Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Webra Record 1.5cc vs OS 1,6cc --- 60´s vs 2000´s

  1. #21
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    23 år går fort..Den är ju grön o praktiskt taget flygklar ju!Stuka är en trevlig maskin som radiostyrd o ratta,min var det i alla fall..
    Jaha va hände med den då Bokis
    Lasse(får väl byta singnatur,tidigare så brukade det va tomt när man frågade eller hade synpunkter=tråden dog,kanske var det ointressant.Men nu rullar det på lite bättre)
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Känner igen mig! Har hållit på med en 1/4 skala GEE BEE R-1 nu sedan 1985. Förra gången var det en Marutaka DC-3 som tog 25 år att bygga.
    En nyfiken fråga! -Är stukan en Marutaka byggsats??? Klädde du vingen med siden eller 25g glasfiberväv??

  3. #23
    Longtimeprojekts avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    20
    Jobb
    Administratör
    Klubb
    Inte ansluten

    Standard

    Hej igen

    Ja det här med att bygga och hålla på med modellflyg går som allt annat i perioder och vi bygger alla olika fort men det känns nästan alltid lika overkligt när den står där klar sedan. Javisst är det en gammal hederlig Marutaka byggsats, synd de inte gör dom längre för jag skulle gärna vilja bygga en annan modell av dem fast de är rätt knöliga och svåra att bygga. Vingen är plankad med balsa och sen var jag inne på att först klä den med solarfilm, sedan glasfiberväv men det slutade med att jag spacklade vingen. Sedan dopade med saponlack slipade massa gånger, sedan grundfärg, slipade sedan målade jag den med lustrekot spray färg några lager. Nästa modell jag bygger skall jag klä med antingen solarfilm eller glasfiberväv för det tar på psyket att stå och slipa i timmar och åter timmar.
    Nu är Lajban Klar

  4. #24

    Standard

    förlåt att jag drar igång en gammal tråd men jag har tydligen en liten diselmotor här hemma, vad behöver man för att starta den? behöver man någon förgasare? och kan man blanda/köpa bränsle?


  5. #25

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Du behöver dieselsoppa (ca 40% Lysfotogen, 38% Eter, 20% Ricinolja och viktigt...1-2% amylnitrat).
    3F -Hobby i oxelösund har bränsle!
    Ser att du har en gammal 2,5cc diesel. Fick en sån av Bertil Beckman (Mr modellflyg i sverige) 1976.
    Men jag har ingen aning om vilken firma som gjort motorn...vet du? Antagligen en öststatsmotor.
    Motorn är i vilket fall som helst jättesnäll! Tänk bara på att dieslar ska flippas igång med fingret! Att använda el-start är inte lämpligt!
    Förgasaren sitter ju redan på din motor..!! Bara ett venturi (rakt insug)!
    Lämplig snurra är 7x6, 8x4, 8x5 eller 9x4 APC.

    Hälsningar!
    Jan K
    Väsby MF

  6. #26

    Standard

    har ingen aning vart den kommer ifrån, du vet nog mer än mig
    vad skulle hända om man använder elstart? för att dra runt propellern är riktigt riktigt tungt, (propellern nu är en bit trä-list på 15cm)
    tack för svaret!

    ps: nämn gärna fler ställen där man kan få tag i färdigblandat, gärna nära sthlm!
    Senast redigerat av fesoj_92 den 2009-08-17 klockan 12:49.

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Anledningen till att man inte bör/skall använda el-start på en dieselmotor är att kompressionen på en dieselmotor är "högre" än på en motsvarande glödare. Det innebär att kör man på med elstarten direkt utan att kolla att motorn är väl "snappsad" /inoljad så kan vevstaken böjas.

    Som du vet ställer man kompressionen med kompskruven upptill på cylindern och då måste man känna sig för så att kompet är "rätt"när man vrider runt propellern, annars startar inte motorn! Det krävs alltså lite finkänslighet och kunskap för att handha en diesel!
    -Man får inte vara så "heavy handed" som många R/C flygare är idag, som direkt tar till elstarten när de ska starta sin glödstiftare.

    Tyvärr finns det inga andra än Bröderna Fällgren i Oxelösund (3F-Hobby) som säljer färdigblandad dieselbränsle.
    Men jag har nog lite diselsoppa som jag köpte av dem för något år sedan så hör av dig om du vill ha.

    Hälsningar!
    Jan Karlsson
    Upplands Väsby
    Senast redigerat av jaka den 2009-08-17 klockan 20:26.

  8. #28

    Standard

    tack men både blandade bränsle och lyckades starta motorn idag utan eter, men lyckedes bara hålla igågn den i ca 1min, sedan lät jag den svalna lite och så gick det att starta den igen, men inte längre än en minut. Men det är nog bara lite instälningar.

  9. #29

    Standard

    lite off topic, men ska tanken vara ovanför motorn? för jag tycker inte att den suger så bra...

  10. #30

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Tanken ska alltid monteras enligt "tankregeln"! Vilket betyder att: en tänkt linje mitt genom insugningsröret i förgasaren ska gå mitt genom tanken när planet står horisontellt! -Detta är den generella tankregeln för allt modellflyg.

    Sen kan man ju alltid montera tanken lägre om det gäller båtar och bilar!-Då spelar det ingen roll hur man monterar tanken. Men!!! Man ska aldrig någonsin montera tanken över/högt över förgasaren, för då rinner bränslet ut genom förgasaren och motorn kommer att fungera dåligt.

    Det är viktigt att du använder minst 20% ricinolja och inte 10-15% syntetolja.

Liknande ämnen

  1. tl-2000 eller wilga-2000
    Av little_fraz i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-05-21, 06:35
  2. Webra T4-60
    Av RMP60 i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-01-20, 22:38
  3. Webra
    Av Plange13 i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-13, 21:43
  4. Webra 50GT
    Av T5 i forum Metanolmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-12-11, 10:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •