Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 62

Ämne: Följ bygget av en division Backfires!

  1. #1

    Standard Följ bygget av en division Backfires!

    God Jul och Gott Nytt År alla glada modellflygare!
    I den här tråden tänker vi berätta lite om vårt byggande av ett antal Backfires.
    I kväll gjöt vi kroppen till den första kärran. Materialet vi valt att använda är Epoxy, Glasfiber och Kolfiber.
    Alla kärrorna kommer att numreras och signeras av
    konstruktören Claes Lindborg.
    Här kommer några bilder från arbetet.











    Med Jet-A1 i mina tankar!
    http://www.danasoft.com/sig-swe.jpg

  2. #2
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    ojoj då, det där var inga små saker.
    väntar med spänning på fortsättningen.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    158
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Hehe, det här blir intressant! Några förhoppningar på när den ska vara i luften?

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MasterMag
    Hehe, det här blir intressant! Några förhoppningar på när den ska vara i luften?
    Målet är att någon eller några av dom ska va i luften till våren. PDT_Armataz_02_11
    Jag har flugit med prototypen under två sässonger nu och den börjar bli lite sliten så det hade varit kul om jag kunde få den nya färdig till våren!
    Mange som berättat om sitt bygge på en annan tråd här på forumet, kommer att provflyga sin under mellandagarna om vädret tillåter. Jag väntar spännt på resultatet för min prototyp flyger otroligt snällt!
    Med Jet-A1 i mina tankar!
    http://www.danasoft.com/sig-swe.jpg

  5. #5
    MrJets avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    220
    Jobb
    Tig-Svetsare GKN Aerospace
    Klubb
    Vänersborg Modellflygklubb

    Standard

    Hur ser dom ut när dom är klara?
    Gravallvarlig Hobby Pilot

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MrJet
    Hur ser dom ut när dom är klara?
    Hej här är en bild på Manges kärra.

    Vi hoppas att våra ska bli lika fina! 8)
    Det finns fler bilder i tråden längre ner "bygge av Backfire" här på Jetforumet.
    Med Jet-A1 i mina tankar!
    http://www.danasoft.com/sig-swe.jpg

  7. #7

    Mange Lundins avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    95
    Jobb
    Fordonstekniker
    Klubb
    ENGELHOLMS MFK, ÅHUS MFK

    Standard

    Hallå era Backfirebyggare.
    Det ser ju bra ut.
    Är ni så många vid tillverkningen så spottar ni ut
    rätt många modeller. Kommer att bli häftigt att se
    dom på fältet sen, i olika färgsättningar kanske.
    Ett tips vid byggena. gjut in "kabelkanaler" i kroppen
    som ska gå bak till sidoroder och vingarna, för kroppen
    är rätt så tunn där huvudställen sitter, lite bökigt blir
    det lätt annars. Visst finns det ett antal olika sätt att
    bygga och installera men det är mina erfarenheter
    än så länge. Lycka till med byggena och jag hoppas att
    vädret blir skapligt nu i veckan.
    Mvh Mange

  8. #8

    Standard

    Hej igen!
    Det gick relativt lätt att få loss halvorna från formarna och nu har vi gjutit in förstärkningar i skalet. Vi använde VP16 rör som klyvdes på mitten och fästes med smältlim i kroppshalvorna. Sen la vi två till tre lager glas över dom. På något ställe använde vi kolfiber i stället. Nu känns det som att kärran kommer bli styv och fin. Jackob från Jets4you kom och levererade landningsställ. Det blev Eurokit 15kg:s samma som Mange använder. det känns bättre att ha rejäla ställ på den för det är gott om plats och dom är betydligt kraftigare än 10kg:s modellen. Här kommer lite bilder från igår.







    Vi hade även besök av Magnus och hans kärra. Det var intressant att kolla hur han löst en del detaljer!
    Med Jet-A1 i mina tankar!
    http://www.danasoft.com/sig-swe.jpg

  9. #9

    Dragons avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    575
    Jobb
    Ja
    Klubb
    Åhus MFK /Jet-Skåne

    Standard

    Nu har vi gjutit två st skal. Jag har börjat att tillverka och montera spant och landningställsinfästningar mm på min kärra. Här kommer några bilder till.
    /Kalle



    -------www.ahusmfk.net------

  10. #10
    JerryDs avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    303
    Jobb
    Musiker
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard

    Dragon, det är väl en krydda, eller en beriden infantillerisoldat?

  11. #11

    Dragons avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    575
    Jobb
    Ja
    Klubb
    Åhus MFK /Jet-Skåne

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JerryD
    Dragon, det är väl en krydda, eller en beriden infantillerisoldat?
    Japp! Enligt Bonniers Svenska ordbok. PDT_Armataz_02_03
    -------www.ahusmfk.net------

  12. #12

    Mange Lundins avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    95
    Jobb
    Fordonstekniker
    Klubb
    ENGELHOLMS MFK, ÅHUS MFK

    Standard

    Kul Kryddan, nu börjar byggandet på riktigt.
    Skall du ha luckor till ställen? Väljer du det
    så gör dom helst innan du gjuter ihop kroppen,
    lättare att komma till med gångjärn, mekaniken.
    Men det visste du redan. F-n jag börjar tro att du
    kommer att jobba som .... för att bräcka mig, Du
    ta det lungt det gör du nog ända.
    Ha de gott i epoxyhimlen så hörs vi
    Mange

  13. #13
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Kalle!

    Hmmm... har någonting hänt med dej? Det där ser ju ut som om det var köpta ställ. Har du blivit så duktig på att använda svarv och fräs eller har du köpt riktiga grejor, vet ej vad jag ska tro med tanke på hur nära smålandsgränsen som du bor :? ?

    Den kärran måste ju vara värd 2-3000 när du är färdig!!!
    Framsteg!!! Vem vet, du kanske ringer en dag och vill låna en riktig motor till den oxå!

    Puss på dej!!

  14. #14

    Dragons avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    575
    Jobb
    Ja
    Klubb
    Åhus MFK /Jet-Skåne

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pilotkalle
    Kalle!

    Hmmm... har någonting hänt med dej? Det där ser ju ut som om det var köpta ställ. Har du blivit så duktig på att använda svarv och fräs eller har du köpt riktiga grejor, vet ej vad jag ska tro med tanke på hur nära smålandsgränsen som du bor :? ?

    Den kärran måste ju vara värd 2-3000 när du är färdig!!!
    Framsteg!!! Vem vet, du kanske ringer en dag och vill låna en riktig motor till den oxå!

    Puss på dej!!
    Peter Peter Peter!
    Det är givetvis köpta ställ! Det är vår gemensamme bekant som har fått äran att leverera dem.
    Jag vet att du tycker jag är snål, men jag tycker man ska börja i rätt ände! Se på dej själv! Glömmer väl inte när du kom till Rinkaby med din Kangaro och dina landningar!!! Det hade nog varit rätt skönt för din börs om du hade haft enkla billiga hemmagjorda ställ på den............ :badgrin:
    Angående priset så träffar du nog rätt bra och då ska du veta att det är ställen som är dyrast!
    Sen tycker jag du skulle prova på att bygga något själv och inte bara köpa halvfärdiga ARF:er av våra Danska vänner!
    Sen ville du låna ut en motor det var ju snällt! Men har du någon kvar???
    Simjeten sålde du väl till Blekinge och Franken är det väl obalans i?
    Eller du menade kanske att jag skulle sätta en Plettenberg i den?
    För det är ju tydligen det är sådana du håller på med nuförtiden förutom .........
    Nä det får bli en JET-SPEC MT-10RCC!
    Men om du skulle förvirra dej utanför yttre Ringvägen så kan du ju
    ta E22:an mot Kristianstad och svänga innom, så kan du säkert snappa upp lite i plastgjutningens konst!
    Puss Puss
    -------www.ahusmfk.net------

  15. #15

    Dragons avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    575
    Jobb
    Ja
    Klubb
    Åhus MFK /Jet-Skåne

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mange Lundin
    Kul Kryddan, nu börjar byggandet på riktigt.
    Skall du ha luckor till ställen? Väljer du det
    så gör dom helst innan du gjuter ihop kroppen,
    lättare att komma till med gångjärn, mekaniken.
    Men det visste du redan. F-n jag börjar tro att du
    kommer att jobba som .... för att bräcka mig, Du
    ta det lungt det gör du nog ända.
    Ha de gott i epoxyhimlen så hörs vi
    Mange
    Tjena Mange!
    Jo nu kör vi på som f..!
    Jo jag tänker ha något liknande arrangemang till luckor som du gjort.
    Jag tänker förbereda så mycket som möjligt i kroppen innan jag gjuter ihop den.
    Du det här är inget tävlings förbund! :badgrin:
    Det kommer mer bilder efterhand.
    Ha de, vi hörs
    -------www.ahusmfk.net------

  16. #16
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Dragon
    Citat Ursprungligen postat av pilotkalle
    Kalle!

    Hmmm... har någonting hänt med dej? Det där ser ju ut som om det var köpta ställ. Har du blivit så duktig på att använda svarv och fräs eller har du köpt riktiga grejor, vet ej vad jag ska tro med tanke på hur nära smålandsgränsen som du bor :? ?

    Den kärran måste ju vara värd 2-3000 när du är färdig!!!
    Framsteg!!! Vem vet, du kanske ringer en dag och vill låna en riktig motor till den oxå!

    Puss på dej!!
    Peter Peter Peter!
    Det är givetvis köpta ställ! Det är vår gemensamme bekant som har fått äran att leverera dem.
    Jag vet att du tycker jag är snål, men jag tycker man ska börja i rätt ände! Se på dej själv! Glömmer väl inte när du kom till Rinkaby med din Kangaro och dina landningar!!! Det hade nog varit rätt skönt för din börs om du hade haft enkla billiga hemmagjorda ställ på den............ :badgrin:
    Angående priset så träffar du nog rätt bra och då ska du veta att det är ställen som är dyrast!
    Sen tycker jag du skulle prova på att bygga något själv och inte bara köpa halvfärdiga ARF:er av våra Danska vänner!
    Sen ville du låna ut en motor det var ju snällt! Men har du någon kvar???
    Simjeten sålde du väl till Blekinge och Franken är det väl obalans i?
    Eller du menade kanske att jag skulle sätta en Plettenberg i den?
    För det är ju tydligen det är sådana du håller på med nuförtiden förutom .........
    Nä det får bli en JET-SPEC MT-10RCC!
    Men om du skulle förvirra dej utanför yttre Ringvägen så kan du ju
    ta E22:an mot Kristianstad och svänga innom, så kan du säkert snappa upp lite i plastgjutningens konst!
    Puss Puss
    Hallå igen Kalle!! Har du käkat en påse salt nyligen ?
    Jotack, vi har olika sätt att skaffa flygplan men jag prioriterar ju flygtid framför mecktid, har ju hellre kärran i luften istället för sönderskruvad på banan pga felaktigt bränsle i tanken. Har du börjat flyga på jet A1 ännu ?

    Hur går det med byggandet, tror du att den blir färdig i år (2008) så vi får se dej flyga en snygg kärra nån gång? Eller har dom slut på tillbehör på Clas Olsson? Ska du ha en JET SPEC MT-10RCCFGHIJKLOMNOPQRST i den? I så fall så undrar jag hur mycket du fick ge för den? Jag kanske kan få en för samma pris? Jag lovar att om jag får köpa en för det priset så ska jag vara snäll mot dej hela året (2008).

    Vill du så får du gärna låna en Plettenbergare av mej, dom sitter ju egentligen i mina elseglare men det hade säkert varit en erfarenhet för dej eftersom mina elseglare är snabbare än dina jetplan. Jodå, jag har fler turbiner än den som jag sålde och min franke som behöver nya lager. Den har blivit sliten av allt flygande i luften. svoooooossshhhhh.

    :wave:

    Nä, nu ska jag gå och putsa på min Mirage 3 som jag köpt av en dansk vän och som jag ska flyga i sommar. Det är en skalakärra gjord på en fabrik i tyskland, kostar massor med pengar så det är inget som du kommer att flyga med, den smärtan skulle din snåltarm aldrig klara. Den är inte byggd i plast utan i glasfiber. Den har också infällbara ställ som din OCH även broms på hjulen. Dom är inte inte nåt himpan-jimpanhemmaklistrat tjofräs i plast, dom är gjorda i aluminium. Hur går det med din Vampire förresten? Den är (var) väl ett hemmabygge? :finga:

    Hörde av Jacob att du var intresserad av hur ett landställsben ser ut så här är en bild så du kan bygga:

    Vi ses om jag olyckligtvis skulle köra vilse och hamna i den högsnåla obygden runt everöd.

    God fortsättning.

    :heart: :heart: :heart:

  17. #17

    Dragons avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    575
    Jobb
    Ja
    Klubb
    Åhus MFK /Jet-Skåne

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pilotkalle
    Citat Ursprungligen postat av Dragon
    Citat Ursprungligen postat av pilotkalle
    Kalle!

    Hmmm... har någonting hänt med dej? Det där ser ju ut som om det var köpta ställ. Har du blivit så duktig på att använda svarv och fräs eller har du köpt riktiga grejor, vet ej vad jag ska tro med tanke på hur nära smålandsgränsen som du bor :? ?

    Den kärran måste ju vara värd 2-3000 när du är färdig!!!
    Framsteg!!! Vem vet, du kanske ringer en dag och vill låna en riktig motor till den oxå!

    Puss på dej!!
    Peter Peter Peter!
    Det är givetvis köpta ställ! Det är vår gemensamme bekant som har fått äran att leverera dem.
    Jag vet att du tycker jag är snål, men jag tycker man ska börja i rätt ände! Se på dej själv! Glömmer väl inte när du kom till Rinkaby med din Kangaro och dina landningar!!! Det hade nog varit rätt skönt för din börs om du hade haft enkla billiga hemmagjorda ställ på den............ :badgrin:
    Angående priset så träffar du nog rätt bra och då ska du veta att det är ställen som är dyrast!
    Sen tycker jag du skulle prova på att bygga något själv och inte bara köpa halvfärdiga ARF:er av våra Danska vänner!
    Sen ville du låna ut en motor det var ju snällt! Men har du någon kvar???
    Simjeten sålde du väl till Blekinge och Franken är det väl obalans i?
    Eller du menade kanske att jag skulle sätta en Plettenberg i den?
    För det är ju tydligen det är sådana du håller på med nuförtiden förutom .........
    Nä det får bli en JET-SPEC MT-10RCC!
    Men om du skulle förvirra dej utanför yttre Ringvägen så kan du ju
    ta E22:an mot Kristianstad och svänga innom, så kan du säkert snappa upp lite i plastgjutningens konst!
    Puss Puss
    Hallå igen Kalle!! Har du käkat en påse salt nyligen ?
    Jotack, vi har olika sätt att skaffa flygplan men jag prioriterar ju flygtid framför mecktid, har ju hellre kärran i luften istället för sönderskruvad på banan pga felaktigt bränsle i tanken. Har du börjat flyga på jet A1 ännu ?

    Hur går det med byggandet, tror du att den blir färdig i år (2008) så vi får se dej flyga en snygg kärra nån gång? Eller har dom slut på tillbehör på Clas Olsson? Ska du ha en JET SPEC MT-10RCCFGHIJKLOMNOPQRST i den? I så fall så undrar jag hur mycket du fick ge för den? Jag kanske kan få en för samma pris? Jag lovar att om jag får köpa en för det priset så ska jag vara snäll mot dej hela året (2008).

    Vill du så får du gärna låna en Plettenbergare av mej, dom sitter ju egentligen i mina elseglare men det hade säkert varit en erfarenhet för dej eftersom mina elseglare är snabbare än dina jetplan. Jodå, jag har fler turbiner än den som jag sålde och min franke som behöver nya lager. Den har blivit sliten av allt flygande i luften. svoooooossshhhhh.

    :wave:

    Nä, nu ska jag gå och putsa på min Mirage 3 som jag köpt av en dansk vän och som jag ska flyga i sommar. Det är en skalakärra gjord på en fabrik i tyskland, kostar massor med pengar så det är inget som du kommer att flyga med, den smärtan skulle din snåltarm aldrig klara. Den är inte byggd i plast utan i glasfiber. Den har också infällbara ställ som din OCH även broms på hjulen. Dom är inte inte nåt himpan-jimpanhemmaklistrat tjofräs i plast, dom är gjorda i aluminium. Hur går det med din Vampire förresten? Den är (var) väl ett hemmabygge? :finga:

    Hörde av Jacob att du var intresserad av hur ett landställsben ser ut så här är en bild så du kan bygga:

    Vi ses om jag olyckligtvis skulle köra vilse och hamna i den högsnåla obygden runt everöd.

    God fortsättning.

    :heart: :heart: :heart:
    Ja du Pilotkalle!
    Käkat salt. Ok de har jag kanske.
    Men kolla lite på hur du själv uttrycker dej!
    Angående flygtid så har jag inte så noga noterat det men det gick åt 120l bränsle under 2007 och min motor drar 2dl i min sen kan du ju själv rkna! Jag skriver bränsle för jag har kört på både citydiesel och Jet-a1. Hur mycket har du gjort av med?
    Jo målet är att jag ska byta ut den gamla (den som du är så fötjust i) till
    denna sässongen.
    Du det är perfekt Claes Olsson har öppnat här också. Så det är inga problem med tillbehören.
    Snacka du med Claes så kan han säkert ge dej ett bra pris.
    Den jag ska använda är en prototyp med en nyutvecklad brännkammare.
    Så det är inte omöjligt att du kommer få uppleva meckande på fältet denna sommaren också. Det stör inte mej så mycket för jag har ett gediget motorintresse.
    Sen tycker jag det är synd att du sitter där hemma i Malmö och mörkar vad du har för grejer. Kunde va kul om du hade förgyllt forumet med lite bilder på dem. Men dom är kanske så dyra att du är rädd för att bli påhoppad här.
    Vad jag har viljat visa med mina inlägg är att det behöver inte va så förbannat dyrt att hålla på med Jet. Man behöver inte ha Graupners MC24, Viatronic powerboxar mm mm mm. för att flyga jet.
    Jo visst du flyger fort som f-n. Mycket fortatre än jag både vill och vågar!
    Men det har sina risker också. Du är faktisk på 35 bandet du med!
    Vampiren gick i backen i Holsterbro i starten. Håller på att reparera den så smått, men den är i alla fall repartions bar.
    Hur gick det med Repern, gick den att laga, du vet den du ramlade ner med på Rinkaby när du kom in med för låg fart och skulle landa?
    Om du mot förmodan skulle ge dej ut här i obyggden ta med GPS:n!
    Men som sagt du är alltid välkommen!
    God fortsättning på dej och hoppas vi ses snart på fältet!
    /Kalle
    -------www.ahusmfk.net------

  18. #18
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Såja såja Kalle.
    Nu ska du inte vara upprörd för att jag trimmar dej lite, du brukar ju tycka om det . Du vet att jag innerst inne tycker om dej när det väl kommer till kritan :heart:. Hoppas att ditt bygge fortskrider väl, jag är riktigt imponerad.

    Hälsa Klas och Patrik (han med det svarta fina planet) så ses vi till våren, eller så kanske jag kommer ut och hälsar på dej en dag.

    Pusspuss sötnos ops: .

    PS. Behöver du låna några grejor så bara ring.DS :badgrin:

  19. #19
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Love is in the air ......


    Mvh Mikael.D Blekinge.
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  20. #20

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    31
    Jobb
    Säljare
    Klubb
    Ängelholm/Helsingborg

    Standard

    När får man va med er, tuffa jet-killar o leka egentligen, Mvh Andreas i Ängleholm

Liknande ämnen

  1. första bygget :)
    Av MickeN i forum Byggdagboken
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-04-29, 22:14
  2. AVA Pro eF - bygget är på gång!
    Av MrOvanhill i forum Segel och Hang
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-01-19, 16:21
  3. Flyg säkert - följ säkerhetsreglerna!
    Av AM i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-02-07, 22:14
  4. Följ Discovey LIVE!
    Av Thomas i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-12-15, 17:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •