Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: CRRC Pro GF50i på Fullkontroll

  1. #1
    MrJets avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    220
    Jobb
    Tig-Svetsare GKN Aerospace
    Klubb
    Vänersborg Modellflygklubb

    Standard CRRC Pro GF50i på Fullkontroll

    Hej!

    Funderar på att köpa en sån har motor.
    http://www.fullkontroll.se/crrc-gf50...e885101736d911
    men så står det "Drivmedel: Oljeblandad bensin 95 oktan 25-40:1 OBS ej miljöbränsle!
    Olja 2-takts mineralolja (Castor) OBS ej miljöolja!"

    Är det någon som vet varför man inte kan köra på typ "Aspen" i den motorn?
    Gravallvarlig Hobby Pilot

  2. #2
    Brauers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    För att det inte ska kunna vara avdragsgillt hos skogsbrukare? Nääe, jag vet inte.
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  3. #3

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 839
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Denna motor inkl vilket drivmedel man skall använda har diskuterats på Svenskt Modellflyg - leta där så hittar du säkert tråden. Men Full Kontroll/MFT var väldigt bestämda på "bensinvalet".
    Hälsningar
    Roger

  4. #4
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Det där har dryftats tidigare lite varstans på forum o jag blir lika förvånad varje gång,använder Alkylatbensin till alla mina småpryttlar hemma ,förrutom modellprylar:motorsågar ,röjsågar ,ryggblås m.m..
    Kan vara så att det är någon konstig sorts membran som inte tål detta..
    Wallbro´s förgasare sitter i det mesta men det här lär väl vara nån kopia..
    Det finns säkert nån förklaring eftersom jag vill minnas att Full kontrll skrev nånstans att man MÅSTE använda vanlig handelsbensin..
    Sen vet jag inte varifrån definitionen "miljöolja" är för något,det kan tydligen inte användas det heller..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5

    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    54
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    södertäljemfk

    Standard

    En sak som gör mig lite förvirrad är "Olja 2-takts mineralolja (Castor) " det är lite motsägelsefullt då vad jag vet så är Castor det vi normalt kallar ricinolja.. och den är vegetablisk och inte en mineralolja...

    Janne J
    Går det så går det!!

  6. #6
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Skall berätta lite av mina erfarenheter av miljöbränsle.

    För många år sedan använde jag OK:s miljöbränsle tvåtakt till min snöslunga. Efter en 2-3 tankar så började motorn bli hopplös att starta och fick man väl igång den så hade den tappat ork. Bytte tillbaka till handelsbensin och har gått som en klocka sedan dess.
    Skrev till OK och frågade varför det blev så. Och svaret blev ganska kortfattat, vi vet att detta händer med vissa motorer. Större intresse visade dom inte.

    Ett antal år efteråt skaffade jag min första bensinmodellmotor och OK miljöbensin 2 takt. Motorn startade mycket bra till att börja med, men efter 2-3 tankar så blev det samma visa som med snöslungan, gick inte att starta. Efter långa ramsor av svordomar så tankade jag ur och i med vanlig handelsbensin, startade på första flippen ??!!

    Läste sedan på innehålls deklaration för miljöbränslet och det visade sig att det var inte enbart akylatbensin utan det fanns andra vätskor också, om jag inte minns fel så var det bl.a. etanol och miljöolja också.

    Letade på internet efter alkylatbensin och upptäckte att ren alkylatbensin såldes endast av Husqvarna och Jonsereds återförsäljare, (motorsågar).

    Motorn gick som hejsan med det nya bränslet, men när motorn stått över vintern och jag skulle starta den igen så var den hur trög/kärv som helst gick knappt att röra så jag beslöt mig för att skruva isär motorn för att titta. Och till min förvåning så kunde jag konstatera att miljöoljan som fanns i bränslet var som ett klister/sirap, det var bara till att försöka rengöra motorn.
    Sedan dess köper jag bara 4-takt aspenbränsle och blandar i högvärdig syntetisk racing tvåtaktsolja och har aldrig haft några problem sedan dess.
    Slutsatser, ja det får ni dra själva.

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  7. #7
    MrJets avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    220
    Jobb
    Tig-Svetsare GKN Aerospace
    Klubb
    Vänersborg Modellflygklubb

    Standard

    Hmmm... ja, oljan kan jag "köpa" att man kanske ska följa
    tillverkaren/säljarens råd, den kanske stelnar eller härsknar
    eller nåt så inte membran osv funkar som det ska. Men att inte
    kunna köra på miljöbränsle gör mig konfundersam.
    Det vore verkligen kul att "höra" motiveringen till dessa så
    kallade "råd" från berörda, eller från någon annan som är väl
    insatt i bensinmotorer.
    Gravallvarlig Hobby Pilot

  8. #8
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Lasse,du är klurig,vad fasen menas med miljöolja??
    Jag har fasen inte en susning..
    O de problem du har haft har jag turligt nog inte upplevt..
    Castrol-oljan (two-stroke) förresten,är förmodligtvis den bästa tvåtaktsoljan som finns,vad som ska undvikas är utombordmotoroljor,de är inte lämpade för detta ändamål..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #9
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Tjena Bokis,

    Vad jag har förstått så skall miljöoljan vara nedbrytningsbar uti naturen.

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  10. #10

    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    54
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    södertäljemfk

    Standard

    Bokis... tyvärr så står det inte castrol.. utan castor!
    Men jag håller med om att castrol gör bra smörjmedel... har dock inte använt deras tvåtaktsolja... men däremot kört ca 200 000 mil på deras fyrtaktsolja (dieselmotor)

    Janne J
    Går det så går det!!

  11. #11
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Miljöolja i min branch (Entreprenad dvs grävmaskiner, hjullastare, bandtraktorer etc) betyder att den bryts ner av nauren på ett sätt som inte vanlig olja gör. Vanlig oja kan ju ligga hur länge som helst utan att brytas ner, man har hittat rester efter olja ca 30-35år efter en gammal fabrik som revs här i vår stad.
    Miljöoljan kan alltså brytas ner och tas omhand av kära moder natur. Dock är det sämmre med maskinerna. När exempelvis Volvo började med miljövänlig hydraulolja var det många pumpar och ventilpaket som skar innan dom hittade just "Den" oljan som passade för deras maskiner.
    Visst oljan är bra, eller bättre i allafall för naturen, men satan så hård mot mekaniska pumpar etc. Och oss människor. Miljö hudrualoljan är oxå helt annorlunda att få på huden exempelvis. Den är INTE att leka med. Så jag kan tänka mig att dessa småmotorer oxå reagerar negativt på miljö klassat bränsle.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  12. #12

    Standard

    Läste lite om detta och det är så att syntet oljan i miljöbränslet tydligen inte är bra för kolvringarna och fodret pga råheten från fabrik utan man skall köra med 90 oktan + samt riktig mineral olja för att ringar å foder skall "slipas" in optimalt. Jag tolkar det som kör in motorn med egen blandad soppa å därefter så kan miljö soppa tillämpas. Alltså inkörning är mer viktigt på dessa "lågbudget" spisar.

    Citerad text:
    Attention!! Since the piston ring in the new engine is not perfectly has not been associated with the cylinder chamber inner wall yet when just bought, adoption of synthetic lubricants in the trail phase will result in permenant damage to these parts and finally the engine will not be able to acquire the designed power output as the consequence.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  13. #13
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Antikviteterna man flyger med i skala 1:1 (div. lycoming,continental mm.) vill inte heller alltid ha den trevliga normaloljan 15w/50 under inkörning utan en olja utan antiwear s.k straight beroende på att det ska "slita " in sig..
    Ung. samma sak här--
    Jag tänker hur som haver fortsätta med alkylatbensin ,det funkar ju!
    Har hällt en smula olja till i den dock..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  14. #14

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    159
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Tävlade i Minimoto för ett antal år sedan, och jag körde alltid på Aspen soppa, antingen Aspen Racing eller Aspen Plus, väldigt ren förbränning upplevde jag och bra pulver. Blandade givetvis bränslet själv, strax under två procent med Mobil Racing 2T. Detta är 50cc motorer med 10 hästar som går väldigt väldigt hårt på tävlingarna (toppvarv på motorn på cirka halva rakan sen stumt ända fram till nästa böj) och jag har inte ens hört om ett haveri på en sån. Jag pratar om Polinis motorer.

  15. #15

    Standard

    jo aspen 4takt soppa åsså blanda själv vet jag flera som gör till sina FG bilar, men det är tydligen skillnad på 2t färdigblandat å att köra med 4t soppan å blanda "riktig" olja i den... helt rätt
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  16. #16

    Standard

    Jag kör min DL-50 på Stihl soppa.. stihl är mega stor på motorsågar och går deras sågar på detta så går min DL-50 säkert utan problem.. mobil one mineral som inkörning. sedan syntet.. kommer inte ihåg vad..
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

Liknande ämnen

  1. Spinner adapter GF50I
    Av PowerPer i forum Bensinmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-12-03, 10:08
  2. fullkontroll eg-edge
    Av pär i forum Bensinmodeller
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-09-22, 09:18
  3. CRRC PRO GF50i vs DL-50
    Av Sigun i forum Bensinmodeller
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2008-11-08, 12:02
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-27, 22:12
  5. Above All/Fullkontroll Yak 54 25e
    Av Rickard i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-11, 08:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •