Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: irvine 61

  1. #1
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard irvine 61

    tjenare ... nån som har koll på var man kan hitta nya lager till en gammal irvine 61 ??? bortsett från oljudet så går motorn som en dröm ... synd å pensionera den då tycker jag 1
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  2. #2
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    ahhh fell fel ska ju va i förbrännings motorer vänligen flytta admin
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  3. #3
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (Döv)
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    hej hej ja du kan tala med KB hobby dom har Irvne
    Kolla här:
    http://www.wale.se/023/kb/h/index.php

    MVH Steve

    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  4. #4
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    oki tackar steve !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  5. #5

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Vilken kullagerfirma som helst kan hjälpa dig. Se bra till att du köper C3 eller C 4 lager, alltså lager som har större spel än standardlager.

    Hälsningar!
    Jan K
    VäsbY MF

  6. #6
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    ok tackar jaka momentum då...?
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  7. #7
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67
    ahhh fell fel ska ju va i förbrännings motorer vänligen flytta admin
    Fixat.
    /\/\vh // /\/\r J.

  8. #8

    Reg.datum
    Apr 2007
    Inlägg
    47
    Klubb
    Eslöv & Helsingborg

    Standard Varför C3 alternativt C4 lager?

    Hej Jan K!

    Kan du förklara varför man skall köpa C3 eller C4 lager, alltså lager som har större spel än standardlager?

    1. Vad är skillnaden mellan C3 och C4 lager?
    2. Gäller samma sak för både 2- och 4-taktare?

    /Lennart

  9. #9
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 390
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka
    Hej!
    Vilken kullagerfirma som helst kan hjälpa dig. Se bra till att du köper C3 eller C 4 lager, alltså lager som har större spel än standardlager.

    Hälsningar!
    Jan K
    VäsbY MF
    Om det är frågan om högvarviga motorer (pylon, ducted fan etc.), ja då håller jag med JAKA om att lagerspelet har stor betydelse men knappast för en vanlig bruksmotor. Jag har alltid använt lager med normalt lagerspel (CN) för denna typ av motorer och det har aldrig inneburit några problem för mig.
    Man kan inte generellt säga vilket spel som behövs eftersom fler faktorer än arbetstemperaturen (som är ganska låg för lager i en glödstiftsmotor) spelar roll, exv. lagrets passning på axeln och i vevhuset samt temperaturskillnaden mellan lagrets inner- och ytterring.

    /Michael

  10. #10

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    C3 eller C 4 lager är lager med större spel mellan lagerkulor och lagerbana.
    C4 har större spel än C3. C1 har är hårdare ansatt (inte bra för oss modellflygare) och C2 är "standardlager".


    De flesta racingmotorer som Nelson och JETT (amerikanska pyonracing motorer) har C4 lager, oftast Schweitsiska WIB lager med plasthållare.

    Webra har också C4 lager i sin GT.40motor och troligen även i sina andra motorer. OS tror jag har C3 lager i sina motorer.
    Till vissa motorer finns C4 lager som extra tillbehör t.ex MVVS.

    Alla på marknaden förekommande .40 motorer har samma bakre kullagerdimension: 28x15x7mm vilket innebär att om man vill ha mer "klös" i motorn så kan man lätt byta ut sitt standardlager i motorn med ett från en annan tillverkare som tillhandahåller ett C4 lager. Ju lättare ett lager rullar, ju mindre friktion, desto högre varvtal.

    Naturligtvis mår alla motorer bra av att ha ett så lättrullat lager som möjligt. Detta gäller även fyrtaktare.

    Å javissit ja! Glömde att Rossi.40har större bakre lager ...och tydligen också Irvine.

  11. #11
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 390
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka
    Alla på marknaden förekommande .40 motorer har samma bakre kullagerdimension: 28x15x7mm ...
    Då har jag några ganska unika Irvine och Rossi motorer i 40-storlek som har bakre lagerdimension 30x17x7 ;-)

    Michael

  12. #12
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    å det är nog en riktigt gammal irvine jag har .... lättade på baklocket på den igår ... å visst det var lite glapp i vevstaken nere vid vevaxeln samt att den har lite släpljud från lager ... men den går som en dröm i övrigt antar att det blir ganska kostsamt om man skulle byta allt på den .. så den får väl gå tills den rasar .. helt .. skall lägga till att den har gått med pipa innan så den har nog fått bekänna färg !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  13. #13
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Kan de vara delar till denna motor ?

    http://www.ripmax.com/5index.asp?cat...dFilter=Irvine

    inga hiskeliga priser på de lagrena.. 4.99USD = 30kr

    /Martin

  14. #14
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    å varför blir jag inte förvånad ...... nice sigun
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  15. #15
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    ops: ops:

Liknande ämnen

  1. Irvine 53 äter stift???
    Av rnermfors i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-08, 21:59
  2. Ljuddämpare Irvine 150
    Av LAB i forum Metanolmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-21, 10:31
  3. Irvine 53?
    Av Ålänning i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-06-28, 12:01
  4. GAMMAL !!! irvine 61
    Av kenneth67 i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-06, 22:11
  5. Irvine 120
    Av Frank i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-30, 16:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •