Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Stort BL reglage sökes!!

  1. #1

    Standard Stort BL reglage sökes!!

    ...Ja rubriken säger väl vad jag är ute efter.
    Har nästan blivit idiotförklarad för mina planer på att kanske försöka bygga ett eldrivet fordon, som rymmer en person ops: .
    Men det skulle vara kul att försöka! (helst med lågprisgrejer då)
    Motorer finns på unitedhobbies, mellan 4 till 7kw, men dom har bara esc upp till 130Amp. Jag tror att det behövs ett på runt 200A.
    Så om ni vet nån som säljer så stora reglage (helst billigt kines esc), så svara gärna!!
    :up:

  2. #2
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Finns de batterier som pallar då ?? kostar väl mer än sin egen vikt i guld..

  3. #3

  4. #4
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    en vanlig blyacc pallar väl inte 200amp kontinuerligt , endast kortare tider, men de är klart om du har en 10-15stycken sånna kopplade tillsammans så går de kanske bra. Finns säkert en massa galningar där ute som håller på med sånt här. Google är en bra vän vid sånna här galna ideér du är säkert inte ensam där ute.

    /Martin

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Reglage för bilar och MC(fullskala) finns ju bland de som pysslar med sådant.
    Leta reda på nån Klubb/Förening för elbilsåkare. Jag har en kompis i Sundsvall som kört elbil i många år och varit rätt aktiv inom elbilsområdet - så nog finns det en hel del sådana människor.
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Tvivlar allvarligt på att reglage för RC-flyg kommer att fungera för ett fullskalafordon. Driftsituationen är en aning annorlunda i ett tungt fordon jämfört med när den skall driva en propeller på ett flygplan. Tror/gissar att t ex säkerhetsmarginalerna för överbelastning måste vara avsevärt högre. Men jag vet ju inte vilket slags fordon som 1984:an tänker bygga - och under vilka yttre betingelser fordonet skall fungera. Jag skulle nog kolla lite med de som har erfarenheter av denna typ av drivsystem - dumt att själv uppfinna hjulet på nytt..
    Hälsningar
    Roger

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    167
    Jobb
    Konsthantverkare
    Klubb
    mfkfenix Rättvik

    Standard

    Jag har en elmoppe, 800W.
    48 V 25 A som max.
    Drivs med fyra 12V-blyackar på 18Ah.

    Ett nytt fart reglage till den från kina kostar några hundra.

    På tekniska högskolan i Västerås hade eleverna på elekroniklinjen till uppgift att konstruera ett fartreglage till t.ex elmoppe. Men den läraren har slutat.

    Kanske ska jag sälja min moppe. Den klarar inte de branta backarna här hemma.
    Jag flyger hellre i luften själv än låter mina plan krevera!

  9. #9

    Standard

    Tack för alla synpunkter o tips

    BL Reglage till elmoppe o dyl. har jag hittat, men bara upp till 3000w :?
    "Uppfinna hjulet på nytt" kollade på ett elbilsforum för nån månad sedan; De flesta där hade nog aldrig hört talas on borstlöst (!?),
    men det finns säkert fler forum, så jag letar vidare
    mcregor har nog rätt om marginalerna ang. Amp. Antingen brinner väl esc upp, eller så stängs det av (om man har tur )
    Går det förresten att koppla ett reglage avsett till Lipo/NImh till Blyack?
    Eller det blir helt vilse på volten då?
    Någon som testat?

    Tänkte inte bygga en "stor" bil, mer typ gokart eller konvertera moped.
    Blev bara så sugen på Unitedhobbies motorer...
    Man vet ju inte förrän man har försökt!

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Skall du försöka dig på borstlöst så gissar jag att det borde vara en borstlös med sensorer - de s k "sensorless" som vi flygare använder är inte alltid så pigga att starta upp med en tung belastning som i t ex en bil.
    Hälsningar
    Roger

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Hej,
    Skall du försöka dig på borstlöst så gissar jag att det borde vara en borstlös med sensorer - de s k "sensorless" som vi flygare använder är inte alltid så pigga att starta upp med en tung belastning som i t ex en bil.
    Hälsningar
    Roger
    Aha, det är därför min 1/10 bil har lite svårt att starta upp... Innan trodde jag det berodde på att timingen var felställd.
    Dina tips är guld värda Roger!! Annars hade jag kanske råkat slänga iväg en beställning på 2000 spänn på något som inte hade funkat nåt vidare
    Ska spana lite efter sensor reglage...

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Tack för dom orden, 1984 !
    Hursomhelst så måste du ha både sensor-motor resp reglage. I det borstlösas barndom fanns bara dessa lösningar och dom används fortfarande bl a inom RC-bils-området - även om sensorless börjar komma även där.
    Men gissar att för lösningar som kräver mycket vridmoment "från noll" så är det stor risk att man måste ha en sensor-lösning.
    Hälsningar
    Roger

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Tack för dom orden, 1984 !
    Hursomhelst så måste du ha både sensor-motor resp reglage. I det borstlösas barndom fanns bara dessa lösningar och dom används fortfarande bl a inom RC-bils-området - även om sensorless börjar komma även där.
    Men gissar att för lösningar som kräver mycket vridmoment "från noll" så är det stor risk att man måste ha en sensor-lösning.
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Problem med HW 18A reglage
    Av numnutchris i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-08-21, 19:45
  2. Att bränna motor och reglage
    Av jeppe i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-04-27, 13:30
  3. Hur stort reglage?
    Av gretzky i forum Elmodeller
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2007-11-02, 23:37
  4. tsunami 10 reglage
    Av kajpaj i forum Elektronik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-15, 10:46
  5. TMM reglage åå programmering.
    Av Harry S i forum Helikopter
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-13, 15:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •