Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Hurofta/när ska man ta isär en metanol motor?

  1. #1

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    60
    Jobb
    Sjöman, Maskinreparatör
    Klubb
    RC Åland

    Standard Hurofta/när ska man ta isär en metanol motor?

    Ja som rubriken lyder. Hur ofta / när? Efter ett antal flygtimmar med den eller? Är det något speciellt man gör? rengör allt riktigt noga? någonting mera?


    En grejj till.
    ASP, är det ett bra märke på metanolmotor? Kan man köpa sånt?

  2. #2
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    funkar en motor bra så tar man inte isär den.
    det enda att tänka på är nog att köra ut all metanol och skvätta i lite after run olja i motorn.

    ASP motorer är lågkvalitets märka. Jag ska dock lämna det osagt om de går bra eller dåligt för det har jag ingen erfarenhet av.

  3. #3
    js_s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    669
    Jobb
    Chaufför/försäljare
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Jag har inte haft ASP själv men efter vad jag sett o läst om dom så avstår iallafall jag från att köpa dom.
    Jag kör själv med OS och IRVINE o är väldigt nöjd.

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    60
    Jobb
    Sjöman, Maskinreparatör
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Okej, jag tror att de e lika bra o satsa på en OS46 iställe hör jag Håller ju i längden istället det också om man köper lite mera kvalitetsgrejjer så 8)

  5. #5
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Har lärt mig en sak här i livet! Och det är att kvalitet kostar, Brukar löna sig i längden 8)

  6. #6
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Kört ASP i mååånga år. PDT_Armataz_02_44 Varför är det mest personer som inte kört ASP/SC/Magnum mm som avråder från att köpa dessa motorer?

    Mvh
    Sosen..

  7. #7
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Mmm,,samma erfarenhet som Sosen..Många som tror sig veta att det inte är bra..
    En av anledningarna tror jag är att det ofta blir förstaköpet,det där köpet man gör när man inte vet sådär jättemycket om metanolmotorer o då blir det ofta en fråga om att ställa in den vilket kan gå snett på alla möjliga sätt och de hamnar i div. forum där man läser att de inte funkar bra..
    Rätta mig gärna ang. stavningen men San Ye motorerna jag har (ASP,SY)
    funkar lysande! Bra bruksmotorer,kör mina fyrtaktare på ca 12 olja 10 nitro o det är problemfritt..
    Jag ser dessa motorer som den förra generationens O.S (det mesta är kompatibelt) och använder dem i mina warbirds m.m utan problem..
    Dock,är det pulver man vill ha så är det den där Lyckselemotorn som gäller!
    De vanligaste problemen jag får mail om gäller taskig tomgång o det beror på att de är fett ställda från början o det är de inte ensamma om..
    Proppsläpp på fyrtaktare brukar komma som en glad överraskning det med..
    Där kommer erfarenheten in,vet man vad man ska leta efter när det inte funkar så är det inga problem!
    Äldre (7 år eller mer,ca) motorer från ASP /SY ska man vara försiktiga med,dessa hade definitivt kvalitesproblem men fick tipset från Just Engines att kartongen ska vara vit o blå,s.k series III eller nyare,då är det grönt!
    Man behöver enl. mig inte vara ett dugg orolig för o skaffa en ASP/SY om det är en bruksmotor man vill ha,det är mycket motor för pengarna!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  8. #8
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Dock!
    Måste jag vidgå att jag företrädelsevis har begagnat motorer som tänder vart varv. (2-stroke) Andra motorer oavsett märke har så när givit underteckad "En Stroke"
    Allrahövligast önskar er Sosen en goer fortsättning av det nya året....

    Sosimos

  9. #9
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    asp sy magnum samma motorer allt passar rakt över ! finns säkert nått mer märke som är samma motor ...
    .. när jag började flyga för typ 20 år sedan så var min första motor en magnum gp 40 som de hette då den pinade jag under 2 år utan några bekymmer alls ...
    i dags läget när jag återupptagit flygeriet igen så finns i flottan en st magnum 46 1 st asp28 1 st asp 52 4 plutt samt senaste bidraget från rcff en asp 46 ... ingen av dessa motorer ställer till med nått som helst krångel utan luffsar å går trots div misshandel ! det finns folk som har jordens problem med både os ys å alla andra märken med ... men som sagt asp mm är ett lågpris märke ..
    har även ett par super tiger som även de hör till det billigare skiktet motorer ...
    kör man med "rätt" bränsle samt justerar in enl konstens regler SKA det inte vara några större bekymmer ... livslängden kanske inte är som en os för dubbla pengen eller mer ... men det är väl mest en smaksak tror jag !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  10. #10
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67
    asp sy magnum samma motorer allt passar rakt över ! finns säkert nått mer märke som är samma motor ...
    .. när jag började flyga för typ 20 år sedan så var min första motor en magnum gp 40 som de hette då den pinade jag under 2 år utan några bekymmer alls ...
    i dags läget när jag återupptagit flygeriet igen så finns i flottan en st magnum 46 1 st asp28 1 st asp 52 4 plutt samt senaste bidraget från rcff en asp 46 ... ingen av dessa motorer ställer till med nått som helst krångel utan luffsar å går trots div misshandel ! det finns folk som har jordens problem med både os ys å alla andra märken med ... men som sagt asp mm är ett lågpris märke ..
    har även ett par super tiger som även de hör till det billigare skiktet motorer ...
    kör man med "rätt" bränsle samt justerar in enl konstens regler SKA det inte vara några större bekymmer ... livslängden kanske inte är som en os för dubbla pengen eller mer ... men det är väl mest en smaksak tror jag !
    Hej Kenneth!

    För 20 år sedan så var en Magnum en Tunder Tiger och inte en ASP/SY/Magnum

    MVH
    //Tobbe

  11. #11
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    aha .. ok ja se det hadde jag ingen aning om men idag e de samma å för mig funkar dom fint .. så även ysen jag köpte av dig
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    180
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard

    YS110...är nog fiina grejer! fattade inte hur min nya funkade så jag plockade isär den till minsta skruv...hehe
    Wesse & slammis får nog banka ihop den på smålandsvis när jag hittat ett plan till den...

    (Nu fattar jag hur den funkar men inte varför jag behövde veta de...hmm)

  13. #13

    Standard

    Rör inte det som funkar. Och funkar det dåligt, skruva inte isär
    hela motorn utan putsa upp det som verkar "smutsigt" eller
    igen"kläggat". Om motorn börjar bli sliten och det börjar bli
    dags för nya delar kan det bli intressant att skruva upp hela
    motorn. Var noga med att sätta tillbaks cylinderfoder och kolv
    exakt rätt igen, så slipper du köra in motorn på nytt.

    Köp vilken motor som helst som verkar vara okej och kör in
    den rätt och använd ett bränsle som fungerar bra på motorn.
    En OS kan man sköta dåligt så den går som en säck ****.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Köpte en SK .40 (tvåtakt) från HI-models i Kina för en månad sedan.
    Kostade $ 50.00!
    Funkar jättebra!

  15. #15
    No4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    165
    Jobb
    Vinodlare och äkta mångsysslare inom hobbyn.
    Klubb
    Värhulta Air Force

    Standard "Stradowinski"

    Förvisso får man det man betalar för, men sedan gäller det att kunna hantera och sköta underverket.
    Även om man köper en Stradowinski så behöver man inte kunna spela på den (ryskt talesätt).

    För en nybörjare så handlar det nog mest om att få rätt hjälp och lära sig hur man ska ställa in och använda motorn, sedan även lära sig hur man ska sköta (serva) motorn. Det spelar ingen roll om det är en ASP eller värsting motor om man inte har fått lära sig grunderna. Det är synd att det finns så lite på nätet om hur man ska hantera modelmotorer.

    Några av de viktiga faktorerna som påverkar är:
    Inkörning, val av propeller, rätt glödstift, rätt bränsle, rätt tanklösning, rätt varmkörning , rätt nålinställning, rätt placering i planet, rätt motorbock, rätt glödström, rätt after run olja, rätt förvaring, rätt motorstorlek till planet.

    Som ni ser är det mycket som kan bli fel. Bästa metoden är att ta hjälp av någon erfaren från början. Och att börja med en ASP. För då har du råd att göra fel.... :badgrin:
    Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

Liknande ämnen

  1. metanol
    Av magnus_per i forum Metanolmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-08-07, 09:10
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-25, 14:59
  3. Hur man plockar isär en Willys jeep
    Av flygar henry i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-15, 10:53
  4. bensin/metanol motor !??
    Av kenneth67 i forum Bensinmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-02-24, 18:39
  5. Metanol
    Av Kamikaze i forum Metanolmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-03-04, 10:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •