Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Tidig RC

  1. #1

    Standard Tidig RC

    Hej!
    Jag har inte varit inne på ett tag, men nu hittade jag några bilder som är tagna på gamla flygfältet i Jönköping 1963. Planet är Graupner Electra som jag hade en telepilot sändare och mottagare till. Som servo var det en steganordning som satte sidorodret i 3 olika lägen efter varje tryckning. Planet flög inte någon längre sträcka för jag klarade inte det konstiga servot. I nosen satt en dieselmotor på 2.5 kubik. Planet har jag fortfarande på vinden.
    Hälsningar
    Bosse A
    http://bo.comitor.se/Scan-071124-0004.jpg
    http://bo.comitor.se/Image23.jpg
    http://bo.comitor.se/Image24.jpg

  2. #2

    Standard

    Sweet, kul att se!

  3. #3
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    suck..... gott att se o det var bättre förr alla var mer nöjda då även om det var en lång antenn

    Get high with hovering
    not drugs

  4. #4
    PODs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    749
    Jobb
    Oj..!! Anställd!
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskardern

    Standard

    Härligt att se gamla bilder, NICE!!
    FaR oCH FLyG
    //Ola
    www.oskarshamnseskadern.se

  5. #5
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Tja allt var kanske inte bättre förr, servo med 3 fasta lägen låter inte så skoj.. lite lurigt att flyga med sånna inställning.

    Men de var kul att se bilderna på planet

  6. #6


    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    95
    Jobb
    Dagdrivare
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Mycket intressanta bilder. Jag hade också en Elektra som jag först flög med TelePilot och gyro och det fungerade fint, även om jag då endast hade sidoroder och ingen motorkontroll. Sedan skulle jag bli mer avancerad och skaffade ett par nya servomekanismer (från Futaba om jag minns rätt). Det ena gav sidoroder med neutralläge och det andra för motorkontroll. Fortfarande enkanals radio så det fick bli en hel del knapptryckande. Det blev inte så mycket fluget med just denna uppsättning även om både elektroniken och det mekaniska fungerade oklanderligt. Utvecklingen gick ju så fort på den tiden att det snabbt kom nya och mer avancerade saker. Flög bl a på Ränneslätt i Eksjö.
    Tyvärr har jag inte kvar min Elektra, men efter en hel del forskande och besvär har jag fått ihop en komplett uppsättning ritningar. Började bygga förra säsongen och hoppas få den färdig i vinter. Har tänkt sätta en OS 30 fyrtaktare i den. Om jag hade börjat bygga i dag hade jag kanske satt i en elmotor.

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Optimate
    Tyvärr har jag inte kvar min Elektra, men efter en hel del forskande och besvär har jag fått ihop en komplett uppsättning ritningar. Började bygga förra säsongen
    Före Electran flög jag en Vagabond. Den hade jag gyroservot i och det gick att starta från marken och göra looping. Det gällde att trycka med rätt frekvens. För några år dedan hittade jag i Gråbo en byggsats till en Vagabond II och den har jag byggt ihop. Den har även skevroder så det är ju en annan sak att flyga med en JR-radio. För några år sedan visade jag min gamla Telepilot och den nya Vagabonden i Brännebrona.
    http://bo.comitor.se/Brannebona055
    http://bo.comitor.se/Brannebona056
    //Bosse A
    Edit:
    Varför visas inte mina bilder direkt i texten när jag skriver på nedanstående sätt:


  8. #8
    flygaren_93s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    427
    Jobb
    utbytesstudent i Nya Zeeland i ett år
    Klubb
    vallentunamodellflygklubb

    Standard

    Tur att det var längesen man flög så, nu ska det minst var 6-7 kanaler och vara commuter radio för att man ska tycka att det är ok.

    Alex
    __________________________

    Modellflygare sedan 2003

  9. #9


    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    95
    Jobb
    Dagdrivare
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Den uppsättningen med rörsändaren och transistoriserad mottagare och gyro-servo var en mycket driftsäker kombination. Jag tror aldrig att jag hade några radioproblem. Mottagaren hade varit mottaglig för störningar om det hade förekommit sådana, men det gjorde det inte. Man behövde aldrig skylla på radiostörningar som man hör nästan varje dag på fältet nu för tiden.
    Beträffande gyrot: var det en specifik svensk mackapär eller var det som det mesta från den tiden en importerad idé från England eller USA? Jag kan inte påminna mig ha sett den typen av servo i tidningar från andra länder?

  10. #10
    Plange13s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    181
    Jobb
    Automobilrehabiliteringstekniker
    Klubb
    Tranås Moddelflygklubb

    Standard

    Härliga bilder häftig bil kan de va en Fiat flera 100dra
    Ingen kommer ihåg en fegis!

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Plange13
    kan de va en Fiat flera 100dra
    Ja det var min fars Fiat 1100. Själv hade jag då under en tid en Fiat 500.
    //Bosse A

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •