Reklam

 
Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 89

Ämne: MJD S29C Flygande Tunnan - A Non Extreme Makeover!

  1. #21

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa
    Dom är ruskigt snabba på MFT måste jag be att få hålla med om. Beroende på vad man beställer så kan till och med grejerna hamna direkt i brevlådan dagen efter man beställt om man gör som jag, betalar med kort.
    Mmmm.. betalade med kort jag också. Antar att det är slöa brevbärare här i Salem.... Vilket påminner mig om när vi fortfarande hade ett Postkontor i byn. Hörde denna konversation en gång, några månader innan det lades ner.:

    Kund: - Jag skulle vilja köpa kuvert.
    Kassörskan: - Vi har bara förfrankerade och vaderade kuvert.
    Kund: - Så ni har inga vanliga kuvert? Var kan jag köpa såna?
    Kassörskan: - I bokhandeln. (Vilket inte finns i vårat "centrum".)
    Kund, lätt irriterad: - Jaha, bokhandeln? Jag trodde det var där man köpte mjölk....





    Så vad har då gjorts sen sist? Jo, först är golvet klart i köket/hallen. Tröskeln mot vardagsrummet är på plats och så har jag lagt lite silik...... Just dé, S29an! Hela jiggen kom ut i tusen bitar, var lite pyssligt men gick. Svårast är att inte ta i för mycket så spant och lister går sönder. :? Rullade ihop ett slippapper och tejpade dit den på ett rör. Nu kunde jag likt en Sotare slipa till spanten på insidan.
    Sen skulle inloppskanalen limmas dit, men INGET talar om var den ska sluta bak i kroppen. Fläkten ska träs in 3 mm i spant F8, så jag lät kanalen sluta några mm bakom det spantet. Hoppas det blir rätt nu.... Plasten ruggades upp med 400 slippapper och väl på plats med skarven i botten limmades den dit med Ca-lim!

  2. #22

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Oj har det redan gått en månad sen förra uppdateringen?? Fritiden har mest ägnats åt köket men nu är det "stora jobbet" klart så det finns tid till annat. Idag var också min Avatarmålare krasslig så pappa fick vara hemma och VABa. Under en My Little Pony film smet jag ner i hobbyrummet. Bäst att sätta lite fart om kärran ska vara klar till flygsäsongen!



    Plankningen av kroppen fortskrider. Ett litet tips om man vill planka en större yta med ett helt flak och ytan är dubbelkrökt. Böjer man bara flaket blir det lätt bubbligt, speciellt här där plankningen är 1,5 mm...
    Så jag limmade balsabiten längs två kanter. När jag sen provade att böja flaket upp mot huvsargen såg jag hur det "bucklade" sig på ett ställe, där skar jag upp flaket med ett rakblad.



    Nästa moment var att limma flaket mot huvsargen. Notera hur flaket lägger sig över varandra där jag snittade, likt en kil. Nu gäller det att försiktigt skära bort kilen...



    ...lagom mycket tills du kan trycka ihop flaket snyggt igen. Mja kanske inte 100% men nästan! Tryck ihop å CA-limma!



    Värsta området på hela kroppen. Blev att limma plankningen...



    ..bit för bit.



    Å efter några minuters slipning blev det väl inte så illa. Kommer nog att behövas lite spackel här och där, men ganska nöjd med resultatet ändå!



    Plankningen av vingen har stoppats upp länge eftersom jag inte kunde hitta några sugrör att dra antennen i. Jag hade väl mer eller mindre bestämt mig att dra den i kroppen istället när jag idag lyfte blicken 1 meter och såg glaset med "bra-å-ha" prylar ovanför byggbordet. Fullt med plaströr!!! De skulle säkert gå att böja till med värme och få in i vingen, men var inte sugen på att borra hål i massa spryglar. Antennen dras i kroppen i alla fall!!
    (Ompa, behöver du några rör till J21an PMa mig din adress så skickar jag några!)



    När nu beslutet var taget var det bara att planka vingen. Använde vitlim (behöver köpa nytt!!!) och följde byggbeskrivningen där det tipsades om att använda lister längs fram och bakkant för nålarna. Funkar kanon när plankningen är så tunn. Vingen får torka över natten, blir den klar imorgon??!!

  3. #23

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Tjusigt jobbat Christer!

    Det lär bli trångt i luften med jetkärror av alla de slag om du dyker upp i Nyköping i sommar.


    Göran

  4. #24

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Tackar Göran!

    Ja vad säger Flygsektionsledaren om ett jetmeeting?

  5. #25
    Nalles avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    326
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Härligt bygge Christer.
    Tvingades Avatarmålaren att se My Littel Ponny på repeat, efter som du
    han så långt på modellen?? PDT_Armataz_02_20

    Det var ett mycket bra tips detta med slits i balsaflaket, kan nog komma
    till andvändning på S35 Draken.

    Christer; Jag är lite orolig att vår sektionsledare PDT_Armataz_02_12 fått Span på en dam.. PDT_Armataz_02_15
    Förut lät det alltid: Jag ska flyga på lördag och söndag. Nu låter det:
    Antingen flyger jag på lördag förmidag eller söndag eftermidag.
    /Nalle

  6. #26

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Mmmm... det kanske blev någon timme framför Barnkanalen oxå. :roll:

    Det var tragiska nyheter om Herr Sektionsledaren. Att karlar aldrig lär sig. Det finns ingen möjlighet att tala förstånd med honom? Men jag fruktar det värsta....

  7. #27

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Förmiddagens framsteg:



    Vingen togs loss, alla kanter slipades till. Dags för framkanter. Eftersom jag HATAR att slipa framkanter och 29an har en utfyllnad mellan vinge-kropp, så sågade jag till framkanten som den slutligen kommer bli. Varför slipa något som ändå ska bort senare??



    Det värsta togs med rakblad, sen grovt sandpapper och sist riktigt fint. Med en sån här tunn vinge är det viktigt med profilen, hellre rund än spetsig!!

  8. #28

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Snyggt Christer, mycket snyggt!

    Det skall bli roligt att få se den svischa förbi på MFD, för det är väl målet att den skall vara klar tills dess?? PDT_Armataz_02_03

    Skämt åsido, det är imponerande att se hur snabbt Du skär, limmar och slipar bitarna.. jag kämpar för fullt för att få ordning på min ARF och tycker att jag aldrig blir klar ändå. ops:
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  9. #29

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Ja du Taygher, vi håller tummarna att den flyger till MFD. Hoppas bara att den inte äger rum 1 maj....



    Så kör vi raskt vidare på vingen. Tyckte först att det var "lite B" att skevrodren kom i massiv balsastock och att man skulle forma dom själv.... Men det gick ganska fort, dvs runt kvarten att fixa båda!!



    La rodret mot vingen och ritade av vingens avsmalnande överkant....



    ... och även hur tjock rodrets bakkant ska vara. Sen var det bara in i snickarboa och skära till det värsta med mattkniven. Sen grovt sandpapper och avslutning med fint papper på låååååång kloss!



    Så var det klart! Ska bara profilera rodrets framkant så det går att svänga också!! Samt linkaget ska göras, sen ska vingen in i kroppen!
    De skarpögda ser också att vingspetsarna är på plats och slipade.

    To be continued!

  10. #30
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Härligt att se det går framåt. Min J-21 får nog ligga åt sidan tills jag är klar med P-47an. Tar dock fram den då och då för att fundra på dom dubbelkrökta ytorna som ska plankas. Provar mej sakta fram och funnit att små bitar som blir formskurna passar bäst. Lite extra pill men det både ser bra ut och känns bra.
    Ska ha den som terapi när Thunderbolten blir klar.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  11. #31
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Ser fint ut det där. Hur går det med bygget ?
    Mvh / Fredrik Glawe.

  12. #32

    Standard

    tror den flögs på elinfodagen i Vallentuna mfk, fint ljud

  13. #33

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Tyvärr har bygget stannat upp, så det var inte min 29a som flög i Vallentuna.

    Har i alla fall skurit upp kroppen och skjutit in vingen, så den börjar likna ett flygplan nu! Men så fort det börjat lugna sig med vardagssysslorna ska jag på den igen. Siktar på att den ska flyga tills Nalle och Sweeper har premiär med sina S35or!

  14. #34
    Nalles avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    326
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Halloj Christer.

    Hur går det med Tunnan? Har du gjort några framsteg, både vad det gäller bygge samt framtida planer för målningen? Eller har frun låst hobbyrummet tills du fått köket klart?
    Sotarn och jag siktar på att gör Roll Out i slutet september, början av Oktober om allt vill sig väl, vill säga. Om inte annat får vi väll ställa ut dom på det årliga Luciafikat.
    /Nalle

  15. #35

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Tjena Nalle (och ni andra)!

    Köket är klart, nu återstår tapetsering i hallen och trapphus!!!!

    Ärligt talat har det varit trögt på byggfronten. Dock är ett annat projekt 100% klart (efter vissa modifieringar) för provflygning och SKA flygas när vi är tillbaks från Öland. Yepp, vi har riktigt sen semester!

    Sen ska nog tänderna sättas i Tunnan. Bygglokalen har sista veckan utrustas med en snygg verktygstavla, nu behöver jag inte leta efter alla verktyg. Byggtiderna lär minska med minst 35%!! Sen får vi se om det räcker till oktober eller lucia :-)

  16. #36

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlägg
    Bygglokalen har sista veckan utrustas med en snygg verktygstavla, nu behöver jag inte leta efter alla verktyg. Byggtiderna lär minska med minst 35%!! Sen får vi se om det räcker till oktober eller lucia :-)
    Det är snyggt med verktygstavlor.....den första timmen eller så. Därefter så befinner sig verktygen av någon konstig anledning där de brukar vara.


    Göran

  17. #37
    Nalles avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    326
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Rättning i ledet!!!!

    Vad var det för dag igår??
    JO. Det var "något" som fyllde år igår , dess utom jämt.

    Trodde i alla fall att Christer hade koll på detta, men icke.
    Detta är vad jag svamlar om:


    Den första Saab J 29 flög den 1 september 1948.
    Så igår firade den 60år.


    Gå nu ut och klappa om din S29 Tunna lite extra Christer, samt limma på
    en ny del, så den kan glänsa lite extra på hobbybordet.
    /Nalle

  18. #38

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Ajajaj! Det missade jag totalt.....

    Grattis Tunnan!

    Sanningen å säga så har det börjat plockas med Tunnan igen, i väntan på en tank som ännu inte dykt upp...
    Å i kväll är det Tupperware-party på övervåningen, gissa vad jag ska göra då??!!

  19. #39
    Nalles avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    326
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlägg
    Å i kväll är det Tupperware-party på övervåningen, gissa vad jag ska göra då??!!
    Bygga en tank av gammla matlådor som blir över nu när frun köper nytt ??
    /Nalle

  20. #40

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Hej på er igen!

    Alltid finns det något att skylla på att byggen går långsamt. Har nu varit sjukskriven i två veckor och faktiskt knappt rört Tunnan. Inte ens "orkat" laddat upp bilderna från det som gjorts sen sist.

    Hemma med ryggont och ischias men börjar kännas skapligt nu. Tillbaks på jobbet 50% nästa vecka!

    Så nu när grabbarna Boys börjar klä sina Drakar kanske det är dags att få upp farten igen? Ska väl förhoppningsvis få något presentablet med mig på Luciafikat!

    - Här är skevroderstyrningarna tillbokade av 1,5 mm pianotråd, enligt mått på ritningen.

    - Vingen klar! Tyvärr börjar ungefär här den tidigare så detaljerade byggbeskrivningen balla ur. TROR att man bör klä vingen innan den skjuts på kroppen. Men vingrotsutfyllnaderna ska monteras efter att vingen är på plats, kanske man ska slipa till dom och klä efteråt??

    - Fläktdelar, fästet försiktigt lossat. Saknade skruvarna (M2,5 x 5) som motorn monteras med i fläkthuset. Men Mats "MJD" Johansson skickade två med brev, tack för det!!

    - Här är medbringaren fastlimmad med medföljande Loctite. För att få rätt distans läggs en bit balsa mellan medbringaren och motorn. Bygginstruktionen säger "lägg dit en distansbit av balsa": 1mm? 2 mm? 5 mm? 1234 mm??? Läser man instruktionen till Alfa-fläkten står det 1,6 mm, tog 1,5mm!

    - Allt ihopmonterat, kolla att motorn går åt rätt håll!! Riktigt trevligt drag i fläkten vid motorkörning, och inga större vibrationer vad jag kan känna.

    - Innan montering av fläkten i kroppen tänkte jag göra "spaningskapseln" under nosen. Gjorde små spant från uppskalad ritning.

    - Gjorde först plankningen av 1 mm balsa men det var alldeles för tunnt och vekt. Valde 2 mm så jag jag lite slipmån oxå.

    - Plankat runt om.

    - Bakre delen gjorde jag av flera 2 mm flakbitar. La lite Gladpack mellan kroppen och balsabitarna som limmades ihop med CA. Fick nu en kloss som följer kroppsrundningen.

    - Klossen på plats och grovslipat. Det kanske inte blir 100% "skala-riktigt" men tillräckligt för en sån här liten kärra, tycker jag!

    Till nästa gång... Ha det bra!!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P9120001.jpg 
Visningar:	350 
Storlek:	162,0 KB 
Id:	1645   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P9120002.jpg 
Visningar:	383 
Storlek:	165,6 KB 
Id:	1646   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Pa080032.jpg 
Visningar:	378 
Storlek:	176,5 KB 
Id:	1647   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Pa080034.jpg 
Visningar:	400 
Storlek:	196,1 KB 
Id:	1648   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Pa200036.jpg 
Visningar:	391 
Storlek:	200,9 KB 
Id:	1649  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Pa220037.jpg 
Visningar:	388 
Storlek:	183,8 KB 
Id:	1650   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Pa240039.jpg 
Visningar:	360 
Storlek:	171,3 KB 
Id:	1651   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Pa270041.jpg 
Visningar:	367 
Storlek:	167,2 KB 
Id:	1652   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Pa270043.jpg 
Visningar:	359 
Storlek:	176,0 KB 
Id:	1653   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Pa300046.jpg 
Visningar:	391 
Storlek:	175,6 KB 
Id:	1654  


Liknande ämnen

  1. Tunnan´s misshap på Malmen - vad hände?
    Av henke2 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-06-02, 23:16
  2. Svenska hemligheter, Flygande tunnan
    Av Zkeeter i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-21, 21:12
  3. Peak model extra 330l 25% "makeover"
    Av Corsair i forum Byggdagboken
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-11-09, 20:36
  4. Aermacchi makeover
    Av jobex i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-05-01, 15:49
  5. Tunnan i profil
    Av GöranB i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-20, 11:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •