Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Premiär för lunchflygning

  1. #1

    Standard Premiär för lunchflygning

    Såg igår att det skulle vara soligt och inte *alltför* kallt idag, så jag gjorde slag i saken och tog med min GWS E-Starter till jobbet, och på lunchen åkte jag iväg och flög en sväng. Mycket trevligt, och jag kom tillbaka till jobbet med ny energi!

    Jag valde att flyga i en park strax sydost om Paprikaskolan i Huvudsta, se Enirokartan.

    Det var ett mindre öppet utrymme än jag flugit på hittills, men det var inga problem (det var väl ändå minst 200x100m). Modellen flög runt i maklig takt och betedde sig som den skulle. Vågade mig på lite loopar efter ett tag, men annars var det bara lugnt cruisande. Så räckte batteriet i säkert 20 minuter också.

    Om någon annan är intresserad av att hänga på, kan vi väl köra en lunchflygning någon gång den närmaste veckan, i mån av väder, i samma park. Det lär väl vara något Parkflyerliknande som gäller om man inte ska störa omgivningen eller göra folk nervösa...

  2. #2

    Standard

    Gjorde en ny lunchflygning idag. Det gick väl så där, kan man säga.

    Jag har haft problem med glitchar redan från början, och har de senaste flygningarna experimenterat med olika placering av mottagaren. Nu hade jag väl satt den helt fel, för det glitchade något hemskt. Modellen gick upp och ner och skevade vänster och höger utan förvarning. Jag tyckte förstås det var obehagligt, men tyckte jag hade tillräckligt kontroll för att fortsätta flyga. Efter tio minuters flygning eller så hade jag inte längre tillräcklig kontroll, och planet gick i backen. Vingen slets loss från planet (och tog med sig några kubikcentimeter av planet), propellern gick av, och jag skulle tro att motorfästet har slagits loss från kroppen. Jag *kan* säkert limma det, men funderar på att låta bli och istället köpa en ny modell, eftersom jag är lite trött på E-Startern.

    Fråga: Ska jag tro att en ny, dyrare mottagare är lösningen på glitcharna? Jag har haft dem på varje flygning jag gjort. Flygningarna har skett på två olika platser. Jag tror inte jag sett glitchar när planet varit riktigt nära mig, men många gånger när det varit kanske 25m bort.
    Som längst flyger jag kanske 200-250m bort, och det verkar inte vara mer glitchar då än när jag är 50m bort.

    Innan dagens flygning gjorde jag en rangecheck med infälld antenn, och allt funkade klockrent upp till ca 25m avstånd, sedan började den slå med rodren och gasa av sig själv.

    När den glitchar i luften slår höjdrodret ibland uppåt och ibland neråt. Skeven kan också slå åt båda hållen. Vet inte om gas och sidroder också glitchar. Varje glitch varar max någon tiondels sekund. Sändaren är en riktig instegsmodell: Lexors Nova 4+1. Mottagaren är en Lexors MR-6. Kristallerna är för kanal 61, om det nu kan spela roll. Jag har en 2S1P LiPo och borstad 350-motor.

    Jag är inte deppig över kraschen, men jag måste ju få någon ordning på glitcharna någon gång...

  3. #3
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej..
    Har haft samma strul med min Art-Tech Cessna 182, så jag tror de beror på att de helt enkelt är billiga mottagare i kombination med en radio som heller kanske inte är den bästa.

    Har nu en DX-7:a och med den är glitchar ett minne blott, känns skönt att slippa haverera pga att man får en glitch 1m över backen.

    /Martin

  4. #4

    Standard

    Tack för svaret Martin! Känns inte för mig som att sändaren är problemet, men jag är ju ganska ny på området också. Tänkte byta till en bättre sändare i vilket fall, men hålla mig kvar på 35MHz-bandet.

    Har funderat på att beställa en Corona syntetisk mottagare. Några erfarenheter eller hörda åsikter om dem?

    /Fredrik

  5. #5
    Zekees avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    604
    Klubb
    Ånge modellklubb

    Standard

    Tror mkt av glitcharna kan komma från din borstade motor! Byt till borstlös så kanske du lindrar problemen lite!
    --------------------------------------------------
    Proud Member of Ånge modellklubb...

  6. #6

    Standard

    Vad är glitchar?
    Är det kristallen som hackar?

    :? mmmm jag kanske är oerfaren mmmm :?:

    :? :? :? :? :?: :?: :?:

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    158
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Småstörningar

  8. #8
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    hej hej jag köpte mitt första flygplan i somras och det var en Edge 540 från Art-Tech (ville inte börga med högvingad) !!
    men efter andra flygningen så insåg jag att den radion som följde med
    var inte så myckert att ha,så jag bestälde en Graupner MX-16 och med
    den blev myckert lättare att flyga när man kunde ställa EXP och
    DURALITE mm..men sedan kom jag över en NY MC-24 till kanon pris
    och kunde inte låta bli att köpa den, men jag trivs bätre med den typen av sändare åxå.

    mvh mathias
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  9. #9

    Standard

    Lappade ihop kärran i lördags, klädde in motorrummet i aluminiumfolie och flyttade mottagaren så långt från motor och fartreglage som möjligt, samt bytte till en propeller med mindre stigning eftersom jag verkar ha tagit för mycket ström ur acken bitvis. Antingen blev roderutslagen mindre vid glitcharna, eller också rörde sig flygplanet bara trögare pga att tyngdpunkten flyttades bakåt när jag flyttade mottagaren, eller så rörde det sig trögare pga att propellern vispade mindre luft över rodren. Antalet glitchar per minut verkar oförändrat, och problemet är i alla fall långt ifrån löst.

    Så jag går över till plan B.

    Jag har lagt en beställning på United Hobbies, omfattande bl a en Corona syntetisk mottagare och ett kit för uppgradering till borstlöst. Så får vi se vad det kan ge för effekt. Funkar inte det så får det väl bli ett sändarbyte, vilket jag väl tänkte göra ändå så småningom.

  10. #10

    Standard

    Hej,
    Jag kör AXI-motorer, Jet Spin reglage och Multiplex Synthes sändare/mottagare och de enda gånger jag fått störningar är i omedelbar närhet av kraftledning...MEN SÄRSKILT OM JAG HAR MOBILEN PÅSLAGEN...annars aldrig.

    Läste nå'nstans att reglage/mottagare skall sitta på minst 8-10 cm från varandra.

    Om jag förstått det hela rätt så när du minskade proppellerstigningen minskade du INTE mängden luft utan farten på luften, dvs samma diameter, men olika stigningar ger samma mängd luft men olika fart på denna

    Örjan Björnsson

  11. #11
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Att en mobiltelefon skulle kunna störa på 35Mhz tycker jag verkar helt osanolikt !.. möjligtvis att du skulle kunna bli störd av stora kraftledningarn men knappast mobilen.

  12. #12
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun
    Att en mobiltelefon skulle kunna störa på 35Mhz tycker jag verkar helt osanolikt !.. möjligtvis att du skulle kunna bli störd av stora kraftledningarn men knappast mobilen.
    klart mobilen stör... det beror ju vem man pratar med i den förståst alla människor är ju inte lika störande

    Get high with hovering
    not drugs

  13. #13
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    De har du rätt i Wesse att jag inte tänkte på det..

  14. #14

    Standard

    Mycket i denna värld är osannolikt och särskilt enliga alla som vet och kan, likväl händer just sådant som inte ska kunna hända och då kan ingen expert förklara utan säger bara "det ska inte kunna hända"...hmmm, får Tage Danielsson och Harrisburg-sketchen i åtanke.

    Testa själv, det har jag gjort och efter det resultatet ser jag ALLTID till att ha min mobil är avstängd och uppmanar andra likaså som kommer till fältet. En ganska enkel åtgärd, som dessutom skyddar mot andra störande moment såsom oönskade samtal
    ...men det är ju upp till var och en att välja hur nåbar man måste vara under vistelsen på fältet, så länge man inte sabbar för andra bara.

    På vårt fält är det FÖRBJUDET att ha mobiler påslagna, lustigt om det nu inte skulle kunna inverka. Denna skylt satt där när jag gick med i klubben och sitter där fortfarande, lite väderbiten kanske, vilket tyder på att den suttit ett bra tag och att andra gjort motsvarande iakttagelser.

    Örjan Björnsson

  15. #15

    Standard

    Tack för tipsen. Ska i alla fall prova att ha mobilen avstängd nästa gång så får vi se. Har åkt ifrån planet över jul och nyår, så det är väl en vecka kvar till nästa flygning. Saknar flygandet, men med den nya propellern på blev planet så slött att man inte saknar det så mycket...

  16. #16

    Standard

    Hej,
    Det är ju förstås inte alls säkert att det är mobilen som stör, men jag tycker (av erfarenhet) att det är en enkel åtgärd att stänga av den under den korta tid man "härjar" på fältet och att åtminstone minimera just den risken eftersom den dock finns, om än liten.

    Testa med större stigning och kanske ett kraftfullare LiPo. Är dina liPo balanserade???...drar förstås mer amp, men det kan det vara värt om man inte vill slöflyga, vilket jag själv gillar

    Skrev själv en fråga ang stigning mm...se länken

    http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=5340

    Örjan Björnsson

  17. #17

    Standard

    Jo, även jag tycker det är trevligt att slöflyga i någon bemärkelse, och E-Starter kommer väl aldrig vara något fartmonster, men det blev lite *för* klent för min smak.

    Nu har jag ju redan beställt uppgraderingsprylar, så jag experimenterar nog inte så mycket mer med denna setup. Den borstlösa motorn får bli basen, och om den visar sig vilja ha en 3S-ack så köper jag det då.

    Jag sätter kanske på en 10x8-prop igen inför nästa helg, i övrigt väntar jag på uppgraderingen.

    /Fredrik

  18. #18

    Standard

    LiPo:na är förresten inte balanserade, men det ska dimpa ner en laddare med balansering tillsammans med den nya motorn, så då blir det ordning på det också.

  19. #19

    Standard

    De flesta har väl hört hur mobiltelefonen går in TV'n, datorhögtalarna, bilradion och vanliga telefonen. Varför skulle inte detta också gå in i RC-sändaren?
    Ha alltid mobilen kvar i depån (bilen). Dessutom som Wesse säger så kan ju nån rackare få för sig att störa mera påtagligt mitt i landingen (med studs som följd). God fortsättning.
    Göran

  20. #20
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Jag har ända sen NMT tiden haft ovanan att ha mobilen i fickan (påslagen), även med GSM 900 & 1800 och har aldrig råkat ut för några problem.
    Jag har även vid ett flertal tillfällen svarat och samtalat under pågående flygning utan att märka det minsta glitch...

    Så jag ställer mig en smula tvivlande till att luren verkligen skulle störa radiostyrningen. 3G har jag iofs inte provat, men med så låga effekter och såpass god frekvensseparation undrar jag om det verkligen kan störa?

    Det hade varit trevligt om det finns någon expert på radiokommunikation här som kunde reda ut hur det verkligen ligger till.
    /\/\vh // /\/\r J.

Liknande ämnen

  1. Epp-fpv-premiär
    Av sundqvistjohan i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-18, 04:32
  2. Premiär x 2
    Av jobex i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-10-23, 20:36
  3. Jet premiär
    Av mulder i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-07-18, 23:22
  4. Premiär med TWM CAP 232
    Av Sigun i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-05, 06:27
  5. Lunchflygning idag....
    Av McRegor i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 22:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •