Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Nybörjar fråger angående esky-lama v4 ej träningsfråger

  1. #1

    Standard Nybörjar fråger angående esky-lama v4 ej träningsfråger

    Tjena.

    jag har nu köpt en esky-lama v4 efter sökt och frågat er här på forumet. och tror jaghar valt rätt. är hel nöjd med den. blad går det åt iaf men annars håller den bra.


    har lite fråger som jag hoppas ni kanske har svar på.


    1: när jag går igenom manualen så ser jag att det finns olika ``mode´´ på sändaren allstå mode 1 och mode 2 kan man ändra detta? vilket mode är lätt kördast. vad jag menar med mode är tex att på mode 1 kanske gasen är på vänstra spaken och liknande m.m medan på mode 2 så är gasen på höger?


    2: i manualen så ser jag en massa rervdels lista med art nr kan jag använda mej av dessa art nr när man beställer reservdelar var som helst eller måsta man beskriva varje liten led m.m vid beställning?

    3: jag får inte sändaren att lira ihop med sim programmet FMS esky.
    jag kopplar in den på usb porten i datorn och i i sändaren baksida. sen startar jag programmet men jag vet inte vilken av dom 2 helisar som jag skall välja inte heller vilken port som skall den skall vara inställd på för jag antar att det under analog kolumnen som det skall vara eftersom den andra kolumnen är tangetbord.

    4: ihop med fråga 3 . skall sändaren vara på och ha sina batterier i sej? usb driver inte sändaren eller gör den det?

    5: vilket företag har snabba leveranser och bling grejer till min helis esky lama v4 skulle vilja byta ut lite grejer efterhand dom går sönder till alu. hitta oxå nåt företag som sålde aningen större acc 850mh istället för ogrinal 800mh sen kan man uppgradera motorer? och så vill jag byta grejer till alu när man ändå byter delar. typ finns det andra blad m,m?

    6:hur lång räckvidd har en esky lama v4 i dagsläget verkar anstennen vara inne i sjärten på helikoptern ligger några varv där inne hr jag sett när jag kika in i en spircka efeter en hård landning.

    7: jag har en egendomlig kanpp på sändarens högra sida på gaveln samma som antennen till höger m den, typ ej på sändarens vanliga spak sida. knappen är av typen som går tillbaka och vill ej vara i sitt intryckta läge. den går allstå tilllbaks direkt du släpper den. den är hyffsat lång i metall gammal typ 3cm vipp brytare eller va det kallas. jag har inte kunnat läsa mej till vad det är i manuaelen så därför frågar jag er. det finns heller ingeting liknande sändrae i maulaen med denna knapp. vad kan den tänkas vara till? jag har provat llite men jag märker ingen särskilt. men jag har fullt upp med att hålla helisen i luften ifs.


    8: på sändaren längst ner på höger sida (spak sida) finns det en massa drag knappar som man kan justera nåtning på. det står nånting ``servo reverser´´ det är 4st


    9: angående flygtid. esky-lama v4 skall enligt säljaren han hyffsad flygtid. och det har den nog . jag har ej kollat exakt men det kan vara kanske runt 15min. ni som har kortare tycker jag synd om. det går väldigt fort tycker jag. om man köper en esky-beltcp hur lång är flygtiden på den och hur förbättrar man den? kan tänka me att en tung helis bara suger ut det mesta som finns som heter batteri i närheten.


    10: vilken storleks grupp betraktas esky-belt cp med sin rotor diameter på 680mm och vikt på nästan 700gram.

    11: samma fråga fast esky-lama v4


    12: hur delar ni in helisarna?

    13: hur är en belt cp jämnfört med min esky.lama v4 ?






    det blev visst många fråger ops: är väldigt nyfiken och det känns som att när jag beshärskar min esky lama v4 kanske om nåt år så funderar jag på en esky-belt cp kanske.


    mvh johannes

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    84
    Jobb
    Vaktmästare V-mina kyrka
    Klubb
    Genlanda MFK

    Standard

    tjena johannes!

    mitt första tips är att du ska kolla in rcheli forumet.
    där har du en massa kunniga personer och du hittar många där som kan mycket om lama E-sky helisarna.

    jag ska iaf svara så gott jag kan på dina frågor.

    1. det är alldeles rätt som du säger. olika mode betyder olika placeringar av funktionerna på spakarna.
    här i sverige(och till största del vågar jag nog säga)så är det Mode2 som gäller. vänster styrspak=collective,dvs throttle och pitch
    höger styrspak=cyclik,dvs nick och roll
    så mitt tips är flyg på mode 2.

    2. beror på försäljare.
    en del sidor räcker det med art-nr andra sidor kan res delarna vara benämnda med namn.

    3. kan inte med den simmen. (fråga på rcheli.se)

    4. kan inte med den simmen. (fråga på rcheli.se)

    5. rc711.com har delar vet jag.
    frågan är om du ska blinga laman el kanske istället lägga pengarna på en ny,bättre heli? :roll:

    6. jag flög iaf min robinson 22 utan problem 50 meter ifrån mig och hade inga problem med mottagning. å andra sidan kommer du nog inte att behöva bättre/längre mottagning när helikoptern kommer att bli väldigt svår att se på större avstånd.
    ett tips är att plocka ut antennen ur stjärten och istället vira den runt ett sugrör
    OBS,du får inte korsa antennkabeln med sig själv.
    sedan kan du fästa den på tex landnigstället.
    men om du har bra mottagning nu utan störningar tycker jag inte att du behöver trixa med nån antenn kabel. låt den sitta där den sitter.

    7. vet ej. vipp brytarna kan vara tilldelade olika funktioner.
    kan den kanske ha något att göra med simulatorn? återställningsknapp el dylikt?

    8. med dessa knappar så ändra man håll åt vilket servot ska röra sig.
    du kan tex ändra läget på knapparna så att istället för att helin går framåt när du styr cyclik spaken framåt så går helin bakåt. man vänder med andra ord på en funktion enkelt förklarat.

    9. hade ungefär samma tid på min robins 22.
    hur länge ett batterie räcker beror ju mycket på hur du flyger med din heli och vilken ack du har i helin.
    flyg lugnt=lång flygtid
    flyg hårt=kortare flygtid
    flygtider kan variera mellan allt från 5 tom 15 minuter beroende på ack & flygstil.
    vid lugn flygning med en e-sky beltcp skulle jag tro att du flyger ca 8-10 min på en ack,kanske längre.

    10. jag skulle dela in den i 400 klass.

    Tex 30 strl =ca 1245mm
    50 strl=ca 1345mm
    90 strl=ca 1580mm
    400 strl=ca 640mm
    Hurricane200=ca 400mm

    11. har aldrig hört den delas in i någon klass. miniheli kanske men kollar man strl så ligger den ju närmast en hurricane 200.
    samtidigt är det ju en coaxheli så jag är inte alls säker hur man delar in dem...

    12. som ovan. i olika klasser efter rotordiameter
    tex 400,30,50,90

    13. en coax heli i sig själv är väldigt stabil och lugn eftersom du inte har så stora utslag på den.
    en e-sky beltcp är ju lite mer som en "riktig" heli med mm inställningar du kan göra för att få den snabbare tex. byta blad,paddlar mm
    men med en snabb heli kommer snabba krascher också :roll:

    så jag skulle nog säga att den är mycket snabbare i alla responser,collective och cyclik.
    du kan ju tex flyga 3d med beltcp,inverterat tex. något du inte kan göra med en coax.

    hehe,ja så är det alltid i början.
    när jag började hålla på med heli kändes det som att frågorna aldrig skulle ta slut :badgrin:
    men frågar man inte får man aldrig veta

    men än en gång. ta å kolla in rcheli forumet.
    där finns det många som kan och bättre än mig

    Mvh// Daniel
    Futaba F7C 2,4 GHz
    T-Rex 500 ESP,BeastX
    Kyosho Edge 540 EPP Red Bull

    http://www.pixbox.se/usr_show_id90158_page0_order1.html

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    42
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Helsingborgs mfk

    Standard Nybörjar fråger angående esky-lama v4 ej träningsfråger

    Den fjädrande knappen är den läraren använder när man kopplar ihop två sändare med lärare-elev kabel, jag tror den är märkt med en förkortning som betyder Trainer. Vad gäller blad så finns det några som är kraftigare och håller mycket bättre, de kallas "Xtreme" och de finns hos www.miracle-mart.com och kostar under hundralappen inkl. porto.

  4. #4

    Standard hm

    får tacka o buga för ditt engagemang ``ERAISER´´

    tycket din info duger bra. jag är inne och kollar hela tiden på rcheli.se men är ej har ej skaffat mej inloggnings konto där ännu.


    det där med storleks klassninge gör mejm rätt rejält förbylland , finns ju ingen logik alls där. trodde man gick stenhårt efter rotor diameter ex så skulle min esky-lama v4 ligga på nån 350klass. om det hade funnits.


    om jag förstår det hela rätt så är belt cp en ganska liten heli och den jag har är pyyytte liten allstå ej med på skalan ens.


    men har man en heli med en rotor som är mindre än 680mm så är man ej med på skalan och har därmed ejm en ri´ktig helis :roll:

    kanske skall spara och köpa en belt cp istället. ifs så dessa delar små pengar men många bäckar små . jag behöver ifs ha en massa blad till den nu då jag kört sönder alla som fanns :cry:

    mvh Johannes

  5. #5

    Standard hm

    stig k

    jag kollade den sidan du länka verkar intressant men det verkar inte svenskt vad kostar det att tulla m.m är det jobbigt och onödigt dyrt att beställa därifrån när det blir tull m.m

    mvh Johannes

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    84
    Jobb
    Vaktmästare V-mina kyrka
    Klubb
    Genlanda MFK

    Standard

    klass indelning på helis är ju egentligen baserad på motor strl.
    men viss motor strl betyder ju också en ungefärlig rotor strl.
    ju större motor desto större rotor diameter.

    en 50 klass heli är en 30 klass heli med 50 strl motor på.
    man kan säga en lite "muskligare" 30 men ganska jämn stor.
    samma med en 90 klass heli är egentligen en 60 klass heli med en 90 motor.

    hoppas du blev lite klokare av den förklaringen
    :roll:

    jag tycker iaf inte att du ska börja lägga en massa pengar på "bling" till laman. det är trots allt ändå en "leksak".
    roligare att spara pengar och lägga på en större/lite mer "riktig heli" framöver.

    men så länge det bara är bladen som åker på laman så tycker jag det är värt att laga den.
    när du kan köra laman utan att bladen går sönder eller du känner att du behärskar den till 100% och du känner att du inte kan flyga bättre än du gör med laman så kanske du kan börja fundera på en annan,roligare heli

    lycka till med flyget!!

    mvh// Daniel
    Futaba F7C 2,4 GHz
    T-Rex 500 ESP,BeastX
    Kyosho Edge 540 EPP Red Bull

    http://www.pixbox.se/usr_show_id90158_page0_order1.html

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    42
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Helsingborgs mfk

    Standard

    Hej, rc711.com ligger i Hongkong, det är där de här sakerna är billiga. Jag har haft c:a tjugo sändningar från dem och bara en har fastnat i tullen, det var förstås den dyraste, en Belt CP RTF med ett par extra rotorblad, 1450:-, frakt 250:-, moms 25% (det är bara moms, ingen tull) 425:-,sen tog posten c:a 70:-för att de administrerar momsbetalningen.
    Totalt 2200:- är ju fortfarande ett bra pris, Belten är förresten sänkt c:a 200:- sen jag köpte i höstas. Vad gäller betalning så är det enklaste och ett säkert sätt att registrera sig hos www.paypal.com, dem använde jag redan innan jag började handla på rc711.
    Förresten, Belt räknas som 450 heli.

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    84
    Jobb
    Vaktmästare V-mina kyrka
    Klubb
    Genlanda MFK

    Standard

    ja just det.
    apropå tull & div kostnader som tillkommer när du handlar utomlands.
    nu har jag inte hunnit handla såå mycket utomlands.
    men om man räknar på ett 30% påslag på priset så tror jag att du hamnar ganska precis på kostnaden.

    är som sagt inte helt hundra på detta,men...
    Futaba F7C 2,4 GHz
    T-Rex 500 ESP,BeastX
    Kyosho Edge 540 EPP Red Bull

    http://www.pixbox.se/usr_show_id90158_page0_order1.html

Liknande ämnen

  1. Esky KOB rtf
    Av Aqua i forum Helikopter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-19, 17:15
  2. Esky King3
    Av MarcusG89 i forum Helikopter
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-07-14, 11:02
  3. Esky Lama v3
    Av mds i forum Helikopter
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 09:42
  4. esky lama v4 är det samma delar som till lama v2/v3 robins?
    Av Johannes Rydberg i forum Helikopter
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-10-29, 09:12
  5. några fråger
    Av elcamel i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-29, 05:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •