Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Stuka Motarval

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard Stuka Motarval

    Sitter i valet och kvalet.....Fördelar vs nackdelar.....Handlar om dyra pengar och så vidare... :roll:

    Nån av dessa motorer köper jag till min Warbird (Stuka)........!







    O.S 200s



    Eller senaste YS 170 DZ



    Så det skulle vara interessant att höra alla erfarnas åsikter om vilken maskin jag blir mest lycklig med 8)

  2. #2

    Standard

    Vad säger bruksanvisningen att det skall vara för motorer?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Skulle nog nöja mig med något mindre..Den gillar 120-150,det är ju ingen pylonkärra om man så säger..Tobbe,jag vet att jag inte ska svära i kyrkan men en Saito 150:a? Billigare alternativ och den räcker mer än väl.. Men ovanstående funkar det med ,det är jag övertygad om..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #4
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    120 4-Takt står det i handboken att den ska ha! Men t.e.x Östersund rekomenderar 120 - 180 4-takt....!

  5. #5
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Skulle nog nöja mig med något mindre..Den gillar 120-150,det är ju ingen pylonkärra om man så säger..Tobbe,jag vet att jag inte ska svära i kyrkan men en Saito 150:a? Billigare alternativ och den räcker mer än väl.. Men ovanstående funkar det med ,det är jag övertygad om..
    Saken är den att jag tänker använda samma maskin på min mustang.....!

    Som är ett lite större flyg!

    Därför vill jag ha en maskin med lite pulver att ta av sen när den monteras i det större flyget!

    Där av väljer jag maskin som är lite i överkant till stukan! Man måste ju inte dundra på full gas.... 8)


  6. #6
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Hej Jag har en OS200 som jag ska använda till STUKAN jag har inte börjat bygga än men jag har testat motorn i bänk den går SUPER fint,jag tvekade också vilken spis jag skulle ha men kom fram till att köra med stor motor och kanske bara halv gas. Hoppas att det låter bättre då än liten motor och fullgas,sen kan man ha den till nästa stora kärra när stukan har gjort sitt,inte på länge än hoppas jag.

    Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  7. #7
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Exakt så som du säger har jag oxå tänkt........ Hellre har jag en lite kraftigare! kanske något tyngre i nosen...I stället för att blya dit dödvikt...! Som du säger man kan använda halva registret

    Men hur blir det med det fina pluttret nu då med denna O.S 200 som har ljudämpare som tar bort det sköna ljudet.

    Är den för tyst kanske! Stor ful dämp...! Ta bort löda eget avgassystem.... :roll:

    YS Har ju himla gött ljud i alla fall! 8)

  8. #8
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Jag har kollat med keleo han har inget till 200 ännu, jag ska kolla om det går att använda flexslang istället eller pittsdämpare


    Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  9. #9
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    ys motorn är väl mera drag i än os motorn???? eftersom ysen är mindre så är den väl säkert lättare med ... personligen skulle jag satsat på ys motorn .... som du sa dom går ju sååååå gött med
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Nu ska jag vara elak!
    Tyvärr tror många nybörjare att man kan "dra av på gasen" för att kompensera en för stor motor. Tyvärr är det inte så! Visserligen kan man dra av på gasen men en för stor motor gör modellen tyngre, vilket inte är bra. En för stor motor kräver också större tank(inte bra),den kräver också större och kraftigare motorbockar(inte bra) och kanske förstärkningar på modellen här och var. vilka också ökar på totalvikten. Sedan ger en stor motor modellen "hetsiga egenskaper". Lite av ketchupeffekt vid gaspådrag och avdrag.
    Nej! Vad det handlar om när man bygger flygplan är att bygga lätt! Då flyger modellen bra och landar långsamt.
    Detta gäller i synnerhet skalamodeller då man gärna vill att dessa ska uppföra sig lugnt och majestätiskt i luften.

    Om det vore min Stuka och den hade en spännvidd på ca 160-175cm och vikt på 4,5-6kg så skulle jag sätta in en 20cc fyrtaktare och flyga med 15x8-16x6 prop.

  11. #11
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Jakas kommentar.. låter som sunt bondförnuft , de är nog dumt att hugga i allt för mycket när man väljer motor.

  12. #12
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jaka till stor del så håller jag med dig men läs storleken,den det pratas om är 2 m o dessutom i skala så den kommer o behöva vikt i fram hur som haver och nej,ditt standardråd om att det alltid går att lägga allt långt fram räcker inte på en del skalawarbirds,på de som jag har från ESM så behövs det en rejäl knota för o vikta ner dem..
    Ligger s.a.s i sakens natur med tanke på orginalen..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  13. #13

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hej God vänner!

    Perspektiv är väldigt viktigt, generella spekulationer är inte vatten värt om man inte vet vad det handlar om.
    Tycker att det är väldigt viktigt då man ger råd att man vet vad man talar om.
    Vad är det då jag hakat upp mig på?

    De motorer det frågas om är,
    YS- 170DZ, den väger 995 gram .
    OS-FS200s Surpass, den väger 870 gram.
    En OS 120 surpass III, en motor av den typ Jaka rekomenderar väger 920 gram!!

    Ser ni vad jag menar?

    Samma diskussion förekom av mindre erfarna piloter och byggare då Saito gav ut sina 150 och 180 maskiner, nej det blir för mycket kraft, nej det blir för tungt.........idag är dessa motorer norm för en 120 storlek maskin.

    Så länge man inte installerar en motor som är långt utanför design marginalerna (vilket i detta fall ej var frågan) så är det absolut inget problem att stoppa i ett lite starkare alternativ. I det här fallet så är den som ställde frågan helt klart inom rimlighetens gräns. Alla dessa motorer arbetar bra med propellrar med 15-16 tums diameter så det finns ingen mekanisk begränsning där heller. Nej det låter som om en del råd bottnar i fakta lösa spekulationer, och det tycker jag är lite tråkigt.
    Ber man om råd så är det väl för att bli hjälpt och inte stjälpt??

    I övrigt har Jaka rätt i att en lätt maskin flyger bättre

    Mvh,
    Nyroth

  14. #14
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Hej jag har sett och flugit med maskiner enl rek motorstorlek och visst dom flyger,men det är inte mer.Går det åt h-te har man reserv att reda ut situationen,det är aldrig fel att ligga i överkant.Så även om jag är NYBÖRJARE sen nittio talet så kommer jag köra med 200an i stukan i alafall.
    Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  15. #15
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka

    Visserligen kan man dra av på gasen men en för stor motor gör modellen tyngre, vilket inte är bra. En för stor motor kräver också större tank(inte bra),den kräver också större och kraftigare motorbockar(inte bra) och kanske förstäkningar på modellen här och var. vilka också ökar på totalvikten.



    Om det vore min Stuka och den hade en spännvidd på ca 160-175cm och vikt på 4,5-6kg så skulle jag sätta in en 20cc fyrtaktare och flyga med 15x8-16x6 prop.
    Stukan är 2000 mm mellan vingarna!

    Den är byggd i tjock hård komposit hela fågeln. Vingar och allt! Vilket betyder stadig och hållbar kropp!

    Tanken rymmer hela 550cl vilket borde räcka mer än väl eftersom flyget skall skalaflygas....!

    Med nån av dessa maskiner behöver man nog ej köra på mer än halva spjället. och vid halvgas drar dessa maskiner ochså hälften så mycket sås.

    Motorfästen finns det starkare att mecka dit!

    Dessa snurror väger mindre än ett kilo!

    En Roto 35 väger väl typ 1.5 nånting!

    Dessa maskiner rekommenderar t.e.x hab.....

    JU 87 Stuka ARF ESM
    JU 87 Stuka störtbombare ARF i helkomposit
    Skala 1:7,5.
    Spännvid: 202cm
    Längd: 138cm
    Motor: 150-220 4-takt eller 25-35ccm bensin.

    Så enligt mina beräkningar så borde nåt av mina förslag på maskin funka tycker man.... 8)

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Ok! Jag såg inte att kärran var så stor som 2m. Då är det OK med en 25-30cc motor (fyrtaktare).
    Men tänk på att hålla nere vikten där det går. Miniservo på gasen, lätta skumhjul osv.
    Lätta flygplan flyger både bättre och längre (tid) än tunga.

    Ett råd i all välmening.
    Du har inte flugit särskilt läge va?
    Varför då gå direkt på en stor Semiskala modell??? Kan inte låta bli att reagera när jag misstänker att kärran kommer att kraschas ganska omgående om du bara flugit något år.
    Varför inte hoppa på något mer utvecklande (och förlåtande) i flygväg ...först! ?

  17. #17
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka
    Hej!
    Ok! Jag såg inte att kärran var så stor som 2m. Då är det OK med en 25-30cc motor (fyrtaktare).
    Men tänk på att hålla nere vikten där det går. Miniservo på gasen, lätta skumhjul osv.
    Lätta flygplan flyger både bättre och längre (tid) än tunga.

    Ett råd i all välmening.
    Du har inte flugit särskilt läge va?
    Varför då gå direkt på en stor Semiskala modell??? Kan inte låta bli att reagera när jag misstänker att kärran kommer att kraschas ganska omgående om du bara flugit något år.
    Varför inte hoppa på något mer utvecklande (och förlåtande) i flygväg ...först! ?
    Mustangen min flög jag skiten ur på alla sätt......!

    Landade och startade utan problem......!

    Tycker inte att jag behöver utvecklas så mycket mer för att kunna ta upp och ner stukan! Dessutom lär stukan flyga stadigare för mustangen va lite mindre.

    Varför utgår du ifrån att jag ska krascha....... :?:

    Den möjligheten finns väl även i fall jag skulle ha flygit i 20 år...Eller ?

  18. #18

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka
    Hej!
    Ok! Jag såg inte att kärran var så stor som 2m. Då är det OK med en 25-30cc motor (fyrtaktare).
    Men tänk på att hålla nere vikten där det går. Miniservo på gasen, lätta skumhjul osv.
    Lätta flygplan flyger både bättre och längre (tid) än tunga.

    Ett råd i all välmening.
    Du har inte flugit särskilt läge va?
    Varför då gå direkt på en stor Semiskala modell??? Kan inte låta bli att reagera när jag misstänker att kärran kommer att kraschas ganska omgående om du bara flugit något år.
    Varför inte hoppa på något mer utvecklande (och förlåtande) i flygväg ...först! ?
    Jisses Jaka, att du orkar vara så dömmande.
    Jag har precis som du sysslat med flygskolning i mer parten av mitt modellflyg liv. Vet inte hur ni lär ut i Väsby men både här hemma på Gotland och med mina elever i USA så är dom flesta redo att flyga en 120 storleks skala maskin med normal ving belastning efter en eller maximalt 2 flyg säsonger.
    Att rekommendera skumgummi hjul på en 5 kilos skala warbird och micro servon till gasen på en stor en-cylindrig fyrtakts motor tycker jag personligen är mindre lyckat. Använd hjul av bra kvalitet, du kan själv tänka dig vad som händer när ett skumgummi hjul kränger av vid en landning, otäcka hål i vingen där landstället en gång satt. Satsa på kloka hjul, man var vaksam på vikten.
    Angående Micro servo så visst går det att använda men det är inte att rekommendera. Använd ett 45-50 grams std servo eller 30-40 grams midi servo, ett sådant har mycket större motstånds kraft mot de vibrationer som trots allt befinner sig i gas servots miljö.

    Igen, Jaka har rätt i att en lätt maskin flyger bättre, men var försiktig med vart du sparar dina gram.

    Mvh,
    Nyroth

  19. #19
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    titta igen !!! ****
    personligen skulle jag satsat på ys motorn .... som du sa dom går ju sååååå gött med
    dvs personligen .......... inte att han skulle
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  20. #20
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67
    titta igen !!! ****
    personligen skulle jag satsat på ys motorn .... som du sa dom går ju sååååå gött med
    dvs personligen .......... inte att han skulle
    Om man jämför YS och Saito......! Båda är lätta med mycket effekt har jag förstått...!

    Kräver väl lite mer smörjning och nitro va!

    Har varit lite sugen på en Saito 220!

    YS låter ju så jäkla skönt när dom ylar ut på höga varv...Låter ju som ett riktigt flyg...... 8)

Liknande ämnen

  1. ESM / KMP Stuka
    Av Ludde i forum Byggdagboken
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-06-02, 18:32
  2. ESM Stuka
    Av Diesel i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-06-14, 09:38
  3. ESM / KMP Stuka
    Av Ludde i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-07-15, 07:55
  4. Stuka
    Av Lowflyer i forum Skalamodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-15, 22:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •