Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Propellerval

  1. #1

    Standard Propellerval

    Halloj.

    Jag funderar på att köpa en sådan https://www.unitedhobbies.com/UNITED...idProduct=5377 motor.
    Frågan är vad jag skall ha för prop. Tanken är att den skall sitta i en liten "parkjet" och drivas av ett 3-cells 460mah acc via ett 10A reglage.
    Totalvikten på kärran bör hamna på ca. 110-120g.

    MVH Peter Z

  2. #2
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej
    Använd GWS propeller 5x3, 6x3 eller 7x3,5 så lär denna funka fin fint. Funkar kanske även med ännu mindre propellrar. Hålet för proppsavern är 5,5mm så du lär få borra upp de mindre GWS propellrarna.

    /Martin

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun
    Hej
    Använd GWS propeller 5x3, 6x3 eller 7x3,5 så lär denna funka fin fint. Funkar kanske även med ännu mindre propellrar. Hålet för proppsavern är 5,5mm så du lär få borra upp de mindre GWS propellrarna.

    /Martin
    Blir det inte väldigt stor skillnad på en 5x3 och en 7x3,5?

    Jag glömde säga att den inte bör vara större än 4"... Kanske 4,5...
    Jag kör en 4,75x4,5 på en betydligt större motor med ung samma KV på en 3cells 2200mAh acc och jag har en känsla av att den konfigurationen drar över 25A.... Det planet är likadant men nästan dubbelt så stort. väger 470g startklart. Det går som ett skott och har över 1:1 i vikt/effektförhållande...

    Går det att borra upp de små (4") propellrarna till önskad storlek?

    MVH Peter Z

  4. #4
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej igen jo de är klart de blir skillnad , men jag vet att Wesse har en sån motor och de körde han med 8x4 propp på men då blev motorn svettig. så en något mindre typ 4 eller 5 tums propp borde nog funka fint.

    Jag körde men en 4x4,5 på min Diffluxum vinge och den fick jag borra upp till 5,5mm de gick fint så de är bara att shoppa propellrar och borra på

    /Martin

  5. #5

    Standard

    Det känns som att jag inte vill att den skall dra för mycket ström med tanke på den lilla lipon. Enligt spec skall den ju klara 15C vilket skulle betyda 6,9A. Drar den mer än så på fullgas blir det nog lipoballonger ganska omgående och det är ju inte kul...

    Jag har ingen amperemätare så jag tänkte försöka hålla mig på den säkra sidan. Någorlunda iaf...

    MVH Peter Z

  6. #6
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Ja de har du helt rätt i, den är ju så pass lätt med att de borde fungera även med en 4" propeller utan problem.

  7. #7
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    det går fort med strömmen om man byter propp! så som mcgregor säger mät mät .. men har man ingen mätare är det svårt ! på mina små rovor så blev det iaf markant skillnad ett snäpp i stigning å amp klev upp med 5 ... så man ska vara försiktig...... med det kv värdet så är det iaf liten propp som gäller grauipners 4,7x4,7 eller liknande ! mcgregor har säkert tips när han svalt julskinkan iaf så tror jag att 2s räcker mer än väl ...
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67
    det går fort med strömmen om man byter propp! så som mcgregor säger mät mät .. men har man ingen mätare är det svårt ! på mina små rovor så blev det iaf markant skillnad ett snäpp i stigning å amp klev upp med 5 ... så man ska vara försiktig...... med det kv värdet så är det iaf liten propp som gäller grauipners 4,7x4,7 eller liknande ! mcgregor har säkert tips när han svalt julskinkan iaf så tror jag att 2s räcker mer än väl ...
    Jag tror också på em liten prop och det är det som är meningen för jag får inte i en så mycket större än 4". Dessutom vill jag att den skall gå fort... :-)

    3s accar har jag redan. Så såna blir det...

    Jag lutar åt 4x4...

    MVH Peter Z

  9. #9
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    har en graupner 47x47 ligger å skräpar ... pma addr så lägger ja den i kuvert å skickar så kan du testa !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Liknande ämnen

  1. Hjälp med motor och propellerval
    Av Mr_Handsome i forum Elmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-05-16, 23:04
  2. Propellerval till Corsair!
    Av Ålänning i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-12-28, 20:42
  3. Propellerval till ASP 120, i en Steerman?
    Av Oddan i forum Metanolmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-10-20, 12:47
  4. Propellerval ASP 61 FS?
    Av pa1974 i forum Metanolmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-22, 18:58
  5. Propellerval OS MAX 65 LA
    Av climboholic i forum Metanolmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-15, 20:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •