Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: min julklapp! :(

  1. #1
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard min julklapp! :(

    ja inte var det rolig julklapp man fick i år inte ... kom ner i källarn igår för å ta mig en tvagning ! ehh jo visst har jag funderat på bubbelpool mm men inte i hela källarn !
    nu var ju tack å lov inte hela källaren drabbad utan "bara" tvättstugan ... men iaf där stod vatten på golvet ... som kommit GENOM ytter väggen troligtvis har dom gammla avloppsrören alternativt dagvatten ledningen från rgnvattnet packat ihop...
    hur som så är det bara till att gräva upp hela skiten . å fixa dränera om ... medmera det var inte den julklappen jag ville ha detta år ! nu lär det bli ett sparsmakad modell år nästa år för nu åker pengarna i ett annat hål....
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  2. #2
    flygaren_93s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    427
    Jobb
    utbytesstudent i Nya Zeeland i ett år
    Klubb
    vallentunamodellflygklubb

    Standard

    Det var en tråkig "julklapp". Hoppas det blir bra till nästa år så det inte händer till nästa jul igen.
    Blev det några skador av vattnet på saker i källaren?

    Alex
    __________________________

    Modellflygare sedan 2003

  3. #3
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Du får höra av dig om du behöver grävhjälp. Kan larva dit med min 23 tonnare.
    Skämt åtsido. Det där är aldrig roligt när det händer. Specielt inte nu på vintern när det inte finns en chans att torka upp. Men tyvärr så är du nog illa tvungen att gräva relativt omgående för att inte få in mer vatten i källaren. Kan bara beklaga, tro mig, det finns roligare saker att lägga pengarna på. Jag lider med dej, har sett detta allt för många ggr.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  4. #4
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    tack för "stödet" ompa ... har pejlat av läget .. å med 99% är det avloppet som säckat ihop! för det kommer när man spolar mycket vatten vred på allt i hela huset å se då kom det ! så men har turen att en kompis farsa har grävare så själva grävandet blir billigt betalar endast maskin kostnaden på 170 kr tim men sen kommer ju resten till... å fasen vet vad det går till !? hur många meter rör mm
    sen är det lika gott å ta dräneringen när man ändå e igång antar jag ..suck börjar bli dyrt nu
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  5. #5
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Rören kostar väll en slant, samt något grus lass, men om din kompis farsa har maskin kanske han även vet hur man lägger rör? Då kirrar ju ni jobbet själv och det blir endast materialet som kostar. (Och så klart dom som hjälper till. Men där kan det ju variera beroende på kompis status etc)
    Men självklart byter du väll hela servisen ut till trottoaren? Sen är det ju komunens problem. Har du gammalt hus och gjutjärns ledning även för inkommande vatten råder jag dej att även byta det till ny plastslang. Ibland brukar det gå att få lite "kommunalt stöd" om man pratar snällt med killarna på tekniska/gatukontoret på kommunen. Dom vill ju heller inte ha problem i framtiden.
    Ska man leja ut jobbet så snackar man mellan 1700kr till 2200kr per meter dränering. Komplett från första till sissta skoptaget ink allt mtrl samt arb kostnad. (Gäller för dränering av en villa med källare och väggbeklädnad av exempelvis platonmatta)
    Men modellflygare/byggare som du är så fixar du nog det mesta av jobbet själv. Annars är det bara till att höra av sig så ska du få lite tips
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  6. #6
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    sååå dääääär ja tillfälligt eller ehh ja ordentligt fixat iaf !
    gräva gräva gräva ---
    1 meter utanför sulan låg ju betong rör fram till dom var det gjutjärns rör som var i det närmaste obefintliga bara kex alltihopa ! så det var lindrigt att fixa ! dock kom det liiiite bekymmer på vägen nått j****la pucko hadde lagt matningen från elverket i nån j***la konstig båge på 1,5 m ut från väggen utan å märka ut nått ! brak ingen ström ! som tur var så klarade sig kabeln drogs bara ur i proppskåpet i källarn ! så de kom elbolaget å fixa på 1 timme!

    summa sumarum totalt med grävning rör å elgubbar så landade kalaset på 3000 kr +- nån hundring eller 2 istället för 20-30 k som jag var rädd för ! dräneringen tar vi när det blitt lite varmare å torrare --- så nu e jag nöjd igen för nu kan jag skita å spola utan å springa ner i källarn å skopa vatten !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  7. #7
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Gött att höra Kenneth. Men tyvärr så är det vanligare än man tror med en kabelslinga aldeles innan kabeln fortsätter in i huset eller dyl.
    En kolega fick förresten åka ut i dag på ett liknande jobb. Dock så åkte kommunen på hela rasket. Gubbens avlop hadde säckat precis utanför trotoaren, aldeles vid avloppsbrunnen i gatan. Tur i oturen, men han har haft skit i källaren sen juldan. Kolegan, det a-et, fick storhelgsersättning för att han hadde semeser. Jobbade i knappt tre tim och pröjs för hela dan :evil:
    Måste kolla om jag får börja köra åt kommunens VA avdelning
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  8. #8
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    hehe ja där ser man ! hadde ett jäkla stoj med kommunen för å få reda på hur å vart rören gick men dom visste inte !!!!!! så vi körde på ändå ! så nu e det "bara" dränering till sommarn kvar ! å "bara" bräfodring kvar till sommarn å "bara" nytt badrum å tvätt stuga å.....
    finns ingen ände på skiten ! suck......
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  9. #9
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Vet precis hur du känner. I bland undrar han hur i h--vete man får i hop det med den här hobbyn man håller på med, och huset...
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


Liknande ämnen

  1. RC Julklapp
    Av reppson i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-12-20, 22:14
  2. Julklapp
    Av matbos i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-23, 11:22
  3. JULKLAPP
    Av mds i forum Allmänt och Tips
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-12-28, 17:57
  4. Min Julklapp
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-26, 19:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •