Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Har du koll på hur du programmerar ditt fartreglage

Antal röster
23. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Självklart har jag koll

    15 65,22%
  • Fartreglage vad är det ?

    8 34,78%
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Programmering av fartreglage

  1. #1
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard Programmering av fartreglage

    Hej hopp
    Någon här som skulle kunna förklara vad de olika parametrar man kan programmera ett fartreglage gör ?

    De finns ju olika saker att ställa in, men vad gör de för skillnad ?

    Här är några parametrar

    MCU
    Cell Count
    Braking Selection: Soft/Hard
    Timing

    MCU ???
    Cellcount - Går de ändra på volten den känner av ?
    Breaking selection - vad är det här ?
    Timing - hjälp !

    finns mycket att lära sig här och jag tror inte jag är ensam om att inte ha koll på de här parametrarna.

    Finns kanske fler viktiga parametrar som finns med i alla fartreglage, du som har koll på detta får gärna skriva en liten förklaring på hur de funkar.

    /Martin

  2. #2

    Standard Vilket fart reg?

    Vad har du för något fartreglage?

    Själv har jag Phoenix från Castle creation, mycket bra fartreglage som är lätt att programmera

    Timing står för hur mycket kraft du får ur motorn...
    Dvs. hög timning pressar motorn mer, tidigare. Tror jag
    Låg ger svalare motor men lägre effekt

    Breaking selection är hur motorn bromsas.
    med hård broms kommer motorn stanna snabbare än med mjuk broms...

    Antal celler kan ha med autocutoff att göra, är fartreglaget för lipo eller NiMh/NiCd?
    om det är Lipo så kan det vara bra att ställa in rätt antal celler!


    :? Har du ingen instruktion?

  3. #3

    Standard

    Det är en extremt stor skillnad mellan olika tillverkare, de enklaste att programmera jag kan komma på är Jeti Advance + med progkort samt Schulze Future tackvare inbyggda switshar, skräckexeplena är TMM, CC och ett gäng kina reglage där man försöker ställa in tex brytspänning...ändå blir det fel!? och den ändå bryter för lågt.

    Timing är inget sätt att ändra motorns effekt, vissa motorer kräver 30graders fixerad timing, arnars kan både motor och reglage paja(på större motorer 2+kw slits magneterna helt enkelt loss/sönder), andra har en snällare linning/ stator kombination och kan då ställas in mellan tex 7-20 grader där den kanske går effektivast på 12grader , messt vrid på 7 men högst effekt på 20 men på bekostnad av effektivitet. Har man möjlighet att på ett reglage ställa in exakt timing med + -1 i steg kan man på vissa outrunner motor "öka" eller "sänka" effekten/strömförbrukningen, att kunna ställa iin ett reglage optimalt för en given motors egenskaper på mer krävande setuper kan göra den skillnaden att man landar med en motor på 100grader + eller 45grader.

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Joacim
    Det är en extremt stor skillnad mellan olika tillverkare, de enklaste att programmera jag kan komma på är Jeti Advance + med progkort samt Schulze Future tackvare inbyggda switshar, skräckexeplena är TMM, CC och ett gäng kina reglage där man försöker ställa in tex brytspänning...ändå blir det fel!? och den ändå bryter för lågt.

    Timing är inget sätt att ändra motorns effekt, vissa motorer kräver 30graders fixerad timing, arnars kan både motor och reglage paja
    Helt rätt Joacim, man kan tillägga att timing är ett mått på hur långt efter att en pol står mitt för en magnet som reglaget ska strömsätta nästa pol. Och det är viktigt att ställa rätt. Detta är en mycket individuellt värde för olika typer av motorer.
    En inrunner med två poler jämfört med en outrunner med 12 poler ska ha väldigt olika timing.
    Endel reglage "känner" efter motorn och gissar, andra reglage ställer man detta i t.ex. steg som ska passa inrunner med x antal poler eller outrunner av ett visst märke. Vissa kinareglage passar bara outrunner med 12 poler.

    Min gissning är att om man kommer upp i kW-effekt så har man valet att elda motor eller ha dyrt fartreglage.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Gyro programmering
    Av teamleader i forum Nybörjare
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-06-12, 17:16
  2. Programmering Techone fartreglage
    Av damaen i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-26, 14:20
  3. Programmering av Above All Borstlöst fartreglage 60A
    Av fredrikb i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-11, 06:24
  4. Programmering av gasspärr
    Av AM i forum Allmänt och Tips
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-05-27, 20:53
  5. TMM reglage åå programmering.
    Av Harry S i forum Helikopter
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-13, 14:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •