Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Proppellern smälter

  1. #1

    Standard Proppellern smälter

    Hej! Var ute och testade min diffluxum fairy idag. Flög ganska bra faktiskt. Men efter några minuter så släpper proppellern från motoraxeln. Tar av den och ser att det har fastnat plast på axeln. Känner på motorn och den är riktigt varm. Sätter på en ny men samma sak händer. Vad gör jag??

  2. #2
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Låter som dålig kylning. Sätt på en kylfläns på motorn och se om det hjälper. (Har du ingen så mät motorns diameter. Jag har en fläns liggandes som med lite tur har rätt storlek)
    Mvh / Fredrik Glawe.

  3. #3
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Vad har du för propeller på ? verkar ju som motorn går för varm.. 3x2 är väl den propeller de rekomenderar till Fairy:n

  4. #4
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Mm, det kan vara överbelastning på motorn med, fast jag tycker att det låter som den skulle dö helt om man trycker in för många amps i den.

    Vad är det för motorn och hur många amps belastning har du på den vid fullgas ?
    Mvh / Fredrik Glawe.

  5. #5

    Standard

    det är en 5800kv med 5amp och en 3x2 prop

  6. #6
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Vad kör du med för acc och hur många amps drar du ur den vid fullgas ?

    (Spontan reaktion är att den motorn har på tok för mycket kv, men jag har haft fel förr)
    Mvh / Fredrik Glawe.

  7. #7
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Standard motorn för Fairy ligger ju på ett KV värde som är 4200 så här får motorn snurra ganska rejält mycket fortare, ett alternativ är ju att inte gasa så förbaskat men du skulle ju kunna pröva en mindre propp med

    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=4273

    2,5 x 1 men de blir kankse för liten för att ge någon vidare fart. De bästa är kanske att minska på gasen och skaffa en kylfläns till motorn som Glawe sa.

    /Martin

  8. #8

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    kan det vara så simpelt att proppen sitter för löst?
    jag har lyckats tappa en fin propp som började glida på axeln - enda minnet var gegga på gängorna på propelleraxeln.

    Till min Zagi har jag fått epoxilimma proppen för att den ska sitta fast - där är ju risken inte lika stor att den flyger iväg ;-)

  9. #9

  10. #10

    Standard

    Jag har en liknande vinge som Fairyn, med en Feigao 5800kv och 3x3. Kylfläns är ett måste på den motorn. Den är egentligen inte gjord för att köras med propp, utan trivs bäst i en fläkt.

    Kör du på två eller tre celler? På tre celler för den ett jäkla liv, och gör just ingen mer nytta än att bli otrevligt varm... Och så drar den en hiskelig massa Ampere, vilket varken ack eller motor mår så särskilt bra av. Vad kör du för ack? Din länk gick till feigao:en.

    Mitt råd är att sätta på en kylfläns till att börja med. GWS har två stycken olika som passar till deras IPS motor, som även passar på Feigao. Vet inte om de passar på Fairyn dock, men de är bara att kapa ner lite isåfall.

    Om du kör på tre celler nu, så kan du gå ner till två celler och testa en 3x3 prop.
    Det sista alternativet är att byta till en motor med lägre kv. Jag körde förr med en Medusa på 4100kv och tre celler. Det ger en setup som räcker mer än väl, utan att dra så mycket ström så att du riskerar att bränna motorn. Den ylade ganska fint även med den "tama" setupen. 8)

    Lycka till!

    /Fredrik

  11. #11

    Standard

    oj sorry att jag länkade fel. Här har du accen http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=2054. Vill hälst inte byta accar för de är de ända jag har och har 7 stycken av dem. Jag tror att jag testar med en kylfläns då.

  12. #12

    Standard

    Ok! Då är jag med i matchen! Jag har lite dåliga erfarenheter av UH´s C-rating på ackarna, hade ett par 2200 20C som inte trivdes med 40A strömuttag... Så jag skulle nog inte våga ligga så nära gränsen...

    Om du vill behålla dina ackar så skulle jag nog rekommendera att du byter ner dig till en 5200kv och en kylfläns. Mätte upp min 5800 på en 3S 520 20C ack, då drog den över 10A! Inte alls bra för motorn! Trivs inte själv med en 5800, utan kommer nog också byta till 5200kv.

    Jag vet inte hur mycket ström en 5800 drar på 3x2, men jag misstänker att det är för mycket även det...

    /Fredrik

  13. #13

    Standard

    okej, men du är säker på att det kommer att funka om jag köper en 5200kv motor då? Och förästen har du samma problem med dina proppellrar eller?

  14. #14
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Den här motor ser riktigt trevlig ut för Fairy:n

    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=6282

    Kanske bättre att gå ner till ett mer lämpligt KV värde så du slipper smälta propellrar, eller kanske de skulle funka att sätta en fläkt på motorn och göra som de gör med jet plan att montera fläkten på ovansidan av vingen

  15. #15

    Standard

    känner mig inte så sugen på att köra på så låg kv. Köpte fairyn för att jag ville ha något snabbt. Kanske skulle köpa en deamon och ny motor, servo och fartreglage till den. Har ju 7 st 640 mah accar och motagare redan. Vad tycker ni om det?

  16. #16
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    deamonen är nog för stor få de små ackarna. Min deamon ligger och dra run 20-25 Amp ! gissar att du inte har 40C på dina accar.. så de är nog bara att försöka få ordning på den motorn du har, en kylfläns avhjälper säkert.

    /Martin

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PW
    okej, men du är säker på att det kommer att funka om jag köper en 5200kv motor då? Och förästen har du samma problem med dina proppellrar eller?
    Jag kan inte garantera att det funkar med 5200. Med 4100 kan jag garantera att det funkar, för det har jag testat själv. Den motorn som Sigun länkar till funkar, men jag skulle nog hellre satsa på en Feigao, antigen 4100 eller 5200. Den andra må vara billig, men frågan är om den levererar tillräckligt med ork. Såg nu att UH hade dåligt med Feigao på lager, och det dröjer innan det kommer nya.

    Hittade dock en annan motor hos UH, http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=6281.

    Den har samma kv som Feigao, 4100. Den kan du köra på 3S utan att riskera att varken ack eller motor råkar ut för en härdsmälta. Rekommenderar dock fortfarande en kylfläns!

    Jag har bara slängt loss en propp hittills, så det finns väl en risk att de lossnar. När motorn blir så varm så att proppen smälter dröjer det inte länge innan motorn smälter med. Strömförbrukningen ligger långt över vad Feigao specat, så det är ingen höjdare med långa fullgasflygningar (även om det är kul!).

    /Fredrik

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Gissar att 620 mAh-acken är en nära släkting till deras 460-acke. Den sistnämnda har jag mycket goda erfarenhet av i bl a inomhusflygsammanhang. Tål väl att köras till reglaget bryter och inte en enda av dom jag har - gissar på ett 10-tal - har visat några tecken på att bli "ballong". Liksom Frerut har jag haft problem med 2200-ackarna men dessa små har som sagt fungerat klanderfritt.
    Men som jag tjatat om många gånger så innebär ett strömuttag på 10C - i detta fall ca: 6 A - en max flygtid om man flyger "järnet" på teoretiskt 6 min men praktiskt knappast över 5 minuter. Sen är det ju bara att räkna ut vad t ex en belastning på 20C skulle ge för flygtider för den som vill åka järnet hela flygningen...
    Man måste nog fundera lite över om en liten Feigao och en 620 mAh acke är rätt setup om man primärt vill åka fort... Visserligen kan en liten kärra flyga hyfsat fort även med rimligt små inmatade effekter men är det fart man är ute efter så finns det nog bättre val. Även att "bara" ta ut 6 A med 3S innebär runt 60 W inmatad effekt vilket jag tycker är på tok för mycket för dessa smårovor. Och med den överbelastningen så torde verkningsgraden sjunkit dramatiskt - d v s en stor del av den inmatade effekten blir inte annat än värme vilket t ex kan innebära att propellercentrum smälter. Och om man genom ett högt KV och en relativt stor snurra närmar sig 10A så talar vi om kanske 90--100 W - och då har man för länge sedan passerat gränsen för dessa motorer. Men som många vise män har sagt - att mäta är att veta och det gäller i allra högsta grad inom elflyget.
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Torgny smälter ner en YS 110s
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-29, 00:20
  2. Stift som "smälter"!?
    Av Zekee i forum Metanolmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-06, 01:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •