Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Axi 2212/32 + Thunderbird 18A går det ihop?

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    47
    Jobb
    Skola Gymnasie första året

    Standard Axi 2212/32 + Thunderbird 18A går det ihop?

    Jag har hittat billigt en helt oanvänd Axi 2212/32 outrunner motor till salu som jag är sugen på att skaffa till min Formosa...Frågan är bara att kommer jag kunna använda den i min Formosa utan att jag eldar mitt ESC? Och vad för propeller skall jag använda?

    Sen passar jag nu på att fråga samtidigt för att de inte ska bli så många inlägg...Hur monterar jag på bästa sätt en bl-outrunner i Formosan?

    Tack så mycket och god fortsättninge på det nya året!

  2. #2

    Standard

    Jag har testat en Formosa med exakt samma motor, den är i minsta laget om man vill ha optimal prestanda, men visst går det om man håller den lätt, jag monterade motorn radiellt mot branndväggen. motorn går bra upp till 10A/ 100w men klarar mer i stötarna och med lite gas spaks gymnastik, så ett 18A reglage bör räcka fint, över 10A setup och risken finns för att man börjar bygga värme om inte varvet är tillräckligt, pröva med 9x6" prop så kan du få upp till 100-120w med 3st bra Lipo celler arnars får man nog pröva större prop, setill att motorn får kylning-ingen spinner varfall inte till en början förns du vet hur den funkar i modellen.

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    47
    Jobb
    Skola Gymnasie första året

    Standard

    Ok då så, tror inte jag köper den isf. Vill gärna ha mycket kraft och dessutom kommer jag flyga med ett rätt så tungt LiPo ack på 2100mAh (samma som jag använder i helin). Men tack iaf så jag slapp elda åt kråkorna i onödan

  4. #4

    Standard

    Bäst har mina Måsar gått med en Plettenberg Freestyle 20 motor och 10x6" prop, 3Lipo kring 2000mAh, nu är denna motor dyr, men du kan ju kika efter en liknande arnars, runt 75g 1400kv, exempel Cyclon Premium 15, Axi 2217/12, Axi 2808/20, Hacker A30-22S.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Eftersom Jockes rekommendationer huvudsakligen är hyfsat dyra rovor - om än inte de allra dyraste - så kan jag rekommendera t ex Dynomax C351018 - den väger 87 g och har ett KV på 1220. Inte heller den är jättebillig men jag har flugit mycket med den rovan i en E-Flite Mini Ultra Stick (väger ca: 750 g flygklar) och den har fungerat alldeles utmärkt. Min setup kan du se här - http://www.mcregor.se/MiniUltraStick.htm
    Vertikalprestanda med 3S2200 som jag flyger med är närapå "unlimited".
    Men det finns en mängd andra rovor - främst Kina-rovor - som fungerar utmärkt även om dom har lite lägre verkningsgrad är märkesmotorerna - men prisskillnaden är ju å andra sidan inte att förakta.
    Kolla t ex hos http://www.aircpro.com/ - under Borstlösa motorer, Himodel så finner du några olika varianter i 72 gramsklassen. Det är möjligt att nån av dom skulle kunna passa - och dom kostar inte mera än drygt 200 kr.
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    47
    Jobb
    Skola Gymnasie första året

    Standard

    Ok ska kolla in den där Dynomax motorn. Men tror du mitt CC 18A esc är för klent för den isf? Den är ju endel större än Axi motorn jag först tänkte mej...

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Såg just nu att du specat reglaget i rubriken - det hade jag tyvärr missat...
    Ja, som du kanske såg i min länk så drar min setup ca: 30 A som max och då är nog ditt reglage lite i minsta laget. Du skulle ju kunna välja en variant med lägre KV och välja propeller efter reglaget...eller testa en Himodel (72 g) från AiRCpro...
    Du måste nog mäta hursomhelst - man vet aldrig var man hamnar i annat fall. Du kan ju justera strömförbrukningen genom att ändra propeller.
    Hälsningar
    Roger

  8. #8

    Standard

    Faktum är att Dynomax är det alternativet jag glömde rekomendera i mitt tidigare inlägg ;o) håller med om att det är ett bra och prisvärt alternativ som närmast kan gämnföras med Axi.

    Som Mcregor sa, alla de motorer jag rekomenderade som större alternativ till lilla Axin drar upp åt 20-30A, så ett större reglage är en förutsättning för optimal prestanda.

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    47
    Jobb
    Skola Gymnasie första året

    Standard

    Äsch då! Hade jag vetat det hade jag ju gått för ett större ESC . Nåjo har ju visserligen ESC't i helin som tål upp till 40A som jag kan använda i värsta fall. Men, men får se nu hur det blir. Btw, jag var och beställde en borstlös outrunner för en tid sen bara för att den var så billig i min hobbybutik (endast 10€ julerbjudande), tror ni den kommer att gå i min Formosa? Annars åker den i min hemmabyggda Depron modell och jakten på en större motor börjar till Formosan

    Integy 950kv bl-motor


    Jag verkar kanske tjatig men det här är mitt första flygplan på 2 år och min första borstlösa setup i ett flyg. :roll:

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Tror du kanske har en setup som skulle funka även med ditt nuvarande reglage här - http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=5599&highlight=
    Även den tråden handlar om en Mås-setup och den tycks fungera för honom.
    F ö kör jag min Dynomax med detta enkla och billiga reglage - http://www.unitedhobbies.com/UNITEDH...?idProduct=658
    Det har fungerat ypperligt under många timmars flygningar - trots det låga priset (14$ för ett 30A-reglage).
    Hälsningar
    Roger

  11. #11

    Standard

    Läser man om CC 18 Tbird reglaget så klarar det 18A konternuelig belastning, men jag lyckas inte finna någon spec på vad den klarar kortvarigt...10%...15% över ? någon som vet?

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    47
    Jobb
    Skola Gymnasie första året

    Standard

    Tycker jag också är konstigt, skulle gärna vilja veta det :? .

    Men nu har jag kommit fram till det att min setup kanske är i lite klenaste laget. Jag vill ha något häftigare! Kikade lite på UH och kom fram till detta:

    Motor

    ESC

    LiPo ack 3s


    Blir det för tungt månne? Acken går även bra i min helikopter och det skulle vara smidigt och ha samma ack i både helin och flyget.

Liknande ämnen

  1. Koppla ihop två tankar
    Av MagnusStrömqvist i forum Bensinmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-07-26, 10:30
  2. Koppla ihop FrSky mottagare
    Av Lancair i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-10, 21:17
  3. Förslag på drivpaket till en Thunderbird
    Av newbadboy i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-12, 14:27
  4. Löda ihop lipos
    Av MagnusStrömqvist i forum Batterier och Laddare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-27, 20:20
  5. Efterlysning: SEMO Thunderbird
    Av Michael i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-01, 20:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •