Hej hopp
Nu har man gett sig in i metanolträsket och nybörjare som man är så har man lite problem med att få saker och ting att fungera som de är tänkt . Har köpte mig en liten trainer som heter Jumper25 med en liten Fuji .25S motor i.

Problemet jag har är att motorn svarar bra på gaspådrag och går bra på tomtgång. Men efter några sekunder på toppvarv så sjunker varvtalet de är hörbart och man märker att modellen tappar kraften i motorn.

Jag börjar med lite bilder på motorn och lite fakta ifrån manualen.

Bild på motorn, fast i .15 utförande dock sitter allt precis som på min motor


Bilder på instruktioner för start av motorn som jag följt till punkt och pricka


Fortsättning på intruktioner


Närbild på förgasare samt instruktionern för inställning av den samma


Specifikationer för motorn raden ni ska kolla på är för 25S


Mer specifikationer av motorn


Motorn är rengjord och borde fungera fint men problemet kvarstår. Propellern är enligt specen en 9x6. Trodde ett tag att de var något fel på glödstiftet så jag har testat med ett annat men problemet kvarstod även nu.

Jag har en IR mätarare som jag tänkte jag skulle haft med idag men den glömdes hemma tyvärr. Hur varm bör en glödmotor vara på utsidan ??. Varvräknare saknas med än så länge men de hörs tydligt att varvet minskar på toppvarv. Modellen går att flyga men de är inget skoj när motorn bara drar på halv effekt känns de som.

Har prövat att skruva på toppfartsålen till toppvarv och de går ju bra några sekunder sedan sjunker varvet på den, har backat och försökt fram och tillbaka utan någon lycka. Har även försökt med den skruv som i instruktionen heter "Auxiliary air adjustment screw" men märker ingen direkt skillnad när jag skruvar på denna skruv. Tomgångsskruven är väl bara tillför att justera tomgångsläget och har väl därför ingen påverkar på toppvarvet ?

Är motorn helt slut ? eller vad kan detta problem bero på ?. Enligt han jag köpte den av skulle motorn endast varit igång för inkörning och modellen aldrig flugen. Vilket jag tror på då modellen var i väldigt fint skick.

Tacksam för alla tips jag kan få.
/Martin