Reklam

 
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Cox Thimble Drome P40 Warhawk

  1. #1

    Standard Cox Thimble Drome P40 Warhawk

    Hej!

    Har en gammal linstyrrd modell (pappas gamla) som jag vill få igång.
    Använda den som linstyrd modell eller sätta rc utrustning i den (motorn kvar). Har fotat mycket av manualen där ni kan läsa (förhoppningsvis).

    Har problem med batteri som dött och mycket lite och gammalt bränsle.

    Batteri: Det ända som står ät att det ska vara 1,5V. Jag vill hitta ett batteri jag kan använda, om jag ska parallelkoppla ficklamps batterier eller om det någonstans går att köps ett sådant. Om det blir för kraftfullt så pajar glowplugen.

    Bränsle: Läs längre ner.

    Bilder:
    Modell med lina startkabel och fingerskydd vid start.Man kör tills bränslet tar slut.






















    Bränsle






    gasventilen,tankhålet




    Bilder på manualen, där det finns lite uppgifter om diverse saker.



    I mitten står det att motorn inte går på petroleum baserade bränslen, utan att det är alkoholbaserat. Metanol??? Use only Thimle drome bränsle tycker de dock.... frågan är om man kan köpa det eller vilket bränsle man ska ersätta det med.






    Motor sprängskiss:


    Batteri: Det står ingenting om batteriet mer än att det är på 1,5V vilket är dåligt. :evil: det står att ficklampsbatterier inte är tillräckligt starka
    men om man kör i för mycket pajar glowplugen vilket kan bli svårt att ersätta


    här står det om bränsle batteri och starten






    start









    Tacksam för svar kul om den skulle gå och få igång.
    Alltså batteri och bränsle.

    MVH/ Matte :?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Jag skulle vilja råda dig till att inte flyga den modellen alls. Idag är COX linstyrda plastflygplan nästan att betrakta som muséföremål.

    Om du ändå envisas och aldrig har flygit en sådan modell så uppmanar jag dig till att göra de första flygförsöken över högt gräs. Detta på grund av att du kommer att störta direkt.

    Är det så att motorn inte har varit ur modellen på åratal så är det första du måste göra att plocka ur motorn och göra rent det membran som sitter innanför tanken Att göra rent detta är inget svårt . Lite aceton bra så att du får bort alla gamla ricinoljerester. Gör du inte rent motorn och membranet så kommer du att märka att motorn inte går att starta!


    Lämpligt bränsle till din COX 0.8cc Baby Bee motorska innehålla ca 20-25% nitrometan. Jag blandar själv min soppa och har gjort så sedan jag började modellflyga för 32 år sedan. Men om du nu köper färdigblandad soppa se till att den innehåller 20% olja,gärna med hälften ricinolja.

    Lämplig propeller är 5x3 eller 6x3.

    Kolla också att stiftet(topplocket) är helt och att glödspiralen lyser när du kopplar på 1,5V spänning.

    Vanligtvis använder vi R/C flygare batterier på 12V för att starta våra motorer, oftast ett 12V MC batteri . Med en automatisk glöddrivare tar vi ner spänningen till 1,5-2V för att få glödstiftet att glöda.
    Om du inte har tillgång på detta så ta kontakt med någon som har dessa saker, en klubb där du bor osv.
    Om inte så kan du parallellkoppla några 1,5V batterier så att du får mycket kraft (men forfarande bara 1,5V). Men räkna dock med att batterierna tar slut snabbt.

    Lämplig linlängd ca 8m.


    Ett tips!
    Om du vill lära dig linflyga så börja för allt i världen inte med din fina COX Warhawk. Spar den åt eftervärlden!
    Det finns bra mycket lämpligare modeller att börja med!

    Hälsningar!
    Jan Karlsson
    Väsby Modellflygare.

Liknande ämnen

  1. Top-Flite's : P-40 Warhawk 60 ARF
    Av Gazoline i forum Byggdagboken
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-16, 13:01
  2. P-40 E Warhawk
    Av Wulfman i forum Byggdagboken
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-06-10, 22:04
  3. P40E-Warhawk
    Av Wulfman i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-05-27, 17:42
  4. Kyosho P-40 Warhawk
    Av Zekee i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-06-13, 15:15
  5. HET P40 Warhawk..
    Av ssn i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-25, 21:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •