Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: 3 -bladig propp......friska upp mitt minn

  1. #1
    Wulfmans avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    481
    Jobb
    Entrepenör
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

    Standard 3 -bladig propp......friska upp mitt minn

    Hur var det när man skulle jämföra en tre bladig propp mot en tvåbladig......skulle man inte lägga till en storlek.

    T.e.x motsvarigeheten till en trebladig 12/6 prop är en 13/6 tvåbladig.. :roll: eller är jag helt ute och cyklar
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

    "En gång modellflygare, alltid modellflygare"

  2. #2
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    ..ner en tum i diameter ,upp en tum i stigning..Så får jag det o funka ..
    ex.12x6 tvåblad=11x7 treblad..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    180
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard

    finns det 3 bladiga W "wide" propellrar för t.ex. 3D?
    Kan ju vara intressant om man har dålig markfrigång eller lat vaktmästare på fältet

  4. #4
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    ingen som vet var ifrån man kan få tag på en trebladig propeller på 8X6
    skulle nämligen vilja ha en till min tempest??

  5. #5
    Wulfmans avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    481
    Jobb
    Entrepenör
    Klubb
    Siljansbygdens MFK
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

    "En gång modellflygare, alltid modellflygare"

  6. #6

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Wulfman ! Du har helt rätt ...12x6 treblad ungefär samma som 13x6 tvåbladigt. Men...varför köra trebladigt när trebladigt alltid ger sämre prestanda?

  7. #7
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    vad gör en trebladit propeller som är så prestanda försämrande när man ändå har en tvåbladig som är lite större och ungefär samma motstånd??

    en fördel är iaf att det ser bra ut med en trebladig dock bara på vissa plan

  8. #8

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Till de flesta flygplan är det bäst att använda så få blad som möjligt.

    En-bladiga propellerar används t.ex i "Speed"linflyg därför att dessa ger bättre prestanda. Pratar vi vanliga, normalstora R/C flygplan så gäller samma regel: 2 blad ger bättre prestanda än 3 bladiga propellrar.
    Varför fungerar det sämre med 3 blad?? Tidigare har man trott att det skulle bero på att bladen skulle störa varandra. Det bildas ju turbulens bakom varje blad. På små propellrar gäller nog det fortfarande Men numera lutar man år att den sämre verkninggraden kommer sig av att propellerdisken är mindre och massan större på en trebladig prop.

    Så att välja rätt propeller fabrikat är viktigt.
    APC gör bra plastproppar liksom RAM, Bolly och vissa Graupner snurror.
    Master Airscrew tillhör bottenskiktet.

  9. #9
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    jaha det hade jag ingen aning om, tack.

    ok men är det mycket försämring vi pratar om eller bara lite?

    Man kanske ska hålla sig till två blad då de är ju billigare också

  10. #10
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 155
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel L
    Man kanske ska hålla sig till två blad då de är ju billigare också
    Och varför flyga en Tempest med 3-bladig propeller när förebilden hade en 4-bladig???!!! (Sorry, kunde inte låta bli, jag är en nörd!!)

  11. #11
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    ehöööömmmbah ops ops: glömde det ops:
    nåja det blir nog en tvåbladit prop ändå

  12. #12

    Standard

    Frågan är ju om flygförmågan blir sämre med fler blad ?

    Jag vill ju flyga skala och en musse har ju 4 blad orginal, och jag vill vara så nära orginal som möjligt.
    - "Jag är inte rädd, jag kan flyga"
    Här bor jag

  13. #13

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Flygförmågan sämre?? Nä men prestandan! Oftast i alla fall. Skillnaden kan ibland vara hårfin.
    Men som alltid gäller det för bra prestanda att välja bra propeller ...och kanske vara villig att fila den för bästa prestanda. Hur många gör det?

    Oftast är APC ,RAM,Graupner Cam-prop och Bolly bra om vi snackar vanliga plastproppar.
    Master A och Kyosho bör undvikas.

    Vad gäller 3-eller 4 bladigt för att passa en skalamodel så är det näst intill omöjligt att få en vanlig metanomotor att orka med en skalariktig (i rätt skalastorlek) Hamilton standard snurra på t.ex en P-51 Mustang.

    Byron gjorde ett försök för 25 år sedan med sin P-51 Mustang med växel. Då var det möjligt att flyga med en fyrbladig 24x ? propeller och näst intill skalariktig snurra.
    Har man inte växel kommer bara propelelrn att se ut som en korslagda tandpetare. Dessutom kommer flygprestandan inte att bli lika bra som med 2 bladig snurra. Men det finns undantag.

    På min DC-3 (Marutaka, 211cm i spv) så chansade jag på att mina OS .26r skulle orka dra skalriktiga Hamilton standard snurror (10x5) eftersom bästa snurran till dessa motorer är 10x5.
    Jag gjöt därför 3-bladiga kopior på Hamilton standard propellrarna i kolfiber och dessa fungerade tursamt lika bra som tvåbladiga 10x5.

  14. #14
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    någon som vet om JXF propar är bra (ömh har dem)

  15. #15
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    JXF är en MYCKET prisvärd prop,har gott om dem,problemet är mest att de bara finns i de mindre storlekarna..
    Appropå treblad,flög calmato/OS 52 med en Master 11x7 o det var riktigt trevligt..
    En del beroende på att den ger líte svänghulseffekt tror jag (tomgången blev väldigt lugn)men det var bra drag i den!
    Sen vad det gäller fyrbladig propp så är det nog så att man måste få ner varvtalet o maximera stigningen för att få det att funka..
    RCV 120 SP och en 13,14 tums stigning så kan det gå..
    Eller ännu hellre ,moki /solopropp men det är lite annan storlek o peng då.. ops:
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  16. #16

    Standard

    Det låter som jag behöver en utbildning i ämnet, för jag fattar verkligen noll av det ni snackar om. ops:

    /Bengan
    - "Jag är inte rädd, jag kan flyga"
    Här bor jag

  17. #17

    Standard

    samtidigt Jaka kan det helt bero på applikation, eller i vardags mun vad och hur vill man flyga. Att man inom speed använder 1-bladiga för att det funkar bäst där ja, men var lite mer lyhörd lyssna läs scanna av vad man vill göra, tex så kan en 3-bladig vara bättre om man flyger 3D då vill man kanske att proppen skall hjälpa till och bromsa vid dykning etc, en 2-bladig må vara "bruks proppen" men som sagt man får också se till vad man skall göra och vad man förväntar sig av flygplanet.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  18. #18
    Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Kloka ord Hanke!

    // Nyroth

  19. #19
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Jaka, du kanske skulle ta och prova flyga utan propeller blad så kanske det blev slut på ditt APC ,RAM,Graupner Cam-prop-prestanda-Pylon-fart och Master A är skrot tjatande
    //Tobbe

  20. #20
    wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    nu tyck jag ni skäller på stackars Jaka skäll på mig i stället jag mår bara väl av det :roll:

    jag ska köra 5-bladigt då ska ni få allihopa

    Get high with hovering
    not drugs

Liknande ämnen

  1. 3-bladig propeller sökes
    Av Wakawo i forum Allmänt om flyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-14, 16:54
  2. 3-bladig propeller?
    Av Gramse i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-24, 14:43
  3. balansering av tre bladig prop
    Av Daniel L i forum Allmänt om flyg
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-10-01, 09:48
  4. 4 bladig propeller
    Av Ompa i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-27, 11:04
  5. Var hittar jag 3 eller 4-bladig propp?
    Av colsson i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-22, 20:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •