Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Slutflugit för i år. :(

  1. #1

    Standard Slutflugit för i år. :(

    Nu blir det inget mer flyga i år då..
    Det kom en kastvind och flippade planet på rygg prexis när jag skulle stiga..

    *PANG* och planet låg orörligt uppochner på marken, rysningen gick längsmed ryggraden och tillslut fattade hjärnan att "nu är det slut".

    Detta är lite bilder bara.

    Trasig motorkåpa, noshjulet är borta men proppen e hel.


    Motorn gick isär, hoppas att den går att få ihop igen.


    Vingen som jag inte har bild på, gick helt av, men det går väl iallafall att laga ?

    Tomten, jag vill ha ett helt plan till jul. PDT_Armataz_02_06
    - "Jag är inte rädd, jag kan flyga"
    Här bor jag

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Grattis till ett lättlagat plan.
    Du borde kunna flyga snabbt igen om du vill.

    Flytta fram huvudstället så att planet blir en "taildragger".
    Motorkåpan kan du tejpa - eller skippa den helt.
    Vingen limmar du lätt med epoxi - se bara till att det blir rakt som tidigare.
    Motorn verkar "bara" ha tryckts tillbaka. Du har små insex för att låsa motoraxeln ser det ut som - lossa - sätt rätt - spänn. Kolla så att axeln är rak.
    Lycka till /Patrik

  3. #3

    Standard

    Det känns tungt när det händer, men det är ju en del av modellflygarlivet. Följ pgrts råd så är du snart flygg igen!

    Båda mina vingar har brutits av där skevrodren börjar (i två olika krascher), och det tog väl inte fulla 15 minuter att laga med epoxy. En skaplig epoxyskarv blir betydligt starkare än resten av vingen, så nästa gång lär de väl gå av någon annan stans. Får du ihop motorn så är det ju toppen, och annars får du väl byta motor. Såg att elefun.no tar 239NOK för en ersättningsmotor och 39NOK för en motorkåpa, samt 195NOK för en vinge om nu det skulle behövas. Får du inte ihop det, så går det i alla fall byta ut delar.

    Lycka till!

  4. #4

    Standard

    Tack för svaren.

    Vilken epoxy ska man ha för att laga frigolit vingar ?

    Det konstigaste är att mina insättsnycklar inte passar, 0.5 är för liten och 1 är för stor ??

    Jag ska ringa till Roffes modellflyg i sthlm, för de har delar till mitt plan.

    Jag hör av mig senare.
    - "Jag är inte rädd, jag kan flyga"
    Här bor jag

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    23
    Klubb
    Karlskoga modellflygklubb

    Standard

    Om dina insex-nycklar inte passar beror det troligen på att du har tumstorlek på skruven. Hör med handlaren om han har tumstorlekar.

  6. #6
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej Strömqvist
    Du lagar frigolit enklast med UHU Por, eller PU lim, PU-lim finns på Jula och UHU Por har nog de flest hobbyhandlare. Ovanpå fogen har jag lagt denna tejp från ClaesOhlsson

    http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=20952174

    efter att du lagt på sån tejp så lär du inte få några problem med den fogen i fortsättningen Tjepen finns i Vit,svart eller grå färg så vit borde funka fint på din frigolitvinge om du inte vill ha lite ränder på den

    Lycka till med lagningen

    /Martin

  7. #7

    Standard

    tackar ännuengång för bra svar.

    Jag får testa nu i helgen, som tur är så finns Jula inom bilavstånd.
    - "Jag är inte rädd, jag kan flyga"
    Här bor jag

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Tyvärr är ditt plan inte lämpligt att flyga med utomhus,åtmintone inte när det blåser och definitvt inte lämpligt för en nybörjare!

    Eftersom du bor i stokholmstrakten så är du välkommen att ta kontakt med oss i Väsby Modellflygare så kan du få hjälp ,del ned flygningen och dels med att välja lämpligare modell.

    Hälsningar!
    Jan Karlsson
    Väsby MF

  9. #9

    Standard

    Hej Jan.

    Tackar för erbjudandet, om du pm'ar mig lite kontakt uppgifter så kan jag höra av mig till dig så kan vi prata lite om vad du tycker jag ska satsa på.

    Annars tycker jag att min modell är väldigt stadig i luften och flyger nästan av sig självt. Läxan som jag lärde mig nu var att inte flyga nära en stor sjö (Edsviken), det blåser ibland rätt kraftigt där.

    Enlig specen på planet bör jag inte flyga i kraftigare vind än 4M/s plus att den är lite stor för att flyga inom hus med VB över 1 meter, men jag kanske har fel.

    Men skicka ett PM till mig så hör jag av mig till dig Jan.

    Tack på förhand.

    /Bengan
    - "Jag är inte rädd, jag kan flyga"
    Här bor jag

  10. #10

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Martin har rätt i att man kan använda flera olika lim till frigolit.
    Fördelen med epoxi är att den härdar och fyller eventuella sprickor.
    UHU Por är kanon men det är ett kontaktlim så man ska bestryka båda sidor och låta torka innan man sätter ihop - sedan biter det direkt.
    Epoxi har också fördelen att det finns i olika fabrikat i stort sett i alla butiker. Bäst är att ha alla 3 limsorterna (plus balsalim, CA och vitlim) i byggtrunken så att du kan använda det som bäst passar för aktuell skada - man lär sig efter hand.

    Att Cessnan är ett inneflygplan är nog en missuppfattning.
    Jag vet flera som har flugit det planet i sommar under olika väderförhållanden. Med bortslös som i detta fallet är planet potent att klara duktig vind - under förutsättning att piloten klarar det förstås.

    Självklart ska du ta erbjudandet om att besöka din lokala klubb för att få råd och tips och kanske hjälp med verktyg.
    Jag har köpt små fina insex-satser hos Kjell & Company där man hittar alla önskade miniatyrstorlekar jag har råkat på med små elmotorer.
    /Patrik

  11. #11
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Har flygit med min cessna i 8m/sek i sommar utomhus utan problem. Så att de enbart skulle gå att flyga inomhus med den är rent nonsens. Skulle hellre säga att den går för fort för att flyga inomhus med.

    Flyg ute men när de är lugnt dvs mellan 0-4m/sek så kommer den flyga som en dröm.

    /Martin

  12. #12

    Standard

    Jag tror jag håller med merparten i denna tråd om att jag ska fortsätta flyga utomhus, men det skadar ju inte att få lite experthjälp ifrån den lokala klubben..

    Nu ska jag bara hitta en lokal klubb som inte kräver medlemsskap i SMFF.

    Annars blir det att fortsätta flyga på allmän mark.
    - "Jag är inte rädd, jag kan flyga"
    Här bor jag

  13. #13
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Efter att ha sett Siguns filmer så är jag ganska övertygad om att Cessnan klarar en del vind, ofta är det faktiskt piloten som är begränsningen inte planet, men den sortens plan brukar inte vara speciellt kul att flyga om det blåser för mycket. Men jag håller med Sigun om att den Cessnan är åt helsike för snabb för att flyga innomhus. Jag hade inte ens provat.

    Men en sak som den här tråden har utmynnat i är absolut rätt, ta kontakt med en klubb, jag betvivlar inte för en sekund att du kan lära dig helt och hållet på egen hand, det kan dom flesta. men det sparar en massa lim svordomar och inte minst pengar om man får lite hjälp i början.
    Sen är det ju förbaskat trevligt att umgås med likasinnade :-)
    /\/\vh // /\/\r J.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •