Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: vad är watt räknat på här ???

  1. #1
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard vad är watt räknat på här ???

    har en sådan här motor
    Type: A2217/8
    No. Of cells: 3-4 Li-Poly/ 8-12 Ni-Mh/Ni-Cd
    RPM/V:1110 KV
    Max. efficiency:79%
    No load current / 10 V:1.0 A
    Current capacity:18A/60 s
    Recommended working current: 5 - 16A (efficient > 70%)
    å enl spec är den på 350W... är det räknat på 4s antar det ....
    om det är så borde man ju kunna ta ur mer amp på 3 s ???
    ngn som vet ?
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  2. #2
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    på 3S borde den väl i inmatad maxeffekt ge 11,1Vx18A = 199,8W enligt mitt sätt att se på saken

    /Martin

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Man kan ange en teoretisk max inmatad effekt och det är tydligen 350 W på denna motor. Om man förenklat säger att 3S LiPo motsvarar ca: 10 V på en belastad acke (med bra acke kan det säkert vara runt 10,50V) så skulle detta ge en strömstyrka på 350 (W)/10 (V) = 35 A. Omräknat till 4S (säg ca: 13,5V) så ger detta ca: 26 A. Dock stämmer ju inte detta med angiven "Current Capacity: 18A/60S". Jag vet inte vilken motor detta är - t ex vilken vikt den har vilket kan ge en viss vägledning om rimlig max effekt.
    Dock är det min åsikt att har man angett t ex 350 W som inmatad maxeffekt så borde också motorn klara detta - oavsett om du t ex kör på 3S eller 4S. Men det var bara på mitt förenklade synsätt..
    Hälsningar
    Roger

  4. #4
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  5. #5
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Hej,
    Man kan ange en teoretisk max inmatad effekt och det är tydligen 350 W på denna motor. Om man förenklat säger att 3S LiPo motsvarar ca: 10 V på en belastad acke (med bra acke kan det säkert vara runt 10,50V) så skulle detta ge en strömstyrka på 350 (W)/10 (V) = 35 A. Omräknat till 4S (säg ca: 13,5V) så ger detta ca: 26 A. Dock stämmer ju inte detta med angiven "Current Capacity: 18A/60S". Jag vet inte vilken motor detta är - t ex vilken vikt den har vilket kan ge en viss vägledning om rimlig max effekt.
    Dock är det min åsikt att har man angett t ex 350 W som inmatad maxeffekt så borde också motorn klara detta - oavsett om du t ex kör på 3S eller 4S. Men det var bara på mitt förenklade synsätt..
    Hälsningar
    Roger
    hmmm ja det kommer man ju inte i närheten av .. tydligen .. lite falsk angivelse där då !??
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det är nog säkrast att du kollar med leverantören men rent spontant så tyckar jag att en motor i den storleken utan tvekan borde klara en inmatad effekt på ca: 300 W. M a o ca: 30 A vid 3S LiPo. Jag kör en Dynomax (86 g vikt) med ca:300 W inmatad maxeffekt (uppmätt) i min E-Flite Mini Ultra Stick. Den väger ca: 750 g flygklar och har mycket bra prestanda - lindrigt uttryckt.. Nu flyger jag i o f s mycket "på trottel" så min snittförbrukning är relativt låg men kör också på max rätt många ggr under en flygning - även om det bara är under några få sekunder för annars förvinner kärran ur min åsyn..
    Vilken kärra tänker du ha den i och vilken typ av flygning ?
    Hälsningar
    Roger

  7. #7
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    har den i min formosa ... å det är väl mest "bus" flyg samt lite träning på hovring mm mao min "lek" kärra har 25A reglage samt en 1500 3 s 20 c acc drag så det räcker men tycker den drar mindre än det simplex 1200 paketet jag hadde innan å det var på strax över 200 watt
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67
    ...men tycker den drar mindre än det simplex 1200 paketet jag hadde innan å det var på strax över 200 watt
    Hej,
    "var på strax över 200 W" - innebär det att du mätt din förra setup eller är det bara "papperssiffror" du talar om. Inom elflyget måste man dessvärre mäta - det går inte att gissa eller tro på vad som står i reklamen.
    Personligen tycker jag att ett 3S1500-paket är i minsta laget för den kärran och den typ av flygning du nämner - i vart fall om du vill ha höga prestanda. Men sen är ju inte Måsen nån 3D-maskin så hovringar är ju inte direkt det den klarar bäst..
    Men orkar ack, reglage och rova så kan du ju öka på proppen lite och se hur resultatet blir.
    Hälsningar
    Roger

  9. #9
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    simplex paketet som förövrigt brann up (fabrikationsfel enl leverantören) drog med 10x47 propp å samma acc 22 ampere ... på full mutter samt levererade 1.2 kg drag kraft enl spec- så nog går det att hovra en kärra som väger knappa 500 gram då
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  10. #10

    Standard

    Som jag ser det förstår jag inte enligt specen att motorn skall klara 350w !? då måste den belastas upp till 25A ca på 4s Lipo och 35 på 3s, enligt spec har den max 70% verkningsgrad mellan 5-16A typ 200-250w. Tycker det låter allmänt högt att en motor i den storleken skall klara 350w på ett bra sätt.


    Jag skulle tagit specen med en nypa salt och sedan testa och mäta motorn hemma.

  11. #11

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    8
    Klubb
    Karlskrona, KRFS

    Standard

    Det är strömmen som ger förluster i motorn därför bör man inte belasta den med mer än angiven max ström, cirka 18 A. Annars är det risk för att den går för varm.

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boma
    Det är strömmen som ger förluster i motorn därför bör man inte belasta den med mer än angiven max ström, cirka 18 A. Annars är det risk för att den går för varm.
    Hej,
    Jag är nog av den uppfattningen att det är effekten som rimligen bör vara styrande - men effekten består ju av komponenterna ström och spänning (och ett inre motstånd i lindningarna givetvis).
    För att kommentera Jockes inlägg så ser jag inget extremt i att en rova som väger drygt 70 g borde kunna klara 300 W inmatad effekt. Hur stor verkningsgraden är vid den effekten är en annan sak men den borde inte vara så låg att effekten bygger alltför mycket värme. Och ofta är det ju bara några få sekunder man kör för fullt...
    Men jag håller till fullo med Jocke att man skall testa och mäta - det är först då man vet ! Vad vi tycker och tror här är just bara tyckande, tyvärr...
    Hälsningar
    Roger

  13. #13
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    jaha nu har jag iaf mätt !! med 10x5 propp samt nämda acc
    så ligger på full mutter belastn på 19,2 amp.. får ta å ändra lite på specen med ...... kikade på reglaget å det är ett 35 amp reglage .... å med ca 1 minut på fullskruv så blev motorn knappt ljummen .. det kändes att den blivit liiiite varmare men inte mer ... man kan väl tro att effekten som angivits är lite glädje kalkylerad kanske !
    hur som så ger rovan min formosa raket prestanda mer behövs inte till den maskinen
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Då kan du lite grovt räkna med att du matar in ca: 200 W. Och var motorn knappt ljummen så tål den med all sannolikhet klart mera så kortvariga belastningar runt 250--300 W borde vara OK. Men eftersom din Mås redan är en raket så lär du knappast behöva mera just nu..
    Vill minnas att det finns en annan tråd där någon frågar efter setup till en Mås - din borde rimligen fungera för honom också.
    Hälsningar
    Roger

  15. #15
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    hmm jo har läst den tråden jag me ... tror du rekomenderade honom just aircpros motorer med som alternativ .. å det är ju en av dom jag har här så ... kostar bara 212 kr om jag inte minns fel ... å för den pengen får man väl räkna med att det "fattas" lite power
    men som sagt då hadde jag inte så fel med att den va lite svagare än vad som angets ! yeye funkar för mig iaf det är huvudsaken ...
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Liknande ämnen

  1. Borstlösa motorer , kv, watt, propellerstorlek
    Av Deep Purple i forum Elmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-08-20, 05:55
  2. Motorval 124 cm Yak ~ 500-600 watt
    Av rothman i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-15, 16:43
  3. Lindningar, Omh, dragkraft Watt osv...
    Av CAD:ar'n i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-08, 14:13
  4. Watt, Ampere, KV...
    Av gretzky i forum Elmodeller
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2007-11-16, 12:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •