Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 67

Ämne: Glasning!

  1. #1
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard Glasning!

    Som läsaren kanske förstår så är mästerbeskrivningen av ett sätt att lägga glasfiber inte min utan är skriven av Sweeper/Göran!
    Så jag har tagit mig friheten att saxa ur inläggen o klistra dem för det finns gott om tips hur man gör här:






    Jag tänkte visa hur jag gör när jag lägger på glasfiber. Och jag vill verkligen poängtera att så som jag beskriver det är det sättet som jag har kommit fram till att det passar mig. Det kanske inte passar alla utan var och en får finna sin egen metod....som så mycket annat!

    Det är dags att lägga på glasfiber. Jag använder 50g/m2 väv. Och som lamineringsepoxy använder jag Pacers Finishing Resin. Jag har provat lite olika sorter och kommit fram till att detta passar mig som handen i handsken. Det blandas 50-50, har en öppentid på cirka 15 minuter, härdar på cirka 3-4 timmar och är hanterbart då (fullt genomhärdat på 24 timmar som alla andra epoxysorter) och är framförallt väldigt lättslipat.



    Verktygen som jag använder när jag kapar till duken.

    En sopborste med naturfiber
    En tuschpenna
    En stållinjal
    En kniv med ett SKARPT blad
    Och en sax med ett tight klipp
    och framförallt en bordsyta som jag inte är rädd om



    Det är bara till att mäta upp hur stora bitar jag behöver, märka ut dem på duken med tuschpennan och skära med kniven mot linjalen.



    Sedan flyttar jag bara över dukbiten till planet, rättar till den och drar försiktigt med borsten över den för att dels släta till den och dels ladda den statiskt. Då dras den till balsan och ligger väldigt stabilt och detta underlättar sedan när jag stryker ut epoxyn.



    Därefter är det dags att lägga på epoxyn. Ut med det i en tunn sträng i mitten av dukbiten. När det gäller epoxyn så är det bättre att blanda många små blandningar än en enda stor. Jag brukar blanda i små 3 cl muggar och en halv sådan brukar bli lagom att jobba med. Och det är som sagt lättare att blanda till en ny liten mugg än att behöva kasta en stor som har börjat härda.



    Och sedan är det bara till att börja stryka ut blandningen från mitten ut mot kanterna med jämna lugna rörelser. Det är inte meningen att duken skall fyllas i detta skedet. Den skall bara precis fästas mot balsan. När jag har fått ut epoxy över hela ytan tar jag bort så mycket som möjligt av epoxyn så att ytan ser väldigt matt ut.



    För att komma in ordenligt i hörnen så använder jag en styv pensel. Engångspenslar går att återanvända genom att tvätta dem i aceton eller t-sprit.



    Om det blir för mycket epoxy någonstans där jag inte kommer åt att skrapa bort det så använder jag vanligt torkpapper och suger upp det med. Det skall som sagt vara mycket lite epoxy på ytan, det skall bara bara en väldigt matt yta i detta skedet.



    Och så här långt kom jag. Nu skall det få härda till imorgon då jag skall lägga på det andra lagret med epoxy. Så fortsättning följer imorgon!



    Göran
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  2. #2
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Så kommer fortsättningen på hur jag gör när jag lägger glasfiber på en träkärra.

    Jag vill bara göra ett tillägg som jag egentligen skulle ha nämnt redan igår. Det är väldigt, väldigt viktigt att man har slipat till en jämn och fin yta INNAN man lägger glasfiber. Har du en ojämnhet så kommer den att synas när glasfibern är på plats. Så det blir en hel del slipande som måste utföras innan man sätter igång med glasandet. Och se till att få ytan så dammfri som möjligt. Det underlättar det kommande slipningsarbetet avsevärt.



    Först skall all överflödig glasfiberduk bort. Man kan använda en skarp kniv när man gör detta jobbet, men jag föredrar i det längsta att göra så här.....



    ....en slipkloss laddad med 150 slippapper. Och jag drar den snett över kanten och vips.....



    ....så lossnar duken och jag får en snygg kant. Men nu hör det till saken att ibland så kommer man inte åt alls med slipklossen och då använder jag en skarp kniv och skär väldigt försiktigt bort överflödet.



    När den överflödiga duken är borta så börjar det roliga. Nu skall alla småskavanker slipas bort. Jag använder min trogna slipmus så mycket som möjligt och jag har ett 120 papper på den. Det enda som skall slipas bort är de små förhöjningar som ibland dyker upp när man lägger glasfiber på trä. Så det gäller att vara försiktig med slipandet så att man inte slipar igenom duken. Man skall faktiskt inte slipa ner i duken överhuvudtaget. Men ibland händer det och det är inte hela världen. Blir det bara ett litet hål så fylls det igen vid andra strykningen med epoxy. Blir det ett större hål så är det bara till att klippa till en bit duk och stryka dit.



    När slipandet är klart så blandar man till en ny blandning med lamineringsepoxy. Det kommer att gå åt avsevärt mycket mindre nu när duken bara skall fyllas. Jag använder samma verktyg som innan; ett plastkort och en pensel. Jag har fått rådet och provat med att blanda i vanligt talk i epoxyn för att få den mer lättslipad. Men jag kom fram till att det kändes bara onödigt då den epoxyn som jag använder är lättslipad redan från början. Så jag blandar på samma sätt som innan.



    Nu skall det här bara härda tills imorgon. Då skall det slipas på nytt.

    Det kan verka som om detta är ett omständigt arbete och det är det första gången man gör det. Men sedan inser man att det är värt allt arbete då finishen blir makalöst bra. Och med tiden så blir man ganska snabb på att göra detta.

    // Göran
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Bra ide' Bokis PDT_Armataz_02_43
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  4. #4
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    toppen tips .... nu vet jag hur att klä min p40!
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  5. #5
    mdss avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    520
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej Bokis
    Kan man klä en spryglad vinge/kropp på samma vis eller måste den vara plangkad?????
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  6. #6

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 816
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Skall du använda glasfiberväv så måste vingen vara plankad. Annars så kommer epoxyn bara att rinna igenom och i bästa fall "bara" skapa en massa droppar på baksidan. I värsta fall fyller du utrymmet mellan spryglarna med epoxy. Det blir en stabil men väldigt tung vinge.
    Man kan klä en sprygelvinge med glasfiber utan att planka den först. Men då använder man färdiga glasfiberplattor med en tjocklek av 0,2-0,3 mm. Jag har aldrig provat detta men jag vet att engelsmannen Mick Reeves använder dem och säljer sådana via sin hemsida.


    Göran

  7. #7

    Standard

    Hejsan, en fundering. Går det att lägga glasfiber direkt på frigolitvingar eller måsta man planka den först?

  8. #8
    ivves avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    655
    Jobb
    Rekreationsdocent.
    Klubb
    Roslagens MFK / Östhammars MFK

    Standard

    Hej Göran

    Vad är det för ritning du har använt dig av till J-28an ?
    Vilken storlek på turbin är den avsedd för ? Är själv sugen på att bygga en.

    Ivve

  9. #9

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 816
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av spitfireIX Visa inlägg
    Hejsan, en fundering. Går det att lägga glasfiber direkt på frigolitvingar eller måsta man planka den först?
    Det går att lägga glasfiber direkt på en frigolitvinge. Problemet som uppstår är att du kommer med största sannolikhet få en tung vinge på grund av all epoxy som går åt för att dels fylla väven och dels för att fylla ut håligheterna som finns i frigoliten. Du kan ju alltid prova med de där glasfiberskivorna som jag nämner i texten ovan och som säljs bland annat av Mick Reeves. Alternativt planka vingarna med 2-3 mm balsa beroende på hur stora de är och sedan lägger du på 25-50 grams väv också beroende på hur stora de är.

    Jag hoppas att du är nöjd med svaret, om inte så är det bara till att skjuta igen så gör vi ett nytt försök med ett svar.


    Göran

  10. #10

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 816
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ivve Visa inlägg
    Hej Göran

    Vad är det för ritning du har använt dig av till J-28an ?
    Vilken storlek på turbin är den avsedd för ? Är själv sugen på att bygga en.

    Ivve

    Hej Ivve

    Det är en ritning som är gjord av en kille i USA vid namn Kerry J Sterner.
    Om jag inte har helt fel för mig så finns den i skalorna 1/4, 1/5 och 1/6. De är CAD ritade och jag skulle vilja säga att de är väldigt bra. Den som jag bygger är egentligen avsedd för en 8-9 kilos turbin. Men det är ju alltid roligt med lite mer kraft.

    Här hittar du lite om 1/4 versionen.

    http://www.belairdigital.co.uk/Productdetail.asp?Id=616

    Kerry har tävlat med sin Vampire på Top Gun och placerade sig inte helt fel i prislistorna.

    Vill du veta mer så är det bara till att höra av dig. Jag finns i Nyköping om du vill kika på min snabbbygges version av kärran. Jag kommer att bygga en till lite längre fram med lite mer detaljering.


    Göran

  11. #11
    ivves avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    655
    Jobb
    Rekreationsdocent.
    Klubb
    Roslagens MFK / Östhammars MFK

    Thumbs up Vampire

    Hej Göran.

    Tack för ditt svar.
    Jag misstänkte nästan att det var Kerry Sterners Vampire du höll på med.
    Har skickat en förfrågan till BelAir. Det är 1/5 som jag tänkte satsa på.
    Vad använder du dig av för ställ ? Är det Sierra, det är väl egentligen dom enda som är vettiga i det här fallet.

    Vad hamnade du på för vikt ? Tänkte att jag kanske kunde stoppa i min P-80, borde räcka mer än väl för skalenlig flygprestanda.

    Ivve

  12. #12

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 816
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jag använder Sierras ställ. Darrell på Sierra tillverkar även ett skalanoshjul till det här stället. Men gör inte misstaget som jag gjorde och beställ bara stället och tro att du skall kunna beställa noshjulet senare. Jag beställde ett noshjul i våras. Och jag har fortfarande inte fått det.

    Vikten har jag ingen aning om. Men så fort jag har slutmonterat kärran så skall den upp på vågen.

    Göran

  13. #13

    Standard

    Jag tackar för svaret, jag håller på med en Byron F-16 som jag har fått tag på. Och det är frigolitvingar och frigolitfena.

  14. #14

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 816
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av spitfireIX Visa inlägg
    Jag tackar för svaret, jag håller på med en Byron F-16 som jag har fått tag på. Och det är frigolitvingar och frigolitfena.
    Jag håller på och bygger en Jethangar International byggsats av en Corsair II A-7E och den har också frigolitvingar. Jag plankade dem med balsa och fick en väldigt fin yta för glasfibern.

    Göran

  15. #15

    Standard

    Hej!

    jag har med stor behållning läst de illustrativa instruktionerna för glasning och känner mig taggad att sätta igång. Har lite frågor av praktisk karaktär till Göran eller någon annan kunnig:

    1. Jag noterade av bilderna att du verkade glasa in hela undersidan på en gång men hur gjorde du med bommarna? Lät du glasfibern gå ner halvvägs runt eller vad?

    2. Hur gör man med skarvar? Min kropp är så lång att det knappast finns ett stycke som passar. Ska man försöka lägga skarv i skarv och blir det spackling som behövs där efteråt då?

    3. Det är ju ganska små satser man blandar åt gången eftersom man bara har c:a 15 minuter på sig. Men hur gör man när epoxyt börjat härda på ett område och man börjar smeta ut det nya? Spelar det ingen roll att den tidigare utsmetningen redan börjat härda eller ska man vara försiktig med att överlappa olika satser av epoxy?

    4. Jag har nu skaffat ritning och cnc-utskurna spant för min dröm-maskin: Short Sunderland. Det är en fyrmotorig flygbåt med riktig kölform. Hela konstruktionen är plankad, vingar, stabbe och kropp. Som övning bygger jag nu först en Seamaster 40 med liknande kölform. Jag tänkte glasa även övningsmodellen så de värsta misstagen görs nu och inte sen. Har du några tips gällande själva kölen? Den är V-formad ungefär såhär:

    | |
    \/

    Ska jag göra glasningen av själva V:et i ett stycke och låta sidorna överlappa något (har hört att för skarpa kanter inte går bra med glasfiber)?

    Det finns andra former på modellen som är mer räta och U-formade:

    |_|

    Vad rekommendar du där gällande överlapp och arbetsordning?

    5. Jag har börjat sniffa butiker efter glasfiber och det verkar inte vara så många som har något större sortiment. Konstruktören av Short Sunderland (Tony Nijhuis) rekommendar 17gr /m2 men det har jag inte hittat någonstans. Känner du till någon bra leverantör?

    6. Läste även guiden för glasning på din sajt Admin RC Scalebuilder och där rekommenderas bla Zaps Resin. Den verkar finnas hos de flesta hobbyhandlare men frågan är om den är bra, vad tycker du?

    Det här blir min första glasning och det ska bli riktigt kul!

    mvh

    Emil

  16. #16

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 816
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av emilb Visa inlägg
    Hej!

    jag har med stor behållning läst de illustrativa instruktionerna för glasning och känner mig taggad att sätta igång. Har lite frågor av praktisk karaktär till Göran eller någon annan kunnig:

    1. Jag noterade av bilderna att du verkade glasa in hela undersidan på en gång men hur gjorde du med bommarna? Lät du glasfibern gå ner halvvägs runt eller vad?

    2. Hur gör man med skarvar? Min kropp är så lång att det knappast finns ett stycke som passar. Ska man försöka lägga skarv i skarv och blir det spackling som behövs där efteråt då?

    3. Det är ju ganska små satser man blandar åt gången eftersom man bara har c:a 15 minuter på sig. Men hur gör man när epoxyt börjat härda på ett område och man börjar smeta ut det nya? Spelar det ingen roll att den tidigare utsmetningen redan börjat härda eller ska man vara försiktig med att överlappa olika satser av epoxy?

    4. Jag har nu skaffat ritning och cnc-utskurna spant för min dröm-maskin: Short Sunderland. Det är en fyrmotorig flygbåt med riktig kölform. Hela konstruktionen är plankad, vingar, stabbe och kropp. Som övning bygger jag nu först en Seamaster 40 med liknande kölform. Jag tänkte glasa även övningsmodellen så de värsta misstagen görs nu och inte sen. Har du några tips gällande själva kölen? Den är V-formad ungefär såhär:

    | |
    \/

    Ska jag göra glasningen av själva V:et i ett stycke och låta sidorna överlappa något (har hört att för skarpa kanter inte går bra med glasfiber)?

    Det finns andra former på modellen som är mer räta och U-formade:

    |_|

    Vad rekommendar du där gällande överlapp och arbetsordning?

    5. Jag har börjat sniffa butiker efter glasfiber och det verkar inte vara så många som har något större sortiment. Konstruktören av Short Sunderland (Tony Nijhuis) rekommendar 17gr /m2 men det har jag inte hittat någonstans. Känner du till någon bra leverantör?

    6. Läste även guiden för glasning på din sajt Admin RC Scalebuilder och där rekommenderas bla Zaps Resin. Den verkar finnas hos de flesta hobbyhandlare men frågan är om den är bra, vad tycker du?

    Det här blir min första glasning och det ska bli riktigt kul!

    mvh

    Emil
    Hej Emil

    1. Jag delar alltid upp ytorna i mindre områden för att det skall bli lättare att arbeta med glasfibern/epoxyn. Om jag inte minns fel så glasade jag undersidan på innervingarna med totalt fyra glasfiberstycken. Bommarna delade jag också upp i flera stycken och de slutade så att jag hade cirka 2 cm överlapp. Det är bättre att dela upp komplicerade ytor i mindre stycken än att försöka klä dem med få stora stycken.

    2. Jag lägger alltid överlapp och försöker hålla detta till 2-3 cm. Spackling får du göra oavsett hur du gör. Men är du bara noggrann med förberedelse jobbet på själva träytan så behöver du inte spackla så mycket.

    3. Min erfarenhet av att smeta på ny epoxy på epoxy som redan har börjat härda är att det gör inget. Det är bara till att smeta på.

    4. Dela upp glasningen i de naturliga områdena (när det gäller de V-formade ytorna) men med överlappning in på intilliggande områden. Det kan vara svårt att få glasfibern att vika sig över kanterna på grund av att fibrerna är ganska styva. Men ett knep för detta är att stryk på epoxy på glasfibern och ytan precis som när du lägger på den på de plana ytorna. När epoxyn börjar bli klibbig så smetar du fast den. Du kan behöva gå över dessa områden ett par gånger innan glasfibern bestämmer sig för att fastna på ytan.
    När det gäller riktigt skarpa kanter som just rätvinkliga hörn och kanter så rekommenderar jag dig att låta glasfibern sluta vid kanten och fortsätt med ett nytt stycke på andra sidan utan överlappning. Börja med undersidan och arbeta dig upp mot ovansidan.

    5. Jag har blivit rekommenderad väldigt många gånger att använda 17 gr/ m2 väv, men hade precis som du problem att få tag på det. Så därför använder jag minst 25 grams väv numera. Och därför kan jag säga att du kan med gott samvete använda 25 grams väv utan problem. Viktökningen är minimal och ytan blir lite hållbarare. Vad det gäller Sunderlanden så hade jag lagt 25 grams väv på alla ytor utom de ytor som utgör själva botten på "skrovet". Där hade jag lagt 50 grams väv.
    Vad det gäller leverantörer av glasfiberväv så köper jag en hel del av Lasse Palm på LP-Agentur.

    6. Ett litet förtydligande. Det är inte min site, utan jag är bara en av några Admins där.
    Zaps Resin är samma sak som Pacer’s Finishing Resin. Och det är det som jag använder till 99,9%. Så jag kan lugnt säga att jag tycker om det och att det fyller mina krav.


    Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor. Tänk bara på att tänk efter före när du jobbar med glasfiber och epoxy. Mina råd är baserat på min erfarenhet och det finns säkert andra som har andra tips.


    Göran

  17. #17

    Standard

    Hej Göran,

    tack för snabbt svar! Nu är alla tveksamheter undanröjda - bara att sätta igång!

    mvh

    /Emil

  18. #18

    Standard Alla kan!

    Hej,

    ville bara tacka för hjälpen och visa några bilder från min första glasning! Det är pontonerna som sitter längst ut på vingarna till min SeaMaster som har fått sig en omgång glas och epoxy. Allt enligt tipsen från Göran som Bokis sammanställt (det var förövrigt Bokis som gav mig 2kvm glas att komma igång med, de har inte gått att få tag på i hela Stockholm - tack bokis!).

    Köpte den sista pusselbiten idag, en precision scale för att mäta epoxyblandingen ordentligt. Enda problemet är att den titt som tätt stänger av sig så man måste antingen vara snabb eller komma ihåg hur många gram som redan hällts i.

    Hoppas fler vågar sig på detta för det har hitills inte var så svårt.

    /Emil
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_9635.jpg 
Visningar:	728 
Storlek:	44,2 KB 
Id:	4565   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_9636.jpg 
Visningar:	809 
Storlek:	34,3 KB 
Id:	4566   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_9637.jpg 
Visningar:	721 
Storlek:	43,3 KB 
Id:	4567  

  19. #19

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 816
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Snyggt jobbat Emil!

    Göran

  20. #20
    marell01s avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    834
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Tack för denna underbara guide!
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

Liknande ämnen

  1. Glasning eller inte glasning
    Av Silverfisk i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-05-22, 05:09
  2. PU-Lack till glasning
    Av Sigun i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-01-06, 12:37
  3. glasning....
    Av kenneth67 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-15, 21:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •