Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Rollande cirkel!

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Rollande cirkel!

    Har flugit modellflyg från och till genom åren men först nu börjat flyga inomhusflyg.

    Där är några glada gamänger som, i den till synes lilla lokalen, rollar klockrent på låg höjd i en cirkel.

    Det vill jag också lära mig tänkte jag.
    Har provat men känns riktigt svårt enligt min mening

    Några tips på hur man lätttast går till väga från alla er proffspiloter?

    Eller är det i vanlig ordning bara att träna, träna, träna, träna...

  2. #2

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hejsan,
    Vill inte påstå att jag är något ''proffs'' på rollande cirklar, men här är mina tips.

    1) Knivegg
    Börja med att träna kniveggs flygning så att det inte finns någon flyg position som känns otrevligt. Flyg med kärran liggandes på både höger och vänster sida, flyg ifrån höger till vänster, och tvärtom. Flyg ifrån dig och flyg emot dig.

    2)Slow rolls.
    Gå sedan över till att flyga lååånga lååångsamma rollar. koncetrera på att hålla dem på en så rak linje du kan.

    3)Flata svängar,
    När du har det i ryggen, så kan det vara lämpligt att flyga några cirklar framför dig där du använder så mycket sidroder du kan för att utföra en lagom tajt cirkel, skev använderdu för att hålla cirkeln helt flat. Vingarna skall alltså ligga helt plant i denna övning. Träna på både upprätt och inverterat, höger och vänster cirkel.

    4)Rollande cirkel,
    När du känner att alla dessa moment sitter i ryggen så är du redo för att träna cirkeln, men för enkelhets skull kan du dela upp den i 1,2 ,3 eller 4 bitar. Du kan alltså lämpligen börja med att göra en 90 graders sväng med en roll. sedan gör du en 180 graders sväng med 2 rollar, osv.

    5)Rolling circle or circle of rolls,
    Kom ihåg att en rollande cirkel har ett förutbestämt antal rolllar, vilket är det som gör det svårt att göra bra. medans det du ofta ser bland freestyle flygare är en cirkel med en massa rollar. Lite enklare att göra.

    För att göra rollande cirklar brukar de flesta piloter använda en mode eller kombination of dual-rates som ger,

    - Ganska slö rollhastighet ca 3-4 sek för en full roll med max utslag och 25-30% expo
    - Normal eller lite mer än normalt höjd utslag och 20-30%, för bra kontrol av cirkelns diameter under kniveggs momenten i cirkeln.
    - Stort utslag på sid rodret, med ganska mycket expo 35-45%, för kontroll av cirkel diameter under de ''flata'' momenten av cirkeln

    De värden jag skrivit ovan är på inget sätt ''rätt'' men det är de riktlinjer som många i världs eliten använder sig utav. Egenskaper för din modell och personliga preferenser skiljer sig självklart.

    Lycka till,
    Niklas

  3. #3

    Standard

    Tack för ett utförligt svar!

    Då är det bara att lägga sig i hårdträning då.

    Tror nog att jag börjar öva ute med mer yta, för att sedan finslipa inomhus:up:

  4. #4
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Det enda som jag behärskar är det som Nyroth beskriver som en "cirkel med en massa rollar". Än så länge är jag nöjd bara jag kommer runt i en cirkel medan planet rollar.

    Denna enklare variant kan man göra (inte så snyggt dock) med enbart höjd och skev, en ganska stor tröskel är att få med sidrodret.

    Mitt tips är att öva i en bra simulator med sänkt simuleringshastighet. Själv har jag tränat i AFPD och börjat på 30% av simuleringshastigheten för att successivt öka på "farten". Detta för att få in "timingen" mellan höjd och sida.

Liknande ämnen

  1. Lågt rollande CUB
    Av Robin i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 18:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •