Hej.

På begäran så skickar jag in lite info och lite bilder på min Stearman PT-17.
Jag lägger den i en egen tråd eftersom jag inte vill hacka sönder Kents tråd om sitt bygge. Tack i alla fall, Kent.

Tyvärr så har jag väldigt lite bilder på den beroende på att jag inte hade köpt mej någon digitalkamera för att dokumentera bygget när det började.
Det var ju heller ingen mer än jag själv som skulle titta på dom iaf. RCFF var ju inte startat då.

Hursomhelst här kommer lite Fakta om bygget.

Min PT-17 Det är ett rent ”pinnabygge” efter en ritning från Amerikanska RCM. Konstruktörens namn vet jag tyvärr inte. Jag har i alla fall använt mej av det gamla knepet att förstora ritningen,( 2 st i A4-format), på vägg med en vanlig overheadapparat som jag sedan ritade av direkt på sk ritningspapper som jag klistrat upp på väggen . Därefter byggde jag direkt efter den ritningen. Jag använde endast ritningen som måttunderlag så den är faktiskt byggd på fri hand. Jag fick naturligtvis lägga till mycket spryglar & spant eftersom grundmodellen endast var i skala 1:7. Med det var inga större problem eftersom jag byggt mycket eget med lösvirke och visste vilka proportioner som gällde. Det viktigaste var att skalriktigheten såg någorlunda rätt ut.
Nu är den ju inte 100% skalriktig utan mera som stand off-skala, men föralldel det mesta stämmer.
Förebilden till dekoration, färger och numrering är taget från en fullskalamaskin som var avbildad i Modelaeroplane News.

Spännvidden är 2,5 meter och jag har fabricerat allt själv inkl dom fjädrande landningställen i aluminium. Den väger ung 12 Kg otankad så det är en ganska stor pjäs. Den flyger helt underbart och det är en häftig sång i motorn. Landar gör den som en smekning om man flyger ner den med lite gaspådrag.

Jag har gjort 11 starter med den sedan provflygningen den 14 augusti i år.
Tyvärr är inte bilderna så bra och det beror på att jag fick hjälp av en klubbmedlem som var ute på fältet samtidigt som provflygningen skedde. Det var inte så lätt för honom att ta några bra bilder med en digitalkamera som han aldrig sett. Han gjorde så gott han kunde med den förutsättning som han hade. Några bilder blev det i alla fall.
Nu längtar jag bara till våren så att jag får flyga den igen.

Motorn är en Seidel 770 (7 x 10ccm) Tyvärr så har jag haft lite bekymmer med att en eller två cylindrar slocknar för mej så nu har jag köpt ett ombordglödsystem från Microsens som jag har liggande och ska monteras till våren. Hoppas att problemen är över då.
Jag köpte egentligen motorn till en Marutaka 100” Corsair FU1A, som hänger i taket. Den ska jag fortsätta med när min Extra 300 är klar. Anledningen till att jag gav upp med den är att byggsatsen var så dålig, bla var den konstruerad utan klaffar. Det har jag dessbättre löst nu. Det finns idag en 3-delad och fungerande klaff på den, mycke pyssel blev det. Det var faktiskt av den anledningen som den förre ägaren sålde den. Ganska omgående bestämde jag mej för att bygga en Stearman PT-17 innan Corsairen kom ner på byggbordet igen. Det som avgjorde valet var att motorn var helt rätt för det flygplanet. Det var så jag påbörjade min PT-17 för väldigt länge sedan. Nu tog jobbet för mycket tid (egen företagare), så det blev inte så mycket gjort under några år, men till sist så blev den iaf klar.

Corsairen ja, det är en knepig en men så fort 300:an är klar ska jag ge mej på den igen. Fan ta den som ger sig. Kanske lägger jag ut den som en byggtråd.


Nu finns det mycket mera att berätta om byggandet av min PT-17, men det är bättre att ni frågar så svarar jag gärna och kan ev ta någon bild som kan förklara. I övrigt önskar jag

GOTT NYTT ÅR TILL ER ALLA

















Varmkörning motor. Prop 24x10"


Första start. Full power


Några flygbilder





GOTT NYTT ÅR önskar