Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

mne: vad r watt rknat p hr ???

  1. #1
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlgg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard vad r watt rknat p hr ???

    har en sdan hr motor
    Type: A2217/8
    No. Of cells: 3-4 Li-Poly/ 8-12 Ni-Mh/Ni-Cd
    RPM/V:1110 KV
    Max. efficiency:79%
    No load current / 10 V:1.0 A
    Current capacity:18A/60 s
    Recommended working current: 5 - 16A (efficient > 70%)
    enl spec r den p 350W... r det rknat p 4s antar det ....
    om det r s borde man ju kunna ta ur mer amp p 3 s ???
    ngn som vet ?
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Mnga som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  2. #2
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    p 3S borde den vl i inmatad maxeffekt ge 11,1Vx18A = 199,8W enligt mitt stt att se p saken

    /Martin

  3. #3

    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Man kan ange en teoretisk max inmatad effekt och det r tydligen 350 W p denna motor. Om man frenklat sger att 3S LiPo motsvarar ca: 10 V p en belastad acke (med bra acke kan det skert vara runt 10,50V) s skulle detta ge en strmstyrka p 350 (W)/10 (V) = 35 A. Omrknat till 4S (sg ca: 13,5V) s ger detta ca: 26 A. Dock stmmer ju inte detta med angiven "Current Capacity: 18A/60S". Jag vet inte vilken motor detta r - t ex vilken vikt den har vilket kan ge en viss vgledning om rimlig max effekt.
    Dock r det min sikt att har man angett t ex 350 W som inmatad maxeffekt s borde ocks motorn klara detta - oavsett om du t ex kr p 3S eller 4S. Men det var bara p mitt frenklade synstt..
    Hlsningar
    Roger

  4. #4
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlgg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Mnga som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  5. #5
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlgg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Hej,
    Man kan ange en teoretisk max inmatad effekt och det r tydligen 350 W p denna motor. Om man frenklat sger att 3S LiPo motsvarar ca: 10 V p en belastad acke (med bra acke kan det skert vara runt 10,50V) s skulle detta ge en strmstyrka p 350 (W)/10 (V) = 35 A. Omrknat till 4S (sg ca: 13,5V) s ger detta ca: 26 A. Dock stmmer ju inte detta med angiven "Current Capacity: 18A/60S". Jag vet inte vilken motor detta r - t ex vilken vikt den har vilket kan ge en viss vgledning om rimlig max effekt.
    Dock r det min sikt att har man angett t ex 350 W som inmatad maxeffekt s borde ocks motorn klara detta - oavsett om du t ex kr p 3S eller 4S. Men det var bara p mitt frenklade synstt..
    Hlsningar
    Roger
    hmmm ja det kommer man ju inte i nrheten av .. tydligen .. lite falsk angivelse dr d !??
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Mnga som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  6. #6

    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det r nog skrast att du kollar med leverantren men rent spontant s tyckar jag att en motor i den storleken utan tvekan borde klara en inmatad effekt p ca: 300 W. M a o ca: 30 A vid 3S LiPo. Jag kr en Dynomax (86 g vikt) med ca:300 W inmatad maxeffekt (uppmtt) i min E-Flite Mini Ultra Stick. Den vger ca: 750 g flygklar och har mycket bra prestanda - lindrigt uttryckt.. Nu flyger jag i o f s mycket "p trottel" s min snittfrbrukning r relativt lg men kr ocks p max rtt mnga ggr under en flygning - ven om det bara r under ngra f sekunder fr annars frvinner krran ur min syn..
    Vilken krra tnker du ha den i och vilken typ av flygning ?
    Hlsningar
    Roger

  7. #7
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlgg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    har den i min formosa ... det r vl mest "bus" flyg samt lite trning p hovring mm mao min "lek" krra har 25A reglage samt en 1500 3 s 20 c acc drag s det rcker men tycker den drar mindre n det simplex 1200 paketet jag hadde innan det var p strax ver 200 watt
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Mnga som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  8. #8

    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67
    ...men tycker den drar mindre n det simplex 1200 paketet jag hadde innan det var p strax ver 200 watt
    Hej,
    "var p strax ver 200 W" - innebr det att du mtt din frra setup eller r det bara "papperssiffror" du talar om. Inom elflyget mste man dessvrre mta - det gr inte att gissa eller tro p vad som str i reklamen.
    Personligen tycker jag att ett 3S1500-paket r i minsta laget fr den krran och den typ av flygning du nmner - i vart fall om du vill ha hga prestanda. Men sen r ju inte Msen nn 3D-maskin s hovringar r ju inte direkt det den klarar bst..
    Men orkar ack, reglage och rova s kan du ju ka p proppen lite och se hur resultatet blir.
    Hlsningar
    Roger

  9. #9
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlgg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    simplex paketet som frvrigt brann up (fabrikationsfel enl leverantren) drog med 10x47 propp samma acc 22 ampere ... p full mutter samt levererade 1.2 kg drag kraft enl spec- s nog gr det att hovra en krra som vger knappa 500 gram d
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Mnga som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  10. #10

    Standard

    Som jag ser det frstr jag inte enligt specen att motorn skall klara 350w !? d mste den belastas upp till 25A ca p 4s Lipo och 35 p 3s, enligt spec har den max 70% verkningsgrad mellan 5-16A typ 200-250w. Tycker det lter allmnt hgt att en motor i den storleken skall klara 350w p ett bra stt.


    Jag skulle tagit specen med en nypa salt och sedan testa och mta motorn hemma.

  11. #11

    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlgg
    8
    Klubb
    Karlskrona, KRFS

    Standard

    Det r strmmen som ger frluster i motorn drfr br man inte belasta den med mer n angiven max strm, cirka 18 A. Annars r det risk fr att den gr fr varm.

  12. #12

    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boma
    Det r strmmen som ger frluster i motorn drfr br man inte belasta den med mer n angiven max strm, cirka 18 A. Annars r det risk fr att den gr fr varm.
    Hej,
    Jag r nog av den uppfattningen att det r effekten som rimligen br vara styrande - men effekten bestr ju av komponenterna strm och spnning (och ett inre motstnd i lindningarna givetvis).
    Fr att kommentera Jockes inlgg s ser jag inget extremt i att en rova som vger drygt 70 g borde kunna klara 300 W inmatad effekt. Hur stor verkningsgraden r vid den effekten r en annan sak men den borde inte vara s lg att effekten bygger alltfr mycket vrme. Och ofta r det ju bara ngra f sekunder man kr fr fullt...
    Men jag hller till fullo med Jocke att man skall testa och mta - det r frst d man vet ! Vad vi tycker och tror hr r just bara tyckande, tyvrr...
    Hlsningar
    Roger

  13. #13
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlgg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    jaha nu har jag iaf mtt !! med 10x5 propp samt nmda acc
    s ligger p full mutter belastn p 19,2 amp.. fr ta ndra lite p specen med ...... kikade p reglaget det r ett 35 amp reglage .... med ca 1 minut p fullskruv s blev motorn knappt ljummen .. det kndes att den blivit liiiite varmare men inte mer ... man kan vl tro att effekten som angivits r lite gldje kalkylerad kanske !
    hur som s ger rovan min formosa raket prestanda mer behvs inte till den maskinen
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Mnga som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  14. #14

    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    D kan du lite grovt rkna med att du matar in ca: 200 W. Och var motorn knappt ljummen s tl den med all sannolikhet klart mera s kortvariga belastningar runt 250--300 W borde vara OK. Men eftersom din Ms redan r en raket s lr du knappast behva mera just nu..
    Vill minnas att det finns en annan trd dr ngon frgar efter setup till en Ms - din borde rimligen fungera fr honom ocks.
    Hlsningar
    Roger

  15. #15
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlgg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    hmm jo har lst den trden jag me ... tror du rekomenderade honom just aircpros motorer med som alternativ .. det r ju en av dom jag har hr s ... kostar bara 212 kr om jag inte minns fel ... fr den pengen fr man vl rkna med att det "fattas" lite power
    men som sagt d hadde jag inte s fel med att den va lite svagare n vad som angets ! yeye funkar fr mig iaf det r huvudsaken ...
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Mnga som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Liknande mnen

  1. Borstlsa motorer , kv, watt, propellerstorlek
    Av Deep Purple i forum Elmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlgg: 2013-08-20, 05:55
  2. Motorval 124 cm Yak ~ 500-600 watt
    Av rothman i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlgg: 2008-03-15, 16:43
  3. Lindningar, Omh, dragkraft Watt osv...
    Av CAD:ar'n i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlgg: 2008-02-08, 14:13
  4. Watt, Ampere, KV...
    Av gretzky i forum Elmodeller
    Svar: 52
    Senaste inlgg: 2007-11-16, 12:04

Behrigheter fr att posta

  • Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •