Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hjälp med CA...

  1. #1

    Standard Hjälp med CA...

    Undrar hur ni andra gör för att nya flaskan med CA inte ska bli en "engångsförpackning"?:-( Kvittar hur jag gör så blir det stopp i pipen eller så sitter korken orubbligt fast redan efter ett par limningar. Aldrig att jag får ut de sista dropparna.... Ofta hälften kvar när pip och kork ingår en homogen förening.

    Och varför envisas med att göra pip och kork i den absolut mest CA-vänliga plasten?:evil: Sådan plast som aldrig används till saker som verkligen behöver limmas?

    Så ni som kan, berätta hur man gör för att kunna använda sin CA-flaska till sista droppen.. _Utan_ att behöva använda allt på en gång...
    --- Scuse me while I kiss the sky ---

    Kawasaki VN1600 - The best way to convert fuel into NOISE...

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Man sätter aldrig på korken !
    Fungerar skapligt. (Flash CA)

  3. #3

    Standard

    jag har en BSI CA flaska, typ vanlig storlek, jag använder en förlängningspip som kork, säljs lite här o var, osså har jag pluggat igen den med en skruv. den sitter ju rätt tajt på orginalpipen så inte som en vanlig kork så de är massa luft mellan, funkar kanon! som ny varje gång.

    för att förhindra att den långa pipen lossnar av sig själv så trycker jag ihop flaskan lite innan ja trycker fast pipen då sitter den bättre...

  4. #4
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Min erfarenhet. Kasta korken så fort du har öppnat flaskan. Ha alltid flaskan förvarad i samma rum som det du bygger i.
    Det skall vara konstant och jämn temperatur så att du inte riskerar att få kondens i flaskan, m.a.o. absolut inte kylen sedan du öppnat flaskan.
    Limmet härdar med hjälp av fukten.
    Oöppnad flaska passar bra i kylen, inte annars.

    Om du absolut vill stänga flaskan, sätt i en nål men så länge du har den i samma rum så finns det ingen anledning.

    På detta sätt har jag kunnat hålla limmet fräscht i åtminstånde i två år.

    Ja, jag använder inte CA-lim speciellt mycket, jag tycker bättre om PVA-lim.

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    - Sen ska man inte förvara limmet i närheten av kickern! På ett av mina förra jobb hade dom lim och kicker på samma hylla i ett skåp; detta gick åt pipsvängen varje gång... Dom köpte en ny flaska lim varje vecka innan jag började där; och svor över att limmet var bara sk... Limmet härdade i flaskan - gärna över en helg eller över natten. Efter att jag flyttade burken med kicker till ett annat skåp höll limmet sig flytande tills flaskan var tom. Uppenbarligen dunstar det liiite kicker oavsett om den kommer i flaska eller sprayburk, och detta hittar vägen till limflaskan utan problemer (Murphy's Lag i ett nötskal...).

    Ha gärna en pip från en gammal limflaska liggande i aceton, och byt när du ser den "nya" pipen börjar gå tät. Och sen byter du bara på dom här två. Se bara till att pipen är ren och torr innan du skruvar den på flaskan. Resultatet är att du alltid har en flaska som är öppen och klar till fajt.

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  6. #6
    sm3xrqs avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    320
    Jobb
    Problemomdirigerare
    Klubb
    MFK looping

    Standard

    jag stoppade i en bit gamma stötstång som kork i min, fuckar skitbra, visst stången limmas fast efter ett tag men det är bara att vrida lös den och limma vidare

  7. #7

    Standard

    Kan man inte förvara den uppochner som man gjorde med färgerna till tennsoldaterna? Då hamnar luften i botten av flaskan och då borde inte limmet härda i pipen i alla fall.

  8. #8

    Standard

    Hej!

    Jag förvarar numera mina flaskor med Ca -lim i en liten lufttät burk, i botten på burken har jag en påse med Silicagel (kristaller) som tar till sig fukten, fungerar kanon.
    Påsar med Silicagel ligger ofta bipackade i kameraförpackningar.

    Mvh
    Mats
    www.ripamfk.com

  9. #9

    Standard

    Bra ide' med burken och silcagelet. Tror att jag anammar det. Kanske borde funka med riskorn också om man inte har silcagel till hands.
    /Håkan

  10. #10

    Standard

    Jag brukar doppa pipen i stearin, det brukar hjälpa till så inte korken fastnar.
    Lars Jonsson

  11. #11

    Standard

    Det intressanta är att inga av dessa trick nämns i anvisningarna för limmet då man köper det. Fast då skulle de ju bara få sålt en bråkdel av produkten.... Mkt bra tips! Tack för det!!

Liknande ämnen

  1. hjälp
    Av LAMEandre i forum Elmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-07-13, 20:05
  2. Hjälp !
    Av Sigun i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-06-28, 13:49
  3. hjälp!
    Av Henrik.A i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-17, 09:46
  4. hjälp
    Av Daniel L i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-05, 17:16
  5. hjälp
    Av jocken90 i forum Helikopter
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 16:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •