Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Lipo, Hantering/ förvaring

  1. #1

    Standard Lipo, Hantering/ förvaring

    Dax att skapa en tråd för information och råd om hur man hanterar sina lipo på ett korekt sätt, inga myter eller teorier bara ren fakta, lägg gärna till.

    Bra informationskälla- http://www.flightpower.co.uk/Technic...alArticles.asp

    Förvaring av Lipo mer än en månad- Skall man inte använda dem under en månad eller mer skall Lipo förvaras svalt och torrt, idealet är rumstemperatur, för svalt gillar de inte heller, de skall inte ligga i direkt soljus. De skall vara laddade ca 3,8v/cell. När man sedan skall börja använda dom behöver de inte syklas... utan kan laddas upp somvanligt och sedan användas.

    Lipo batterier behöver inte syklas/köras in

    Rekomenderad max urladdning- ställ in reglaget på 3-3,1v/cell så är man på den säkra sidan.

    Max rek temp- 60-65c, på cellen! utanför krympslang, tejp, märken och annat kan acken tyckas vara sval.... 60-65c gäller på själva metalhöljet som max rek innan de tar skada.

    Vad tar lättast död på en Lipo ack- för hög urladdning/ström

    Balancerare bör alltid användas

    När klassas en ack som obalancerad?- finns inga skrivna regler om detta, men en Flightpower V-balancerare börjar jobba om det skiljer 0,005v

    Om acken är svälld eller varigt svälld (även lite) bör de gå till återvinningen, är det mycket svällt så säkraste sättet att göra den "ofalig" 1st hink med mycket saltvatten, låt acken ligga några dagar, sedan till återvinningen.

    Kan Lipo snabbladdas? ja vissa fabrikat som är specade för det, med rek laddare/balancerare

    Vid laddning av alla typer av LiPo-celler skall man ladda med en laddare avsedd för LiPo. Se noga till att du ställer in rätt antal celler/spänning på din laddare och att inte överskrida max rekommenderad laddström och effektuttag. Ladda alltid batterier under uppsikt!

    Behandla alla typer av batterier som bränsle, säkert förvar i en icke eldfängd miljö, batterier är en kemisk produkt och ALLA tillverkare har en felmarginal, vissa mer än andra.

    Vid skada på en cell eller på ett paket skall man hålla acket under uppsikt då en inre kortslutning inte behöver märkas direkt, svullnad kommer oftast senare under laddning.

    Hantera cellerna varsamt vid transport och i flygplan då deras skall kan punkteras och då bli förstörda. Förvara cellerna säkert även i bilen under transport.

    Blanda aldrig olika celltyper med varandra. Blanda inte nya med gamla celler då de kan hamna i obalans.

    Om brand med LiPo-celler skulle uppstå släcks de bäst med pulversläckare eller sand.

    Om du får cellvätska på hud, skölj noggrant med vatten, om vätska kommer i ögon, skölj omedelbart med rikligt kallt vatten, kontakta sedan läkare.

    LiPo-celler har ingen minneseffekt och kan därefter laddas på direkt utan att tömmas, töm aldrig en LiPo-cell under ca 2,8 V/ cell då de kan ta skada/kortad livslängd.

  2. #2

    Standard


    Svullen Lipo, krympslang bortagen för att minska spänningarna, har legat ute 3dar, svullnaden vill inte gå ner, dax att bada för att oskadligöra "energin"


    Hink, lite vatten och vanligt salt, lägg i paketet, nu brukar det börja bubbla lite.


    3dar i bad, vattnet grummligt, bubblandet upphört, cellerna är nu "mjuka"


    Ser svällt ut fortfarande, men skenet bedrar, ingen spänning kvar i paketet


    Går lätt att trycka ihopp, luften går ur med lite vatten och annan smörja


    3,2v i ett 4cells 4000Lipo ack... ofarligt och kan med gott samvete läggar i återvinningslådan för farliga produkter eller batterihålken

  3. #3
    flygaren_93s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    427
    Jobb
    utbytesstudent i Nya Zeeland i ett år
    Klubb
    vallentunamodellflygklubb

    Standard

    Då lärde man sig lite mer om lipo i dag

    Alex
    __________________________

    Modellflygare sedan 2003

  4. #4
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    se där raderar alla spekulationer om lipos ... då frågorna haglar om laddning svullna celle mmm ett toppen inlägg !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  5. #5
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 259
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Mycket bra skrivet! Det där med att lägga dem i en hink innan återvinning hade jag ingen aning om!!!
    Våga vägra Powerbox!

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    158
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    En fråga dock, vart gör man av vattnet efter dom är tömda?

  7. #7

    Standard

    Jag har lärt mig att vättskan som uppstår utav en Lixx cell inte är miljö farlig så hälldes den ut på gräsmattan, gräset är fortfarande grönt där

    Min information jag samlat är framtaget av mig samt direkt kontakt med Lipo tillverkaren Flightpower, inga teorier eller ryckten, bara ren fakta som finns tillgänglig idags läget.

    En annan vanlig fråga... livslängd!? jag har i regel belastat alla de celler ackar jag fått som sponsring/test/ köpt till max rek, jag har loggat sykler/ livslängd ett antal år och kan nu dra slutsattsen att man får vad man betalar för! det är en stor skillnad mellan olika tillverkare, de som toppar min lista är Flightpower och Polyquest med upp till och över 200 sykler, får lägga till att dessa är pressade MAX både vad gäller laddning/ström/ brytspänning/ temp, en balancerare ihopp med ett kvalitets märke/batteri och vettig laddare är en bra kombination och försäkring till lång och säker livslängd, det är ingen slump att jag väljer vissa utvalda märken till mina stora elkonverteringar 10kw + detta är mitt val efter några års intensivt testande (som fortgår löpande)

  8. #8

    Standard

    Hej!

    Undrar bara, vad är det du häller ut, även om det inte är miljöfarligt kan det vara intressant att veta...

    ---

    Kvalitet lönar sig alltså! ska nog köpa kvalitet i fortsättningen, borde vara säkrare också?! :roll:

    vilka märken är bra/dåliga?

  9. #9

    Standard

    Att sticka ut hakan och säga vilka märken som är dåliga gör jag inte (längre) med de jag tycker har funkat bra är Flightpower, Polyquest, Hyperion, Flightpower har jag även fått förmånen att bli sponsrad av vilket bör läggas till, i alla större eller mer krävande setuper väljer jag EVO ackar i första hand. Sen finns det dem som säger att ovanstående ackar är samma sak bara för att cellerna är från samma källa, bör läggas till att så är icke fallet... samma källa ja, men helt olika ackar och tillverknings sätt.

    Vad vätskan är? det är väl mest vatten, salt och polymer plast !?!?

  10. #10
    dechaines avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    18
    Jobb
    Lager
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Bra tråd!

    Har en fråga bara... Man vil ju gärna sköta sina accar på bästa sätt, speciellt om man inte är gjord av pengar (de är ju inte gratis precis). Jag har fått några svullna accar trots att jag alltid laddat med ballanserare och hanterat de väl. Vad gör man för fel om accarna svullnar.. Jag kan inte påstå att jag har gjort många flygningar med dem heller.. Käns dumt att slänga accar som fortfarande fungerar utmärkt, bara för att de har svullnat en aning..
    Hur undviker man att de svullnar?

  11. #11

    Standard

    Vad är det för ackar, spec, märke?

    Hur har du brytspänningen på ditt/dina reglage?

    Vanliga orsaker till låg livslängt-
    Reglaget har för låg brytspänning, man drar ur acken för lågt.
    Cellerna är dåligt matchade/ sammansatta, de drar alltid ojämt oavsett laddning/ urladdning.
    De går för varmt vid urladdning.
    För hög effekt tas ut ur acken, oftast då inte stötvis... utan medeleffekten.
    Eller att de laddas fel/ dåligt pga inställning, balancerare, laddaren mm.

  12. #12
    dechaines avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    18
    Jobb
    Lager
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Accarna är av märket "Electric Power" från MFT. 2200mAh 11.1V 20-30C.

    Fartreglagen jag använder känner av antalet celler och "piper" 3ggr
    som det ska. Men om det går att ställa in spänningen vet jag dock inte..

    Använder accarna i en liten helikopter (Belt-CP) och accen blir lite
    ljummen, inte varm direkt.. Använder medföljande reglage till helin.

    Kör också "samma" acc fast 1300mAh i ett flygplan med ett "Above All"
    reglage på 18 Amp. också det från MFT. Detta batteri har också blivit lite svullet..

    Jag brukar aldrig köra slut på accarna helt så att reglaget bryter.. Brukar
    landa när jag märker att kraften börjar avta..

    Laddaren är en "Apache Smartcharger 2500" (MFT) Samt balanserare från
    "e-station"(MFT)

  13. #13

    Standard

    Skulle man kunna tareda på när dina reglage bryter (v/cell) med standardinställning? Det är korrekt att man inte skall flyga tills reglaget bryter helt (om man inte har "slow down" funktion), men om reglaget inte är inställt att bryta eller reagera förns 2,7v/ cell tex, så märker du inte att reglaget bryter förns det är försent/ under 3v/cell, detta är speciellt viktigt på modeller som helis och tex EDF modeller som kräver relativt hög effekt för att flyga.

    Moderna ackar har en väldigt rak urladdningskurva, när det är slut.... sjunker kurvan/ effekten direkt, och utan ett korrekt inställt reglage kan det vara svårt att hinna, på enklare reglage jag testat i kombination med moderna ackar har jag själv råkat ut för detta några gånger som resulterat i för lågt utladdade ackar, resultated- svullna celler eller kortad livstid.

    På en EVOLite 350 Ack jag kört (lite över spec) nu efter 55 sykler börjar tröttna, brytspänning- ingen alls eller 2,8v/cell, upp till 2c laddning och 20/30c urladdning, det är inte helt slut med toppeffekten borta, kapaciteten lite mindre och balanceraren jobbar mer per laddning. Andra EVo Lite 350 ackar jag inte riktigt pinat lika hårt is still going strong, till sommaren kan jag nog se vart skillnaden eventuellt blir på 350 ackarna med snabbladdning kontra 1c laddning.

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Tror snarare att det är tveksam kvalitet på dessa E-Power-ackar. Vi har flera i vår klubb som nått "vägs ände" tämligen snabbt utan att de för den skull använts speciellt hårt. Det skulle inte förvåna om det är samma tillverkare som för de Hextronik H9-celler som det var så mycket problem med under 2007. Men United Hobbies bytte dessa på ett för de flesta mycket smidigt sätt - frågan är om det är lika lätt att få en Sverige-köpt E-Power utbytt ?
    Hälsningar
    Roger

  15. #15
    dechaines avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    18
    Jobb
    Lager
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Jag kollade runt lite men hittade inga spec. på det..
    Föressten.. en sväld li-po acc.. hur käns den? Käns det som det kommit in
    luft eller är den fortfarande "hård"? Mina käns som om det bildats gas eller
    något i dem, klämmer man lite på dem är de fortfarande hårda och kantiga
    som det ska vara.
    Det är precis som om de skulle bli "normala" igen om man tog en nål och
    punkterade accen.. Jag vet att man absolut inte ska göra detta, men bara en
    beskrivning av hur de känns..

    Ska försöka ta reda på data ang fartreglagen..
    //Oskar

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Precis så känns dom - som om det kommit in luft/gas mellan acken och höljet. Och nån form av gas är det säkert också.
    Om du mäter acken (fysiska mått) och jämför med denna - http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=2045 - så kommer du säkert fram till att dom påminner väldigt mycket i storlek. Och dessa ackar var det mycket problem med under fjolåret. Det var batchar tillverkade från slutet av 2006 till efter sommaren 2007 som ställde till de flesta problemen. Men köpte man dom från UH/Hobbycity så har dom bytt ut de flesta på garantin. För ackar tillverkade under 2007 räckte det i de flesta fall med att man skickade in fotografier som visade att dom "ballongat" - sen fick man nya sig tillsända efter någon vecka. Frågan är om MFT/Full Kontroll också gör detta ? Du får nog fråga dom...
    Hälsningar
    Roger

  17. #17
    dechaines avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    18
    Jobb
    Lager
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Kan ju vara värt att höra med dem..

    Autocutoff ligger på 2,85V/cell på planet och 3V/cell på helin -OK

    Blir accarna farligare/instabila när de svällt? Eller vad är orsaken till att man
    ska kassera dem? De fungerar ju fortfarande tillfredsställande..

    //Oskar

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Allt är nog relativt men är dom bara en aning "ballongformade" så gör jag som du - använder dom. Men jag förvarar dom alltid i brandsäkra "LiPo-påsar" och jag mäter cellspänningen före och efter varje urladdning.
    Försiktighet anbefalles och skall man bara ge ETT råd så är det att destruera dom enligt Jockes anvisningar.
    Hälsningar
    Roger

  19. #19
    dechaines avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    18
    Jobb
    Lager
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Okej.

    Har nu skickat ett mail till MFT angående saken, får se vad de säger...

    Tack för alla snabba svar!

    Mvh//
    Oskar

  20. #20

    Standard

    Läste beskrivningen av en svullen ack "Precis så känns dom - som om det kommit in luft/gas mellan acken och höljet." och blev orolig.

    Köpter innan jul ett T-rex 450S kit från MFT och där ingick det en Align S3 2200mAh ack. Den var vid leverans precis enligt beskrivningen ovan.

    Jag tvekade faktiskt innan jag köpte deanskontakt och balanseringsadapter till BC6:an för denna ack.
    Vid första laddningen var det en cell som låg lite snett. 1,1A(0,5C) Balanserad laddning, 11,64V 3,88V+3,88V+3,94V 1156 mAh 52,4%.
    Laddat den ytterligare en gång och då höll alla celler samma spänning.

    Bör jag kassera den och få denna LiPo-ack ersatt?
    RealFlight G5.5
    Typhoon 430 (deltavinge, har 2st) FPV kärra, Aito v2.
    Radio: Futaba 6EX24, samt Walkera 2801
    Align T-Rex 450S och 250SE, LAMA v3, Walkera 4#3b + 4#3b borstlös(BL), Walkera 4G3 BL

Liknande ämnen

  1. Har ni förvaring på ert fält?
    Av Gustav1980 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-08-08, 07:12
  2. LiPo-förvaring
    Av r0yalty i forum Elmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-03-12, 20:44
  3. Flygplans förvaring
    Av LAB i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-25, 22:13
  4. Förvaring av flygplan
    Av mds i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-30, 06:32
  5. Förvaring av lipos
    Av Erik83 i forum Batterier och Laddare
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 13:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •