Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Har du en ARF som krashat pga konstruktionsfel

Antal röster
44. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Ja, helt klart ett konstruktionsfel

    10 22,73%
  • Nej, det har aldrig hänt mig att en ARF gått sönder.

    34 77,27%
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Problem med ARF:er ??

  1. #1
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard Problem med ARF:er ??

    Hej

    Satt och läste på Bosse Gårdstads hemsidan och hittade denna artikel om ARF:er med taskig kvallité. Vet inte när Bosse skrev denna artikel men man blir ju lite skraj..

    Här är artikeln.

    http://www.gardstad.se/arf/arf.htm

    Bokis finns ju med i artikeln med han kan kanske kommentera detta.
    Vore ju intressant att höra från er andra modellflygare om ni varit ute för något liknande med era ARF:er ??

    /Martin

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Fel o brister kan finnas på dem men efter ett tag lär man sig vad man ska leta efter tycker jag..
    Jag är för usel för o bygga från skratch så ARF är det som gör det möjligt för mig o flyga hej vilt så jag gillar denna formen av byggande!
    Dessutom så tycker jag mig kunna se vilka fabrikanter som kanske ska undvikas o vilka som brukar göra bra grejor..Lite är det så att man får vad man betalar för.. O säger man mer än så får man bassning! :
    Men i det stora hela är jag jättenöjd,tycker man får mycket för pengarna för det mesta!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Men utan att nämna några namn då Bokis, finns de några vanliga ställen där man bör hålla ögonen öppna och kanske till och med limma dit lite förstärkningar ?? detta kanske även behöves på dyrare modeller ?

    /Martin

  4. #4
    js_s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    669
    Jobb
    Chaufför/försäljare
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Dom flesta jag har byggt har haft problem med landningsställen,framförallt UCD.

  5. #5
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Fel o brister kan finnas på dem men efter ett tag lär man sig vad man ska leta efter tycker jag..
    Jag är för usel för o bygga från skratch så ARF är det som gör det möjligt för mig o flyga hej vilt så jag gillar denna formen av byggande!
    Dessutom så tycker jag mig kunna se vilka fabrikanter som kanske ska undvikas o vilka som brukar göra bra grejor..Lite är det så att man får vad man betalar för.. O säger man mer än så får man bassning! :
    Men i det stora hela är jag jättenöjd,tycker man får mycket för pengarna för det mesta!
    Hej,Rickard !!
    Ursäkta mig att du sade "Jag är för usel för o bygga"
    då betyder du kan inte byggen en byggsaster inte sant ???
    jag trodde att Du kunna byggen en Byggsatser va ???
    Jösses Det visste inte jag !!

    aha låter intressant så jag kan byggen Byggsatser inte problem eller ARF det spela inte roll för mig !
    jag har gjorde med Byggsatser tidigare av dom !!

    ARF är okej utan problem !!
    det beror på att se till att ska vara rätt med Epyox och Ca-lim sätta på dom först sen Epox då är bättre så blir inte brister !!

    okej Jag Önska Er Riktig God Jul !!

    MVH Steve
    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  6. #6
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av js_
    Dom flesta jag har byggt har haft problem med landningsställen,framförallt UCD.
    På vilket sätt ? är ställen i för mjukt material eller är de infästningen i kroppen som är klen ?

  7. #7
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    vad man kunnat utläsa när folk kommenterat sin "hårda" landning´dgar så verkar det som om själva infästningen till ställen ger sig på en del ! sedan överlag tycker jag det känns som om många sk kines modeller är mer eller mindre limmade med vatten å mjöl, dock inte haft några kymmer själv men samtidigt har jag förstärkt limmningarna vid utsatta punkter med epoxy.... i synnerhet motor spantet annars kanske det bår som för bokis när hela motorn for iväg för sig själv i luften ...
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  8. #8
    flygaren_93s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    427
    Jobb
    utbytesstudent i Nya Zeeland i ett år
    Klubb
    vallentunamodellflygklubb

    Standard

    Hur ska någon av "mina ARF:er kunna gå sönder när jag aldrig haft en ARF...

    Om man bygger själv så slipper man alla inbyggda fel (om man är noggran)

    Om man tar byggandet som en sällsam gåva blir det dubbelt så roligt.

    Alexander
    __________________________

    Modellflygare sedan 2003

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flygaren_93
    Hur ska någon av "mina ARF:er kunna gå sönder när jag aldrig haft en ARF...Om man bygger själv så slipper man alla inbyggda fel (om man är noggran)

    Om man tar byggandet som en sällsam gåva blir det dubbelt så roligt.

    Alexander
    Ingen är fullkomlig så de lär du väl märka 8)

  10. #10
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Jaha vad ska en säga om detta..Tittar på Torgny som får en sjuhellsickes fina modeller som är med i många långa år o flyger nog fler timmar än dom flesta plan jag sett o dom håller(han kan även landa studsfritt)...o så tittar vi på mig då jag har fin fina plan som flyger kanonfint o härliga o se på så länge dom är hela för inte har jag haft en endaste kärra mer än en sommar tror jag (pratar för mycket ..flyger för lite)

    slutsats är man en wesse ska man ha ARF

    är man en Torgny ska man bygg själv

    är man en Tobbe ska man köp en skoter

    det va bättre förr

    Get high with hovering
    not drugs

  11. #11
    js_s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    669
    Jobb
    Chaufför/försäljare
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun
    Citat Ursprungligen postat av js_
    Dom flesta jag har byggt har haft problem med landningsställen,framförallt UCD.
    På vilket sätt ? är ställen i för mjukt material eller är de infästningen i kroppen som är klen ?
    Om vi tar tex ucd giant så var det en ca 2mm tjock plywood bit som va dubbelt bredare än landningsstället o sen va det bara tunna balsan runt.
    men jag laga om det så här med 4mm plywood.




    Skruvarna skall bort ,dom är bara där tills limmet har torkat.



    Och slutresultatet blev så här.

  12. #12
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Problem med ARF :?: Finns det nå annat :?: Inte för mig iaf
    //Tobbe

  13. #13

    Standard

    Det som inte har tålt vanlig användning på min E-Starter är:

    * Infästning av landningsstället i kroppen
    * Landningsstället (böjs lite väl lätt)
    * Infästning av stjärthjul (både i kroppen och i sidorodret)
    * Skevroderstängernas infästning i rodren

    Och så får jag ju då en hel del glitchar som jag inte är säker på vad de beror på än. Ska snart uppgradera till borstlöst och ny mottagare, och hoppas att det försvinner då.

    /Fredrik

  14. #14
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jag tror att en hel del av de problem jag har haft har jag själv varit Pappa till..Visst finns det saker som kanske kunde gjorts bättre men vad det gäller större ARF:er så kommer jag oftast tillbaka till samma slutsatsesto tyngre nånting är,desto mer måste det "smygas" ner..
    Många flyger sin lilla kärra först,väger ett par tre kg kanske o den tål mycket smörj vid landningarna,överlever det mesta..Flyga dem utan att de ramlar ihop brukar funka..(oftast! )
    Hoppar sen vidare till kanske en 6-7 kg kärra och vad jag har sett då är att det landas på samma vis,kärran dimper oftast ner efter utstålning från en halvmeters höjd (motorn på tomgång) med ett par rejäla studsar, nånting kroknar o det utropas :Skitställ!
    Hade en kille som mailade mig ang. en KMP Hurricane han köpte i andra hand som ställena pajade på varenda gång..Jag frågade hur han landade,se ovan..
    Föreslog att han skulle flyga in den hela vägen med lite gas o mycket klaff o fick ett svar ett par dagar senare: Hoppsan,jädrar vad fint det gick nu då!
    Så är det givetvis inte alltid,Tex KMP rush (som är ljuvlig!) har ett ställ som är som halvkokt spagetti men det är inget som inte kan åtgärdas..
    Inbyggda fel som jag hade på min lilla kyosho p-40 är ovanliga ,jag lyckas oftast avliva kärran innan detta händer,anledningen är i 99% av fallen SBS..
    U-can -do och stället på den :Jovisst,det är klent infäst men på den lilla så är inte problemen så stora,däremot på de större blir det värre.. oftast faktiskt av den orsak jag nämnde ovan,
    Mitt förslag är att man läser på div. forum o erfarenheter (dock så MÅSTE man läsa med kritiska ögon!) och kollar vad just min kärra har råkat ut för.. O I UCD fall förstärker infästningen med Epoxi från början..
    PT17 som motorn övergav skeppet på var väl inte direkt förusägbart det heller men shit happens,står en till här nere som är förstärkt runt spantet
    utifall.. ops:
    Sen är det ett annan sak som kan avliva kärror av lite större sort..
    Mer motor än den ska ha,hög fart,o svängar som är som vinkelhakar o Loopingar med fullgas hela vägen runt varpå kärrskrället har åtskilliga km per timma i nerförsbacken o så en upptagning på det..
    Samma där,funkar med den lilla men den där större sorten får bra med stryk av det..
    Mitt grundtips är:man får oftast vad man betalar för,kvalitet kostar..
    Jag är otroligt förvånad över det utbud som finns till de pengar de säljes för men det finns helt klart fabrikat jag håller mig borta ifrån..
    Oftast så är det så,att det går inte o köpa klädsel o balsa för de pengarna en ARF kostar om man skulle bygga från skratch o för mig ( o Tobbe med? ) så är det dessa som gör att jag håller på med det här o tycker att det är SKITKUL!!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    Landsställsinfästningar är väll nästan standard att dessa måste förstärkas, liksom att man bör sträcka klädseln på en arf.

    Kollar man bara recensioner och sätter trådar på nätet om erfarenheter om just denna modell man är intresserad av så borde detta inte det bli något problem.

    Fast i och försej, risken finns ju alltid att man får ett måndagsexemplar tyvärr. :evil:
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Att landningställen går sönder kan ju bero dels på att fabrikanten har en dålig konstruktion dels på att vi modellflygare inte alltid gör som man ska när man monterar ihop (inte bygger man ett ARF flygplan)planet.
    Se på ovanstående You Can Do kärra.
    Där ser det ut som att ena hjulet sitter väldigt nära kanten på hjulkåpan.
    Vad som då händer vid landning är att skumgummihjulet utvidgar sig och hakar tag i kanten på hjulkåpan med omedelbar inbromsning som följd. Det är då inte underligt att stället lossar från kroppen!

  17. #17
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Att den lilla plyfa bit som landstället sitter i på U-Can-Do:arna släpper är ingen nyhet.

    Jag hade turen att flyga min i 60 timmar och hundratals landningar innan mitt släppte vid en nödlandning/motorbortfall(soppatorsk annars stannar inte en YS )

    Jaka du kan ju inte mena allvar i det du skriver, att däcket skulle svulsta så att det skulle "bromsa i kåpan", hehe som vi skull säj här, he skull ju ba flyg tvet´n borti kåpa då.
    //Tobbe

  18. #18
    js_s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    669
    Jobb
    Chaufför/försäljare
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Orsaken att kåpan är så nära är att den är sprucken o sitter helt lös på bilden.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av fredrikr
    ...Och så får jag ju då en hel del glitchar som jag inte är säker på vad de beror på än. Ska snart uppgradera till borstlöst och ny mottagare, och hoppas att det försvinner då.

    /Fredrik
    Fotnot:

    Det du refererar till kallas "E-starter-hosta"... Många upplever det här med denna modellen. Jag reducerade den betydligt i min E-starter med en JETI Rex 5 mottagare, men den finns fortfarande om jag kollar noga. Vad det kommer av vet jag inte, en vild gissning är att det bildas statisk elektricitet runt planet, som då laddas ut i en liiiiten blixt, precis så stor att mottagaren får hicka en sekund eller så. Men det är, som sagt, en vild gissning.

    Å andra sidan kan jag flyga på speciella ställen - både på våran flygplats pluss timmerterminalen på andra sidan vägen från flygplatsen - och ha "hur många glitchar som helst", medans det går bättre på andra delar av området? Har dock inte testat så noga på andra lämpliga flygfält (har IOFS inte flugit så mycket på sistone heller...) att jag kan säga om det beror på störningar från nån radiobeam eller andra källor.

    En ting är säker, det blev inget bättre med att byta till borstlöst i mitt tillfälle, det var hellre mottagaren som gjorde skilnaden.

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Att däcket tar i kåpan kan göra att kåpan spricker vid landning (det har mina kåpor gjort på min You Can Do .60)Men det är ju lätt att fixa till med lite kolfibersnöre och 24 timmars gjutepoxy.

    Att sponge däck som trycks ihop tar i hjulkåpan är ingen nyhet ,det har jag sätt på flera flygplan. Ett låst däck bromsar ganska bra, ialla fall på de underlag jag flyger,vilket kan orsaka att landningstället lossar i kroppen.
    Tvi Tvi så har mitt ställ i You.Can-Co inte lossat än ...men det har jag kortat av så det inte är så högt som originalet.

Liknande ämnen

  1. Kds problem
    Av Alanthor i forum Helikopter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-11-01, 22:12
  2. problem med ESC
    Av Baua i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-06, 09:34
  3. SMF-problem?
    Av sundqvistjohan i forum Allmänt och Tips
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2012-01-05, 18:38
  4. Problem med tx/rx
    Av staffan_w i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-21, 12:45
  5. ASP 61 problem
    Av Reino i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 13:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •