Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Vilket läge för kamdrevet i fyrtaktare?

  1. #1

    Standard Vilket läge för kamdrevet i fyrtaktare?

    Vilket läge för kamdrevet i fyrtaktare?

    Jag har en SY .80 fyrtaktare med nytt kamdrev. Kamdrevet är märkt
    med en punkt, men det är enda märkningen jag hittar. Vilket läge
    skall vevaxeln (TDC kanske?) och kamdrevet vara för att det skall bli
    rätt? (original-drevet hade flugit ut ur motorn). Och vilken väg skall
    kamdrevet vara? Med punkten ut mot mig antar jag...? Neråt? Uppåt?

    EDIT: Givetvis finns det en tråd på den här också... =)
    http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=2218

    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    colssons avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös
    / Christian Olsson

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av colsson
    http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=149315&page=&CurrentMa inTopic=3
    Ja usch ja... där blev inte jag klokare Olika motorer har olika!?
    Jag har ingen OS, så där försvann de flesta av råden. Och även dom
    är olika. Och så har jag inget sånt där märke på spacern bakom
    propellern... Någon mer som vet? Jag har en SY-motor. Kanske är
    samma på nån annan motor... vad vet jag.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4
    colssons avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Jag har oxå SY motorer och det ska finnas ett liiiiitet liiiiiiiiiitet märke på medbringaren! Ett litet litet streck! titta noga! O.S och SY är snarlika i konstruktion annars hade jag inte skickat den länken. Jag kommer dock inte ihåg om märket på kammen ska vara upp eller ned.
    / Christian Olsson

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av colsson
    Jag har oxå SY motorer och det ska finnas ett liiiiitet liiiiiiiiiitet märke på medbringaren! Ett litet litet streck! titta noga! O.S och SY är snarlika i konstruktion annars hade jag inte skickat den länken. Jag kommer dock inte ihåg om märket på kammen ska vara upp eller ned.
    Medbringaren, är det den som sitter bakom propellern (spinnern)?
    För den jag har är konisk, precis som din motor i nån annan tråd.
    Helt märkeslös. Så jag antar att jag får skruva bort bak-plattan
    igen på motorn, så man ser vevstake o sånt igen?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik N.
    Skruva ur glödstiftet och kolla-vrid runt motorn tills den står i övre vändläge.
    /Fredrik
    Jo, blir nog så... "topplocket" är borta iofs så man ser riktigt bra. =)
    Funkar väl så här:
    Kolven är i TDC...
    1 - Den går ner vid explosoionen
    2 - Den går upp och trycker ut avgaserna
    3 - Den går ner och suger in bränsleluftblandningen
    4 - Den går upp och komprimerar
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik N.
    Skruva ur glödstiftet och kolla-vrid runt motorn tills den står i övre vändläge.
    /Fredrik
    Jo, blir nog så... "topplocket" är borta iofs så man ser riktigt bra. =)
    Funkar väl så här:
    Kolven är i TDC...
    1 - Den går ner vid explosoionen
    2 - Den går upp och trycker ut avgaserna
    3 - Den går ner och suger in bränsleluftblandningen
    4 - Den går upp och komprimerar
    Ja! men i ärlighetens namn så börjar det hela på punkt 3 om man ska va petig!

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av swe34
    Citat Ursprungligen postat av Ålänning
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik N.
    Skruva ur glödstiftet och kolla-vrid runt motorn tills den står i övre vändläge.
    /Fredrik
    Jo, blir nog så... "topplocket" är borta iofs så man ser riktigt bra. =)
    Funkar väl så här:
    Kolven är i TDC...
    1 - Den går ner vid explosoionen
    2 - Den går upp och trycker ut avgaserna
    3 - Den går ner och suger in bränsleluftblandningen
    4 - Den går upp och komprimerar
    Ja! men i ärlighetens namn så börjar det hela på punkt 3 om man ska va petig!
    Jo det låter mycket klokare nu när du säger det
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tror jag har skrivit det här förut men jag tar det igen:
    Ta bort baklocket på motorn så man ser vevtappen-ställ den rakt upp=klockan tolv.
    Ta bort locket på gaveln till kamdrivningen(det är förmodligtvis redan borta)
    När kammen monteras så ska den bilda ett V (en nock klockan elva,en ett) med stötsängerna klockan tolv
    sätt tillbaka locket.. o dra runt motorn.Skulle stötstängerna komma ner "fem i tolv" så är det fortfarande ett V som nockarna ska bilda på var sin sida om stötstängerna..
    När vevtappen står rakt upp(kolven i toppläge) så ska vipporna "väga"
    d.v.s en ska vara på väg o öppna,en på väg o stänga,bägge skall alltså samtidigt påverkas av stötstängerna..
    Om ni gör så här kan ni strunta i märken o div. annat,funkar på alla våra små trevliga fyrtaktare..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  10. #10

    Standard

    Bra förklarat Bokis. Jag var inne på att ha kolven i TDC (klockan tolv)
    och "pricken" på kamdrevet rakt ner mot vevaxeln, MEN, sen blev jag
    ju att fundera på just det där att mina stötstänger inte kommer ner
    klockan tolv utan just fem i tolv, som du säger... så då är det uppenbart
    stötstängerna som pricken skall gå mot, när kolven är i TDC. Logiskt =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Standard

    Nej så vart det inte bra... så här vart det (se längre ner i tråden):
    http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=2218

    Visst vart det rätt???
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Som jag kan se det så har du gjort rätt:huvudsaken är att vipporna "väger" när kolven är i topp o det verkar du ha fått till..
    Ventilspel ja..0.03-0.05..Ta ett tunt papper om du inte har annat (japanpapper,cigarettpapper) så får du rätt avstånd..Det som händer om det blir föt mycket är att man nöter ner kammen ,såna motortrådar hittar man lite var stans på nätet.. ops:
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  13. #13

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Antagligen ställer man kammen som på alla OS fyrtakatare med frontkam.
    Och dessa ställer man så här...Enligt gammal OS-beskrivning.


    1. Medbringarens T-markering ställs in mot den lilla gjutsträngen på vevhuset.
    (Medbringaren är den runda, polerade aluminiumdel som propellern dras fast emot).


    2. Kamaxelns skjuts in mot vevaxeln så att körnslaget på kammen pekar rakt ner mot vevaxeldrevet!

  14. #14
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Janne,fördelen med det sättet jag beskrev är att det funkar på alla fyrtaktare,OS.saito,sy, laser,T-ford m.m.
    Det är s.a.s grundstenen i hur en fyrtaktare funkar..
    Sen kan man faktiskt strunta i alla konstiga märken som sitter på div. underliga ställen..
    Kan faktiskt göra det hela mer begripligt varför man gör en viss sak eller?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  15. #15

    Standard

    0.03-0.05 mm? Eller tum? Kommatecken / punkt?

    Min medbringare har ingen markering, jag har en SY-motor med
    konisk sådan, inte om OS med D-format hål. På min gäller att
    punkten på kamdrevet skall vara 90 grader mot vevaxeldrevet
    när vevstakstappen är klockan tolv, för då väger bägge ventiler
    vid "tolvslaget".
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    F´låt ! 0.03-0.05 mm... ciggpapper ,japanpapper,någe tunt..
    I nödfall går de med ett bladmått har jag hört! ops:
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    F´låt ! 0.03-0.05 mm... ciggpapper ,japanpapper,någe tunt..
    I nödfall går de med ett bladmått har jag hört! ops:
    OK, tack =) Jag har bara bladmått på 0.05... men det funkar säkert.
    Provar med lite "papper" också.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #18

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    OS har 2 stycken bladmått till sina fyrtaktare.
    det ena är på 0.04mm och det andra på 0.1mm.

    0,04 bladmåttet ska gå lätt att skjuta in mellan lyftare och stötstång.OBS! Det får inte pressas in.

    0.1mm måttet ska inte kunna skjutas in alls.

  19. #19

    Standard

    Jag har SY-maskin. Det blev 0,05mm på bägge, fattade inte tyska
    anvisningen. Motorn går underbart. Låg stabil tomgång, som
    jag ännu inte vågat flyga så mycket med, men det närmar sig. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #20

    Standard

    Motorn är lite jobbig, kräver ju skruva hela tiden. Rekommenderar
    inte SY-motorer om de skall vara så här allihopa.

    Lite frågor...

    1 - Skall det vara kruttort i kamhuset? Det kan ju inte smörja? Var
    kommer smörjningen ifrån om det skall vara? Motorn är monterad
    upp och ner.

    2 - När man vrider runt motorn så klickar det. Var? Jag har lokaliserat
    det... Alltså.. på vevaxeln finns ett drev. Det drevet vrider kamdrevet.
    På kamdrevet finns kamaxelnockar som i sin tur trycker upp dom
    cylindriska små grejerna (lyftare?) och dom trycker upp stötstängerna
    som i sin tur trycker till ventillyftarna så ventilerna öppnas. En för avgas
    och en för insug. Men när en ventil "öppnats" och börjar stängas, så
    klickar det till när den där cylindriska klumpen vandrar ner för nocken
    på kamdrevet. Varför det? Det är slätt och fint och grejerna är nya.
    Skall dom inte bara glida ner? Smörjningen som inte existerar?

    3 - Och vad skall en SY80 ha för bränsle? Nitro? Ricin? Syntetisk olja?
    Metanol?

    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Liknande ämnen

  1. Hemmagjord fyrtaktare
    Av bokis i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2013-02-24, 09:27
  2. Jag får inte mer än ett läge på en tervägsbrytare
    Av Lancair i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-03-04, 17:16
  3. Läge för lite hangflyg??
    Av Thomas i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-18, 23:27
  4. Hur får jag proppen att stanna i rätt läge?
    Av Jakob H i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-20, 10:52
  5. 9kanaler i PPM läge på FF9
    Av mulder i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-29, 22:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •