Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 47 av 47

Ämne: QQ yak 73"

  1. #41

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    31
    Jobb
    Säljare
    Klubb
    Ängelholm/Helsingborg

    Standard

    Hejsan, vet inte om det var QQ-yaken du syfta på men min hamna på 4,6kg, Mvh Andreas

  2. #42
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av monch
    Hallå! sitter här å programerar radion på min yak, kom fram till att mina servo ok är på tok för korta för 3D utslag. är det någon som sitter på Långa(då menar jag LÅNGA 3D) Servo ok till JR som de inte behöver så är jag spekulant. hur går det för er andra då? jag har kvar att montera en tank, nosring på motor å montera motorkåpa! ha det gott!
    Hur blir detta ?.. blir inte servona svagare ju längre ut på armen man sätter linken ? om man har ett 20kg servo och sedan flyttar ut linken hur mycket kraft tappar servot ?

    /Martin

  3. #43

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    128
    Jobb
    Chaufför
    Klubb
    SRFK Skellefteå/MFK Bunten

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun
    Citat Ursprungligen postat av monch
    Hallå! sitter här å programerar radion på min yak, kom fram till att mina servo ok är på tok för korta för 3D utslag. är det någon som sitter på Långa(då menar jag LÅNGA 3D) Servo ok till JR som de inte behöver så är jag spekulant. hur går det för er andra då? jag har kvar att montera en tank, nosring på motor å montera motorkåpa! ha det gott!
    Hur blir detta ?.. blir inte servona svagare ju längre ut på armen man sätter linken ? om man har ett 20kg servo och sedan flyttar ut linken hur mycket kraft tappar servot ?

    /Martin
    Visst stämmer det. men jag tror att mina servon har den kraften att det ska gå bra ändå. vill ha ut större vinkel på roderna som det är nu så är det inte mer än normala higrate utslag.
    Jocke Sandström
    Skelleftehamn.

  4. #44
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun
    Hur blir detta ?.. blir inte servona svagare ju längre ut på armen man sätter linken ? om man har ett 20kg servo och sedan flyttar ut linken hur mycket kraft tappar servot ?

    /Martin
    Så här har jag förstått det (men jag kan förstås ha fel).

    Om vi tar ditt exempel med 20kg servo så är det väl 20kg/cm dvs. dragkraften är 20kg 1 cm från servots vridcentrum.

    Med dubbelt längre servoarm (2cm) är dragkraften 10 kg - dvs. en helt linjär funktion.

  5. #45
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Tackar för det svaret Johan, gissar att detta är likadant på alla servon.

    /Martin

  6. #46

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    36
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Skellefteå radioflygklubb

    Standard

    Hejsan, vet inte om det var QQ-yaken du syfta på men min hamna på 4,6kg, Mvh Andreas
    Jo just det, glömde visst bort citatet... Men du fattade rätt!

    Appropå momentdiskussionen så det är det ganska enkel matematik, det man vinner i rörelse förlorar man i kraft. Det är synd att inte tillverkaren beskriver kraften korrekt, dvs genom att tala om att det är ett vridmoment man egentligen specar, i detta fall Kgcm.

    Det betyder inte med automatik att en lång servoarm genererar mindre kraft, det händer bara om den långa servoarmen är längre än motsvarande sträcka på rodret. = mer utslag. (jösses va krångligt!!! :?)
    Stefan Andersson
    Skellefteå

  7. #47

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    128
    Jobb
    Chaufför
    Klubb
    SRFK Skellefteå/MFK Bunten

    Standard

    Du är en klipa på att förklara svåra saker enkelt! till och med jag förstår! i bland! Ske till och montera tanken på yak i morgon. sen är den nästan klar. måste nog väga oxå! min ska ju va lättare, har ju bara en liten yak.
    Jocke Sandström
    Skelleftehamn.

Liknande ämnen

  1. Svar: 108
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 21:28
  2. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 11:37
  3. "upplösning" på "borstade" fartreglage?
    Av CAD:ar'n i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 09:22
  4. """""Wesse undrar """
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 17:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •