Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Problem med Futaba 2.4ghz

  1. #1
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard Problem med Futaba 2.4ghz

    Det snackas på en del forum just nu om att futaba skulle ha problem med sina nya 2.4ghz sändare som använder FAAST. Just nu verkar det som endast 7st sändare i hela världen skulle lida av detta problemet där det är möjligt att styra flera mottagare med samma sändare.

    Ännu så kan jag inte hitta någon konkret information från futaba själva där dom erkänner ett problem, men skulle ni flyga med futaba 2.4ghz så kan det vara bäst att köra en extra groundcheck innan ni lyfter

    Lite mer information för er som är intresserade:
    http://www.rcuniverse.com/forum/m_68..._1/key_/tm.htm
    Mvh / Fredrik Glawe.

  2. #2
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Finns även mycket att läsa om detta på RCGroups:

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=798002

    I korthet så handlar det om att flera sändare kan styra samma mottagare, och det har lett till minst en bekräftad krasch i England.

    Det spekuleras i att det handlar om att Futaba missat att ange en unik kod i dessa sändare (s k GUID), så att sändarna istället fått en default-kod (typ 0000000) och därför finns det ett antal sändare med exakt samma kod. Om detta är sant lär enda lösningen vara att Futaba tar in alla sändare för kontroll.

    I trådarna finns flera bra tips om hur man kan konstatera om någon sändare har detta problem, men det kräver att alla med Futaba-sändare träffas och gör testet tillsammans.

  3. #3
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    Hej

    Jo,det handlar inte om att missade av Futaba utan det var folk som är okunskap det har inte betyder för detta utan måste kolla med påslagen att göra Id på din mottagate ska göra på hemma innan åka i vägen till en fältet för att den tar id på den mottgare så blir Radiosändare rätt !!
    störde inte på annan folk med samma Futaba på 2,4 Ghz !!
    varför skulle dom erkänna...?
    orsak jag vet att vad handlar om den jag har läste som du gav länkar det beror på dom som är okunskaper och en erfarande av dom vet hur funkar med 2,4 ghz utan problem...
    Jag vet att Futaba 2,4 ghz är inte problem för oss om t,ex 4-5 folk har samma Futaba 2,4 ghz men dom inte störde i varandra heller utan den den har spara i Radiosändare och mottagare har egen Id kod...

    MVH Steve

    8) 8)
    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  4. #4
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Steve,

    Det är ingen tvekan om att i de tre fall som diskuteras så är det fel på sändaren (under förutsättning att informationen i trådarna är korrekt), det har inget att göra med om mottagaren har bundits korrekt eller inte. Men låt oss undvika fler diskussioner tills dess att det kommer en officiell förklaring, det blir ändå bara en massa spekulationer.

    /Leif

  5. #5
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Det finns nu uppdaterad info, som kommer från Robbe (Futaba-importör i Österrike/Tyskland). De bekräftar problemet och säger att en pressrelease kommer inom kort.

    Kortfattat om problemet:

    - Felet kan orsakas genom att sändaren lämnas på tills dess batteriet tar slut, eller genom att snabbt slå på och av sändaren.

    - Det har även levererats sändare med felet från fabrik.

    - Problemet finns i 6EX, 7C och modulen TM7.

    - Nya mottagare har alltid en "blank" kod. Om man köper en ny mottagare och den fungerar med sändaren utan att binda dem, så innebär det att sändaren är påverkad av felet och därmed farlig i kombination med andra FASST-sändare med samma fel.

    - Om flera FASST-system används samtidigt på ett flygfält bör piloterna kontrollera att ingen av dem har ovanstående problem (kan alltså testas genom att ha en ny mottagare, som aldrig bundits till en sändare).

    - Om en sändare plötsligt slutar fungera mot de mottagare som den tidigare bundits till, så är det mycket troligt att man råkat ut för problemet. Man kan binda om dem, men som framgår av ovan så är sändaren farlig i kombination med andra sändare med samma fel.

    Se länken till RCGroups ovan för källan.

  6. #6
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Tack för infon LAN!
    Mvh / Fredrik Glawe.

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LAN
    Kortfattat om problemet:

    - Felet kan orsakas genom att sändaren lämnas på tills dess batteriet tar slut, eller genom att snabbt slå på och av sändaren.
    Hmmm, är det så? Jag har vid tillfälle tagit ur acken ur radion för att ladda...utan att riktigt tänka på vad jag gjorde.
    Allt var dock kvar vad det gäller modellminne osv.
    Skulle samma problem uppstå om man plockar ur acken(i radion då) med sändaren på?

    Lite osäker på om jag inte någon gång precis i början råkade glömma att stänga av radion.

    Kan man på något vis nolla sin mottagare för att testa sin radio med avseende på problemet? Har ännu inte läst trådarna som ni refererar till.
    RealFlight G5.5
    Typhoon 430 (deltavinge, har 2st) FPV kärra, Aito v2.
    Radio: Futaba 6EX24, samt Walkera 2801
    Align T-Rex 450S och 250SE, LAMA v3, Walkera 4#3b + 4#3b borstlös(BL), Walkera 4G3 BL

  8. #8
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Ingen fara att ta ur acken, problemet uppstår tydligen om man lämnar sändaren på så länge att acken laddas ur totalt. Skulle dock tro att det ändå är ganska svårt att råka ut för problemet. Du märker att du har samma problem om dina mottagare plötsligt inte synkar med sändaren utan en ombindning.

  9. #9
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Det är nu officiellt, info från Futaba USA och Ripmax (UK):

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=803207

    http://www.ripmax.com/notification_futaba.asp

    Av naturliga skäl så är servicemeddelandet ganska nedtonat, men om man läser mellan raderna så förstår man att problemet även kan uppkomma efter tillverkningen - de påpekar att man inte ska stänga av sin sändare inom 5 sek från att den slagits på, vad de inte säger är att det är nämligen då felet kan framtvingas.

    /Leif

  10. #10
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Bara en amatörreflexsion,hörde något om att ID lagrades på Eeprom minne,om detta stämmer så räcker det inte med att den blir strömlös då,i min värld så är dessa minnen inte helt enkla o radera...
    Leif,jag tror du är påläst,du kanske vet mera?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  11. #11
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Det är mycket troligt att ID-koden lagras i Eprom, men dessa minnen är långt ifrån säkra om det finns problem med mjukvaran som läser och skriver data till minnet. I Futaba-fallet så är det tydligen så att om man stänger av sin sändare exakt 0,5 sekunder efter att man slagit på den, plus/minus 40 millisekunder, så kan ID-koden raderas av sändaren. För modulen gäller 2 sekunder istf 0,5 sekunder. Vad som exakt händer just då är det nog bara Futaba som vet, men jag gissar att det är någon form av bug i sändarens mjukvara (vilket bör betyda att alla sändare måste in på service för att bli av med risken för att tappa koden).

    Att felet uppstår även då acken laddats ur skulle kunna förklaras med att sändaren slår av då acken når en viss nivå, vilket gör att acken återhämtar sig en aning vilket åter slår på sändaren för att sedan slå av igen ganska omgående. Bara teorier, men låter ju ganska troligt.

    Edit: Om du vill ha mer info från någon som verkar vara mycket kunnig i ämnet, se detta inlägg på RCGroups:
    http://www.rcgroups.com/forums/showp...4&postcount=48

    /Leif

  12. #12
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Om man sammanfattar det hela till dags dato:
    1: Futaba säger nu att det är ett tillverkningsfel på de felande sändarna.
    2:Man uppmanar till försiktighet med att avbryta uppstart av sändaren "för fort",den KAN (ej konfirmerat av futaba dock) tappa sin identitet o övergå i ett läge där den har ett id som är 00000000...
    Den kommer då att kollidera med andra sändare som har samma problem(som också har nollats) men inte med de som har sin ursprungliga kodning. Dessa påverkas inte.


    Man kan inte kontrollera detta själv dock så de rekomenderar att är man osäker så skall de FASST sändare som flyger på samma ställe testas mot varandra o att man iaktar försiktighet ..
    Misstänker man problem med sin sändare så skall den givetvis inte användas!
    Importören (minicars ) ska ta fram ett program för o kontrollera de sändare som redan är ute på marknaden..
    Även de som idag ligger hos butiker kommer att kontrolleras..

    Så vi får hoppas att det löser sig!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  13. #13
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Här är en länk till Minicars information (som verkar direkt översatt från det engelska meddelandet):
    http://www.modellflygforbund.se/t2.a...&x=1&a=1119540

    Jag är ganska säker på att det kommer ett "steg 2" i detta ärende, för problemet är ju inte löst innan Futaba ändrat i sändarna så att felet inte kan uppstå. Min gissning är att det om någon månad eller två kommer att bli möjligt att skicka in sin sändare för modifiering, först då är ju problemet slutgiltigt löst. Vore också önskvärt att Futaba informerar om när de ändrat i tillverkningen, eftersom det inte känns speciellt lockande att köpa en sändare och veta att den kan fallera. En 8-kanals modul står fortfarande på min inköpslista, men inte förrän jag vet att den är "säker" (och jag gissar att fler tänker som jag).

  14. #14
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    7 St i hela världen! Samma chans som om jag skulle vinna 3 mille på skrap!

    Flyger lungt vidare....

    Sosen

  15. #15
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    7 st i hela världen är knappast den korrekta siffran. Det är 7 st i hela världen som rapporterat som sina problem i publika forum. Man bör nog ta den siffran gånger 10 eller kanske 100 för att få en realistisk siffra. Sedan problemet blev känt är det två personer som, bara för att testa, lyckats återskapa problemet genom att slå på och av sändaren snabbt ett par gånger.

    Ett bra exempel som någon beskrev i ett annat forum är att man snabbt slår på sin sändare innan man åker ut för att flyga, bara för att kolla batterinivån. Sedan slår man snabbt av igen. Detta är allt som krävs för att sändarens kod *kan* bli nollställd.

    En total återkallelse och justering av alla sändare är vad som kommer att krävas.

  16. #16
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Nu när problemet blir mer och mer känt, så poppar det upp sändare lite varstans med samma problem. På RCM&E's forum kan man läsa hur tidningens chefredaktör själv blev vittne till att en helt ny sändare tappade sin kod, i en butik, genom att slå på och av den några gånger.

    I nuläget skulle jag rekommendera mycket stor försiktighet med att använda dessa sändare, när det finns fler än en i bruk samtidigt.

  17. #17

    Standard

    Jag köpte en Futaba 6EX tillsammans med en extra mottagare för något halvår sen. Mottagaren som följde med sändaren fungerade direkt ur lådan medan den extra mottagaren fick "bindas" enligt anvisningarna.
    Därmed drar jag slutsatsen att min sändare har en unik ID så länge systemet fungerar. Rätta mig gärna om jag har fel.

  18. #18
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Ja, helt rätt, den är ofarlig! Den kan inte heller störas ut av andra, felaktiga sändare.

  19. #19
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Nu blir det lite lättare, man kan se på serienumret om ens sändare är i riskzonen eller inte, se Futabas uppdaterade meddelande:
    http://2.4gigahertz.com/techsupport/...m7-7c-6ex.html

    Skönt att se att problemet verkar vara löst i nyproducerade produkter, nu är det bara att vänta på att TM-8 modulen blir tillgänglig

  20. #20

    Standard

    "It is important to note that the precautionary measures are relevant only to the Futaba FASST items with serial numbers as described below.
    6EX: A7xxxxxxx without the "I" (Inspected) sticker
    7C 07xxxxxxx without the "I" (Inspected) sticker
    TM-7 07xxxxxx without the "I" (Inspected) sticker"

    *shit* någon "I" sticker sitter det inte på min radio med serienummer A7xxxxxxx.

    Känns inte kul, även om man inte har drabbats av problemet så är man tydligen ändå i riskzonen.
    Nog bör man kunna begära att få sin knappt 1/2-år gamla radion utbytt? Vad anser ni?
    RealFlight G5.5
    Typhoon 430 (deltavinge, har 2st) FPV kärra, Aito v2.
    Radio: Futaba 6EX24, samt Walkera 2801
    Align T-Rex 450S och 250SE, LAMA v3, Walkera 4#3b + 4#3b borstlös(BL), Walkera 4G3 BL

Liknande ämnen

  1. 2 skev servon med spoileron mix Futaba 7C 2.4GHz. Hur?
    Av Skrotiz i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-05-21, 14:54
  2. Max räckvidd på en Futaba 7C 2,4GHz
    Av peter_larsen i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-06-11, 16:15
  3. Futaba 10C 2,4ghz fråga?
    Av Anton i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 15:56
  4. Futaba 6EX 2,4Ghz
    Av Stuff i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-16, 15:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •