Reklam

 
Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 88

Ämne: RCFF och SMFF

  1. #1
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard RCFF och SMFF

    Ove!
    Hör du inte hur konstigt det låter att du som RCFFs ordförande går in och betalar andra blivande medlemmars avgifter för att spara tid. VARFÖR DÅ?

    Vilket intresse har du igentligen i klubben kan man fråga sig?

    Frågan är: vem som har räddat klubben i fråga?

    I dina inlägg här på forumet så avspeglar sig nåt konstigt hat mot allt vad SMFF (Jag och några tusen medlemmar till) står och jobbar för.

    Varför har du inte engagerat dig tidigare i förbundet (SMFF) du som har så mycket idéer och synpunkter på allt och alla.
    Jag har agerat som medlem i Lunds Radioflygklubb - alltså inte i egenskap av RCFF-orförande. RCFF har aldrig haft någonting med LRFK att göra - varken förr eller senare eller i dagsläget. Jag var dessutom inte alls inblandad i att de aktiva medlemmarna - som kallats "femtekolonnare" av klubbens förre ordförande - visade civilkurage och gick till mötet om klubbens nedläggning och röstade för att bevara klubben. Att jag betalade de tre medlemmarnas medlemsavgift var för att de skull hinna bli registrerade som medlemmar och därmed ha rösträtt på ett tidigare möte - vilket de ju ändå inte fick. Men de fullmakter som klubbens tidigare ordförande utverkade från medlemmar med hotet om att "RCFF håller på att ta över klubben" och som inte visat sig på fältet på åratal räknades fullt ut. De tre medlemmarna hade länge diskuterat ett medlemskap med mig och var intresserade att gå med i klubben. Jag tyckte det var bra att de kunde vara med och rösta på mötet. Inget konstigt i det. Det konstiga i hela historien är den tidigare ordförandens framfart med att ändra fältregler, utesluta medlemmar utan stöd i stadgarna, gått emot medlemmarnas vilja på årsmötet och sålt ut sina medlemmars till SMFF som kom farande med stor styrka och styrde och ställde utan att ta hänsyn till vilka stadgar eller regler som gällde.

    Vad gäller RCFF och SMFF så är det ju SMFF som påstår att det pågår ett krig mellan förbunden. Det är SMFF som publicerar felaktiga artiklar och kommentarer om RCFF. Varken jag eller mina vänner inom RCFF hatar SMFF - många av oss har försökt förändra SMFF inifrån. Ni inom SMFF har ju en stor grupp som skriver "Vi som vill mer". Där finns det ju en stor chans att förändra och förbättra förbundet. Jobba med det och ta fram ett bättre förbund. Jag gick med i SMFF 1966 och har av och till under åren sedan dess följt med i förbundets utveckling.

    RCFF har inte heller försökt motarbeta SMFF via deras huvudförbund, ringt försäkringsbolaget och misskrediterat förbundet, försökt hindra SMFF-möten eller ringt och hotat styrelsemedlemmar.

    Numera finns det ytterligare ett modellflygförbund i landet - och det borde SMFF respektera.

    Vi har från RCFF:s sida återgett och gett svar på de påhopp vi är utsatta för. Vi har förklarat vilka alternativ det finns för Svenska modellflygare att välja på vad gäller förbund. Det gör vi som en service till ALLA modellflygare i landet.

    RCFF:s - i likhet med SMFF:s - målsättning är att arbeta FÖR modellflyget i Sverige - det gör man bl.a. genom att ta fram nya "produkter" och idéer. Man arbetar också för modellflyget i Sverige genom att upplysa om vilka valmöjligheter det finns och att ge stöd, kunskap och hjälp om exempelvis bidrag och rättigheter. Skulle vi i RCFF avstå från att upplysa om att det finns en lika stor - om inte större - "bidragsvärld" utanför Riksidrottsförbundet? Skulle vi inte upplysa om att RCFF - enligt vår mening - kan ge klubbarna bättre ekonomi genom en låg förbundsavgift?

    Man arbetar INTE för en utveckling av modellflyget genom tvångsanslutningar och hot om repressalier.

    Vi har alla rätt att påtala fel och brister. Vi har alla rätt att ha åsikter - och min åsikt är att SMFF har flera allvarliga fel i sin organisation och struktur som hindrar förbundet att verka FÖR sina medlemmar. Förbundets motto är ju bl.a. "Tänk på vad DU kan göra för SMFF". För mig klingar det helt fel. För mig är en modellflygorganisation utformad att passa en idrottsklubb där man kollektivansluter alla aktiva medlemmar helt fel. För mig är det helt fel att några procent av medlemskåren med utpräglat tävlingsintresse styr verksamheten för mer än nittio procent av medlemmarna som inte har något intresse av tävlingsverksamhet. För mig är det helt fel att ett stort förbund som omsätter miljonbelopp inte kan ge tillbaka mer än kaffepengar till sina medlemmar. För mig är det självklart med valfrihet och frihet att själv välja förbund och klubb.

    Man kan inte heller tvinga fria människor till kollektivanslutning mot deras vilja. Det ställs frågor i klubbarna och man undrar varför man inte kan få välja förbundstillhörighet själv. Svaret är och förblir enkelt: SMFF måste ändra sina stadgar och ge klubbarna valfrihet. Svårare än så är det inte.

    RCFF har kommit för att stanna! RCFF är enkelt och okomplicerat och vi har en enda stor grupp av medlemmar vi verkar FÖR - Nöjesflygarna. RCFF:s målsättning är mycket enkel - Hälften tillbaka! Vi ska slussa tillbaka så mycket som möjligt av medlemmarnas avgifter och de statliga och kommunala bidrag som finns att tillgå tillbaka ut till klubbarna och medlemmarna på gräsrotsnivå. Det är en diamentralt motsatt filosofi mot SMFF som ju hävdar att de inte ger konstant stöd till klubbarna.

    Mvh
    Ove

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    ...Och sen Lasse så påstår jag fortfarande att inget av de ilskna inläggen i debatten nu o i våras hade blivit om inte en viss L.C hade farit fram som den där elefanten i porslinfabriken..
    Att sen SRFK,din klubb valde att till Barkaby utestänga icke medlemmar i SMFF det är ert val,även om jag jag tycka det är underligt eftersom IF:s försäkring om man är osäker på om den gästandes försäkring täcker,gör just det..
    Fick reda på att samma sak gäller i år även om jag tror att det kommer att bjudas in icke-medlemmar,så gjordes det ifjol..
    Jag hoppas i alla fall att förnuftet ska råda o det vet jag att det gör hos merparten av SMFF:s medlemmar .
    Men det är er sak,dock så kanske en rak linje hade varit mer förståelig..
    Många klubbar har redan idag en blandad samling medlemmar ,både de som är med eller står utanför SMFF,något som förbundet låtsas/låtsades inte förekom..

    Det gläder mig dock att SMFF läser lite varstans på nätet debatten som pågår även om jag tycker det är så falskt att gå ut i Modellflygnytt med först "målvakterna",sen en anonym naturskildring (jisses!) och sen,återigen beklaga sig över smutskastning av SMFF som "är på gränsen av vad som kan accepteras"..
    Sen ältas det över att RCFF försöker att ta över klubbar,det är så fel o det är hela poängen som tydligen har missats,eller avsiktligt valts att förbises:VALET SKA VARA FRITT! Om det är SMFF,RCFF eller bara den enskilda klubben man vill vara medlem i,därav att i den klubben jag gick med i så röstade vi givetvis på klubben,trots att RCFF var ett av valen beroende på att jag vurmar för valfrihet..
    (vilket föranledde en känd skribent o maila mig o fråga om han verkligen hade sett rätt på omröstningen)
    Nu så får klubben ett rejält kassatilskott o jag kan vara med i RCFF i alla fall,den lösningen var i mina ögon perfekt!
    Och som sagt,i våras så blev Västerås motion om §37 "bortfnittrad" men nu så har tydligen budskapet gått fram att det inte är hållbart med en så otidsenlig paragraf och något måste göras innan båten som det skall sittas still i har sjunkit helt..
    Heder åt det!
    Jag vet att just du Lasse är en förespråkare för att alla ska flyga oavsett tillhörighet,vi är ju inte så många som håller på med det här så att vi kan tillåta oss att utesluta varandra eller hur?
    Så i slutändan tror jag att det blir bra,jag är född obotlig optimist..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3
    Ultra Palm
    Guest

    Standard

    Bokis!

    Du har helt rätt, jag har delat din åsikt!
    Alla modellflygare oavsett tillhörighet bör ha möjligheten att kunna flyga tillsammans på olika arrangemang.

    Men seru, det tycker jag inte längre!

    När jag går in och läser på forumet och ser hur många av dina s.k. kamrater som kastar skit på oss medlemmar i SMFF, tycker jag att det är anmärkningsvärt att ingen av era moderatorer reagerar, inte du själv heller förresten!

    Att ni sedan själva accepterar en ordförande som kastar skit till höger och vänster och som i mina kritiska ögon agerat i eget syfte anngånde Lundaklubben, är för mig helt ofattbart!

    Som en av arrangörerna av Skaladagarna, och diverse andra meetings, så vill jag inte ha dit modellflygare, oavsett förbund, som visar upp den otroliga respektlöshet mot mig och alla modellflygande kamrater i SMFF som har visats på detta forum.

    Man ska ha klart för sig att den anonymitet man har bakom tangentbordet inte skyddar personerna i fråga ute på fältet. Man ska med andra ord kunna se varandra i ögonen och respektera varandra när man står sida vid sida i pilotrutan.

    Den respekten har för mig gått förlorad efter utläggen på forumet av medlemmar och ledande personer i styrelsen!

    Åter igen!
    Tycker jag att LC handling på forumet får stå för honom. Vi är fortfarande ett antal tusen medlemmar i förbundet som fortfarande inte delar LC åsikter i allt.


    Här har vi en anledning till att jag tycker det är mindre lyckat med fler förbund.

    RCFFs styrelse tycker (se nedan)
    Vi diskuterar just pulsjet i styrelsen och den omedelbara tanken är att det är ingen direkt skillnad på farlighet mellan en pulsjet och en bensin- eller jetdriven modell. De har samma bränsle och kan lika lätt börja brinna. En pulsjetmotor väsnas bara mycket mer och det kan ju vara ett problem för omgivningen. Men kan man hitta ett fält där grannarna accepterar ljudet skulle det väl inte vara ett hinder att flyga med en pulsjet. SMFF:s regel med endast linflyg ligger väl kvar sen 50-talet då ingen bra radio fanns att tillgå.
    Mvh
    Ove


    Vi moderna SMFFare vill inte ha Pulsjetmodeller ute på våra modellflygfält av den enkla anledningen att dom bullrar åt helvete för mycket (det går inte att få dom att väsnas mindre), alltså ingen bra PR för modellflyget oavsett förbund. Att det sen inte går att styra trotteln = (full gas tills bränslet tar slut) gör inte saken bättre säkerhetsmässigt. Med andra ord Pulsjet hör inte hemma på våra modellflygfält på 2000 talet.

    Till skillnad från RCFF så har SMFF haft den goda smaken att inte ändra på någon gammal regel från 50-talet angående pulsjet. Vi anser att det hänt väldigt mycket inom modellflyget på 60 år.

    Frågan är?
    Vilket förbund som är modernt?


    Sigun!
    Du som verkar vara en ung och modern kille från RCFF. Får jag ställa en liten anspråkslös fråga till dig?

    Vad flyger du för spännande saker?

    Själv som en seg gammal nöjesflygande gubbe från gubbträsket SMFF flyger jag dessa modeller:

    Bvm Ultra Bandit med en AMT Olympus
    Bvm Bandit med en Simjet 3000
    Bvm King Cat med en Simjet Nexus
    Jet Legend F-16 med en Jet Cat P-60
    Air World L-39 Albatross skala 1: 5 med en Jet Cat P-160 SE
    Air World Extra 260 med en 3w 70cc
    JR Sylphid med en YS 91
    JR Airskipper med en OS 52
    T-Rex 450 V2
    och annat smått el-skit!

    Själv känner jag mig inte speciellt gubbig trots mina 45 år. Men det är klart! Det beror på vem man frågar!!

    Lasse Palm

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Lasse ,det här är ett forum,vitsen med ett forum är att alla ska kunna göra sig hörda inom givna ramar,d.v.s både du ,jag o alla andra medlemmar här..
    Att sen det inte passar oss vad andra tycker har inget med saken o göra,då får man försöka övertyga dessa om sin egen ståndpunkt..
    Anonymitet bakom tangentbordet sa du..,Nu är det så att just detta forum är inte särskilt anonymt,vill du veta vem som har skrivit vad,klicka på profil så hittar du oftast vem det är.Och att jag skulle vara anonym köper jag inte..
    Dock,det finns ju de som lägger in falska uppgifter o det lutar åt att din vapendragare från SMFF,Wiktor,tillhör den kategorin..
    Vill man slippa debatten så är en hemsida eller en tidning(där det skrivs anonymt i numera) det jag föreslår..
    Så kan man få gapa o skrika oemotsagd vilket en del tycker har fördelar..
    Att sen min representant för det jag håller på med i SMFF heter Lars Nilsson gör ju att risken för att jag skulle betala en spänn till din organisation är obefintlig,när han är väck så kan jag mycket väl tänka mig att vara med i både RCFF o SMFF igen..
    Att hans handlande o skrivande får stå för honom själv är inte ett hållbart argument så länge som han har ett förtroendeuppdrag i SMFF..
    Jag vet också att att de flesta inte håller med honom men i dett fall hjälper det inte!
    En sak till,oavsett VAD vi har för grejor,det är faktiskt ingen pissa längst tävling det här,så har man rätt o skriva sin åsikt här så länge man håller sig inom ramarna oavsett om man flyger jet eller PiccoZ eller funderar på och börja med den här roliga hobbyn..
    Det du skriver om pulsjet håller jag med om men varför skriver du inte det i trådarna som handlar om detta?
    Tycker det vore bättre än som du gör nu,då har man ju i alla fall bidragit till att upplysa alla om de risker som finns..
    Och återigen,den som skriker högst "vinner" inte en debatt,det är argumenten som gör det..
    Och något som jag absolut inte tror på är att utestänga flygare från fält eller träffar,det är småaktigt revirtänkande i mina ögon..
    Hos mig är vem som helst välkommen o flyga utan tjafs i alla fall!

    P.S Jag tycker att detta forum är precis lagom modererat D.s
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5

    Standard

    Hej Lasse!

    Vi moderna SMFFare vill inte ha Pulsjetmodeller ute på våra modellflygfält av den enkla anledningen att dom bullrar åt helvete för mycket (det går inte att få dom att väsnas mindre), alltså ingen bra PR för modellflyget oavsett förbund. Att det sen inte går att styra trotteln = (full gas tills bränslet tar slut) gör inte saken bättre säkerhetsmässigt. Med andra ord Pulsjet hör inte hemma på våra modellflygfält på 2000 talet.

    Till skillnad från RCFF så har SMFF haft den goda smaken att inte ändra på någon gammal regel från 50-talet angående pulsjet. Vi anser att det hänt väldigt mycket inom modellflyget på 60 år.


    Kollar du på F3D kärrorna så har dom inte heller någon trottel och dom väsnas rejält!! Då skulle dom oxå förbjudas eller??? Det har hänt attt det har börjat brinna i dom med, så det som skiljer F3D /Pulsjet är en avstängare till bränslet. så om man monterar det på en pulsjet så bör man ju få flyga med den då ju!!??
    Bara en tanke som slog mig!

    /Magnus

  6. #6
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Blir så ledsen när min vän Martin blir nertryckt av någon som verkar ha massor av fina stora dyra plan.(vet ej bakgrunden till detta)..ja har väl ingen egen erfarenhet av smff mer än att jag läser modellflygnytt ibland o har varit medlem där till o från i livet enbart för att få denna tidning...Jag flyger en o annan tranier o så har det varit sen jag började med denna hobby och roligt är det att träffa sina vänner på fältet....då jag har varit med om ganska tuffa händelser i livet så ser jag nu skratt o vänskap som det viktigaste...detta forum har gett mig hur mycket glädje som helst med tokerier som kanske inte allt jämt hör hemma här...fast en o annan har ju tyckt det varit berikande för just dom..visst kan det förekomma olika åsikter om diverse saker men det går ju alltid lösa om man är öppen i sinnet o reder ut saker utan att skrika...ibland får man gå skilda vägar om det skulle behövas.... SNÄLLA går det inte lösa detta trät på ett enkelt vis utan bråk för nu tappar jag sugen att bygg vidare på mina små trainers...Är medlem här för att jag fått en o annan fin vän att dela min hobby med o vänner kan man ju aldrig ha för mycket av.... får ta mig en lång kaffe paus nu för mitt enkla o underliga sinne är lite down efter denna läsning...

    snälla smff och rcff försök att reda ut detta om möjligt för jag börja känna att vi är flera som får ont i magen av detta bråk o inte ska vi börja det nya flygåret med denna magkänsla..... nu är det kaffepaus en lååång sådan...

    lev väl o skratta mycket...

    mvh Magnus wesse westrin "ej anonym"

    Get high with hovering
    not drugs

  7. #7
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    När jag går in och läser på forumet och ser hur många av dina s.k. kamrater som kastar skit på oss medlemmar i SMFF, tycker jag att det är anmärkningsvärt att ingen av era moderatorer reagerar, inte du själv heller förresten!

    Att ni sedan själva accepterar en ordförande som kastar skit till höger och vänster och som i mina kritiska ögon agerat i eget syfte anngånde Lundaklubben, är för mig helt ofattbart!

    Som en av arrangörerna av Skaladagarna, och diverse andra meetings, så vill jag inte ha dit modellflygare, oavsett förbund, som visar upp den otroliga respektlöshet mot mig och alla modellflygande kamrater i SMFF som har visats på detta forum.
    Jag tycker det har skrivits tillräckligt om varför jag - och vännerna - här på RCFF:s forum försvarar oss. Respektlösheten är riktad mot ett nytt, fräscht och driftigt förbund. Ingen inom RCFF har någonsin publicerat artiklar om hur RCFF försöker ta över SMFF, kallat SMFF-medlemmar sedan 30 år för målvakter eller skrivit anektdoter om Gökungar och arbetsmyror. Nej, de skriverierna står dina vänner i ditt förbund för Lasse. Och vad gäller turerna i Lundaklubben har jag återgivit exakt vad som hänt - varken mer eller mindre. Så får var och en bilda sig en egen uppfattning.

    Men det är bra med engagemang, civilkurage och ibland lite ilska. Annars hade ju personer som styrelsemedlemmen i SMFF och en fd. ordförande i Lundaklubben kommit undan i det tysta med sabotage, hot och svek mot sina klubbkompisar.

    Jag tycker också vi ska blicka framåt - vara vänner och ägna oss åt det roliga i vår hobby - att bygga, flyga och ha kul. Bra talat Wesse!

    RCFF planerar flera meeting och Workshops 2008. Lasse, Du är precis lika välkommen som alla andra!

    Det har kommit en ny produkt på marknaden - ska då inte människorna ha frihet att själv välja vad de vill ha? Jag och många med mig tror på det. Slavkontrakt - typ paragraf 37 - är inte längre accepterat.

    Mvh
    Ove

  8. #8
    EPGs avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    330
    Jobb
    Underhållstekniker (instrumentare)
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Det jag tycker är bra med RCFF är att personer som flyger 3-4 gånger om året eller såna som funderar på att börja med modellflyg inte blir avskräckta av en hög medlemsavgift. Jag vet själv personer i min klubb som mer än gärna vill vara med och stödja klubben men som inte tycker att flera hundra kronor inte är ekonomiskt försvarbart. Argumentet att det är billigare än hockey, golf eller what ever håller inte. Själv flyger jag ganska mycket och har inga problem med den avgiften men vill ändå vara med och stödja RCFF 2008.

    Det var jag som ställde förfrågan om pulsjetmotorer från allra första början. Det kanske inte spelar nån roll men tanken var aldrig att flyga på något modellflygfält utan på någon frusen sjö ute på landet långt ifrån hus och bebyggelse men ändå känna att man är försäkrad när man står där. "Pulsjet är tillåtet ifall att..." kan man ju skriva i reglerna.

    Och ja jag tycker att det var ganska klantigt av Ove att själv sätta in årsavgifterna på RCFFs konto, varför inte bara sätta lite press på personerna att det är viktigt att pengarna kommer in före den...

    Heja RCFF! Och SMFF, ändra paragraf 37, jag tror att alla tjänar på det i längden. Man börjar i RCFF och går sedan över till SMFF när suget efter att få tävla blir allt för stort.

    MVH Eric Palmborg, sekreterare MFK Oskarshamnseskadern SMFF nr: 57644
    Måste man blya i nosen så har man en för liten motor.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ultra Palm
    Vad flyger du för spännande saker?

    Själv som en seg gammal nöjesflygande gubbe från gubbträsket SMFF flyger jag dessa modeller:

    Bvm Ultra Bandit med en AMT Olympus
    Bvm Bandit med en Simjet 3000
    Bvm King Cat med en Simjet Nexus
    Jet Legend F-16 med en Jet Cat P-60
    Air World L-39 Albatross skala 1: 5 med en Jet Cat P-160 SE
    Air World Extra 260 med en 3w 70cc
    JR Sylphid med en YS 91
    JR Airskipper med en OS 52
    T-Rex 450 V2
    och annat smått el-skit!

    Själv känner jag mig inte speciellt gubbig trots mina 45 år. Men det är klart! Det beror på vem man frågar!!

    Lasse Palm
    Hej Lasse,
    Med den imponerande flottan är du knappast representativ för en SMFF-gubbe - "gubbarna" i vår Klubb har ett fåtal kärror och inte tillstymmelsen till din budget. Vet inte vad du syftade med din uppräkning men precis som Bokis så måste jag säga att oavsett om man flyger lite småel för 1000-lappen eller jetkärror för flera 100.000-tals kr så är man modellflygare och måste få göra sin röst hörd i egenskap av sådan. Dyrare kärror ger inte högre trovärdighet.
    Sen detta med anonymiteten som ofta förs fram - som andra redan sagt så är de flesta INTE anonyma på detta Forum medan det förekommit t o m anonyma artiklar i MFN - DET tycker jag är mycket allvarligt eftersom MFN är ett officiellt organ för SMFF och de anonyma artikelförfattarna definitivt inte skrev speciellt snälla saker. Man skall första "kratta framför det egna boet" innan man kritiserar andra.....eller om det nu hette något annat men jag tror du förstår tanken.
    Hälsningar
    Roger

  10. #10

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ultra Palm
    Som en av arrangörerna av Skaladagarna, och diverse andra meetings, så vill jag inte ha dit modellflygare, oavsett förbund, som visar upp den otroliga respektlöshet mot mig och alla modellflygande kamrater i SMFF som har visats på detta forum.
    Så nu är alla som någonsin skrivit en enda stavelse på detta forumet bannlysta från allt vad meetings heter?

    Själv så har jag aldrig utryckt några tankar om vare sig förbund eller forummedlemmar här, men har ändå dragits över samma kamm.
    Känns ju lite sorgligt att läsa detta.

    Mvh Lasse

  11. #11
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    :evil: Kan ni som måste hålla på med denna pajkastning inte fortsätta i något annat forum,maila eller ringa varandra så att vi som är intresserade av modellflyg får slippa se den här!!!!!!!!!!!! eller helst acceptera varandra.

    Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  12. #12
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Hallå Lasse P.

    Jag är inte riktigt med i ditt resonemang: du menar att det är OK att en av SMFF utsedd frontfigur (LC) slänger skit till höger och vänster på detta forum när han uppenbarligen inte har några seriösa intressen av RCFF? Han är ju medlem i SMFF men du ser väl inga här som drar alla SMFFare över en kam? Eller tycker du att jag ska döma DEJ efter hans gärningar och handlingar?

    Sen vet jag att du fick mer skit innan än du var värd men i din ställning så måste du ta ett eller flera andetag innan du reagerar, jag gör likadant själv och ibland så funkar det.

    Och om då samtidigt några medlemmar tappar humöret här så är väl det förståeligt med tanke på turbulensen här?

    Hur ofta ser du RCFFare vara inne på SMFFs hemsida och skriva en massa skit där? Vem som helst kan skaffa ett användarkonto där. Samtidigt står det ju på SMFFs hemsida att den bara är till för medlemmar men HÄR kan ALLA som vill skriva, både RCFFare OCH SMFFare. Det är ett privilegium som inte SMFF vill bjuda på men är samtidigt ett ansvar för var och en att INTE missbruka, rik eller fattig, tävlingsflygare eller söndagsflygare, vem det än må vara.

    Är man samtidigt inne på en hemsida vars ställning man INTE stöder men ändå kan skriva sina åsikter så bör man visa lite RESPEKT mot andras åsikter, tydligen så passar inte SMFF alla som det är utformat idag, därför bildades RCFF, inte för nåt skyttegravs krig al a internet som förs idag och som INTE GAGNAR NÅGON.

    Personligen gillar jag inte en organisation där en klubb får fler röster på ett årsmöte bara för att man har aktiva tävlande i den klubben. Klar diskriminering av sk söndagsflygare som betalar lika mycket i medlemsavgift som alla andra medlemmar.

    Angående anonymitet så undrar jag: vem är det som är anonym här? det enda som har varit i närheten av anonymitet här är den sk Wiktor Hagfors (läs LC) som mej veteligen inte har några seriösa intressen av denna sajten eller vad dess medlemmar står för. Däremot skrivs det anonymt i MFN, kasta inte sten i glashus är min första tanke. Artikeln i MFN var ju ett bra försök till att vara spettsfyndig men jag tycker att den saknade den riktiga snärten, verkade mer åt det tramsiga hållet.

    Jag kan santidigt hålla med om att SMFF säkert gjort en hel del bra för radioflyget MEN MAN KAN INTE LEVA PÅ GAMLA MERITER. Man går ut i MFN och basunerar ut att nu är där mycket nytt på gång och man har även startat en avdelning för hobbyflygare. Det börjar tydligen hända lite i SMFF.
    Bra, det visar att RCFF fungerar.

    Vi som lägger ner så mycket tid och pengar på denna hobby borde kunna kommunicera med varann bättre än detta sätt, har du nån bra lösning eller ide´så fram med den, du kan alltid slå en signal.

    Vi lär springa på varann i sommar och om du vill ha min respekt så krävs desamma från dej eller så behandlar jag dej likadant tillbaka fr.o.m nu.


    Välj själv.

    Peter

  13. #13
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ultra Palm
    Sigun!
    Du som verkar vara en ung och modern kille från RCFF. Får jag ställa en liten anspråkslös fråga till dig?

    Vad flyger du för spännande saker?

    Själv som en seg gammal nöjesflygande gubbe från gubbträsket SMFF flyger jag dessa modeller:

    Bvm Ultra Bandit med en AMT Olympus
    Bvm Bandit med en Simjet 3000
    Bvm King Cat med en Simjet Nexus
    Jet Legend F-16 med en Jet Cat P-60
    Air World L-39 Albatross skala 1: 5 med en Jet Cat P-160 SE
    Air World Extra 260 med en 3w 70cc
    JR Sylphid med en YS 91
    JR Airskipper med en OS 52
    T-Rex 450 V2
    och annat smått el-skit!

    Själv känner jag mig inte speciellt gubbig trots mina 45 år. Men det är klart! Det beror på vem man frågar!!

    Lasse Palm
    Ja du Lasse, de jag flyger finns i min signatur, och de du flyger verkar kosta en hel del pengar, att flyga så dyra kärror är inget för mig. Är är så länge nybörjare inom denna hobby och då räcker de gott med lite el-skit och en metanol trainer.

    Huvudsaken är väl att man själv tycker de man flyger är skoj, vad man sedan vill lägga ut på modellerna är ju en helt annan sak.

    Gott nytt år och ha en trevlig helg.
    /Martin

  14. #14
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    ...Jaaa, vad ska man säga...jissesssss:

    Själv som en seg gammal nöjesflygande gubbe från gubbträsket SMFF flyger jag dessa modeller:

    Bvm Ultra Bandit med en AMT Olympus
    Bvm Bandit med en Simjet 3000
    Bvm King Cat med en Simjet Nexus
    Jet Legend F-16 med en Jet Cat P-60
    Air World L-39 Albatross skala 1: 5 med en Jet Cat P-160 SE
    Air World Extra 260 med en 3w 70cc
    JR Sylphid med en YS 91
    JR Airskipper med en OS 52
    T-Rex 450 V2
    och annat smått el-skit!

    Själv känner jag mig inte speciellt gubbig trots mina 45 år. Men det är klart! Det beror på vem man frågar!!
    ------------------------------------------------------------------------------------
    Visst sulle dä' vara kul mä' Jets, det sägar ja inget om, men samtidigt så har man jue en familj som även den ska underhållas på bästa sätt och då väljer i alla fall undertecknad att inte satsa x-antal devalverade riksdaler på så pass dyra maskiner som herrn själv gjort men det ä' jue min prioritering.

    MEN jag vill inte heller klassa ner någon som flyger det så kallade "el-skitet" trots att jag själv gillar liiite mer avancerade maskiner än dessa el-maskiner ( har även sådana el-maskiner)...!!! Att ta ner diskussionen till en så pass låg nivå som det gjorts i inlägget ovan liknar jue för fasen Kalle Anka metoder, vill jue bara påpeka att Vi inte bor i Ankeborg åå författaren inte ä' Joakim von Anka.....

    Ta åå fundra över vad som sägs nästa gång innan det läggs ut vettja, kan jue skapa en trevligare miljö för oss alla att vistas i här på forumet (läs: skriv som en vuxen).

    Därtill så ä' ja faktiskt SMFF medlem även jag och tycker som så många andra här att SMFF beter sig lite galet mä' sina paragraf rytterier.

    Nog om detta, är i alla fall mina synpunkter på denna pajkastning.
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  15. #15
    Ultra Palm
    Guest

    Standard

    Svar till Mcregor

    Det handlar inte om att dyrare kärror ger högre trovärdighet. Det fattar jag med, då har du inte förstått poängen i mitt inlägg!! Det handlar mer om att man ska ha respekt för äldre medlemmar oavsett förbund, föreningar, klubbar.

    Jag har av mina föräldrar alltid fått lära mig att man ska visa respekt för äldre människor, men den respekten tycker jag har försvunnit ute i dagens samhälle och avspeglar sig även på detta forum.
    Att jag avslutar mitt inlägg med att lägga ut min flotta av modeller gjorde jag enbart för att knäppa Sigun på "näsan" för hans respektlösa inlägg anngånde Lundaklubbensfall.

    Sigun skrev
    citat

    HAHAHAHA.. de var riktigt kul läsning, äntligen har gubbträsket gått ur tiden. Gamla sega gubbar som försöker hålla kvar och sega och dra i allt för att rädda varenda liten kaksmula som finns på bordet är det värsta skit som finns. Äntligen har demokratin segrat över dem.

    När jag läser att våra s.k. ungdomar tycker det är så kul att Gamla gubbar blir av med sina fält, där dom har bedrivit verksamhet under kanske årtionden!Då undrar jag hur det står till där uppe!! Den där ödmjukheten alla pratar om var finns den??

    Sigun!
    Har du tänkt tanken! Gubbarna möjligtvis aldrig mer kommer att kunna flyga sina modeller? (Hur jävla kul är det på en skala 1-10)

    Sen har vi nästa respektlösa inlägg i samma tråd från tro det eller ej av en av RCFFs talesmän

    Drhanke skrev
    citat

    Håll dig till SMFF där du kan frotera dig med likasinnade misslyckade liv å en organisation som mer hör hemma under 60-80tals socialistiskt styre. Tyvärr du kommer aldrig att få en styrelse post i det moderna och framgångsrika RCFF...


    Vad fan säger man?
    den där respekten vi snackar om var finns den??



    Lasse Palm
    En SMFF medlem.

  16. #16
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Man respekteras för sina handlingar - inte för vem man är eller hur gammal man är.

    I Lundaklubbens fall ville den f.d. ordföranden utesluta alla för honom misshagliga personer. Dvs alla som sagt - eller handlat - emot hans vilja. Och det var i princip alla klubbens AKTIVA medlemmar. En klubb består av en samling medlemmar - en ordförande är förtroendevald av medlemmarna och skall bara se till att medlemmarnas vilja genomförs. Den f.d. ordförande i Lundaklubben sa självsvåldligt upp klubbens arrende på klubbfältet och skrev ett privat kontrakt med markägaren. Respekt? Du hade reagerat häftigare än vad som skett i ärendet på detta forum Lasse.

    Sedan tycker vi att det är viktigt att medlemmarna har kontakt med sin styrelse - det fungerar bra inom RCFF, men betydligt sämre inom ditt förbund - tycker jag. Att man tiger innebär inte att det man vill debattera försvinner. Det ger bara signaler om att styrelsen betraktar sig som upphöjd över sina medlemmar. Fel signal - tycker jag.

    Mvh
    Ove

  17. #17
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ultra Palm
    Sigun skrev
    citat

    HAHAHAHA.. de var riktigt kul läsning, äntligen har gubbträsket gått ur tiden. Gamla sega gubbar som försöker hålla kvar och sega och dra i allt för att rädda varenda liten kaksmula som finns på bordet är det värsta skit som finns. Äntligen har demokratin segrat över dem.

    När jag läser att våra s.k. ungdomar tycker det är så kul att Gamla gubbar blir av med sina fält, där dom har bedrivit verksamhet under kanske årtionden!Då undrar jag hur det står till där uppe!! Den där ödmjukheten alla pratar om var finns den??

    Sigun!
    Har du tänkt tanken! Gubbarna möjligtvis aldrig mer kommer att kunna flyga sina modeller? (Hur jävla kul är det på en skala 1-10)

    Sen har vi nästa respektlösa inlägg i samma tråd från tro det eller ej av en av RCFFs talesmän

    Lasse Palm
    En SMFF medlem.
    Tja när de beter sig som de gjort så förtjänar de helt enkelt ingen annan behandling (Har lyssnat på inspelning från mötet) . Har varit med i en annan sådan förening med "gubbstyre" och gamla paragrafryttare som gjorde allt för att sitta kvar i styrelsen, De hade suttit på sina styrelseposter 30-40år och trodde att inget kunde rubba dem. Nu är alla dessa gubbar utbytta och äntligen händer det något i förbundet. Istället för att alla bakåtsträvare "Det var bättre förr" osv.. så har nu förbundet utvecklats och anpassats till dagens mer öppna samhälle.

    Alla borde få välja om de vill vara med eller inte i ett förbund inte TVÅNGSANSLUTAS till ett bara för att de ALLTID varit så. Jag hoppas verkligen att något händer med SMFF och deras paragraf 37 under året som kommer, bort med hela skiten och låt folk välja om de vill vara med eller inte.

    Har inget som helst mot SMFF:are men de finns vissa som är med i förbundet som drar ner hela mitt intryck av förbundet så pass mycket att man drar öronen åt sig rejält. Bara hoppas att de som är med inser detta och väljer bort de här personerna när första bästa tillfälle ges.

    Låt förändringens vindar blåsa så kanske vi får se ett uppfräshat SMFF om något eller några år.

    /Martin

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Jag trodde att det var RCFF och SMFF som diskuterades - inte modellflygarnas ålder... I det fallet måste jag nog delvis hålla med Lasse Palm. Eftersom jag själv är "gubbe" med 37 års medlemskap i SMFF "i ryggen" så har jag antagligen lite mera perspektiv på detta än flera andra debattörer. Och min åsikt är att det inte är den fysiska åldern som är avgörande. "Gubbar" finns i alla åldergrupper - även bland 30-åringarna. Jag tror att det skulle vara mycket svårt för många Klubbar att driva sin verksamhet om det inte vore för att många äldre Klubbmedlemmar lägger ner sin själ i Klubben. Det är tyvärr väldigt svårt - i vart fall i de Klubbar jag har insikt i - att engagera de yngre medlemmarna till något så tråkigt som att driva Klubben via Styrelsearbete och annat funktionärsarbete. Så jag är definitivt emot att göra denna tråd till en generationstråd - till nackdel för alla de äldre som verkligen engagerar sig i våra Klubbar.
    SMFFs problem i dagsläget har diskuterats otaliga gånger och kan väl om man vill förenkla det sammanfattas i dels "Paragraf 37-problemet" - alltså kravet på att alla flygare i en SMFF-ansluten Klubb också måste anslutas till SMFF vilket f n kostar 330 kr/medlem och år - dels att SMFF uppenbarligen gör mera för sina Tävlande medlemmar än för den överväldigande majoriteten nämligen "söndagsflygarna".
    Låt oss diskutera runt dessa problem istället för att blanda in begrepp som "klamrar sig kvar vid makten" och liknande formuleringar - den typen av uttalanden för knappast frågorna framåt.
    Hälsningar
    Roger

  19. #19
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tycker som Roger att Gubbe har inget med ålder o göra o att det är inte det som detta handlar om,vet att både Lasse P o jag är typ max 20 i sinnet..
    En del saker här skrivs också i ren ilska,förståeligt men för väl inte det hela framåt direkt.. ops:
    Lasse ,respekt är något som man förtjänar i mina ögon och jag tycker att du ska lyssna på ljudupptagningen från Lund innan du försvarar detta allt för hett..Ibland kan det behövas att man sätter sig in i vad som utspelats innan man lever om allt för mycket..
    Det finns de i SMff:s styrelse som jag respekterar,däribland Pelle S,därmed inte sagt att jag delar hans åsikter men det har inte med saken o göra,mer en fråga om stilen..
    De som finns på ljudbandet från lund kan jag däremot inte respektera,tycker att deras övertramp tillsammans med inslaget i MFN bara är för mycket!
    Tycker att det var tokigt med betalningen av medlemsavgifterna men det är ju bara en del i det hela..
    Å andra sidan så har jag betalat medlemsavgifter åt andra till RCFF oxå o ser väl inget fel i det,de betalar mig sen i alla fall..
    Vad som lyser igenom alltihopa tycker jag är faktiskt skräcken för förändring,allt nytt som inte SMFF har kontroll på ska stoppas till varje pris,här skys inga medel från en del håll,INTE ALLA!
    O i slutändan så är det en viss §37 som är en propp i systemet vilket jag tror har gått upp för SMFF här i dagarna..Så hoppet lever..
    Och fortfarande tycker jag att vi hade sluppit mycket av tjafset om någon, som jag skrev på SMFF:s forum, hade fått stopp på L.C i ett tidigt skede,men det hände inte,uppenbarligen så tyckte resten av styrelsen att det var OK det han sysslade med,d.v.s för mig,sanktionerat..
    RCFF är nytt,fel o brister finns det gott om, MEN att hitta fel det är inga problem,vare sig här eller hos SMFF!
    På tapeten har varit:
    Försäkringen(som var så mycket bättre i SMFF) men som i slutändan visade sig vara samma för båda förbunden,,

    Korpen (där L.C verkligen ansträngde sig för att få stopp på det)

    Bidrag! Där tror jag förvirringen är lika stor nu som den var för ett år sen..LOK är väl det som har kommit fram,ledarskapsutbildning..

    Att RCFF tyckte att det var OK att flyga Jätteflygplan bland badande!

    + en del mer eller mindre genomtänkta uttalanden (även från mig,ibland blir man ju såå förbannad! ops: )

    Kontentan är för mig att SMFF är ett tävlinsförbund,RCFF är bara för nöjesflygare och att JAG ska ha möjligheten o välja vad jag vill ansluta till,inte bli tvingad..
    Klubben jag nu är med i gick ur SMFF o låter oss själva bestämma vad vi vill medverka i ,om inget av ovanstående passar så får de vara med i klubben ändå..


    Edit* ett förtydligande,det där med jättekärror på badstränder var något som LC gjorde stort nummer av en sväng,vad han fick det ifrån vet jag inte..I samma veva så var vi livsfarliga p.g.a frekvenstavlor som inte fanns..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  20. #20

    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    12
    Jobb
    Bearbetningstekniker
    Klubb
    mfk Jordfräsarna, Köping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM
    ........ Den f.d. ordförande i Lundaklubben sa självsvåldligt upp klubbens arrende på klubbfältet och skrev ett privat kontrakt med markägaren. .....
    Ove
    :?: :?: :?: :?:
    Är detta verkligen sant?

    Hade för avsikt att inte blanda mej i bråk och stök mellan RCFF och SMFF, men ibland....

    Lasse Palm! Direkt till Dej. Kom inte och säg att Du är representativ för SMFF-medlemmar!
    Ang. modellflygplan: Förutom el-skiten, har Du NÅGON modell värd mindre än 20 000 Kr?
    Ang. åsikter om andras modeller: El-skit skriver Du. 100% av av alla modellflygare som flyger små-mellanstora-stora elplan delar INTE den nedsättande beskrivningen av el-flyg.
    Ang. relationen RCFF och SMFF: Här står Du och Din vapendragare med samma förnamn nästan ensamma i Sverige. (Om SMFF-ordföranden läser detta: Snälla stoppa de här två!)

    Lägg ner! Tänk om! Sök SAMARBETE! RCFF är här för att stanna, det går inte att slåss. Det duger inte. Vi SMFF-medlemmar kräver det. Och avskaffa §37.

    Någon kung från historien, kanske t.o.m någon av romarna sa: "Kan man inte segra får man ingå förbund". Jädrans klokt uttryckt, redan för så många år sedan.

    Sedan något om att diskussionen försiggår här, På SMF - Svenskt Modellflyg slängs sådana här inlägg direkt av moderatorerna, de vill inte ha denna debatt, och det har jag full förståelse för och stöder. Skönt med ett MODELLFLYGFORUM.

    På SMFF:s Forum är det lönlöst att skriva något. Ingen, eller nästan ingen svarar. Jag kan inte tolka det som något annat än att en total majoritet av SMFF:s medlemmar inte stöder vare sig den ena eller andra sidan - neutralitet i konflikten Vilket det än är belyser det bara ännu tydligare hur ensamma Ni står.

    RCFF:s Forum är det enda svenska där allt detta kan och får publiceras.

    Till sist om anonymitet, HÅLL TRUTEN Lasse Palm! Artikeln om gökungar och myror i senaste MfN. Undertecknad av "Den välsignade", borde ha varit "Den vilseledde". Var det Du som skrev den?

    Skrivet som privatperson av:
    Jan Olof Stenberg, EJ medlem i RCFF, medlem i SMFF och ordförande i SMFF-anslutna klubben Jordfräsarna i Köping.

    Och allra sist: Ring inte, jag tänker inte diskutera per telefon. Det ska stå i klartext på Internet vad jag säger i de här debatterna.
    "If it looks allright, it flies allright!"

Liknande ämnen

  1. ove am rcff smff
    Av kenneth67 i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2013-09-10, 19:19
  2. RCFF vs SMFF
    Av teamleader i forum Nybörjare
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2013-05-30, 12:49
  3. klubbar smff/rcff???
    Av kenneth67 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 20:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •