PROLOG:

Ja då var det dags att sätta igång med nästa projekt. Sneglat länge på någon av MJDs modeller, mest på J29 Tunnan.
Av en händelse strålade jag ihop med Bokis på Hobbymässan framför MJDs monter, och Bokis kan konsten att pruta..... Blev ett pris jag inte kunde säga nej till!! Och vi fastnade på Svensk Flyghistorisk Förenings hemsida:



Mats Johansson tar igen sig några minuter medan Göthe Johansson berättar om de olika modellernas förebilder. Som synes gjordes också reklam för nästa års Flyghistorisk Revy som skall handla om flygbasernas historia. Foto: Gunnar Åkerberg

(Fr.v. från baksidan ChristerL, Bokis och mekaniker Jim)


Eftersom jag är som jag är, född i Nyköping, medlem i Nyköpings Modellklubb (NMK) och Nyköpings Flyghistoriska Förening så måste ju min Tunnan få bli en Spanings-Tunnan från Södermanlands Flygflottilj F11!!
För säkerhethetsskull gjordes en omröstning på NMKs hemsida: http://nykmk.se/forum/viewtopic.php?t=956&start=0



Lite böcker och film är alltid kul att ladda med! I boken "Flygande Tunnan" finns det många bilder, berättelser och skalaritningar:











S29an flög på F11 i lite olika målningar men vill bygga min metallren med målad fena. Passar att se upp, tidiga S29 hade vingar utan "hajtanden.





I boken finns en berättelse av Gunnar Wolving, medlem i "Tusen Timmar Tunnan" och även under många år Nyköpings Modellklubbs sekreterare!