Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Towerpro MG995 Servon

  1. #1
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard Towerpro MG995 Servon

    Hej
    Någon som använt Towerpro:s MG995 servon ? hur är kvalitén på dessa ? verkar säljas till väldigt vettiga priser.

    Duger de till en hobbyflygare utan allt förstora krav



    /Martin

  2. #2
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Ser ju ut att vara ordentliga iaf. Metalldrev etc.
    Köpte på vinst och förlust Diamond Ds 9500 & 9900 till min första metanol heli. Bra pris och bra prestanda, har funkat klockrent för mej.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  3. #3
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard Re: Towerpro MG995 Servon

    Citat Ursprungligen postat av Sigun
    Hej
    Någon som använt Towepro:s MG995 servon ? hur är kvalitén på dessa ? verkar säljas till väldigt vettiga priser.

    Duger de till en hobbyflygare utan allt förstora krav



    /Martin
    Hej Martin där är nytt för mig Nytt märket ???

    vilken hemsida adress ???

    MVH Steve


    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Bara en kommentar runt metalldrev. Dom är definitivt hållbara men räkna med lite mera mekaniskt glapp än med bra drev i plastmaterial. Detta kanske inte spelar någon roll för dig och i så fall får du ju en hållbar växellåda. Dock är det min personliga erfarenhet att dimensionerar man servon vettigt så är det synnerligen ovanligt att dreven går sönder - det skall i så fall vara vid en kraftig kvadd. Och ofta finns det reservdrev att köpa för en mindre penning - i vart fall till s k "märkes-servon".
    Hälsningar
    Roger

  5. #5
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Nexus

    Här är Towerpro:s hemsida

    http://towerprocn.sh15.host.35.com/t...ocn/index.html

  6. #6

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Tjena Martin, God fortsättning på det nya året.

    Vill dela vad jag upplevt med dessa servon då många gamla klubb kompisar i Texas köpte dessa i tron om att det var ett servo konstruerat för lite större modeller, då de har bra vridmoment och metall låda.

    Om detta är ett bra servo beror främst på hur du tänkt använda det.
    Om du har tänkt dig att det kan vara ett bra alternativ till de dyra märkes servon som är vanliga i större bensin kärror så tyvär, icke fallet.
    Om du vill ha ett servo som är mer robust än ett standard servo men också tyngre och med otroligt dålig centrering, visst då är MG 995 ett ok alternativ.

    MG 995 bygger snabbt upp glapp, ett glapp som i kombination med en väldigt dålig centrering kommer att orsaka oscillationer som i bästa fall bara är irritanta men i värsta fall kostar dig en modell.

    Då jag inte vet vad MG995 kostar i Sverige kan jag inte ge något direkt alternativ, men ett standard Futaba eller JR & Graupner Servo är bättre i många avseenden.

    Ett Futaba 3050 är bättre i alla avseenden även om priset då är kanske någon hundring till. Samma sak med JR 821 även om det inte har metall drev.

    Om du behöver ett servo utan precision men med hyfsad styrka tex som klaff eller drag kopplings servo så är MG 995 dugligt, på höjd, skev, eller sid roder servo på en kärra som flyger fortare än 40 km/h är ett kullagrat std servo ett bättre alternativ.

    Mvh,
    Nyroth

  7. #7
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Hej,
    Bara en kommentar runt metalldrev. Dom är definitivt hållbara men räkna med lite mera mekaniskt glapp än med bra drev i plastmaterial. Detta kanske inte spelar någon roll för dig och i så fall får du ju en hållbar växellåda. Dock är det min personliga erfarenhet att dimensionerar man servon vettigt så är det synnerligen ovanligt att dreven går sönder - det skall i så fall vara vid en kraftig kvadd. Och ofta finns det reservdrev att köpa för en mindre penning - i vart fall till s k "märkes-servon".
    Hälsningar
    Roger
    Hej Hej och vaddå med Glapp i metall drev ??
    det finns inte perfekt heller du tror att plats är bättre va ??
    nej den är lätt att sönder i plast än metalldrev !!
    Jag skoja inte alls !!

    kom ihåg att det är avgöra i styrka på t.ex vingar eller helikopter !!
    det är fråga om detta !!

    det spela inte roll vilken av dom så utan det finns reserv delar alltid !!

    om har du testa med metalldrev ja eller nej ???

    det var jag vill veta ???

    MVH Steve


    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  8. #8
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej Nyroth..

    Priset i sverige vet jag inget om.. hittade de på Ebay 2 servo för 10 USD men de är väl som vanligt man får vad man betalar för.

    http://cgi.ebay.com/2-SET-x-MG995-Hi...QQcmdZViewItem

    /Martin

  9. #9
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Sigun,det liger mycket i det som McRegor o Nyroth skriver,vanliga Futaba std. servon är utmärkta till det mesta 3003 ,3001,148..
    3050 är riktigt bra ,vill man ha digitala så varför inte 3152 tex? Blir dyrare ,det vet jag men som du själv skriver ,man får vad man betalar för..
    Steve,det skulle se betydligt trevligare ut om du inte använde flera utropstecken o frågetecken på varandra,det ser ut som man skriker då,d.v.s är aggresiv..Inge roligt,eller hur?
    Du får gärna återgå till vanlig färg på texten,är lite lättare o se då tycker jag.. ops:
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  10. #10
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Sigun,det liger mycket i det som McRegor o Nyroth skriver,vanliga Futaba std. servon är utmärkta till det mesta 3003 ,3001,148..
    3050 är riktigt bra ,vill man ha digitala så varför inte 3152 tex? Blir dyrare ,det vet jag men som du själv skriver ,man får vad man betalar för..
    Steve,det skulle se betydligt trevligare ut om du inte använde flera utropstecken o frågetecken på varandra,det ser ut som man skriker då,d.v.s är aggresiv..Inge roligt,eller hur?
    Du får gärna återgå till vanlig färg på texten,är lite lättare o se då tycker jag.. ops:
    vad du snacka om,bokis ??? aggresiv ??
    Du vet inte vad jag skrev i språk det har inte betyder utan jag är trevlig så klart och man ska fråga om detta servo så du vet inte hur är jag,bokis orsak du har inte lärt mig hur är jag ???

    varför du tog upp här nu ,bokis ???

    vi disktuera om servo det är rolig att behöver veta om rätt eller fel om Servo det är enkelt än varför du tog här ovanlig med här om mitt ???,Bokis!!

    låt vara det nu,Bokis !!
    det är inte kul att du frågade mig om detta va,Bokis ???
    Jag vill höra med honom om servo det är rolig att disktuera om Servo metalldrev eller plast !!
    det är inte orsak för aggresiv det var du frågade om detta konstig nu ???,bokis !!

    MVH Steve

    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  11. #11

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun
    Hej Nyroth..

    Priset i sverige vet jag inget om.. hittade de på Ebay 2 servo för 10 USD men de är väl som vanligt man får vad man betalar för.

    http://cgi.ebay.com/2-SET-x-MG995-Hi...QQcmdZViewItem

    /Martin
    Ja det priset är ju defenitivt svårslaget, men som sagt styrkan är det inget fel på men precision och centrering är sämre än std servon ifrån JR & Futaba.

    Vad har du för nytt projekt på gång?

    Mvh,
    Nyroth

  12. #12
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nexus
    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Sigun,det liger mycket i det som McRegor o Nyroth skriver,vanliga Futaba std. servon är utmärkta till det mesta 3003 ,3001,148..
    3050 är riktigt bra ,vill man ha digitala så varför inte 3152 tex? Blir dyrare ,det vet jag men som du själv skriver ,man får vad man betalar för..
    Steve,det skulle se betydligt trevligare ut om du inte använde flera utropstecken o frågetecken på varandra,det ser ut som man skriker då,d.v.s är aggresiv..Inge roligt,eller hur?
    Du får gärna återgå till vanlig färg på texten,är lite lättare o se då tycker jag.. ops:
    vad du snacka om,bokis ??? aggresiv ??
    Du vet inte vad jag skrev i språk det har inte betyder utan jag är trevlig så klart och man ska fråga om detta servo så du vet inte hur är jag,bokis orsak du har inte lärt mig hur är jag ???

    varför du tog upp här nu ,bokis ???

    vi disktuera om servo det är rolig att behöver veta om rätt eller fel om Servo det är enkelt än varför du tog här ovanlig med här om mitt ???,Bokis!!

    låt vara det nu,Bokis !!
    det är inte kul att du frågade mig om detta va,Bokis ???
    Jag vill höra med honom om servo det är rolig att disktuera om Servo metalldrev eller plast !!
    det är inte orsak för aggresiv det var du frågade om detta konstig nu ???,bokis !!

    MVH Steve

    Det stämmer som Bokis skriver, flera utropstecken accocieras med skrik
    Mvh / Fredrik Glawe.

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Steve,
    Måste tyvärr hålla med Bokis och Glawe - det du skrev med adress till mig kändes aggressivt - oavsett om du menade det eller ej.
    Använd "vanlig", svart text fortsättningsvis så slipper vi spekulera i om du menade något aggressivt eller ej.
    Beträffande servon så har jag testat både det ena och det andra sedan jag började med RC-flyg 1970. Jag säger inte att metalldrev är sämre gererellt utan att dom ofta har mera glapp än en plastdrevad växellåda. Att dom mestadels är starkare och därmed motstår hårda smällar är klart men jag föredrar "stumma" växellådor även om dom är en aning mindre motståndskraftiga mot yttre våld.
    F ö är det många år sedan något plastdrev gick sönder i något av mina servon - och jag flyger rätt mycket, sommar som vinter.
    Hälsningar
    Roger

  14. #14
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Hej Steve,
    Måste tyvärr hålla med Bokis och Glawe - det du skrev med adress till mig kändes aggressivt - oavsett om du menade det eller ej.
    Använd "vanlig", svart text fortsättningsvis så slipper vi spekulera i om du menade något aggressivt eller ej.
    Beträffande servon så har jag testat både det ena och det andra sedan jag började med RC-flyg 1970. Jag säger inte att metalldrev är sämre gererellt utan att dom ofta har mera glapp än en plastdrevad växellåda. Att dom mestadels är starkare och därmed motstår hårda smällar är klart men jag föredrar "stumma" växellådor även om dom är en aning mindre motståndskraftiga mot yttre våld.
    F ö är det många år sedan något plastdrev gick sönder i något av mina servon - och jag flyger rätt mycket, sommar som vinter.
    Hälsningar
    Roger
    Jaha jag förstår vad du menar med servo !!

    Jag håller inte med Bokis eller Glawe har missförstått mig nu !!
    eller du missförstår mig redan för att jag är Hörselskadade förstår du det ???

    Jag förstår att du menar med Glapp orsak det finns en problem med styrka med servo t,ex stor över 2,5 eller 3 m modellplan !! dom är tvungen med vingar med servo styr med plast kan lätt gå sönder så fort !!
    därför min vänner sade det är bättre med metalldrev !!
    dom håller bra men det finns reserv delar som du sade !!
    men har du testa med metalldrev undrar Jag det ???

    Jag har själv 4 st Servo är metalldrev redan av gamla MPX servo dom håller bra !!
    inte ett glapp men du säger Glapp låter intressant hmm ???

    MVH Steve

    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen, Steve !
    Jo, jag vet att du är hörselskadad Steve men det är bara ett välmenande råd att skriva "normalt" så att vi inte missuppfattar varandra.
    Låt nu inte detta med metallådor bli nån stor fråga - det gällde ett specifikt servo och Nyroth har redan svarat avseende det servots "kvalitet".
    Och Ja - jag har servon med metallådor !
    Jag kan också förstå behovet av stabila lådor i stora kärror men dom flesta av oss flyger inte bamsekärror så se mitt råd baserat på detta.
    Hälsningar
    Roger

  16. #16
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Hej igen, Steve !
    Jo, jag vet att du är hörselskadad Steve men det är bara ett välmenande råd att skriva "normalt" så att vi inte missuppfattar varandra.
    Låt nu inte detta med metallådor bli nån stor fråga - det gällde ett specifikt servo och Nyroth har redan svarat avseende det servots "kvalitet".
    Och Ja - jag har servon med metallådor !
    Jag kan också förstå behovet av stabila lådor i stora kärror men dom flesta av oss flyger inte bamsekärror så se mitt råd baserat på detta.
    Hälsningar
    Roger
    Javisst Jättebra tack ska du ha !!,Roger !!

    Javisst jag förstår dig om din kärror !! okej !!

    MVh Steve

    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

Liknande ämnen

  1. Servon
    Av Newbe i forum Nybörjare
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2012-08-16, 10:15
  2. Miksa servon og kobla ut servon.
    Av Johnny i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-29, 21:44
  3. EFP-servon?
    Av lennartfors i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 18:42
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-29, 15:55
  5. Hxt/TowerPro MG995 servon
    Av Casimir_rc i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 00:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •