Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Vilket spackel till balsa?

  1. #1

    Standard Vilket spackel till balsa?

    Vilken spackel använder man till en balsamodell? Jag har lite balsadelar till en skalahelikopter som måste spacklas före lackering.

  2. #2
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Bostik's vita finspackel på tub funkar förträffligt för mig!
    Mvh / Fredrik Glawe.

  3. #3

    Standard

    Hej Ekis!

    Vanligt spackel väger mycket, jag rekomenderar lättspackel

    http://www.skanedrakar.se/product_in...cscnea3r35vdk3

    Mvh
    Mats

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Bäst är bruna mikroballonger och polyesterplast eller 24 timmars epoxy.

  5. #5

    Standard

    Hej,
    Nu förstår jag inte vad bruna mikroballonger, polyesterplast och 24 timmars epoxy har med spackel att göra

    ...hur som helst använder jag själv just det lättspackel (balsafärgat) som refereras till i länken ovan. Utmärkt spackel; lätt att applicera och slipa och med en droppe vatten i spacklet blir det som nytt även om det stått oanvänt ett halvt år.

    Örjan Björnsson

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Man blandar bruna mikroballonger med plasten och får en lätt smet...
    Nått annat använder inte jag att spackla med!

    Allt annat spackel man hittar ute i handeln är bara skräp jämfört med ovanstående. Dessutom fäster plastfilm extremt bra på detta spackel(om man använder polyesterplast)

  7. #7

    Standard

    Hej,
    Det låter ju helt otroligt...trodde först det hela var ett skämt...men vad är bruna microballonger????...och var hittar man sådana

    Löser polyesterplasten upp av epocyn, eller???

    Eftersom fästytan verkar bli bra och det hela är kanske en SUPERLÖSNING på utfyllnadsproblemet, så får du gärna förtydliga ingredienserna, delar och tillvägagångssättet lite mer.

    Örjan Björnsson

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    http://www.rcflyg.se/album_thumbnail.php?

    Hej Ekis

    Jag använder detta balsafärgade mjuka lättviktsspackel som är mycket bättre än det vita Micro-Fill. Det går att spackla mycket små ojämnheter vilket inte går bra med Micro-Fill.

    Hälsningar
    Peder Fyhr

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    [img]http://www.rcflyg.se/album_thumbnail.php?pic_id=1574

    Här kom bilden - jag missade lite

    Hej
    PF[/img]

  10. #10

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard



    Nu då

    PF

  11. #11
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fyhren


    Nu då

    PF
    klicka upp bilden i full storlek du länkar till thumb nail å det går inte !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  12. #12
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard





    fixade åt dig ! gör inget hoppas jag
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Jaka har säkert rätt ....................eller rättare sagt ingen har mer rätt än Jaka ops:

  14. #14

    Standard

    Tack ska ni ha. Jag har faktiskt en sådan burk i garaget som Peder visar bild på. Jag tycker bara att det spacklet är så himla poröst. Köpte den då Skånehobby la ner i höstas. Ska göra ett försök o se hur det blir.

  15. #15

    Standard

    Jag använder både Model Lite och Hobbico's Hobbylite Filler och båda funkar hur bra som helst, även i minimala utfyllnader

    ..."men är det typ krater efter kärnvapenprov eller liknande, kanske man ska hitta annat utfyllnadsmaterial..det är kanske här som mikrobalonger och plast kommer in...hmmm"

    Dock fäster inte film särskilt bra på dessa balsautfyllnadsmaterial, så jag brukar pensla på med Balsaloc på sådana ytor (om de är lite större) och får då en väsentligt bättre fästyta.

    Örjan Björnsson

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Jag är inte alls ute efter att "styla" om nu någon trodde det. Anledningen till att jag säger som jag gör är att har man hållit på några år (32)med modellflyg så har man väl förhoppningsvis snappat upp ett och annat...och det vill man ju gärna dela med sig av till andra så inte hjulet behöver uppfinnas igen och igen.
    Så jag säger det igen... Allt spackel ni hittar ute i hobbyhandeln är bara skräp jämfört med bruna mickroballonger och ...antingen 24 timmars epoxy eller polyesterplast. Man blandar så mycket mikroballonger man vill beroende på vad hur man vill ha spackelt och slipar sedan när allt torkat.

    Bruna mikroballonger hittar ni i stockholm hos bl.a annat "Erlandsons-brygga" i Helenelund (till höger direk efter bron över järnvägen och så höger igen). Brukar använda 180 eller 224 och 400-500 innan lackering.
    Till grovslipning använder jag ett annat "papper"(egentligen gjort av tyg) som görs av Firma: HIOLIT grovlek 80 (säljs på 25m rullar av bl.a "slöjd produkter" i Skara).


    Kennet!
    Vill inte göra dig ledsen ...men det spacklet du visar funkar inte specielt bra. Det fäster inte speciellt bra på varken balsa eller glasfiber och man kan inte göra utfyllnader, dessutom går det inte att fylla ut håligheter (5mm och mer) och sedan slipa så ytan blir slät. Det blir alltid en försjunking.

    Fördelen med mikroballonger och plast är att ytan blir stenhård...men att den forfarande är lätt att fila och slipa.Dessutom fäster det bra på de flesta ytor.

    Bästa slippappret hittar ni förresten hos SGA AB i Solna (sag@telia.com). Ett Portugisiskt sandpapper...jo faktiskt... med namnet INDASA "Rhynodry plus" Red Line. Det här sandpappret är mycket bättre än allt annat på marknaden (3M, Norton osv). Pröva!

  17. #17

    Standard

    Jag har testat att spackla med Model Lite som jag hade och det gillade jag inte. Visst, det är lättslipat, men det sitter dåligt fast och ger en väldigt porös yta. Känns svårt att få det att fästa också tycker jag. Det måste vara lättslipat och fästa bra samt ge en hård yta. Epoxi och microballonger låter intressant, Bostik finns ju på Bauhaus antar jag så det blir att shoppa lite imorgon.

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Bostik??

  19. #19

    Standard

    Sorry, Bostik är ett varumärke och de tillverkar en hel del spackelvarianter. Ska kolla deras utbud och se ifall ngt kan funka för mig.

  20. #20
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard



    Allt är ju relativt, men skall man inte spackla hela vingar och inte använder halva tuben åt gången så är denna är väldigt lättarbetad. Jag brukar ta lite spackel, oftast inte mer än min lillfingernabel och bre ut. Dra med en spackenspatel för att jämna ut det och sen lite saliv på fingret för att jämna till det. Den är vit till färgen och hittils har jag inte behövt någon annan. Men som sagt, till stora ytor är den kankse lite tung !?!
    Mvh / Fredrik Glawe.

Liknande ämnen

  1. Spackel till glasfiber
    Av Uno i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-04-10, 22:14
  2. Vilket lim till bixler?
    Av Defuncta i forum Nybörjare
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-27, 21:08
  3. Svar: 80
    Senaste inlägg: 2009-11-22, 18:12
  4. Bra spackel för balsa?
    Av roggie_49 i forum Allmänt om flyg
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-11-16, 16:40
  5. Vilket lim till glasfiberkropp?
    Av spitfireIX i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-09-21, 21:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •