Reklam

Resultat 1 till 8 av 8

mne: Nybrjar frger angende esky-lama v4 ej trningsfrger

Standard Nybrjar frger angende esky-lama v4 ej trningsfrger

Tjena.

jag har nu kpt en esky-lama v4 efter skt och frgat er hr p forumet. och tror jaghar valt rtt. r hel njd med den. blad gr det t iaf men annars hller den bra.

har lite frger som jag hoppas ni kanske har svar p.

1: nr jag gr igenom manualen s ser jag att det finns olika ``mode p sndaren allst mode 1 och mode 2 kan man ndra detta? vilket mode r ltt krdast. vad jag menar med mode r tex att p mode 1 kanske gasen r p vnstra spaken och liknande m.m medan p mode 2 s r gasen p hger?

2: i manualen s ser jag en massa rervdels lista med art nr kan jag anvnda mej av dessa art nr nr man bestller reservdelar var som helst eller msta man beskriva varje liten led m.m vid bestllning?

3: jag fr inte sndaren att lira ihop med sim programmet FMS esky.
    jag kopplar in den p usb porten i datorn och i i sndaren baksida. sen startar jag programmet men jag vet inte vilken av dom 2 helisar som jag skall vlja inte heller vilken port som skall den skall vara instlld p fr jag antar att det under analog kolumnen som det skall vara eftersom den andra kolumnen r tangetbord.

4: ihop med frga 3 . skall sndaren vara p och ha sina batterier i sej? usb driver inte sndaren eller gr den det?

5: vilket fretag har snabba leveranser och bling grejer till min helis esky lama v4 skulle vilja byta ut lite grejer efterhand dom gr snder till alu. hitta ox nt fretag som slde aningen strre acc 850mh istllet fr ogrinal 800mh sen kan man uppgradera motorer? och s vill jag byta grejer till alu nr man nd byter delar. typ finns det andra blad m,m?

6:hur lng rckvidd har en esky lama v4 i dagslget verkar anstennen vara inne i sjrten p helikoptern ligger ngra varv dr inne hr jag sett nr jag kika in i en spircka efeter en hrd landning.

7: jag har en egendomlig kanpp p sndarens hgra sida p gaveln samma som antennen till hger m den, typ ej p sndarens vanliga spak sida. knappen r av typen som gr tillbaka och vill ej vara i sitt intryckta lge. den gr allst tilllbaks direkt du slpper den. den r hyffsat lng i metall gammal typ 3cm vipp brytare eller va det kallas. jag har inte kunnat lsa mej till vad det r i manuaelen s drfr frgar jag er. det finns heller ingeting liknande sndrae i maulaen med denna knapp. vad kan den tnkas vara till? jag har provat llite men jag mrker ingen srskilt. men jag har fullt upp med att hlla helisen i luften ifs.

8: p sndaren lngst ner p hger sida (spak sida) finns det en massa drag knappar som man kan justera ntning p. det str nnting ``servo reverser det r 4st

9: angende flygtid. esky-lama v4 skall enligt sljaren han hyffsad flygtid. och det har den nog . jag har ej kollat exakt men det kan vara kanske runt 15min. ni som har kortare tycker jag synd om. det gr vldigt fort tycker jag. om man kper en esky-beltcp hur lng r flygtiden p den och hur frbttrar man den? kan tnka me att en tung helis bara suger ut det mesta som finns som heter batteri i nrheten.

10: vilken storleks grupp betraktas esky-belt cp med sin rotor diameter p 680mm och vikt p nstan 700gram.

11: samma frga fast esky-lama v4

12: hur delar ni in helisarna?

13: hur r en belt cp jmnfrt med min esky.lama v4 ?

det blev visst mnga frger ops: r vldigt nyfiken och det knns som att nr jag beshrskar min esky lama v4 kanske om nt r s funderar jag p en esky-belt cp kanske.

mvh johannes

Reg.datum
    Jun 2007
    Inlgg
    84
    Jobb
    Vaktmstare V-mina kyrka
    Klubb
    Genlanda MFK

Standard

tjena johannes!

mitt frsta tips r att du ska kolla in rcheli forumet.
    dr har du en massa kunniga personer och du hittar mnga dr som kan mycket om lama E-sky helisarna.

jag ska iaf svara s gott jag kan p dina frgor.

1. det r alldeles rtt som du sger. olika mode betyder olika placeringar av funktionerna p spakarna.
    hr i sverige(och till strsta del vgar jag nog sga)s r det Mode2 som gller. vnster styrspak=collective,dvs throttle och pitch
    hger styrspak=cyclik,dvs nick och roll
    s mitt tips r flyg p mode 2.

2. beror p frsljare.
    en del sidor rcker det med art-nr andra sidor kan res delarna vara benmnda med namn.

3. kan inte med den simmen. (frga p rcheli.se)

4. kan inte med den simmen. (frga p rcheli.se)

5. rc711.com har delar vet jag.
    frgan r om du ska blinga laman el kanske istllet lgga pengarna p en ny,bttre heli? :roll:

6. jag flg iaf min robinson 22 utan problem 50 meter ifrn mig och hade inga problem med mottagning. andra sidan kommer du nog inte att behva bttre/lngre mottagning nr helikoptern kommer att bli vldigt svr att se p strre avstnd.
    ett tips r att plocka ut antennen ur stjrten och istllet vira den runt ett sugrr
    OBS,du fr inte korsa antennkabeln med sig sjlv.
    sedan kan du fsta den p tex landnigstllet.
    men om du har bra mottagning nu utan strningar tycker jag inte att du behver trixa med nn antenn kabel. lt den sitta dr den sitter.

7. vet ej. vipp brytarna kan vara tilldelade olika funktioner.
    kan den kanske ha ngot att gra med simulatorn? terstllningsknapp el dylikt?

8. med dessa knappar s ndra man hll t vilket servot ska rra sig.
    du kan tex ndra lget p knapparna s att istllet fr att helin gr framt nr du styr cyclik spaken framt s gr helin bakt. man vnder med andra ord p en funktion enkelt frklarat.

9. hade ungefr samma tid p min robins 22.
    hur lnge ett batterie rcker beror ju mycket p hur du flyger med din heli och vilken ack du har i helin.
    flyg lugnt=lng flygtid
    flyg hrt=kortare flygtid
    flygtider kan variera mellan allt frn 5 tom 15 minuter beroende p ack & flygstil.
    vid lugn flygning med en e-sky beltcp skulle jag tro att du flyger ca 8-10 min p en ack,kanske lngre.

10. jag skulle dela in den i 400 klass.

Tex 30 strl =ca 1245mm
    50 strl=ca 1345mm
    90 strl=ca 1580mm
    400 strl=ca 640mm
    Hurricane200=ca 400mm

11. har aldrig hrt den delas in i ngon klass. miniheli kanske men kollar man strl s ligger den ju nrmast en hurricane 200.
    samtidigt r det ju en coaxheli s jag r inte alls sker hur man delar in dem...

12. som ovan. i olika klasser efter rotordiameter
    tex 400,30,50,90

13. en coax heli i sig sjlv r vldigt stabil och lugn eftersom du inte har s stora utslag p den.
    en e-sky beltcp r ju lite mer som en "riktig" heli med mm instllningar du kan gra fr att f den snabbare tex. byta blad,paddlar mm
    men med en snabb heli kommer snabba krascher ocks :roll:

s jag skulle nog sga att den r mycket snabbare i alla responser,collective och cyclik.
    du kan ju tex flyga 3d med beltcp,inverterat tex. ngot du inte kan gra med en coax.

hehe,ja s r det alltid i brjan.
    nr jag brjade hlla p med heli kndes det som att frgorna aldrig skulle ta slut :badgrin:
    men frgar man inte fr man aldrig veta

men n en gng. ta kolla in rcheli forumet.
    dr finns det mnga som kan och bttre n mig

Mvh// Daniel
    Futaba F7C 2,4 GHz
    T-Rex 500 ESP,BeastX
    Kyosho Edge 540 EPP Red Bull

http://www.pixbox.se/usr_show_id90158_page0_order1.html

Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    42
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    Helsingborgs mfk

Standard Nybrjar frger angende esky-lama v4 ej trningsfrger

Den fjdrande knappen r den lraren anvnder nr man kopplar ihop tv sndare med lrare-elev kabel, jag tror den r mrkt med en frkortning som betyder Trainer. Vad gller blad s finns det ngra som r kraftigare och hller mycket bttre, de kallas "Xtreme" och de finns hos www.miracle-mart.com och kostar under hundralappen inkl. porto.

Standard hm

fr tacka o buga fr ditt engagemang ``ERAISER

tycket din info duger bra. jag r inne och kollar hela tiden p rcheli.se men r ej har ej skaffat mej inloggnings konto dr nnu.

det dr med storleks klassninge gr mejm rtt rejlt frbylland , finns ju ingen logik alls dr. trodde man gick stenhrt efter rotor diameter ex s skulle min esky-lama v4 ligga p nn 350klass. om det hade funnits.

om jag frstr det hela rtt s r belt cp en ganska liten heli och den jag har r pyyytte liten allst ej med p skalan ens.

men har man en heli med en rotor som r mindre n 680mm s r man ej med p skalan och har drmed ejm en riktig helis :roll:

kanske skall spara och kpa en belt cp istllet. ifs s dessa delar sm pengar men mnga bckar sm . jag behver ifs ha en massa blad till den nu d jag krt snder alla som fanns :cry:

mvh Johannes

Standard hm

stig k

jag kollade den sidan du lnka verkar intressant men det verkar inte svenskt vad kostar det att tulla m.m r det jobbigt och ondigt dyrt att bestlla drifrn nr det blir tull m.m

mvh Johannes

Reg.datum
    Jun 2007
    Inlgg
    84
    Jobb
    Vaktmstare V-mina kyrka
    Klubb
    Genlanda MFK

Standard

klass indelning p helis r ju egentligen baserad p motor strl.
    men viss motor strl betyder ju ocks en ungefrlig rotor strl.
    ju strre motor desto strre rotor diameter.

en 50 klass heli r en 30 klass heli med 50 strl motor p.
    man kan sga en lite "muskligare" 30 men ganska jmn stor.
    samma med en 90 klass heli r egentligen en 60 klass heli med en 90 motor.

hoppas du blev lite klokare av den frklaringen
    :roll:

jag tycker iaf inte att du ska brja lgga en massa pengar p "bling" till laman. det r trots allt nd en "leksak".
    roligare att spara pengar och lgga p en strre/lite mer "riktig heli" framver.

men s lnge det bara r bladen som ker p laman s tycker jag det r vrt att laga den.
    nr du kan kra laman utan att bladen gr snder eller du knner att du behrskar den till 100% och du knner att du inte kan flyga bttre n du gr med laman s kanske du kan brja fundera p en annan,roligare heli

lycka till med flyget!!

mvh// Daniel
    Futaba F7C 2,4 GHz
    T-Rex 500 ESP,BeastX

Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    42
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    Helsingborgs mfk

Standard

Hej, rc711.com ligger i Hongkong, det r dr de hr sakerna r billiga. Jag har haft c:a tjugo sndningar frn dem och bara en har fastnat i tullen, det var frsts den dyraste, en Belt CP RTF med ett par extra rotorblad, 1450:-, frakt 250:-, moms 25% (det r bara moms, ingen tull) 425:-,sen tog posten c:a 70:-fr att de administrerar momsbetalningen.
    Totalt 2200:- r ju fortfarande ett bra pris, Belten r frresten snkt c:a 200:- sen jag kpte i hstas. Vad gller betalning s r det enklaste och ett skert stt att registrera sig hos www.paypal.com, dem anvnde jag redan innan jag brjade handla p rc711.
    Frresten, Belt rknas som 450 heli.

Reg.datum
    Jun 2007
    Inlgg
    84
    Jobb
    Vaktmstare V-mina kyrka
    Klubb
    Genlanda MFK

Standard

ja just det.
    aprop tull & div kostnader som tillkommer nr du handlar utomlands.
    nu har jag inte hunnit handla s mycket utomlands.
    men om man rknar p ett 30% pslag p priset s tror jag att du hamnar ganska precis p kostnaden.

r som sagt inte helt hundra p detta,men...
    Futaba F7C 2,4 GHz
    T-Rex 500 ESP,BeastX

Liknande mnen

1. Esky KOB rtf
    Av Aqua i forum Helikopter
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2009-12-19, 17:15
  2. Esky King3
    Av MarcusG89 i forum Helikopter
    Svar: 11
    Senaste inlgg: 2009-07-14, 11:02
  3. Esky Lama v3
    Av mds i forum Helikopter
    Svar: 6
    Senaste inlgg: 2009-06-05, 09:42
  4. esky lama v4 r det samma delar som till lama v2/v3 robins?
    Av Johannes Rydberg i forum Helikopter
    Svar: 14
    Senaste inlgg: 2008-10-29, 09:12
  5. ngra frger
    Av elcamel i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlgg: 2006-10-29, 05:57

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg