Göran, vad använder du för spackel efter att man grundat? Jag tycker pp100 är alldeles för hårt. Jag skall bara ha det till de ytligaste små små skavankerna...
Mvh Marcus
Göran, vad använder du för spackel efter att man grundat? Jag tycker pp100 är alldeles för hårt. Jag skall bara ha det till de ytligaste små små skavankerna...
Mvh Marcus
Hälsningar
/Marcus - Livet börjar vid 9G...
Jag använder detta:
En-komponents, torkar på en väldigt kort stund, lättslipat och lättarbetat.
Göran
Slå en signal till Lelle.
Göran
Hejsan!
Nu i dagarna har jag klätt med glasfiber för första gången! Blev mycket nöjd med resultatet och hållfastheten.
Har följt denna guide inför klädseln men har några extra frågor jag skulle vilja veta!
Hur gör ni när ni mäter upp blandningen av epoxit? Det epoxi jag använder blandar man 2 delar bas och 1 del härdare och har ännu bara mätt med ögonen och detta är ju långt ifrån perfektion så jag undrar om man kan väga de 2 delarna i varsin mugg och sedan blanda? Men risken är väl att de kan ha olika densiteter och ge fel viktangivelse....
Det finns inga små smidiga engångs måttglas man kan använda eller liknande? Vad är minst sämst, mest bas eller mest härdare i en blandning?
Och tillsist har jag upptäckt att slipa glasfiber är inte så roligt för armar m.m. det kliar och svider rätt gött efter lite slipande så drar man runt med skiten efteråt. Så vad rekomenderar ni för skydd när ni slipar? Munskydd är väl rätt bra att ha misstänker j jagmen för övriga kroppen?
//Sebbe
Hej Sebbe. Det finns en mycket bra o billig våg som Du kan använda. Köp billiga plastburkar - lägg dem på vågen
och sedan starta vågen. Vågen ställer sig på O,o gram och nu kan Du hälla i Dina olika blandningar och Du får absolut
rätt mängd och blandning.
Använd gärna en bordsfläkt som blåser bort eventuella epoxi-gaser ifrån den plats som Du sitter.
När Du slipar - kan Du även "våtslipa" i vatten. Det har fungerat bra för mig.
Lycka till. ingemar Nabbing Ållebergs modellflygklubb Falköping.
Hej hur funkar det med golvlacken istället för epoxy på balsa?
Torktid
Antal lager, stryknikngar
Slipbarhet, krävs det lika mycket spackel?
Vikt kontra epoxy
Hållfasthet
Ska glasa en balsa kärra i vinter med 25g väv och där jag jagar vikt
MVH K-Å
Jurassic med Jetcat P100 RX
Jetlegend F15C med Evojet Booster 130
Su 26, DLE30, ESM P51D med ljudmodul
FMS Henschel 123, Spitfire
GWS Me 262, ESM JU 87 D med Ljudmodul
Supercub Great planes, Dynam Catalina,
Jamara Stinson reliant, saito 170 R3, Cessna 185, el, flottörer
MVH K-Å
Oberoende Hobbykonsult
Funkar finfint!
http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post250709
”Vir prudens non contra ventum mingit”
Gott folk! Tipset om att våtslipa är helt fantastiskt! Man får en så perfekt yta man bara kan tänka sig och slipper allt damm och kli!
Det lokala apoteket hade inga burkar att sälja. Men jag hittade engångs shotglas som rymde 5cl, de funkar lika bra de! Dock får man slänga dem efter användning men 50st för 35kr är det värt!
Jag vill dock rekomendera handskar vid våtslipning. Händerna känns mycket torra och konstiga efter en dags slipning.
//Sebbe
Bra guide men när jag snabbläste så saknar jag något, möjligt att det står i texten ovan men en påminnelse är nog på sin plats.
Använd alltid nitrilhandskar, heltäckande kläder samt lämpligt andningsskydd när ni jobbar med epoxy.
Tex latexhandskar är inte helt täta och kan släppa igenom vissa allergiframkallande ämnen in till huden.
Bra ventilation är också högt prioriterat.
Epoxyallergi kan dyka upp när som helst om man får det på huden och har man en gång råkat ut för det så kan man aldrig mer jobba med epoxy.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)
Bokmärken