Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 45

Ämne: 4-takt eller 2-takt?

  1. #1
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard 4-takt eller 2-takt?

    Hej!
    Jag satt här och funderade lite angående 2-takt och 4-takt. Finns det några stora fördelar med att använda 4-taktsmotor till aerobaticflygplan? Eller går det lika bra med 2-takt?

    Har inte superkoll på motorer, därav frågan

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Oftast spelar det ingenroll vilken typ av motor du väljer.

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    Halva bränsleförbrukningen på en 4-takt respektive motsvarande 2-takt.

    Goare ljud så klart på en 4-taktare.

    Sen upplever jag det att det sprutar mer olja ur ljuddämparen på en 2-taktare än på en 4-taktare.

    Sen finns det nog mycket fler för och nackdelar men det är de jag upplever.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  4. #4

    Standard

    De var visserligen 25 år sedan jag körde metanolmotorer. Men har en 4 taktare inte mer vridmoment och drar därför större proppar vilket torde vara lämpligt vid 3D flygning?

    /Håkan

  5. #5
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Det låter ju rimligt att 4-taktare har ett bättre vridmoment. Så det kan i så fall vara en klar fördel.

  6. #6
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Hårda män typ jag kör fyrtakt i bland även SEXtakt

    Get high with hovering
    not drugs

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    44
    Jobb
    Arbetar för Hjälp Margit Hjälpa
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DaEk
    Hej!

    Halva bränsleförbrukningen på en 4-takt respektive motsvarande 2-takt.

    Goare ljud så klart på en 4-taktare.

    Sen upplever jag det att det sprutar mer olja ur ljuddämparen på en 2-taktare än på en 4-taktare.
    Det är sant som DaEk skriver till dig.
    Bara att slippa stå och torka av flygplanet i minst 20 min efter allt klet (olja och oförbränd soppa) som en 2-taktare sprutar ut gör valet enkelt tycker jag.
    Det är ju flyga man vill!

  8. #8
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Mrs Diesel,Kladdet (bristen på det)o ljudet är det som gör att jag trivs med mina fyrtaktare,har man väl börjat med dem så är det svårt att gå tebax till tvåtakt..
    Dock så kan vikt-effektförhållandet göra Sosmosmotorn oumbärlig i bilar ,helikoptrar o lite annat..
    Enkelheten i tvåtaktaren kan också göra den till ett bra val som förstamotor,blir lite mindre o hålla rätt på då..

    Wesse,tänker inte be dig förklara vad en sextaktare är.. ops:
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #9
    Wulfmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    481
    Jobb
    Entrepenör
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

    Standard

    Instämmer med föregående talare 8) ...har man väl börjat med fyrtakt vill man gärna inte gå tillbaka till tvåtakt metanol......

    Sitter själv och suktar efter OS FS 200 33 cc... 3 fyrtaktshästar och vikt 830 gr....alltså ungeför vad 4-takt 120 väger....är en ny generation fyrtakt på G.

    http://www.osengines.com/engines/osmg0980.html
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

    "En gång modellflygare, alltid modellflygare"

  10. #10
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Tack för all info ni ger. Lutar åt fyrtakt.
    Men förutom allt det ni tagit upp. Finns det någon prestandafördel rent flygmässigt?

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Större propp som är i 4-takt gör väll så att modellen "bromsar" mer när man flyger neråt vilket är bra.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  12. #12

    Standard

    Bättre vridmoment genom ett större varvtalsregister kan jag se som fördel vid 3d/aerobatic flygning där man vill kunna dosera trottelpådrag mer finstämmigt.

    /Håkan

  13. #13

    Standard

    Förresten Wesse. Frugan och jag e nyfiken på sextakt. Va e de?
    /Håkan

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Det är en feluppfattning att en fyrtaktare skulle ha högre vridmoment (Mer vrid) än en motsvarande tvåtaktare. Tvåtaktaren har högre vridmoment...men fyrtaktaren lämnar oftast sin maxeffekt vid lägre varvtal (mer användbara varvtal för de flesta sportflygare ) därför upplevs den som varande mer "Vridstark".
    Sedan finns det naturligtvis undantag som Y&S som gör fyrtaktare som är nästan jämnbördiga med tvåtaktarna.

    Vill man flyga fort och utnyttja en motors maxeffekt (inte vridmoment) är det tyvärr fortfarande tvåtaktare som gäller.

  15. #15

    Standard

    Ok, omforumlerar. Om man vill kunna utnyttja motorns effekt över ett större varvtalsområde för att kunna dosera trottelpådraget mer finstämmigt, vilket man förmodligen vill när man flyger 3d / aerobatic är nog en fyrtaktare att föredra framför en tvåtaktare.
    /Håkan

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    180
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Wesse,tänker inte be dig förklara vad en sextaktare är..
    Bokis...klart det finns galningar på jorden...
    http://www.sixstroke.com

    Hej!
    Det är en feluppfattning att en fyrtaktare skulle ha högre vridmoment (Mer vrid) än en motsvarande tvåtaktare. Tvåtaktaren har högre vridmoment...men fyrtaktaren lämnar oftast sin maxeffekt vid lägre varvtal (mer användbara varvtal för de flesta sportflygare ) därför upplevs den som varande mer "Vridstark".
    Sedan finns det naturligtvis undantag som Y&S som gör fyrtaktare som är nästan jämnbördiga med tvåtaktarna.
    Detta stämmer ganska bra, anledningen har dock inget med 2-t motorns princip att göra snarare att 2-taktare och 4-taktare har utvecklats åt två olika håll p.g.a användningsområde. Detta i sin tur beror på sen utveckling av 2-takts motorn p.g.a dess komplexa design.

    Principen för den moderna 4-t motorn var ju klar/känd redan tidigt 30-tal, med 2-t motorn dröjde det till slutet på 80-talet innan man var på rätt spår.
    Det är idag inga problem att göra en 2-t motor lika miljövänlig och bränslesnål som 4-t motorn, dock blir den för komplicerad och dyr.
    Att den kanske innehåller färre mekaniska komponenter spelar ingen roll idag, mekanik kostar inget att tillverka jämfört med för 15år sedan och tidigare.

    Sen finns det ju andra galna/intressanta ideèr och konstruktioner...
    http://www.angellabsllc.com/video/autoShowVideo1.wmv
    http://www.angellabsllc.com/video/animation.xls

  17. #17
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard Re: 4-takt eller 2-takt?

    Citat Ursprungligen postat av gimbo
    Hej!
    Jag satt här och funderade lite angående 2-takt och 4-takt. Finns det några stora fördelar med att använda 4-taktsmotor till aerobaticflygplan? Eller går det lika bra med 2-takt?

    Har inte superkoll på motorer, därav frågan
    Snapsa å slå igång! = 2 takt!

    Brumma med startern Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrputtrrrrr rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrputt............. .............................................put put put....vrommmmm = 4 takt!

    BONK! AJ som f.n.... Bakslag på 4 takt.....

    Sosen...
    2-Stroke for ävver

  18. #18
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Skulle vija uppleva när Wesse och Ssn diskuterar Ys4takt vs 2takt på film med slammis som medlare.
    Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  19. #19
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Det var många olika svar jag är lite klokare fast endå fundersam på om jag ska klämma i en 2-takt eller en 4-takt i min Kyosho Edge 540. Ljudet som låter fint i en 4-takt spelar ingen större roll för mig. Utan det viktigaste för mig är att få bra prestanda för aerobatic. Det är det jag vill träna på och lära mig denna säsongen.

    Och då återstår frågan. 2-takt eller 4-takt för bra aerobaticprestanda? Eller är det sak samma?

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Som jag sagt tidigare spelar det ingen roll vilken motortyp (2-takt eller 4-takt)d u väljer. Man får lika bra prestanda med bägge och bägge motorerna kan fås att gå lika tyst, svara på gas lika bra och hålla lika bra vilken typ du än väljer.

    Y&S är ju bästa fyrtaktarn då den har pump (men det har OS. 91 och 1.20 också) och är starkast...men den kostar mer och kräver aningen mer service än övriga motorer.
    Å andra sidan är en tvåtaktare väldigt enkel (har få rörliga delar) och är ganska billig jämfört med en fyrtaktare. Aftonbladet eller Expressen...?

Liknande ämnen

  1. 2-Takt / 4-takt vilken motsvarar?
    Av wallberg i forum Nybörjare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-29, 14:28
  2. Moped 2- eller 4-takt?
    Av sundqvistjohan i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-25, 19:07
  3. Hi-max 120 4 takt.
    Av Diesel i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-02-26, 15:35
  4. Motorval: 2-takt eller 4-takt?
    Av Unnemo i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-08-07, 22:25
  5. Matt Warbird med infällbart för en .61 2-takt / .80 4-takt?
    Av Ålänning i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-10, 23:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •