Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: QQ yak 73"

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    31
    Jobb
    Säljare
    Klubb
    Ängelholm/Helsingborg

    Standard QQ yak 73"

    Någon som flyger med QQ Yaken på 73"? Precis knåpat ihop yaken och bara motorintallationen återstår. Vad ska jag välja?? Kan komma över en ny Ys140 till vettiga pengar, men då jag redan har en moki 180 (metanol)liggande så vet jag ej vad jag ska göra?! Blir mokin för tung?? Tacksam för råd!!

  2. #2

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard Re: QQ yak 73"

    Citat Ursprungligen postat av bullen
    Någon som flyger med QQ Yaken på 73"? Precis knåpat ihop yaken och bara motorintallationen återstår. Vad ska jag välja?? Kan komma över en ny Ys140 till vettiga pengar, men då jag redan har en moki 180 (metanol)liggande så vet jag ej vad jag ska göra?! Blir mokin för tung?? Tacksam för råd!!
    Hej Bullen,

    Nu får jag säkert alla MOKI vänner efter mig men valet är för mig självklart. Sätt i en YS!

    Mokin är tung, dålig gas respons ,jag vet att detta kan argumenteras i evighet för en del tycker att dom går så himla bra, men för 3D och IMAC typ flygning så har den en del att önska.

    Du kan få en Moki att gå hyfsat med en bränsle regulator och tryck tank men det gör ju bara allt ännu tyngre.

    En YS är perfekt för en 73 tums QQ YAK, jag har flugit en med OS 160 FX och den hade ok prestanda, en YS 140 har mer pulver så det borde bli perfekt.

    QQ Yaken är en maskin väl värd lite bilder på detta forum, kan du inte skicka in några?

    Mvh,
    Niklas

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    31
    Jobb
    Säljare
    Klubb
    Ängelholm/Helsingborg

    Standard

    Kanonsvar, precis vad jag behövde veta, dock inte min plånbok!!! Kan vara kul och testa en fyrtaktare, får bli en Ys. Ska försöka lägga upp lite bilder, men då jag knappt kan klara surfa på nätet, så är sannolikheten att jag lyckas lika me 0! Yaken ser ruggigt fin ut, kanske lite mer o göra än på en great planes ARF. Den såg faktist så fin ut att jag passa på o beställa en QQ yak 102" också (har dock inte kommit än), Mvh Andreas

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    31
    Jobb
    Säljare
    Klubb
    Ängelholm/Helsingborg

    Standard

    Okej, nu var motorn inhandlad, nu återstår bara ljuddämparen, ngn som vet om man hittar en sån här i Sverige http://centralhobbies.com/Exhaust/mufflers.html, verkar var problem att länka till den rätta sidan men jag menar inbyggnadsdämparen från NMP, om man söker på ljuddämpare på huvudsidan, sorry det blev lite snurrigt, Mvh Andreas

  5. #5
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    ahhh en ys ! nice mycket pulver lite vikt ..
    kanon motorer som dock kostar en slant men håller "livet" ut
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    128
    Jobb
    Chaufför
    Klubb
    SRFK Skellefteå/MFK Bunten

    Standard

    Låter intressan! håller på med en Peak model Yak54 på 70´´. i den så ska jag ha en YS140L. hoppas det blir Bra med pulver. är i funderation hur jag ska montera motor, med puck eller med gummikuddar. nosring är en självklarhet.
    Jocke Sandström
    Skelleftehamn.

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    31
    Jobb
    Säljare
    Klubb
    Ängelholm/Helsingborg

    Standard

    Hej, tänkte beställa en propeller till min Ys140FZ vad ska jag köpa? Manualen rekommenderar så jäkla många olika. Vill ha mycket kraft och vrid, behöver inte farten. Trä, plast eller kolfiber, 2 bladigt eller trebladigt?? Någon som kör denna motor?? Gott nytt år på er!!

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    36
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Skellefteå radioflygklubb

    Standard

    Hej

    Jag håller på med en Hyperion Yak54 på 73", i den har jag satt en YS140L med pipa. Jag hoppas på bra effekt. Idag flyger jag med en Tojeiro och en YS 140L och den har lite drygt hovringskapacitet. Den motorn får dra en 16x10 propp och till Yaken hade jag tänkt att prova en 20x6.

    Jag vill inte ha fart, däremot kraft så man kan utnyttja modellen till 3D flygning. Jag hoppas att YS har kraften som behövs för detta. Vad har du för övrig utrustning i den?
    Stefan Andersson
    Skellefteå

  9. #9
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    jag har ingen yak :cry:

    Get high with hovering
    not drugs

  10. #10
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Du flyger ju bara elskit ändå wesse, finns säkert en depron YAK du kan bygga på EN natt

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    31
    Jobb
    Säljare
    Klubb
    Ängelholm/Helsingborg

    Standard

    Hej igen , försöker göra allt så enkelt som möjligt, kör med Futaba 3152 (8,7kg på 6v) på skev och höjd, sen på sida lite overkill men jag hade ett Hitec 5955TG (24kg) över, så jag satt i det. I övrigt inget speciellt, JR strömbrytare, Ys140FZ, propp fortfarande oklart. Problemet är ljudämpare då pipa är uteslutet då den inte får plats men jag håller på o lösa det med en liten egen konstruktion. Hyperion Yaken verkar ju jättefin den också, säkert ganska likvärdig som QQ yaken.

  12. #12

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    128
    Jobb
    Chaufför
    Klubb
    SRFK Skellefteå/MFK Bunten

    Standard

    Hallå!
    Till min Peak models Yak ( en liten stakare bara 70´) så har jag satt dit en kort pipa från hatori! den får plats i kåpan, men då har jag gjort en pip tunnel under kroppen. propeller så blir det nog 19/8 eller 20/6. på min YS140L.
    Jocke Sandström
    Skelleftehamn.

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    31
    Jobb
    Säljare
    Klubb
    Ängelholm/Helsingborg

    Standard

    Hej, i QQ-yaken går det inte o sätta en pipa, om man nu inte är lite händig o bygger om halva flygplanskroppen, men det ger jag mig inte in på. Jag fick istället tag på en ny ljuddämpare till en ASP180 4-takt, som jag gängar om och kör med, hoppas det kommer funka!!

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    36
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Skellefteå radioflygklubb

    Standard

    Hej
    Jag misstänker att Hyperion och QQ är samma, min går inte heller att bygga piptunnel på om man inte vill ägna massa timmar åt det. Jag lägger pipan utanpå kroppen och sedan har jag fästet vid stället.

    Jag har 15Kg på skeven (Futaba BLS351), 11Kg på höjden (Futaba BLS 451) och 25Kg på sidan (Futaba 9156). 5,9V Emcotec regulator med 2600mAh Lipo.

    Jag har lite löst letat proppar utan större framgång, det finns ju träproppar men dessa är för stora.

    Jag försökte lägga in bilder, men det sket sig. Jag måste kolla hur man gör...

    Stefan
    Stefan Andersson
    Skellefteå

  15. #15
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Stefan, vad får dig att misstänka att QQ och Hyperion skulle vara samma maskin.

    Jag kan med stor säkerhet säga att QQ konsruerar sina maskiner själv och att dom inte har mer gemensamt än att båda är 73 tums Yak 54r
    //Tobbe

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    36
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Skellefteå radioflygklubb

    Standard

    Hej Tobbe!

    Jag har tittat på dina bilder och tittat på min modell och snabbt konstaterat att dom ser på pricken lika ut. Tillbehören är samma, uppbyggnaden av kroppen är samma, vingens konstruktion är samma, det som verkar skilja är klädseln.

    Det stämmer säkert som du säger att QQ har konstruerat sin och tillverkar den, men det kanske är så att Hyperion köper sina från QQ? Jag har inga bevis för detta, jag tycker bara att dom är skrämmande lika varandra i uppbyggnad och tekniska lösningar

    Stefan
    Stefan Andersson
    Skellefteå

  17. #17
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    he he kanske har tobbe fått en kopia nä nu ska jag va snäll fy på dig wesse...tobbe kör med kopia he he

    Get high with hovering
    not drugs

  18. #18
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    QQ = ?? vad är det för märke

  19. #19

    Standard

    Quique Somenzini är en duktig RC-flygare som konstruerat modeller ganska länge och nu börjat sälja under eget märke också.
    Powered by Joy and a LiPo pack

  20. #20
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av srlund
    Hej Tobbe!

    Jag har tittat på dina bilder och tittat på min modell och snabbt konstaterat att dom ser på pricken lika ut. Tillbehören är samma, uppbyggnaden av kroppen är samma, vingens konstruktion är samma, det som verkar skilja är klädseln.

    Det stämmer säkert som du säger att QQ har konstruerat sin och tillverkar den, men det kanske är så att Hyperion köper sina från QQ? Jag har inga bevis för detta, jag tycker bara att dom är skrämmande lika varandra i uppbyggnad och tekniska lösningar

    Stefan
    Hej igen!

    Man kan hitta och titta på många Yakar som är lika varandra, men jag är fast besluten om att inte vare sig QQ eller Hyperion är några kopior av varandra.

    Om jag inte är helt ute och cyklar så har tex QQ fast stabbe på sin 185 centimerare medans Hyperion har löstagbar på sin, har jag fel eller...?


    MVH
    //Tobbe

Liknande ämnen

  1. Svar: 108
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 21:28
  2. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 11:37
  3. "upplösning" på "borstade" fartreglage?
    Av CAD:ar'n i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 09:22
  4. """""Wesse undrar """
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 17:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •