Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Två mottagare, ett batteri?

  1. #1
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Två mottagare, ett batteri?

    Hej!

    Jag hade beslutat mig för att aldrig mer flyga el, men...

    Lagren är slut på min OS FS 120 Surpass III och jag har ett trådlöst videosystem (Fat Shark) som ligger oanvänt i sin förpackning. Så slant jag på beställningsknappen i går kväll: beställde en Easystar (Multiplex).

    Nu tänkte jag försöka få upp min kamera med Multiplexen och borstlös setup i vänta på att få lagren fixade på min OS-motor.

    Jag har tänkt använda två mottagare. En som styr planet (höjd, sida och gas) och köra som normalt medan min kompis har på sig videobrillorna och styr kameran med sin sändare (har ännu inte gyro i glasögonen som styr kameran)

    Frågan är alltså. Kan samma 3-cells lipo som drar planet och styr mottagaren även ge ström till en andra mottagare som styr kameran med skild sändare på annan frekvens. Dvs. jag kopplar in den andra mottagaren i en ledig kanal (eller batterikanalen) på den första mottagaren. Eller måste jag ha separat mottagarbatteri till mottagare nr. 2?

    oj vad frågan blev invecklad :-)

  2. #2
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Borde de inte räcka med ett batteri och en Y-kabel så att man förser mottagarna med ström, så mycket ström drar väl inte den lilla kameran, känns ju onödigt att behöva lasta ner planet med ett batteri till.

    Men jag bara spekulerar nu, finns kanske någon som gjort de här i verklighet som vet om de funkar eller inte.

    God fortsättning och gott nytt år
    /Martin

  3. #3
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Det är just det som jag också gör, spekulerar i att det går att från ett borstlöst fartreglage förse två mottagare med ström. Det är också min fråga - går det?

  4. #4
    flygaren_93s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    427
    Jobb
    utbytesstudent i Nya Zeeland i ett år
    Klubb
    vallentunamodellflygklubb

    Standard

    Det är inget problem om man bra har en tillräckligt stark bec-krets.
    Vet du hur många A becen kan ge men det borde funka bra för 4 mini servon är inte så strömkrävande. Vilket reglage har du?
    Så länge du inte har digitala servon borde det inte var något problem.

    Mottagare drar marginellt mycket ström så det är inget problem.

    Du behöver bra en sladd som har 2 hanar på båda sidorna men inte har någon signalsladd.
    om du kopplar in mottagaren som du ska ha till flygning och sedan sladden mellan mottagare 1 och 2 så funkar det.

    Du bör nog har en bec krets i reglaget som minst klarar 2 A.

    Alex
    __________________________

    Modellflygare sedan 2003

  5. #5
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Hej Johan...Nyfiken på Fat Shark...Var fick du tag i det systemet? Pris? Funkar det bra? Mvh Magnus

  6. #6
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Hej Magnus!

    Jag skrev ett mejl till customerserviceat[at]gowiththeshark.com där jag förklarade att jag är intresserad av systemet.

    Fick svar om att systemet inklusive frakt blir 490$ och att de kan göra ett PayPal invoice på detta och skicka per mejl. Fick länken till PayPal och sedan var det bara att betala. Tog drygt en vecka så hade jag paketet.

    Hittills har jag inte haft upp kameran i luften, men väl testat den - och det är nog häftigt att ha på sig glasögonen medan någon springer omkring med kameran :-) Ska försöka få ändan ur vagnen och få kameran upp i luften inom januari så att jag kan lägga ut en film här.

    Lipoladdaren som kommer med har amerikanska kontakter så du behöver en adapter för att kunna använda den laddaren.

    Jag återkommer med videorapport.

  7. #7
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Tack för infon...Ja det ser onekligen helfräckt ut...Vad är det för räckvidd på den spaceinvadern då? Vikt (kameradelen)? har den minneskapacitet också? Kan man få över det till datorn via usb eller? ....Väntar spänt på vidare rapporter...SUgen på att köpa en själv nu...Och dollarn är ju megalåg : )

Liknande ämnen

  1. batteri
    Av osse i forum Nybörjare
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-05-30, 21:27
  2. Tx batteri
    Av Ryssen i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-02-23, 17:04
  3. Batteri till mottagare lipo eller NiMH
    Av PowerPer i forum Bensinmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-01-19, 23:57
  4. Temperatur på Batteri
    Av lekman i forum Elmodeller
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2011-11-19, 08:36
  5. Ni Mh Batteri
    Av Cometen i forum Batterier och Laddare
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-22, 12:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •