Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Lipo, Hantering/ förvaring

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Tala med MFT. Generellt kan man aldrig säga annat än att man skall kassera acken om den börjar "ballonga" - men det finns ju nyanser även i helvetet..
    Tror jag läst lite om Align-ackarna och det var i så fall inte värst positivt. Det kan ju faktiskt vara samma tillverkare som de ackar vi tidigare diskuterat....
    Hälsningar
    Roger

  2. #22

    Standard

    Tack Joacim för din fina/fantastiska beskrivning, men också ni andra som bidragit med klargöranden

    En del av det du skriver visste jag, dock bara lite. Är förstås noggrann vid laddning med balansering och rätt prylar samt på ett övervakat sätt. Samma gäller platsen för förvaring, vilken sker i rumstemperatur och på torrt ställe.

    ....MEN

    ...det som förvånar och skrämmer (om jag inte missupfattat) är att hela härligtheten kan i vila "exploder/brinna" utan att man gör något...dvs PUFF & PANG & 112 och så brinner huset ner.

    Trodde detta bara kunde hända vid laddning och då bara med felaktiga eller för ändamålet icke avsedda prylar...inte att detta kunde ske under vila eller när man flyger.

    Risken finns ju helt plötsligt att balsaskönheterna tar fyr i luften och ingen ombord kan ju släcka.

    Allvarligt menat...har det hänt och hur ofta händer det att LiPo exploderar/tar fyr vid vila/förvaring eller under flygning????

    Hälsningar
    Örjan Björnsson

  3. #23


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Speciellt vanligt är det väl inte men nog har det skett - i vart fall när grejorna suttit i planet.
    Jag har själv fått en kärra urbrunnen - dock föregicks det av en "landning" som var lite mera hårdför än vanligt. Inte speciellt hårdför dock - den "mekaniska" skadan var inte stor med sen var det inte så vackert där acken suttit. Jag har också sett en kärra som touch'ade en vägg lätt vid en inomhusflygning och ramlade ner - även det räckte för att LiPo'n skulle "tutta eld". Slutligen en rejäl brasa på vårt fält i somras. Jag var inte närvarande men "haverikommisionen" bedömde att fartreglaget hade blivit överhettat och i samband med detta ramlade kärran ner - och den hade en setup i storleksklassen 3-4 kW så brasan blev rejäl - inga hela prylar fanns att ta med sig berättades det.
    Detta har förvisso hänt men samtidigt skall sägas att det trots allt tillhör ovanligheterna och att man nog skall ha en hel del oflyt om man skall drabbas. Men den lärdom man skall dra av sådana incidenter är att dessa till synes fredliga små ackar har en enorm energi så kortslutningar eller mekanisk skadegörelse kan få stora konsekvenser. Personligen förvarar jag alltid mina LiPo i s k LiPo-säckar - alltså små förstärkta "påsar" - både hemma, i bilen och på fältet - när dom inte sitter i kärran alltså..
    Hälsningar
    Roger

  4. #24

    Standard

    Hej Roger,

    Låter som man i alla fall är ett steg ifrån "ettestupan"...bara inte en hangflygare passerar och man följer med i vinddraget.

    Kan man göra en så'n här klassificering vad gäller risknivå, eller är det helt fel?
    1. Farligast är laddningen om man inte gör rätt (balansering, rätt laddare och övervakrning)
    2. Flygning och med mekaniska stötar (typ krasch, mindre lyckade landningar, "väggkontakt") eller med reglage som inte övervakar sig själv eller motor/ack...mina gör allt detta (Jeti Spin)
    3. Minst farligt är att lagra (om man lagrar i rumstemperatur och ej fuktigt).

    Fråga: Förvarar man ett eller flera LiPo i samma påse? Jag har 10 ackar (3-6 celler, alla 5000+ mAh) och med ett i varje påse blir ju samma pris som ett nytt EVO (nästan)...detta sagt med tanke på risknivån vid vanlig stilla förvaring.

    Dock inser jag att jag nog slarvat en aning (bara en aning, inte mycket), även om jag vidtagit alla försiktighetsåtgärder....finns alternativ till LiPo-påsar, dvs nåt man kan fixa själv...jag menar inte bepansrade värn och liknande (vilket jag vanligtvis inte bygger)???

    Hälsningar
    Örjan Björnsson

  5. #25


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    I mina ögon verkar din klassificering helt OK.
    Dock - att du har ett Jeti-reglage garanterar nog inte att du klarar dig från tokigheter - tror att det satt nåt sånt även i den som brann hos oss. Skulle gissa - men nu är det en gissning - att även Johans Heffa-klump hade ett Jeti-reglage men trots det så överhettade det och det blev ett rätt stort hål i kroppen - dock klarade sig acken den gången.



    Beträffande påsarna så har jag 3 st - 2 som jag förvarar ackarna i hemma i verkstan och en för transport/laddning. Och visst har jag några ackar i varje påse men jag har mestadels lite mindre ackar så jag hoppas det fungerar även om olyckan skulle vara framme...

    Hälsningar
    Roger

  6. #26

    Standard

    Hej,
    Jag vet förstås inte om ett visst märke på fartreglage är bättre än andra, men Jeti Spin's programmeringsbox har en massa olika parametrar man kan programmera och hittills har det funkat när det gäller värme, spänningsnivå, motorlåsning (el-seglare) etc...men om det skulle hjälpa i just det du beskriver vet jag förstås inte. Kanske skiljer sig Jeti Spin från andra Jeti fartreglage...vet ej, men tror detta.

    Jag får väl flyga tills planen brinner upp och sedan köpa nytt (om pengarna räcker).

    LiPo-påsarna (säckarna) är väl gjorda av ett visst material och jag kan tänka mig 1000% pålägg när de tillhandahålls av en hobbyhandlare för just detta ändamål, jämfört om man köper metervaran själv á 19,90 (eller i den prisklassen) ...men vad består materialet av, någon som vet???

    Örjan Björnsson

  7. #27

    Standard

    Varfaör Jeti SPIN är så bra beror på att med Jeti boxen kan du ställa in exakt brytspänning (tex 3v/cell) du kan okså efter flygning gå in och se lägsta spänningsnivå osv, boxen gör detta möjligt att enkelt kolla på fältet.

    Själv har jag vart med om mer olyckor med Nicd/Nihm, brannd, explosion osv, under mina tester med olika ackar har jag råkat ut för Lipo olyckor.

    Har det blivigt fel i en Lipo ack, syns symptomen oftast inte förns efteråt vid laddning... ibland flera sykler efter själva incidenten (krash, låg brytspänning, överhettning, överbelastning mm)

    Lagrar du en ack i rumstemp, 50% urladdat och på ett säkert ställe tex i en påse, kan man sova lugnt utan oro på natten.

  8. #28

    Standard Storlek på Liposäck?

    Hej!

    Funderade lite på hur många ackar man kan ha i en Liposäck?

    ex hur många 3S 1200mAh i en 18x22cm eller en 22x30 cm?


    Misstänker att om man har för många ackar i samma påse så överbelastar man den vid brand...

  9. #29

    Standard

    Dumt att lägga alla ägg i samma korg!

  10. #30

    Standard


    Skaffade 2st Lipo påsar från ÖMH, för att testa och se hur bra de står emot Lipo brännder, lilla påsen får det platts 3-4st normalstora 2000mAh 2-4s Lipo ackar. Stora påsen rymmer upp till 3x 5s2p 7400 ackar (30celler)


    Testackar i olika storlekar och tillverkare, från 15c-30c 400-2000mAh


    Viktigt att man försluter påsen när ackarna är i, påsen är utformad så att den kan ventilera samt expandera utan att spricka


    Påsen är fylld med 3st ackar, 3s 850-2000mAh, 3s 2000 20c ack kortslöts med de andra ackarna liggandes intill


    Vid kortslutning så kommer röken på några sekunder.... slutar sedan oftast inom 15 min, messt intensivt under någon minut med ibland en eldslåga som följd



    Bilden är taken efter att tot 3st ackar testbrunnigt i den, deformerad pga värmen men ger fortfarande fullt skydd... luckar dock illa ;o)


    Gosig blandning av polymer vättska och brännd plast.. påsen slängs i miljöåtervinning


    Ett av acken efter testet, rejält sargat, ligger nu i hink med vatten/salt, lämnas till återvinningen för farligt gods.

    GÖR INTE DETTA HEMMA, jag har testat för att visa resultatet och att Lipo påsen fungerar ypperligt, vill man vara absolut säker ladda under uppsigt med med balancerare och acken i påsen, då Lipo påsen blir varm vid olycka, måste därför påsen förvaras på ett icke branndfängt ställe, påsen är bara tänkt att förhindra spridning av eventuell brannd, har påsen varigt med om olycka bör den bytas för att garantera korrekt skydd.

  11. #31

    Standard

    Tack Joacim för testet! Det uppskattas mycket!

    /Fredrik

  12. #32
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Bästa priserna på Lipo Safe:http://www.airmedia.se/index.php?act...&productId=680



    Lipo Safe är en enkel och billig försäkring.

    Mvh
    Ove

Liknande ämnen

  1. Har ni förvaring på ert fält?
    Av Gustav1980 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-08-08, 08:12
  2. LiPo-förvaring
    Av r0yalty i forum Elmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-03-12, 21:44
  3. Flygplans förvaring
    Av LAB i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-25, 23:13
  4. Förvaring av flygplan
    Av mds i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-30, 07:32
  5. Förvaring av lipos
    Av Erik83 i forum Batterier och Laddare
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 14:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •