Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: vinterflyg??

  1. #1
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard vinterflyg??

    nu när snön äntligen har kommit undrar jag vad man ska tänka på när det gäller vinterflyg.
    är det någon som har lite tips och trix på vad man ska tänka på för att få en motor som även startar när det är kallt ute?

    ska man har ett varmt eller kallt stift?

    finns det något bra sett för att hålla bränslet flytande(varmt) och att hindra det ifrån att bli sirap

    ska man ha mycket nitro eller lite?

    något bra sett att hålla fingrarna varma?

    är det något jag har missat när det gäller vinterflyg så tveka inte för att skriva.

  2. #2
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej Daniel

    Bosse Gårdstad har lite bra tips

    http://www.gardstad.se/vinter/vinter.htm

    Här är en fin grej att hålla värmen i händerna


    Finns på HAB artikelnummer 10025058 och en större variant 10025059

    Har själv funderat på en sådan men har inte hört någon som använder dem än.

    /Martin

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Gör det inte så komplicerat - när man var ung och flög metanol-kärror så flög jag i stort sett hela vintern när jag bodde uppe i Norr. Vi körde t o m med ricinolja men jag minns inga andra "trick" än att ha nyladdad glödacke och nyladdad startacke - och som vanligt en omsorgsfullt inställd motor. Det största bekymret var nog att få kärran hyfsat ren från allt ricinoljekladd innan man la in den i bilen och den goa värmen såg till att all olja man inte torkar bort började rinna av kärran - och du kan ju gissa var det hamnade..
    Det är möjligt att du för vissa motorer bör sätta i ett aningen varmare stift men det är nog rätt individuellt.
    Alternativet med stort A är elflyg - flyger ni inte el på sommaren så finns det i alla fall en stor anledning att flyga eldrivet på vintern. Då slipper man nämligen droppande olja inne i bilen - och fingrar nerkylda av metanol och olja..
    Hälsningar
    Roger
    PS: Bara klenisar som måste gömma händerna i stora resväskor... PDT_Armataz_02_07

  4. #4
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    tack sigun
    mmm den där radioväskan eller vad nu man ska kalla den var ju inte så dum men det var ju ett ganska dyrt alternativ finns det inget billigare alternativ.

    humm nu när man tänker på om man klipper två hål vid tummarna på ett par vantar och lägger i värmekuddar så borde väll man ha varma händer.
    men var får man tag på värme kuddar någonstans??

    tror jag ska använda en lampa för att värma motorn, det såg ut att funka bra för Bosse.

    måste det vara någon speciell bensin om man ska blanda i det i metanolen, tpy 95 eller något annat.
    öö skulle jet A1 funka att blanda i ??? :?:
    #host#skulle kunna få tag på det igenom skolan (jet A1 alltså)

  5. #5
    flygaren_93s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    427
    Jobb
    utbytesstudent i Nya Zeeland i ett år
    Klubb
    vallentunamodellflygklubb

    Standard

    Jag byte spakarna till trä då blir det mycket varmare, först var de för att jag ville testa med att ha lång styrspak men sen märkte jag att man blev inte lika kall.

    Om man kan så är fingervantar bra, men jag kan inte ha det för jag tycker man förlorar spakkänslan.

    om ni inte har någon klubbstuga så ska man ta med sig något varm att dricka: Te, kaffe, varmchoklad...

    Hanskar som är bra mot vind är bra när man ska ställa bränslenålen det blir fort kalt om man inte har vantar när man har fingrarna bakom en motor som varvar fult.
    Undvik att få metanol på fingrarna, det blir kallt.

    Gör allt klart hemma så det blir minimalt med arbete när man kommer fram, så det kanske bara är tanka och skruvafast vingen.

    Har man El är det bra, då slipper man alla problem med motorer. Men ha ackarna varma annars får man inte ut så höga strömmar (motorn snurrar inte så fort).

    Ha bränslet varmt då statar motorn mycket lättare.

    Men sen är det alltid så att när man står där och fryser så man skakar och inte har någon känsel kvar i fingrarna så längtar man till sommaren.

    Ha det bra, snön är bra när man gör hårda landningar, de håller mycket bättre. Något man lärde sig som nybörjare.

    Alexander
    __________________________

    Modellflygare sedan 2003

  6. #6
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    skaffa en ys o sen är de ba o kör...händerna är inget problem bara o bita ihop o se ut som en norrlänning

    Get high with hovering
    not drugs

  7. #7
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    För sådär 20 år sedan så tog jag ett par gamla täckbyxor och klippte av benen och sydde om så att sändaren var i mitten och byxbenen vinklades upp så att det täckte en bit av armarna.
    Hade också handvärmare som eldades med kolstavar inuti under sändaren.
    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  8. #8
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    vad jag har förstått så är det känsligt med kylan för våra lipo accar som dör snabbare ...??
    annars så har jag tjocka kläder samt en stooor termos med varmt i å lite mackor ! ... bekymmer med motorer har jag ännu inte haft .. men det kommer väl säkert ,,, nytt friskt bränsle är väl en bra början åsså korta turer så man hinner värma upp fingrarna igen .....
    flyg hårt flyg lågt å låt snön yra omkring
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Nu flyger jag sällan i kallare väder än -10 grader C men jag har inte haft några större problem med att LiPo-ackarna tappar kapacitet. Något lägre kapacitet än en varm sommardag får man säkert räkna med men inget som inneburit några problem för mig i vart fall. Se till att dom är hyfsat tempererade tills dom hamnar i kärran (alldeles före flygningen alltså) - sen när ni flyger så bygger ju acken själv lite värme så det brukar fungera bra. Ja, utom för El-Bokis men det är en heeelt annan fråga..
    Så ut och vinterflyg med LiPo - men som vanligt får ni testa lite och se hur just Era ackar fungerar.
    Hälsningar
    Roger

  10. #10
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel L
    men var får man tag på värme kuddar någonstans??
    Jag använder dessa. Håller värmen bra i handskarna, 6 påsar i varje förpackning räcker till 3 flygdagar. Var ute och flög ett par timmar idag, metanolmotorerna får betydligt bättre drag i stark kyla - gäller både två- och fyrtaktare.

    http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=21967788

Liknande ämnen

  1. Bilder vinterflyg
    Av Björn.O i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2012-04-09, 23:26
  2. Tips för vinterflyg
    Av Sigun i forum Metanolmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 22:00
  3. Vinterflyg i Värmland
    Av Robert_s i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-02, 23:15
  4. Vinterflyg
    Av Lundqvist i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-10-16, 18:05
  5. Vinterflyg med X-star
    Av Casimir_rc i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-21, 09:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •