Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Motormontage J-3 CUB 26 s

  1. #1


    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    53
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MRFS Malmö

    Standard Motormontage J-3 CUB 26 s

    Hej

    Är fortfarande ganska grön inom modellflyget. Jag införskaffade en J-3 Cub 26s (the World Models) till min motor OS 25 FX. Fästhålen med slagmuttrarna till motorbocken var redan fixade i brandväggen. Enligt byggbeskrivningen skall motorn sidomonteras, men detta får jag inte till att funka, motorn sitter alldeles för högt för att ljuddämparen skall gå fri från kroppen.

    Är det någon som har haft samma problem som jag råkat ut för.

    Modellflygare på gamla dar.

    ops:

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Ja, det är inte kul att säga detta men både jag och en bekant har haft en likadan modell och ingen av oss lyckades med den - båda klippte brutalt och vi är inte helt nybörjare trots allt.. Han brände upp sin direkt.
    Men det är klart att du skall testa den men var försiktig med skarpa svängar i lägre fart. Och eftersom den maskinen bara har 1 skevservo så kan du ju inte på nåt enkelt sätt ha differentierade skevroder heller. Det går ju att komma en bit på väg även mekaniskt men det är enklare med 2 skevservon.
    Jag hade elmotor i min men han hade en liten 4T i sin vill jag minnas.
    Tyvärr har jag därmed inga tips om monteringsproblemet - men flyg in dig på kärran utan kåpa - då har du i alla fall en grej mindre att laga om det händer nåt...
    Kolla även denna tråd avseende Cub:ar i största allmänhet - det finns ett och annat tips där - http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=5437
    Hälsningar
    Roger
    PS: jag har inte givit upp utan köpt en sådan här istället - http://www.e-fliterc.com/Products/Re...arts%20Listing
    Hoppas den är en aning snällare..

  3. #3


    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    53
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MRFS Malmö

    Standard

    Hej igen och tack för svaret, det lät inte så tryggt för en grön flygare när du beskrev uppförandet hos Cuben.

    Ps. Går det att motera motorn upp och ned, utan att få driftsproblem?

    Modellflygare på gamla dar.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Det är ju enkelt fixat!

    1. Skruva fast motorn på motorbocken.

    2. placera alltsammans mot främre spantet. (vrid på motor/motorbock så att ljuddämparen hamnar där du vill).

    3. Limma fast motorbocken mot främrespantet med Ca lim (t.ex Flash + kicker så att allt torkar medesamma).

    4. Borra genom de 4 fästhålen i motorbocken rakt igenom främre spantet.

    5. Placera blindmuttrarna i hålen (kan vara lite trångt eftersom det görs innifrån flygkroppen) och drag fast dem med de bultar som ska hålla motorbocken mot spantet. OBS! Använd alltid svarta insex bultar!
    Minicars har bra insexnycklar från Ungerska firman HUDY med härdad klinga. Använd inte vanliga korta vinklade insexnycklar typ Bondhus (skräp).

    Nu sitter allt fast!

    Vill du differentierade skevroder ,mer upp än ner (vilket inte alls är nödvändigt) så gör du bara så att du tar ett sexarmat servook (eller ett runt) och placerar linkaget bakom centrum på servot. Då får du mer utslag uppåt än neråt.
    Men som jag sa förut ...detta är inte alls nödvändigt!
    Vad som däremot är nödvändigt det är att kolla om vingarna är raka eller hellre...har lite wash-out i vingspetsarna.
    Wash-out innebär att vingarna är lite vridna så att vingspetsarna (eller mer riktigt den yttre delen av vingen) ligger och flyger med lite negativ anfallsvinkel Detta medför att den yttre delen av vingen stallar senare än den innre delen av vingen ,vilket medför att planet får behagligare lågfartegenskaper och inte klipper.
    Motsattsen är Wash-in...då är vingen vriden (torderad ) år fel håll (vingens yttre del ligger och flyger med högre anfallsvinkel än den innre delen) och planet stallar vid minsta försök till sväng.
    Ovanstående fixas med varmluftspistol och lite vridning!!

    Allt kan kollas sedan med en vinkelmätare (finns i alla hobbybutiker,ex: Robart) men kan enkelt kollas visuelt utan dyra vinkelmätare.

    Ingen CUB är svårflugen!!! Det handlar bra om att du som flygare flyger den rätt och har gjort lämpliga inställningar...Kunskap är makt!!

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Om du Jaka flugit just denna lilla Cub framgångsrikt med de "moddar" du beskrivit så bugar jag mig. Har du inte gjort det så kanske du möjligen inte skall vara så säker på vad som behöver ändras på den kärran... Den är lurig helt enkelt - om det bara var jag själv som haft problem har jag kunnat "köpt" det som "pilot-relaterat" men då också en erfaren Cub-flygare råkat ut för precis samma saker så tror jag inte det är en tillfällighet. Men givetvis hoppas jag ändå att Gins exemplar är bättre så att han kan flyga den och njuta av sin lilla Cub.
    Hälsningar
    Roger
    PS:
    "Ingen Cub är svårflugen" - Nja - tror inte att alla som provat på Cubbar håller med dig i det påståendet...

  7. #7

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Hej,
    Om du Jaka flugit just denna lilla Cub framgångsrikt med de "moddar" du beskrivit så bugar jag mig. Har du inte gjort det så kanske du möjligen inte skall vara så säker på vad som behöver ändras på den kärran... Den är lurig helt enkelt - om det bara var jag själv som haft problem har jag kunnat "köpt" det som "pilot-relaterat" men då också en erfaren Cub-flygare råkat ut för precis samma saker så tror jag inte det är en tillfällighet. Men givetvis hoppas jag ändå att Gins exemplar är bättre så att han kan flyga den och njuta av sin lilla Cub.
    Hälsningar
    Roger
    PS:
    "Ingen Cub är svårflugen" - Nja - tror inte att alla som provat på Cubbar håller med dig i det påståendet...
    Roger,
    Du är tydligen ingen Pylon pilot....

    // Nyroth

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Nyroth,
    Pylonpilot - nä, inte idag men det lustiga är att jag faktiskt var det i min ungdom.. Tyvärr sitter inte takterna i och då går det som det går med TWM Cubben..
    Hälsningar
    Roger

  9. #9
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Såsom Cubälskare (kärleken är inte alltid besvarad ops: ) så blir man full i skratt när man läser Jannes inpass,jag önskar att när jag har 32 år i ryggen som modellflygare att jag ska vara så skicklig på det här!
    Men tror inte att jag någonsin kommer dit tyvärr...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  10. #10


    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    53
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MRFS Malmö

    Standard

    Hej på er och tack för inläggen.

    För en gröngöling fattar jag inte sy mycket av det vingtekniska. Är dock lite förvånad att man behöver göra dessa ingrepp på modellen för att den skall gå att flyga med på ett säkert sätt. Nedan hämtat från tillverkarens hemsida gällande Cuben

    Key Features
    One of the smallest ARF Cubs on the market
    Top quality balsa and plywood construction
    Premium hand iron-on covering film
    Built-up wings
    Comes with all hardware and accessories
    So stable that you can fly it as a trainer
    :?: :?:

    Gin

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Vad ska man säga...Man blir blir stum i bland. Här för söker man hjälpa någon och vad får man till svar....?? En massa gnälll!
    Jo jag har flugit R/C i 32 år... tävlat i en massa olika grenar, konstruerart flygplan skrivit artiklar mm. Under dessa år har man naturligtvis samlat på sig en massa flygerfarenhet/byggerfarenhet...ganska naturlig eller hur. Är det inte tillåtet att dela med sig av detta på forumet eller är det bara vissa utvalda som får yttra sig????

    Så låt oss återvända till CUB:en. Vad är det för konstigt med att jag rekommenderar att han kollar vingen ??? Wash-out är ju något som är ytterst viktigt att ha på de flesta flygplan (både modeller och fullskala).
    Och det är wash-out eller inte som i stort bestämmer om ett flygplan ska var snällt (inte stalla så lätt) eller vara fruktansvärt klippbenäget.

    Jag har sett massor av modeller geneom åren där ägaren har skyllt på konstiga flygegenskaper och där vingen vart torderad åt fel håll (Wash-in).
    Lyckligtvis är de flesta ARF kärror idag väldigt välbyggda och har raka vingar, men det skadar ju inte att kolla då och då.

    Hälsningar!
    Jan Karlsson
    Väsby Modellflygare

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Jaka,
    Jo, vi försöker väl båda två att hjälpa till. Jag genom att varna för att han KAN få problem med just denna modell - baserad på mina egna och en annan kompis erfarenheter. Medan du säger att "ingen Cub är svårflugen" - vilket jag tvivlar på kommer av att du flugit en TWM .26 Cub. Om det var gnäll så låt gå för det.
    Sen detta med att efterhand skapa en wash-out på en färdigbyggd vinge. Det är nog enklare att säga än att göra även om du givetvis har helt rätt i sak. Min erfarenhet är att även om man försöker att ändra en färdigbyggd vinge så brukar inte ändringen vara speciellt beständig.
    Hursomhelst så fick ju "gin" lite tips av dig angående den ursprungliga frågeställningen - motorfastsättningen. Sen lite tips av mig om att vara uppmärksam på kärrans flygegenskaper som kan vara luriga. Så nu håller vi tummarna att "gins" kärra är väsentligt bättre än de två exemplar jag refererar till och att den fungerar som i reklamen - "So stable that you can fly it as a trainer" !
    Hälsningar och lycka till "gin" önskar
    Roger

  13. #13
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    att ändra wash outen är faktiskt ganska lätt.
    gjorde det med en cub jag hade för länge sedan.
    när jag hade byggt fördigt den så märkte jag att vingen var lite skev men det var bara att spänna fast vingen i byggbordet och värma bort skrynklorna som blev i klädseln sedan dess har vingen varit bra (ja den flyger fortfarande men i någon annas ägo)

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!

    Varför skulle en Just en CUB vara svårflugen??? Den enda (oftast i alla fall) anledningen till att ett flygplan beter sig "konstigt" i luften är just att vingen är skev (Har wash-in)
    Men det är ju ganska enkelt att fixa till...bara sätta vingen mellan benen och vrida samtidigt som man värmer vingen med varmluftpistolen. Ett annat sätt är att ta bort klädseln och "fixa med" spryglarna och sedan klä om vingen. Inte mycket jobb alltså...

  15. #15


    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    53
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MRFS Malmö

    Standard

    Hej

    Jag är faktiskt ganska imponerad av era kunskaper angående eventuella defekter på vingens rakhet. Jag själv har liten erfarenhet av friflygande monster, (flög lite linstyrning på 60-talet) och nu på gamla dar tänkt att aktivera mig inom modellflygeriet. Wash-out, negativ anfallsvinkel innebär detta att vingen så att säga är vriden (skruvad) till höger eller är det tvärt om. Vid en ren okulärbesiktning bedömer jag att vingen är rak men det fodras kanske en mera noggrann mätning.
    Har även en Ready (ganska kraschtålig) som jag flygit runt med några gånger.

    gin

  16. #16
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Orginalet skulle troligtvis behöva sig en omgång,det är inte helt ovanligt att den biter ifrån sig i start o landningar,den kräver en hel del av piloten den med..
    Anledningen Janne att jag(o och jag är inte ensam) reagerar på dina inlägg är att de skrivs på ett sätt som är så tvärsäkert,jag vet att du har stora kunskaper i ämnet men ibland så tycker jag att det blir nästa roligt..
    De cubbar jag har flugit har haft en sak gemensamt o det är att de blir mycket snällare om de är lite större,längden kontra vingspannet gör den idealisk till att få div. oönskade kursändringar om det inte är vindstilla,speciellt i starten om man inte är med..Sidvind gillar den inte alls..
    Fart är som jag har upplevt det A och O i starten,att man inte rycker upp den för tidigt utan låter den få bra fart på backen o i kontrollerad rak kurs..Har sett många halvmånar när de ska upp..
    Den har en hel del gemensamt med DH Beaver i proportionerna o den upplever jag som likadan..
    Dock så är det en av de trevligaste kärrorna jag vet o flyga av samma anledning,för att få den att uppföra sig så måste jag vara aktiv bakom radion annars blir det lätt hängande röv i svängarna o groundloop när den ska upp eller ner.. ops:
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Att ideligen åberopa 32 eller x antal års erfarenhet följt
    av att det bara finns en sanning behöver
    ju inte alltid vara en kvalitetsstämpel...

    I mitt fall känns det tvärtom som så att
    respekten sjunker gentemot en som i alla
    lägen känner sig manad att på olika sätt hävda sig
    genom att påtala hur många år man minsann
    har i loggboken för de mindre vetande.

    Konstigt hur detta med hur man
    får respekt för olika människor fungerar.

    Ex.vis Nyroth är ju en som jag iaf
    på grund av hans sätt att skriva sina inlägg
    respekterar, förklarar på ett pedagogiskt saker o ting
    utan pekpinnar.

    Sådärja nu har man väl retat upp nån...

    (Men det bjuder jag på)

    Mvh Kent

  18. #18
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka
    Hej!
    Det är ju enkelt fixat!

    1. Skruva fast motorn på motorbocken.

    2. placera alltsammans mot främre spantet. (vrid på motor/motorbock så att ljuddämparen hamnar där du vill).

    3. Limma fast motorbocken mot främrespantet med Ca lim (t.ex Flash + kicker så att allt torkar medesamma).

    4. Borra genom de 4 fästhålen i motorbocken rakt igenom främre spantet.

    5. Placera blindmuttrarna i hålen (kan vara lite trångt eftersom det görs innifrån flygkroppen) och drag fast dem med de bultar som ska hålla motorbocken mot spantet. OBS! Använd alltid svarta insex bultar!
    Minicars har bra insexnycklar från Ungerska firman HUDY med härdad klinga. Använd inte vanliga korta vinklade insexnycklar typ Bondhus (skräp).

    Nu sitter allt fast!

    Vill du differentierade skevroder ,mer upp än ner (vilket inte alls är nödvändigt) så gör du bara så att du tar ett sexarmat servook (eller ett runt) och placerar linkaget bakom centrum på servot. Då får du mer utslag uppåt än neråt.
    Men som jag sa förut ...detta är inte alls nödvändigt!
    Vad som däremot är nödvändigt det är att kolla om vingarna är raka eller hellre...har lite wash-out i vingspetsarna.
    Wash-out innebär att vingarna är lite vridna så att vingspetsarna (eller mer riktigt den yttre delen av vingen) ligger och flyger med lite negativ anfallsvinkel Detta medför att den yttre delen av vingen stallar senare än den innre delen av vingen ,vilket medför att planet får behagligare lågfartegenskaper och inte klipper.
    Motsattsen är Wash-in...då är vingen vriden (torderad ) år fel håll (vingens yttre del ligger och flyger med högre anfallsvinkel än den innre delen) och planet stallar vid minsta försök till sväng.
    Ovanstående fixas med varmluftspistol och lite vridning!!

    Allt kan kollas sedan med en vinkelmätare (finns i alla hobbybutiker,ex: Robart) men kan enkelt kollas visuelt utan dyra vinkelmätare.

    Ingen CUB är svårflugen!!! Det handlar bra om att du som flygare flyger den rätt och har gjort lämpliga inställningar...Kunskap är makt!!
    Det va en bra beskrivning Jaka till o med jag förstår den o det säger inte lite...
    lev väl
    mvh wesse

    Get high with hovering
    not drugs

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    84
    Jobb
    Vaktmästare V-mina kyrka
    Klubb
    Genlanda MFK

    Standard

    och tur är väl det att det finns många olika synpukter på något.
    på det sättet skapas ju fler lösningar!
    måhända att den ena kanske är lite krångligare än den andre.
    men visst är det så vi lär oss?
    något som kan verka helt oförklarligt är efter en stund helt logiskt.

    och visst kommer kunskap med ålder.
    men samtidigt så är det ju så mycket som förändras också...

    njae...vi ska nog helt enkelt lära oss att lyssna lite bättre på varandra
    och lära oss av varandra.

    och det här är ju ett forum..är inte en av tankarna att alla ska kunna dela med sig av sin kunskap eller frågvishet?
    och utifrån de svar man får kan man ju få sålla lite men oftast så,tycker iaf jag. så brukar man ju få väldigt bra hjälp.

    jag kan då bara säga att tack vare alla dessa rc forum som finns,
    det är tack vare dem och alla medlemar som jag idag flyger

    så slutligen...låt tankarna sprudla!!
    Futaba F7C 2,4 GHz
    T-Rex 500 ESP,BeastX
    Kyosho Edge 540 EPP Red Bull

    http://www.pixbox.se/usr_show_id90158_page0_order1.html

  20. #20
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Eraiser
    och tur är väl det att det finns många olika synpukter på något.
    på det sättet skapas ju fler lösningar!
    måhända att den ena kanske är lite krångligare än den andre.
    men visst är det så vi lär oss?
    något som kan verka helt oförklarligt är efter en stund helt logiskt.

    och visst kommer kunskap med ålder.
    men samtidigt så är det ju så mycket som förändras också...

    njae...vi ska nog helt enkelt lära oss att lyssna lite bättre på varandra
    och lära oss av varandra.

    och det här är ju ett forum..är inte en av tankarna att alla ska kunna dela med sig av sin kunskap eller frågvishet?
    och utifrån de svar man får kan man ju få sålla lite men oftast så,tycker iaf jag. så brukar man ju få väldigt bra hjälp.

    jag kan då bara säga att tack vare alla dessa rc forum som finns,
    det är tack vare dem och alla medlemar som jag idag flyger

    så slutligen...låt tankarna sprudla!!
    det va oxå kloka ord.... men norrlänningar har ju lite mer vett i sig anser ju jag...

    smålänningar är mest besvärliga

    Get high with hovering
    not drugs

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •