Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 42

Ämne: 3 -bladig propp......friska upp mitt minn

  1. #21
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    hmm ni glömmer att jaka är en pylon fanatiker som jagar prestanda överallt .... personligen fattar jag inte ett skvatt av alla konstiga termer som nämns... på "rätt" kärra skall man väl köra med det som ser bäst ut ... lite ögon godis behövs ju med sen om det flyger20 km saktare på full skruv ... är väl av lite mindre vikt ... full gas använder man ju sällan som söndags flygare eller ??? ops:
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka
    ... Men numera lutar man år att den sämre verkninggraden kommer sig av att propellerdisken är mindre och massan större på en trebladig prop. ...
    Vad har du detta ifrån? Massan på en propeller har inte ett dugg med dess verkningsgrad att göra. Den inverkar endast på den tid det tar att varva upp och ner motorn.

    Skillnaden i verkningsgrad mellan två- och trebladiga propellrar är ganska liten, dvs. några procent. För den som håller på med "söndagsflygning" spelar det därför mindre roll om man väljer en två- eller trebladig propelller.

    En trebladig propeller absorberar cirka 50% mer effekt än en tvåbladig propeller om bladformen är oförändrad. För att motorn ska kunna arbeta med oförändrat varvtal kompenserar man vanligtvis för det ökade effektbehovet genom att minska propellerns diameter och/eller stigning.

    Jag har funnit att för normalt sport/skalaflyg är det enklast att låta stigningen vara oförändrad och endast minska diametern. Man kan då visa att diametern för en trebladig propeller ska vara 84% av diametern för motsvarande tvåbladiga under förutsättning att propellerbladets form är oförändrad. Exempel: En 14" tvåbladig propeller är ungefär ekvivalent med en 12" trebladig. Om bladen görs slankare på den trebladiga propellern behöver inte diametern minskas lika mycket.

    Propellerdiametern har stor betydelse för den statiska dragkraften varför den mindre trebladiga propellern fungerar sämre för exv. hovring än vad motsvarande tvåbladiga propeller gör. Denna skillnad i dragkraft avtar med ökad hastighet.

    En enkel tumregel är att de små propellrar som vi modellflygare använder ger sin bästa verkningsgrad vid en flyghastighet som är ca 85-90% av det som brukar kallas "pitch speed", dvs. propellerstigningen gånger varvtalet i lämpliga enheter.

    /Michael

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Jag ska erkänna att där var jag lite tveksam för jag har trott på resonemanget att bladen stör varandra ju fler blad det är.
    Men nu läste jag en artikel (kommer tusan inte ihåg vilken modellflygtidning det var)att det är inte turbulensen som orsakar prestanda minskningen utan något annat...att diameter spelar in är ju självklart men författaren angav också att det skulle bero på något annat...men vad??? Någon som vet?

    Att Master A är skräp vet ni väl???

  4. #24
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Är det inte så att den kaviterar? PDT_Armataz_02_31 Hur som haver så funkar det med fyrbladiga även till våra modellmotorer men det blir andra pengar då..
    SOLO prop ska visst fungera tillsammans med saito 180 till warbirds stod det i en annan del av forumet..
    Och vackrare propellrar får man leta efter..
    Det som avgör det hela verkar vara att periferihastigheten inte blir för hög,först gången jag såg mokistjärnan(som är lågvarvig) med den fyrbladiga proppen trodde jag inte mina ögon,ingen brist på knuff där inte..
    Men stigningen på dessa lågvarviga proppar blir ju mycket högre än vad vi är vana med.. 14-18 tum eller i trakten av det..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #25
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67
    hmm ni glömmer att jaka är en pylon fanatiker som jagar prestanda överallt .... personligen fattar jag inte ett skvatt av alla konstiga termer som nämns... på "rätt" kärra skall man väl köra med det som ser bäst ut ... lite ögon godis behövs ju med sen om det flyger20 km saktare på full skruv ... är väl av lite mindre vikt ... full gas använder man ju sällan som söndags flygare eller ??? ops:
    Jag tävlar inte (alltså kan jag definiera mig som söndagsflygare). Jag tränar däremot gärna IMAC-program och 3D-manövrar med flygplan som inte är förskräckligt övermotoriserade.

    För att få så lätta flygplan som möjligt använder jag alltså rekommenderad motorstorlek. Då är det av största vikt att hitta lämplig propeller så att mina motorer orkar dra planet i vertikalstigningarna och så att jag har kraft att komma upp ur en hovring.

    Att på egen hand experimentera mig fram till rätt propeller för mina flygplan är ett ganska dyrt projekt (t.ex. en APC 17x4W propeller kostar 19,50€ hos min handlare = 180 SEK och propellrarna till min ST G2300 är ännu dyrare).

    Därför tar åtminstone jag tacksamt emot information om propellrars effektivitet av erfarna flygare. Jag tycker att mina kärror är roligast att flyga då jag har "rätt" propeller. Inte är det väl fel att lära sig ny terminologi på köpet.

  6. #26
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    på "rätt" kärra skall man väl köra med det som ser bäst ut med andra ord skala eller skala liknande plan ...
    menade ju inte på nått sätt att man ska ha fyrbladiga proppar vid 3d eller avancerat konstflyg!! ögon godis är ju justa vad det låter som snyggt att se på ... om det dessutom flyger så är det pluspoäng eller ?? man hovrar ju inte direkt runt med en p51 eller p40 /spitfire?? .... antar att det är däri frågan bottnar då författaren köpt sig en p40E warhawk....
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  7. #27
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Du kan ha en poäng där men jag tycker Jaka har rätt i det han skriver om tex master airscrew..Mina saitostjärnor mådde inte bra av dessa,de fick ett nytt liv med APC o det är flyga jag vill göra..
    När de snurrar så ser jag i alla fall inte skillnaden..
    O den skillnaden det kan göra på kärrans flygegenskaper gör att jag tar det som funkar bäst,inte det som ser bra ut statiskt,i såna fall så får jag sätta dit en skalapropp när den står på backen,,
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  8. #28
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    så är det säkert bokis ... har själv inte provat med fler blad än 2 ehhh jo det har vid några tillfällen även varit bara 1 blad på proppen .. master A har jag endast en st å den sitter på ultimaten ... dock endast som inkörnings propp... annars e det faktiskt apc på alla kärrorna .. å detta endast för att det faktiskt var jaka som rekomenderade dessa proppar till mig en gång i tiden i nån tråd!
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  9. #29
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67
    man hovrar ju inte direkt runt med en p51 eller p40 /spitfire?? .... antar att det är däri frågan bottnar då författaren köpt sig en p40E warhawk....
    Frågan var hur man jämför en 2- och en 3-bladig propeller. I frågan nämns inget om warbirds (och jag läser inte alla trådar här på forumet).
    Min semiskala Yakovlev Yak-54 och min Sukhoi SU 31 har mig veterligen 3-bladiga propellrar i fullskalaversion. Dessa flygplan flyger avancerat konstflyg även i fullskala. Och jag ser även typsnitt mindre än 18 punkter trots att jag bär glasögon

  10. #30
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    hehe seså lugn å fin nu... jag läser heller inte alla
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  11. #31
    Wulfmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    481
    Jobb
    Entrepenör
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

    Standard

    Stämmer bra Kenneth var väl det som var lilla baktanken.... nu när man äntligen har bestämt för vilken Warbird man skulle satsa på. Trånat länge efter en lite större Warhawk. Även om den är i ARF utförande tänkte jag försöka göra den så skalalik som möjligt.

    Sitter och lurar på setupen och är jätteglad för alla råd och tips. Närmaste jag kommit en warbird är ju en kyosho "spit".

    Men jag har fortfarande fått två olika versioner hur man omvandlar en 2 bladig till likvärdig trebladig. :roll:

    Om man nu skulle välja saito 180 som drar en 2 bladig propeller

    t.e.x 17/8 motsvarar det då en 16/8 trebladig...till och med författarn till saitos hemsida var lite osäker

    http://saito-engines.info/prop_sizes.html

    i såna fall skulle man kunna använda den proppen som bokis snackar om har lurat på den....och hur skulle den se ut skalamässigt 16 i diameter låter lite stort på en 1/6 skala warbird....eller ?

    Man är ju inte van med så stora proppar.

    http://www.kmp.ca/product_info.php?c...67747e478b1e8f

    Alternativer är ju Saito 150 med 15/8 trebladig

    Ska lära mig klistra in bilde snart....hehe
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

    "En gång modellflygare, alltid modellflygare"

  12. #32
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Skummade igenom tråden och hittade lite skräp om Master Airscrew. Är det allmän uppfattning att det är skräp? Jag har nämligen helt motsatt erfarenhet. Med en apc-proppelur orkade inte min cap med några vettiga stigningar, men med en MA (gen3) så sjöng den både vers och refräng. Hovrar faktiskt också.
    Är det tidigare versioner av MA som är dåliga eller? MA är ju mjukare och flexar mer än en pansarbrytande apc.
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  13. #33
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Har nog bara testat de gamla sorterna o Classic o det var ingen hit
    Däremot så funkade deras trebladiga lysande på calmaton o Hanke har en på sin Stearman o det går utmärkt..
    GenIII? Vet nog inte vad det är.. ops:
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  14. #34
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Wulfman
    Stämmer bra Kenneth var väl det som var lilla baktanken.... nu när man äntligen har bestämt för vilken Warbird man skulle satsa på. Trånat länge efter en lite större Warhawk. Även om den är i ARF utförande tänkte jag försöka göra den så skalalik som möjligt.

    Sitter och lurar på setupen och är jätteglad för alla råd och tips. Närmaste jag kommit en warbird är ju en kyosho "spit".

    Men jag har fortfarande fått två olika versioner hur man omvandlar en 2 bladig till likvärdig trebladig. :roll:

    Om man nu skulle välja saito 180 som drar en 2 bladig propeller

    t.e.x 17/8 motsvarar det då en 16/8 trebladig...till och med författarn till saitos hemsida var lite osäker

    http://saito-engines.info/prop_sizes.html

    i såna fall skulle man kunna använda den proppen som bokis snackar om har lurat på den....och hur skulle den se ut skalamässigt 16 i diameter låter lite stort på en 1/6 skala warbird....eller ?

    Man är ju inte van med så stora proppar.

    http://www.kmp.ca/product_info.php?c...67747e478b1e8f

    Alternativer är ju Saito 150 med 15/8 trebladig

    Ska lära mig klistra in bilde snart....hehe
    Jag har beställt en 18X10 3 bladig kolfiberpropp till min musse! Vi får se vad O.S 200s tycker om den vispen! http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=1933

  15. #35
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Har nog bara testat de gamla sorterna o Classic o det var ingen hit
    Däremot så funkade deras trebladiga lysande på calmaton o Hanke har en på sin Stearman o det går utmärkt..
    GenIII? Vet nog inte vad det är.. ops:
    Har för mig att de heter gen 3. Väldigt lik en sån här
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  16. #36

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    154
    Jobb
    Studerande
    Klubb
    Linköpingseskadern, Bigglesklubben, Malmens MFK

    Standard

    Min uppfattning efter att ha testat lite proppar är att Master varvade mest, men drog sämst.
    APC varvade mindre, men draget och farten blev högre.

    Minicars har en kopia på APC som också har fungerat bra... går inte sönder lika mycket som APC.

  17. #37
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    master airscrew är ganska dåligt ballanserade och de resulterar i vibrationer (inte bra).

  18. #38
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Låter som om jag har haft tur med mina
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  19. #39

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Det är möjligt att Master Airsrews 3-bladiga snurror funkar skapligt men tyvärr är problemet med vanliga 2-bladiga MA snurror att de dels låter mycket och dels ger dålig prestanda. Deras Scimitarmodell funkar däremot bra.

    Gör man en jämförelse med andra propellrar så hittar man alltid en APC ,Graupner eller RAM som funkar bättre. Se vad tävlingflygarna i F3A och Super Q-500 pylon använder...APC!

  20. #40

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    180
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Jag är rätt grön på rc-flyg! P.g.a. att jag vill lära mig lite om detta har jag provat alla möjliga fabrikat och typer av propellrar. Dock är det APC som fungerat "bäst", d.v.s. bäst drag/vertikal förmåga. Spelar ingen roll om jag tar en 11x6APC mot en 12x6 av någon annan, APC:n drar ändå bättre. Min favorit till calmato sporten är APC12x5 alt. APC13x4W.

    KB:s rc-hobby säljer en propp som heter RAM, mörkblå med ljusa spetsar, denna fungerar också riktigt bra enl. mitt tycke.

    Enda nackdelen med APC är att de är så förb. vassa!! + ljusgråa & fula.

    Häj Håpp

Liknande ämnen

  1. 3-bladig propeller sökes
    Av Wakawo i forum Allmänt om flyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-14, 16:54
  2. 3-bladig propeller?
    Av Gramse i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-24, 14:43
  3. balansering av tre bladig prop
    Av Daniel L i forum Allmänt om flyg
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-10-01, 09:48
  4. 4 bladig propeller
    Av Ompa i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-27, 11:04
  5. Var hittar jag 3 eller 4-bladig propp?
    Av colsson i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-22, 20:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •