Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: TP på en U can do 3D

  1. #1
    flygaren_93s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    427
    Jobb
    utbytesstudent i Nya Zeeland i ett år
    Klubb
    vallentunamodellflygklubb

    Standard TP på en U can do 3D

    Hej


    Jag har en u can do 3d i 60 storleken. Men nu undrar jag vad man ska ha tyngdpunkten på den.

    Den flyger snällt men jag har lite aningar att den är framtung.
    Jag vill båda ha tillverkarens rekommendationer och vad ni rekommenderar för TP. Jag vill kunna hovra ska man flytta TP då? nu blir den väldigt nervös vid hovring.

    Alex
    __________________________

    Modellflygare sedan 2003

  2. #2
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    vid hovring har jag fått för mig att det borde vara "lättare" med tp långt bak... men jag har precis börjat öva på det så ...
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  3. #3
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    På min UCD 60/YS110 har jag tp på 152mm och jag har också monterat tanken mitt på tp.

    Bild på tank installationen.
    //Tobbe

  4. #4

    Standard

    kör samma som tobbe verkar vara standard om man kollar runt på forum. Jag kör med SY120 så jag har nog lite mindre orr i snurran än tobbe... Blir nog en saito 125 istället
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  5. #5
    flygaren_93s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    427
    Jobb
    utbytesstudent i Nya Zeeland i ett år
    Klubb
    vallentunamodellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobbe O
    På min UCD 60/YS110 har jag tp på 152mm och jag har också monterat tanken mitt på tp.
    Du menar väl 15,2 cm från framkanten?

    Alex
    __________________________

    Modellflygare sedan 2003

  6. #6
    flygaren_93s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    427
    Jobb
    utbytesstudent i Nya Zeeland i ett år
    Klubb
    vallentunamodellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67
    vid hovring har jag fått för mig att det borde vara "lättare" med tp långt bak... men jag har precis börjat öva på det så ...
    Jag har också börjat öva på hovra. Det går kanska bra men blir gannska instabilt. jag får se när jag kan hovra som dig "tobbe O"...

    Alex
    __________________________

    Modellflygare sedan 2003

  7. #7
    Brauers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flygaren_93
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe O
    På min UCD 60/YS110 har jag tp på 152mm och jag har också monterat tanken mitt på tp.
    Du menar väl 15,2 cm från framkanten?

    Alex
    Inte för att vara sån, men det är exakt samma sak. 10 mm = 1 cm <==> 1 mm = 0,1 cm
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  8. #8

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Har tyngdpunkten på ca 13cm från framkanten på vingen på min You Can Do.60.Jag har för mig att det är "fabriksinställningen". Kärran hovrar stabilt där men känns lite framtung.
    15cm går säkert bättre.

    Kör med MVVS 15cc tvåtaktare (ultratyst dämp) och APC 15x6 prop.
    Den medföljande 420cc tanken är på tok för stor (tung) om du kör med en lågvarvande 15cc tvåtaktare. Min motor gick över 45min med den tanken. Jag bytte ut den mot en 300cc tank och ändå kan jag flyga i över 20min.

  9. #9
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    hmm ja har "väckt " liv i dazzlern igen å ska ta å tynga ner den i rumpen ... det vill gärna "välta" åt ena eller andra ållet ... e väl för långsam me spakarna kan ja tro !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  10. #10
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Har testat Dazzlern i Realflight G3.5 och den var väldigt ostabil och ville välta åt något håll hela tiden.. så de är nog inte fel på dina spakrörelser Kenneth eller så är det det och på mina med haha.

    /Martin

  11. #11
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    jaha ja där ser man ... för hovra ska den orka med en ys 63 å 2,2 kilo flygvikt ju ehh dazzlern e väl mer busa flax åt alla håll med sin 6-7 cm tjocka vinge !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  12. #12
    flygaren_93s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    427
    Jobb
    utbytesstudent i Nya Zeeland i ett år
    Klubb
    vallentunamodellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Brauer
    Citat Ursprungligen postat av flygaren_93
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe O
    På min UCD 60/YS110 har jag tp på 152mm och jag har också monterat tanken mitt på tp.
    Du menar väl 15,2 cm från framkanten?

    Alex
    Inte för att vara sån, men det är exakt samma sak. 10 mm = 1 cm <==> 1 mm = 0,1 cm
    Det var ingenting om mm/cm frågan var om det var mätt från framkanten för det var ca 7 cm från framkanten så jag undrade om det var mätt från något annan plats.
    Jag vet att man normalt mäter från framkanten men det var så stor skillnad så jag bra undrade.

    Alex
    __________________________

    Modellflygare sedan 2003

  13. #13
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Hej Alex!

    Om du inte har någon manual så finns den att hämta hos GP.
    http://manuals.hobbico.com/gpm/gpma1270-manual.pdf

    MVH
    //Tobbe

  14. #14
    flygaren_93s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    427
    Jobb
    utbytesstudent i Nya Zeeland i ett år
    Klubb
    vallentunamodellflygklubb

    Standard

    Min är inte u can do "original" jag fick den av en i klubben när han kraschade den. då lagade jag modellen (ny nos och ny mittvinge...)
    Så jag har inga instruktioner och den har lite längre nos än original.
    Men den flyger fint och bra.


    Alex
    __________________________

    Modellflygare sedan 2003

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •