

    Största orsaken till att cellerna blir obalancerade är hög ström/urladdning och för låg brytspänning, sen blir alla ackar obalancerade med tiden, ju större de är med fler celler destå tydligare, vissa redan efter några sykler, andra efter 3-60sykler, det beror helt och håller på cellernas matchning viod sammansättningen av acken, och hur bra och gämn kvalite lödningarna/svettsarna, kablarna är.

    Vad som verkligen kräver balancering är snabbladdning så max 1c.

    Du kommer märka när acken börjar bli dåligt balancerad, sämmre prestanda under flygning och att det inte går i lika mycket kapacitet vid laddning, fortsätter man då att använda acken utan att balancera är det bara en tidsfråga innan det sväller, oftast upvisas sådanna symptom vid laddning.

    Märker du att acken blir försämmrad... ladda ur den om möjligt och lägg den i återvinningen.

  5. #5

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Vi är nog många som har gamla LiPo utan balanseringskontakt.
    Själv är jag dålig på att balansera även om jag har flera batterier med balanseringsuttag och laddare som kan balansera.
    Nyckeln är nog som många säger -
    belasta inte med för många C.
    Ladda inte över 1 C - man kan inte balansera genom att ladda med 0,1 C som man kan med Nixx.

    Vill man kontrollera så är det inte så svårt att öppna krympplasten så att man kommer åt att mäta på sladden som förbinder cellerna.
    Är man ambitiös kan man löda in en egen balanseringskontakt.
    /Patrik

  6. #6
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Varför ens öppna krymplasten går fint att mäta direkt på kontakten. Iallafall om man har en normal voltmeter med spetsiga mätspetsar på.

    /Martin

  7. #7
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun
    Varför ens öppna krymplasten går fint att mäta direkt på kontakten. Iallafall om man har en normal voltmeter med spetsiga mätspetsar på.

    /Martin
    fel fel fel martin det är ju omöjligt att mäta detta via två poler på kontakten
    till o med jag vet det de du nu slog jag äntligen dig på näsan

    Get high with hovering
    not drugs

  8. #8
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Jaha.. fasen med.. jag fattade som om det fanns en balanseringskontakt att mäta på

    Nu ska vi äta Tacos och ha de gött ikväll framför TV:n hej hopp

  9. #9

    Standard

    Om jag kikar tillbaka på mitt dokument med loggade sykler, så har den acken som klarat sig längst utan balansering 60sykler innan det dog.

  10. #10

    Standard Tackar!

    Tack för alla bra tips!

    Jag har ett Phoenix fartreglage med auto-cutoff som borde spara acken, eller ska man bryta vid högre spänning, vilken i så fall (Finns lite olika volt man kan välja på...)

    :? Tror inte det är värt att öppna acken, med tanke på att en ny inte kostar så mycket, jämfört med vad en exploderad ack kan kosta...


    Tack så mycket, allihop

  11. #11

    Standard

    På små ackar ställer jag in cutoff på 2,8-2,9v/cell upp till 800mAh ca, sedan 3v/cell upp till 4000 mAh ca, över detta 3-3,3v/cell, också beroende på om det är ett paralellt ack eller inte. Detta gäller i huvudsak Flightpower ackar jag kör oftast med.

    Olika märken och typer gillar/ogillar olika brytspänningar, egna värderingar och erfarenheter spelar också in.

  12. #12
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Joacim
    Om jag kikar tillbaka på mitt dokument med loggade sykler, så har den acken som klarat sig längst utan balansering 60sykler innan det dog.
    Hur ser det ut som längst (cykler) i loggen på de du har balanserat? Skulle vara intressant och höra skillnaden.

  13. #13

    Standard

    180+ har inte kört de klart än, alla Flightpower ackar som har dött före 100sykler har berott på mina "vetenskapliga" tester med överladdning, för låg brytspänning och för hög belastning, de håller oftast förvånandsvärt länge ändå måste jag säga. De märken som toppar min personliga MAX sylkel lista är Polyquest och Flightpower.

    Måste läggas till att alla ackar i min lista har körts till MAX rek från tillverkaren både vad gäller laddning och urladdning, hadde jag bara kört ackarna med 0,5c laddning och med 10c medelbelastning i en CUB så hadde livslängden garanterat blivigt längre ;o) några ackar är även utlånade till galningar som kör Pylon/ EDF och 3D heli, det sätter oftast ackarna verkligen på prov med tokhög medelbelastning, Undergrabben och 3D heli flygaren Oscar Ohlson kör med ca 75A medelbelastning, detta i en 6s Trex, det är mer än min 11kw 13kg 15s2p Katana / vissa EDF galningar ligger högre ;o)

    Vad gäller inkörning av Lipo ackar, så finns det idag inga belägg/bevis för att det behövs.

    Ju bättre Lipo cellerna blir/ lägre innre motstånd, destå viktigare blir det med tillverknings kvaliten av ett komplett paket med lödningar/svettsar/kablar/matchning/kontakter, de vill glida isär lättare med lågt innre motstånd... ju större paken med fler celler destå med tydliga och alvarligare blir konsekvenserna, ju bättre och större ack, destå viktigare är det att hela paketet agerer som en hel och jämn enhet.

  14. #14
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Precis lite sånt här jag behöver läsa nu när man börjat lite smått med el. Tackar!

  15. #15

    Standard

    Jag har en LiPo-fundering om balansering. Jag har köpt ett par mindre beggade (17 cykler) 4S2P 3000mAh LiPo med balanseringskontakt.

    Jag har inte mätt upp dem men tänkte ha bra koll på dem utan att äga en laddare med balanseringskontakt. Jag tänkte helt enkelt köra ned varje cell med en låg belastning (typ en svagströmsglödlampa) till en gemensam nominell nivå. Är det för enkelt frågar jag?

    Vad jag menar är att den belastningen är låg relativt normal arbetsström ur accen. Måste man balansera vid högre belastning?

    Jag antar att obalansen blir större spänningsmässigt ju mindre Ah jag har kvar i accen. Finns det ett bättre och ett sämre område att balansera i? Alltså nästan tom/25/50/75/100% laddad acc?

    Tack för hjälpen
    Thomas

  16. #16

    Standard

    Enkelt och säkert sätt att balansera ett Lipo, om man nu skall balansera manuellt är att du laddar cellerna individuellt, vill du dock avgöra hur bra matchade cellerna är i ett paket så är det bästa att mäta resistansen, eller mäta individuell spänning under belastning 5-10c så brukar det avslöja sig, ju bättre ett paket är matchat ju högre belastning kräver det för att avslöja någon skillnad.

    Då du har laddat alla cellerna individuellt så mät inte spänningen på cellerna direkt, låt det ligga ett tag först några timmar och mät sen när spänningen jämnat ut sig.

  17. #17

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    83
    Jobb
    Data
    Klubb
    BusyBee Bålsta

    Standard

    jag gjorde en bild från excel vad som händer om man inte balanserar.

    Överdrivna siffror och cykler. Det går inte lika fort i verkligheten =)


    http://www.familjenrothman.se/Lipo.gif

    Viktigt att veta, över 4,2 volt och under 3 volt är döden för en lipocell...


    /anders

  18. #18

    Standard

    Tack Joacim, jag kör laddning cell för cell då och kollar efter det.

  19. #19

    Standard

    Att köra ur en ack till under 3v/cell, altså att vilospänningen ligger så lågt/under är ohälsosamt, men att belasta en ack med upp till 2,8v/cell fungerar, förkortar livslängden japp! men jag får ändå upp till 90sykler+ på mina små slow/indoor ackar 2s 3s. Men återigen så är det bra om acken är någorlunda matchad om man skall belasta så hårt, arnars kommer en eller flera celler alltid ligga under gränsen och de övriga lite över för att kompensera.

  20. #20

    Standard

    Ja just det... Kollade lite närmare på accen nu ikväll. Balanseringskontakten har 5 sladdar, svart är jord, röd är alla cellerna i serie (samma anslutning som kommer ut till fartregl).

    Mellan varje efterföljande par (röd mot gul, gul mot blå, blå mot vit & slutligen vit mot svart) kabel i kontakten ligger en cell eller ett cellpar, alltså spänningsdiff 3,7V.

    Vit är alltså en cell, blå är två är 2 i serie, gul är tre i serie och röd 4. Om jag mäter över två parallellkopplade kan jag inte enkelt kontrollera.

    Ja ni fattar - jag vet inte hur jag ska komma åt respektive cell utan att skära upp packen och klura ut hur den är kopplad.

    Värt att hålla på med? Inte om ingen här har en enkel standardlösning, annars är det nog enklare att köpa en balanserare. Jag har fattat det som att det går att köpa balanserare separat att koppla mellan acc o laddare (alltså ej inbakat i laddaren). Jag har en Shultze isl 6-330 utan balanserare - någon som har något att rekomendera?...

    Suck och tack för hjälpen.

Liknande ämnen

  1. Balansering!
    Av Thomas i forum Allmänt om flyg
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-06-15, 21:55
  2. Balansering
    Av Trigger i forum Allmänt och Tips
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 16:43
  3. Balansering av flyg?
    Av Ålänning i forum Allmänt och Tips
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-06-25, 18:22
  4. Balansering 2cells Lipo???
    Av Ompa i forum Batterier och Laddare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-05, 07:50
  5. Balansering....
    Av hunkyduude i forum Metanolmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-11, 23:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •