Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: VARNING!!!... för ALIGN Lipo accar

  1. #1

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    1
    Klubb
    Vallentuna, Täby

    Standard VARNING!!!... för ALIGN Lipo accar

    Nu har det hänt igen !!!

    Det är tredje gången nu som mina ALIGN accar brinner upp.

    1a gången en mottagar acc till T-Rex 600 (denna gång brann även min
    T-Rex 600 som total förstördes då accan satt i modellen)
    http://www.svensktmodellflyg.se/user...ex600delar.JPG

    2a gången en 2000 mAh Lipo (brann vid laddning)

    3e gången nu en mottagar acc till T-rex 600 (brann vid laddning)

    Det här är inte klokt tycker jag

    jag har ett antal olika fabrikat som jag jag regelbundet använder och laddar med min e-STATION BC-8, laddareen är utrustad med tempsensor, samt balanseringskontakt och den senaste teckniken för säker laddning.

    och när jag laddar går jag aldrig över ackens mAh vid laddning.


    jag har laddat Lipo accar sedan länge tillbaka och har aldrig haft problem med dem förrän jag införskaffade dessa ALIGN accar tillsammans med ALIGN T-Rex 600 helikopter.

    jag har ett 20 tal olika Lipo accar med olika fabrikat - Above All, Polyquest, Powerbox systems, etc inte en enda ev dem har jag stött på minsta problem med.

    men nu har samtliga mina tre ALIGN accar brunnit, det är inget användarfel det kan jag garantera då jag har precis likadana accar i samma storleks klass från andra fabrikat och det har fungerat utmärkt att ladda i flera år. Align accarna höll bara ca 1-2 Månader det är ju inte klokt

    det står nu klart för mig i alla fall att det inte var felhantering av laddningen som orsakat att min T-Rex 600 brann upp för 2 månader sen
    för detta borde det utgå ngn kompensation tycker jag, likadant för de 2 restrerande accar som brunnit upp.

    Jag har sett att en annan användare råkat ut för samma sak, med sin ALIGN T-Rex 600, det en artickel kring detta i förra numret av ModellFlygnytt nr 5 2007, på sidan 32 där Bosse Skriver om Lipo accar.

    Även fick jag ett mail från bosse där en kille i USA ställt sin T-Rex på motor huven på sin NYA bil för laddning. Hela bilen fattade eld och brann.
    http://www.rcuniverse.com/forum/upfi...28/Ge96286.jpg

    Jag anser att det inte är användar fel utan rent material fel på dessa accars och de borde inte säljas till ngn hobby utrustning.

    Därför vill jag gå ut med en allmänn VARNING kring ALIGN Lipo accar, köp inte dessa accar och vad ni än gör med era befintliga se till att aldrig ladda dem innomhus eller där de kan orsaka skada, de är enligt min mening helt livsfarliga och kan orsaka stor förödelse vid brand. Hadde jag inte varit vaksam när min T-Rex 600 fattade eld inne i mitt hus hadde huset fattat eld och jag vet inte vart det skulle ha slutat. Lyckligtvis lyckades jag kasta ut helikoptern brinnandes på altanen där jag släckte den med en brandsläckare.

    Efter min erfarenhet med BRINNANDE ALIGN Lipo accar kommer det inte några fler accar av det märket in i mitt hus.

    man kan ju tycka det är konstigt att en acc brinner kankse också två men TRE då är det helt klart ett material fel.


    Dessa ALIGN accar har blivit en dyr affär , 18000:- SEK som gått upp i lågor, hadde jag vetat detta innan hade jag aldrig valt ALIGN produkter alls.

    Lycka till och var försiktiga med era Lipo accar.

    PS ! Alla mina ALIGN prylar var köpta hos www.mft.nu och de har inte velat ersätta något av de förstörda prylarna. Det tycker jag är botten !!!


    mvh

    /T-Rex600[/b]

  2. #2
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    T-Rex600.

    En saklig och seriös varning för dåliga produkter tycker jag är bra, men att skapa tre identiska trådar ställer bara till oreda och är ingen bra idé.
    Därför har jag tagit bort de båda andra trådarna.

    Mats Johnsson
    Moderator Rcflyg.se

  3. #3
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    A & O är att aldrig ladda ackarna i modellen. Tråkigt när det blir så här men personligen har inte jag upplevt några problem med mitt (har bara ett) Align ack som jag har till min T-Rex 450. Och jag använder e-Station 902 laddare med en PB5 balanserare. Mina ackar laddar jag alltid i ett eldfast lerkärl.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  4. #4
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Jepp, enligt handboken ska man ladda LiPo i lerkruka eller liknande... Tycker som min kollega att det borde vara licens på skitet, men man kan väl kalla LiPo ett nödvändigt ont för dagens elflygare då dom har oslagbar kapacitet/vikt-förhållande.

    Men helt uppenbart är, ALIGN-accarna rena skiten som inte borde få säljas.

    Jag har råkat ut för samma sak men det var blåa kinesaccar köpta hos en hobbyhandlare här i kristianstad.. inte att dom tog fyr.. men att dom hade en liten ballongantydan redan i butiken... och blev riktiga ballonger redan efter andra laddningen..
    Mvh Palleman

Liknande ämnen

  1. Problem med lipo-accar.
    Av lixxer i forum Batterier och Laddare
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-08-11, 00:12
  2. Align 600N
    Av T5 i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 19:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •